ДЕЯКІ МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО ДІАЛОГУ В СОНАТІ ДЛЯ СКРИПКИ ТА ФОРТЕПІАНО № 2 М. РАВЕЛЯ

Ж. В. Дедусенко

Анотація


У статті розглядається інструментальний діалог в камерному творі та деякі методичні аспекти його інтерпретації на прикладі сонати для скрипки та фортепіано № 2 М. Равеля, яка входить в репертуар багатьох камерних ансамблів (в тому числі студентських). Соната аналізується з позицій прояву структурних, драматургічних та ансамблевих особливостей жанру. Багатовимірність Другої скрипкової сонати виражається в унікальній конструкції твору, яку характеризує ігровий тематизм, оркестральність фактури, різноманітні ладогармонічні та інструментальні фарби, виразна ритмопластика та різні види ансамблевої комунікації. Твір відзначається інноваційним використанням інструментального діалогу на який вплинули музичне і культурне середовище Франції початку 20-го століття, включаючи блюз і джаз. Завдяки детальному аналізу партитури виявлено, що М. Равель не відмовляється від класичного жанру сонати, а розуміє його як циклічну композицію з різнохарактерних п’єс, єдиною основою яких є рух. Найбільш показово це демонструє друга, ігрова частина Сонати, сповнена різноманітних ритмічних, структурних, штрихових, фактурних прийомів, що унаочнює уявлення про французьку свободу в розпорядженні музичним часом і простором. Це виявляється в швидкоплинній зміні фактури інструментальних голосів, у використанні обертонової природи фортепіано, мінливості темпу та розмірів, винахідливості артикуляції. Також визначається ряд технічних та художніх особливостей, що сприяють виразному звуковому світу сонати, включаючи використання тонких тембральних варіацій і нетрадиційних акордових зв’язків, що обумовлені особливою чутливістю композитора до ладогармонічного комплексу музичної мови. Нове відкриття виразних можливостей модальної гармонії вплинуло на пошуки у цій галузі М. Равеля та істотно змінило звуковий образ камерного ансамблю. Аналізований тип інструментального діалогу в Сонаті для скрипки та фортепіано № 2 М. Равеля став поштовхом у розвитку ансамблевих взаємовідносин у камерній музиці ХХ століття і мав вплив на пошуки нових видів ансамблевого взаємозв’язку у інших композиторів. Детальний аналіз комунікації інструментів в сонаті сприятиме поглибленню розуміння музикантами та виконавцями творчого процесу М. Равеля, оцінці його музичної спадщини, що в свою чергу спонукатиме виконавців на більш переконливі варіанти інтерпретації для передачі художнього світу композитора. 


Ключові слова


ансамблева взаємодія, соната для скрипки і фортепіано; жанр; ансамбль за участю фортепіано; інструментальний діалог; М. Равель

Повний текст:

PDF

Посилання


Zharkova, V. B. (2009). Prohulianky v muzychnomu sviti Morisa Ravelia (v poshukakh zmistu poslannia Maistra) [Walks in the musical world of Maurice Ravel (in search of the meaning of the Master's message)]. Kyiv: Avtohraf. [in Ukrainian]

Karachevtseva, I. (2014) Dvizhenie kak faktor organizacii muzykal'nogo celogo v Sonate dlja skripki i fortepiano F-dur F. Mendel'sona [Movement as a Factor in the Organisation of the Musical Whole in F. Mendelssohn's Sonata for Violin and Piano F-dur]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Principles of organisation of movement in a musical piece, 111, 75–82. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvnmau_2014_111_11 [in Russian]

Kupriianenko, E. (2006). Es-dur Trio by V.A. Mozart (KV.498) as one of the milestones works in the development and formation of a musician-ensemble player. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity [Problems of the interaction of art, pedagogy and the theory and practice of education],17, 48–59. [in Ukrainian]

Kuprijanenko, Je. B. (2012). Kompozicionnaja fakturaka k komponent i glavnyj "opoznavatel'nyj znak" kamerno-instrumental'nogo zhanra [Compositional texture as a component and the main "distinguishing mark" of the chamber-instrumental genre]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts. Series: Art History,14, 136–138. [in Russian]

Molchanova, T. O. (2005). Z istorii ansamblevoho muzykuvannia [From the history of ensemble music]. Lviv: Spolom. [in Ukrainian]

Povzun, L. (2007). Kamernyi ansambl: z istorii rozvytku ansamblevoho vykonavstva ta stanovlennia kamerno-instrumentalnykh zhanriv [The chamber ensemble: from the history of the development of ensemble performance and the formation of chamber and instrumental genres]. Odesa: Pechatnyi dim. [in Ukrainian]

Polska, I. I. (2001). Kamernyi ansambl: istoryia, teoriia, estetyka. [Chamber ensemble: history, theory, aesthetics]. Kharkiv: KhDAK. [in Ukrainian]

Sydorenko, O. (2018). Individual performing style in the music-making ensemble system (for example, chamber violin sonatas [Thesis of the degree of PhD in History of Arts]. Kharkiv National I. P. Kotlyarevsky University of Arts. Kharkiv. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/0419U000298 [in Ukrainian]

Smirnova, I. (2019). Pryntsypy vzaiemodii instrumentiv v zmishanomu ansambli na prykladi trio dlia skrypky, valtorny ta fortepiano or. 40 J. Bramsa [Principles of interaction of instruments in a mixed ensemble on the example of the Trio for violin, French horn and piano, Op. 40 by J. Brahms]. World Science, 6(46), 9–13. https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/30062019/6564 [in Ukrainian]

Sokolova, L. (2010). Kamerno-instrumentalnyi dialoh yak faktor orhanizatsii khudozhnoho chasu na materiali fortepiannykh trio or. 1 L. Betkhovena [Chamber-Instrumental Dialogue as a Factor in the Organisation of Artistic Time on the Material of Beethoven's Piano Trios Op. 1]. Scientific journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine: Problems of organising artistic time in a musical work], 90, 181‒189. [in Ukrainian]

Dedusenko, Z., Kopeliuk, O., Kupriianenko, E., Sydorenko, O., & Kutluieva, D. (2022). The innovative way of development of pedagogical sciences: a modern look at the study of current problems. Eduweb, 16(2), 155–165. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.02.11

Marchwiński, J. (2010). Partnerstwo w muzyce. Krakόw: Polske Wydawnictwo Muzyczne SA.

Mawer, D. (2000) The Cambridge Companion to Ravel. The United Kingdom: Cambridge University Press.

Nichols, R. (2011) Ravel. Yale University Press.

Orenstein, A (1991). Ravel: Man and Musician. The United Kingdom: Dover Publications.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.60.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.