ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ЛЕКСИКИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ КАРТ

Л. М. Мусієнко

Анотація


У статті окреслено роль англомовної професійної лексики як невід’ємної складової професійної комунікативної компетентності майбутніх лікарів. Проаналізовано поняттєво-термінологічну базу дослідження. Зокрема, термін «інтелектуальна карта» трактуємо у широкому розумінні як зручний та ефективний інструмент, який за досить короткий проміжок часу дозволяє швидко опрацьовувати масиви матеріалу, поповнювати активний та пасивний словниковий запас, розвивати асоціативне мислення, комунікативні уміння, розробляти проекти та знаходити відповіді на проблемні питання; у вузькому розумінні як графічну візуалізацію інформації у вигляді деревовидної схеми, що поєднує ключові слова або образи, розташовані радіально навколо центральної ідеї. На основі праць Т. Б’юзена виокремлено ключові вимоги до впорядкування ментальної карти для підвищення ефективності засвоєння професійного англомовного вокабуляру здобувачами закладів вищої медичної освіти. Обґрунтовано доцільність застосування технологічного підходу для формування професійної лексики майбутнього лікаря з використанням інтелект-карт, що передбачає, з одного боку, широке використання технічних засобів навчання, з іншого – можливість заздалегідь визначити алгоритм дій учасників освітнього процесу на різних його етапах, дібрати навчальний матеріал, методичний інструментарій та забезпечити сприятливі умови для ефективного досягнення запланованих результатів. Окреслено перспективність використання особистісно орієнтованого англомовного освітнього середовища для суб’єктів навчальної діяльності: для студентів – персоніфікований доступ з будь-якого пристрою та локації, спільну роботу над завданнями, виконання індивідуальної роботи, формування особистої бази знань, комунікація та обмін інформацією фахового спрямування, для викладача – можливість динамічно змінювати форму і темп подання навчального матеріалу, моделювати нові методики, проводити діагностику навчальних досягнень, організовувати спілкування, розширювати чи обмежувати управлінські функції, контингент користувачів. Схарактеризовано вибірку учасників та детально розкрито хід пілотної апробації розробленої технології створення ментальних карт у процесі формування професійної англомовної лексики майбутніх лікарів 


Ключові слова


інтелектуальна карта; англійська мова (за професійним спрямуванням); майбутні лікарі; технологічний підхід; педагогічна технологія; інформаційно-комунікативні технології; англомовне освітнє середовище

Повний текст:

PDF

Посилання


Avrahova, L. Ya, Palamarenko, І. О., & Yahno, Т. V. (2018). English for Medical Students = Anhliiska mova dlia studentiv-medykiv [English for medical students]. Kyiv, Medytsyna.

Belous, I. V., Naumenko, O. M., & Stuchynska, N. V. (2020). Vykorystannia personifikovanoho khmaro oriientovanoho osvitnoho seredovyshcha u navchanni fakhovykh medychnykh dystsyplin [Use of personified cloud-oriented environment in teaching professional medical disciplines]. Scientific papers of National Pedagogical Dragomanov University. Series: Pedagogical sciences, 85, 18‒25. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.85.04

Blahun, S. S., & Stuchynska, N. V. (2022). Sutnist, klasyfikatsiia interaktyvnykh tekhnolohii ta yikh vykorystannia u navchanni farmatsevtychnoi terminolohii, botanichnoi i khimichnoi nomenklatur [The matter point of the interactive technologies, their use and classification in the educational process of learning pharmaceutical terminology, botanical and chemical nomenclatures]. U Psykholoho-pedahohichni problemy stanovlennia suchasnoho fakhivtsia: zbirnyk naukovykh statei, materialy IV mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 18–19 travnia 2018 roku, (p. 313–318). Kharkiv, KhOHOKZ.

Vitchenko, A. O., & Vitchenko, А. Yu. (2022). Tekhnolohizatsiia inshomovnoi osvity u vyshchii shkoli [Technologization of foreign language education in higher education]. U Teoriia i tekhnolohiia inshomovnoi osvity: materialy V (IX) Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentsii 26 zhovtnia 2022 r., (p. 28–31). Kyiv: Vydavnytstvo NPDU. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38685/Vitchenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dychkivska, I. M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Akademvydav. https://bit.ly/3QeZlv0

Ziaziun, I. А. (2011). Osvitni paradyhmy ta pedahohichni tekhnolohii u vymirakh filosofii osvity [Educational paradigms and pedagogical technologies in the dimensions of the philosophy of education]. Scientific bulletin of V. O. Sukhomlynskyi Mykolaiv State University. Series: Pedagogical sciences, 1(33), 22–27. https://lib.iitta.gov.ua/5763/1/tmp191C4444444444.pdf

Koltunovych, T. A., & Polishchuk, O. М. (2019). Vykorystannia mentalnykh kart yak zasobu vizualizatsii u protsesi vykladannia sotsialnoi psykholohii [The use of mental cards as a means of visualization in the process of teaching social psychology]. Young scientist, 7.1(71.1), 19–26. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/7.1/5.pdf

Korol, S. V. (2019). Rozvytok inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentsii maibutnikh vchyteliv inozemnoi movy za dopomohoiu metodu intelekt-kart [Development of future foreign language teachers’ foreign language communicative competence using mind maps]. Molod i rynok [Youth and market], 3(170), 86–90. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.166281

Navolokova, N. P. (2009). Entsyklopediia pedahohichnykh tekhnolohii ta innovatsii [Encyclopedia of pedagogical technologies and innovations]. Kharkiv, Vydavnycha. hrupa "Osnova". https://educator.at.ua/enciklopedija_pedagogichnikh_tekhnologij.pdf

Naumenko, O., Stuchynska, N., & Musiienko, L. (2023). Rol motyvatsii u vyvchenni anhliiskoi movy za profesiinym spriamuvanniam maibutnimy likariamy [The role of motivation in learning English for special purpose by future doctors]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: "Pedagogy. Social Work", 1(52), 119–123. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.119-123

Nechaieva, O. S. (2013). Pryntsypy pobudovy osvitnoho seredovyshcha dlia intelektualno obdarovanykh pidlitkiv [Principles of creating an educational environment for intellectually gifted teenagers]. Actual Problems of Psychology, 6(9), 337-345 http://appsychology.org.ua/data/jrn/v6/i9/36.pdf

Orda, O. F, & Novytska, D. Е. (2020). Intelekt-karty yak efektyvnyi metod navchannia inozemnoi movy maibutnoho inzhenera [Mind maps as an effective method of foreign language studying of future engineers]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia, 31(70) 4, 230–234. https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2020/38.pdf

Ostroverhova, N. M. & Danylenko, L. I. (1996). Efektyvnist upravlinnia zahalnoosvitnoiu shkoloiu: sotsialno-pedahohichnyi aspekt [Effectiveness of management of a comprehensive school: socio-pedagogical aspect]. Kyiv, Shkoliar.

Palamarchuk, V., & Baranovska, O. (2018). Pedahohichni tekhnolohii navchannia v umovakh novoi ukrainskoi shkoly: vektor rozvytku [Pedagogical technologies of teaching under the conditions of the new ukrainian school: vector of development]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian educationsl journal], 3, 60–66. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2018-3-60-66

Pometun, O. I., & Pyrozhenko, L. V. (2004). Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia [Modern lesson. Interactive educational technologies]. Kyiv, Vydavnytstvo ASK. https://pedagogika.ucoz.ua/knygy/Suchasnyj_urok.pdf

Sysoieva, S. O. (2006). Pedahohichni tekhnolohii: korotka kharakterystyka sutnisnykh oznak [Pedagogical technologies: brief characteristic of essencial features]. Pedahohichnyi protses: teoriia ta praktyka [Pedagogical process: theory and practice], 2, 127–131. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1815/1/S_Sysoeva_PPTP_2_6_GI.pdf

Stuchynska, N. V., & Novicova, I. M. (2017). Proiektuvannia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha na zasadakh osobystisno oriientovanoho ta kompetentnisnoho pidkhodiv [The design of modern educational environment on the basis of personality-oriented and competency-based approaches]. Naukovi zapysky [Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, (10(2)), 142–148. https://cusu.edu.ua/images/conf-2016-10/s4/Новікова_стаття.pdf

Buzan, T. (2018) Mind map mastery: The complete guide to learning and using the most powerful thinking tool in the universe. Watkins Media Limited. https://nibmehub.com/opac-service/pdf/read/Mind%20Map%20Mastery_%20The%20Complete%20Guide%20to%20Learning.pdf

Blahun, S. S., Naumenko, O. M, Stuchynska, N. V., & Lytvynenko, N. P. (2021). The use of modern technologies and web tools for organizing distance learning at medical universities. Scientific notes of M. P. Drahomanov National Pedagogocal University. Series: Pedagogical sciences, (151), 205–213. https://doi.org/10.31392/NZ-npu-151.2021.23

Kruk, A., Kulbanska, R., & Monastyrska, R. (2023). Mind mapping technique in teaching professionally-oriented foreign languages. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 2(61), 227–231. http://www.aphn-journal.in.ua/archive/61_2023/part_2/37.pdf




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.60.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.