ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПАРТИСИПАТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ В НИХ МОРАЛЬНО-ПАРТИСИПАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ

В. П. Жуков

Анотація


У статті обґрунтовується актуальність проблеми підготовки майбутніх учителів до партисипативної взаємодії. Це зумовлюється тим, що сучасна освіта відчуває потребу в учителях-професіоналах, які володіють морально-партисипативною культурою, для якої характерні гуманізм, демократизм, духовність та моральність. Акцентовано увагу на тому, що партисипативну підготовку майбутніх учителів слід розглядати в нерозривному зв’язку з формуванням їхньої професійно-моральної компетентності, що своєю чергою, акумулюється у феномені морально-партисипативної культури. Партисипативність майбутнього вчителя автор визначає як професійно-моральну якість особистості, в основі якої лежать суб’єкт-суб’єктні відносини, що означають співпрацю, обумовлену загальними інтересами, цінностями, поглядами, що характеризується творчим підходом, професійними морально-етичними цінностями і нормами, що виражається в рівноправності й співуправлінні педагога та інших учасників освітнього процесу. Визначено характерні риси, які властиві готовності майбутнього вчителя до партисипативної взаємодії як результату відповідної підготовки в контексті формування в них морально-партисипативної культури, як-от: уміння майбутніх учителів розв’язувати морально-етичні проблеми; прагнення до спільного прийняття та виконання рішень викладачем і майбутнім учителем на принципах демократизму; діалогічна взаємодія учасників освітнього процесу, заснована на паритетних, гуманістичних засадах; зацікавленість усіх учасників освітнього процесу щодо досягнення консенсусу в процесі вирішення проблемних комунікативних ситуацій; моральна позиція учасників педагогічної взаємодії; відповідальність кожного учасника освітнього процесу за його результати. Запропоновано педагогічну технологію партисипативної підготовки майбутніх учителів, яку розглянуто як взаємопов’язану сукупність внутрішніх параметрів і зовнішніх характеристик функціонування досліджуваного процесу, що забезпечує його високу результативність і відповідає психолого-педагогічним критеріям професійної етики. В основу педагогічної технології покладено сукупність таких концептуальних підходів, як: партисипативний, системний, компетентнісний, технологічний, особистісно-діяльнісний, контекстний і креативний. Розроблена педагогічна технологія підготовки майбутніх учителів до партисипативної взаємодії передбачає реалізацію організаційно-моделювального, мотиваційно-стимулювального, компетентнісно-інтелектуального, процесуально-праксіологічного і рефлексивно-корегувального етапів. Отже, партисипативну підготовку майбутнього вчителя розглянуто як систему професійно-педагогічної підготовки (теоретичної, методичної, практичної), метою якої є формування партисипативної компетентності, що базується на співпраці, співтворчості та партнерській взаємодії. Означена підготовка забезпечується реалізацією відповідної педагогічної технології

Ключові слова


майбутній учитель, партисипативність, підготовка, морально-партистпативна культура, партнерство, педагогічна технологія

Повний текст:

PDF

Посилання


Havran, I. A. (2015). Formation of pedagogical empathy of students of art institutes as a means of optimizing the learning process. Naukovyі chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriіa 14 : Teoriіa i metodyka mystetskoi osvity, (19), 23–28. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_014_2015_19_8

Dubasenіuk, O. A. (2003). A. S. Makarenko pro rolʹ vykhovatelіa i vykhovnoho protsesu u formuvanni osobystosti [A. S. Makarenko on the role of the educator and the educational process in personality formation]. Natsionalna osvita u konteksti tvorchosti A. Makarenka : zb. nauk. prats, (рр. 6–10). Zhytomyr : ZHDTSNTIEI.

Zhukov, V. P. (2023). Aktualnistʹ problemy formuvannіa etyko-partysypatyvnoi kultury maіbutnikh uchyteliv [The relevance of the problem of forming an ethical and participative culture of future teachers]. Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the conditions of modern challenges: theory and practice: Materialy VIІ Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (рр. 751–753). Kharkiv : H. S. Skovorodа KhNPU. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11720

Zhukov, V. P. & Popova, O. V. (2022). Participatory approach to the formation of the moral position of a future teacher. Zasobi navčalʹnoj ta naukovo-doslìdnoï roboti, (58), 28–40. https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.03

Makarenko, A. S. (1990). Metodyka vykhovnoi roboty [Methodology of educational work]. Kyiv : Rad. shk. [in Ukrainian]

Popova, O. V. & Zhukov, V. P. (2020). Process of pedagogical support of future teachers training for school children’s tolerance education. Teorіja ta metodika navchannja ta vihovannja, (49), 67–79. https://doi.org/10.34142/23128046.2020.49.06

Popova, O. V. & Zhukov, V. P. (2022). Sutnisno-zmistova kharakterystyka empatiіno-partysypatyvnoi pidhotovky maіbutnoho vchytelіa [Substantial and substantive characteristics of empathetic and participatory training of the future teacher]. Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the conditions of modern challenges: theory and practice : Materialy VІ Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (рр. 418–422). Kharkiv : H. S. Skovorodа KhNPU. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/8367

Popova, O. V. & Zhukov, V. P. (2023). Professional training of the future music teacher in the context of modern challenges. Prospects and innovations of science" (Series "Pedagogy") (8(26)), 265–277. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-8(26)-265-277

Popova, O. V. & Tsapko, A. M. (2020). Justifying the technology stage content of preparing future teachers for pedagogical facilitation in their professional activity. Pedagogical sciences, (93), 117–122. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2020-93-17

Tytova, N. M. (2018). Vykorystannia partysypatyvnoho pidkhodu u psykholoho-pedahohichnii pidhotovtsi pedahohiv profesiinoho navchannia [The use of participatory approach in the psychological and pedagogical training of teachers of vocational training]. World Science], 1(7(35)), 38–44. https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/12072018/6044

Fast, O. L. (2020). Participatory support for the future primary school teachers’ pedagogical self-efficacy formation. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of Creating a Creative Personality in Higher and Secondary Schools], 2(68), 202–207. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-2.40

Shvets, D. Ye. (2015). Participatory management model in the higher education. Humanitarnyі visnyk ZDIA, (63), 249–256. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2015_63_27

Contributors to Wikimedia projects. (2004, 6 oct.). Lucien Lévy-Bruhl – Wikipedia. Wikipedia, the free encyclopedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Lucien_Lévy-Bruhl

Duncan, J. W. (1989). Great Ideas in Management : Lessons from the Founders and Foundations of Managerial Practice. San Francisco: Jossey Bass Publishers.

Pateman, C. (1970). Participation and democratic theory. Cambridge: Cambridge University Press.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.60.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.