РОЗВИТОК ЗАГАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В ПОЗААУДИТОРНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

О. В. Попова, О. В. Єгорова

Анотація


Стаття присвячена проблемі розвитку загальної культури у здобувачів вищої педагогічної освіти в позааудиторній діяльності, актуальність якої обумовлюється процесами інтеграції та модернізації, що відбуваються у суспільстві та освіті; поглибленням суперечностей між вимогами, що пред’являються до особистості та діяльності сучасної людини у формі соціального замовлення суспільства, та фактичним рівнем вказаної культури випускників закладів вищої педагогічної освіти.  Обґрунтовується необхідність звернення  до культурологічного підходу для розв’язання визначених суперечностей. Феномен загальної культури визначено як інтегроване новоутворення особистості, що є результатом засвоєння нею системи знань про світ культури, відповідних умінь, цінностей, ставлень, сформованості певних морально-особистісних якостей, що  дає можливість їй правильно визначати роль культури в житті сучасної людини, адекватно орієнтуватися в її продуктах, а також узгоджувати свою поведінку з моральними нормами й культурними цінностями. Обґрунтовано педагогічний потенціал позааудиторної діяльності для розвитку загальної культури майбутніх учителів. Поняття «позааудиторна діяльність» трактується як спеціально організовані й цілеспрямовані позааудиторні заняття та система пізнавальних і виховних заходів, метою яких є поглиблення та розширення знань, отриманих в умовах навчального процесу, формування у здобувачів освіти творчих здібностей, наукових інтересів, різноманітних умінь і навичок. Виокремлено специфічні ознаки позааудиторної діяльності здобувачів освіти. Підкреслюється, що позааудиторна діяльність, більшою мірою впливає на особистісний розвиток, і саме ця діяльність має найбільшу кількість ступенів свободи, саме в цій діяльності відбувається більш тісне міжособистісне неформальне спілкування студентів, викладачів, адміністрації ЗВО, культурне збагачення та духовне самозміцнення особистості, розвиток смаків тощо. У статті визначено умови успішної організації позааудиторної діяльності, спрямованої на загальнокультурну підготовку здобувачів вищої педагогічної освіти, а також знання й уміння, які характеризують загальну культуру сучасного вчителя. Запропоновано сукупність форм і методів, які сприяють розвитку загальної культури майбутніх учителів. Визначено перспективи подальших розвідок, які автори вбачають у науковому обґрунтуванні та експериментальній перевірці цілісної системи позааудиторної діяльності з розвитку в майбутніх вчителів загальної культури та розробленні науково-методичного забезпечення такої системи

Ключові слова


здобувач вищої педагогічної освіти, культурологічний підхід, загальна культура, позааудиторна діяльність, заклад вищої педагогічної освіти, форми, методи

Повний текст:

PDF

Посилання


Bieliakova, O. S. (2015). General cultural training of future teachers in the educational process of pedagogical universities [Unpublished extended abstract of candidate’s thesis]. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.

Honcharov, D. O. (2014). Training of future teachers for educational work in the process of organizing student self-government [Unpublished candidate’s thesis]. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.

Hryneva, V. N. (2002). Pedahohycheskaia kultura prepodavatelia [Pedagogical culture of the teacher]. Kharkiv: Osnova.

Huba, A. V. (2010). The theoretical-methodical grounds of administrative culture forming of future educational manager [Doctoral dissertation, Luhansk Taras Shevchenko National University]. https://dspace.lgpu.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/3003/Gyba.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Denysenko, A. O. (2003). Orhanizatsiina robota kuratoriv u vykhovnii systemi pedahohichnoho vuzu [Organizational work of curators in the educational system of a pedagogical university]. Teorіja ta metodika navchannja ta vihovannja, (11), 123−129.

Detsiuk, T. M. & Dudarenko, A. A. (2018). Forms and methods of extracurricular work of students in higher educational institutions. Young Scientist, 3(55), 80–83. https://www.molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/download/4896/4808

Yehorova, O. V. (2022). Formation of socio-cultural competence in future english language teachers in the process of extracurricular work. Zasobi navčalʹnoj ta naukovo-doslìdnoï roboti, (59), 29‒40. https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.59.03

Ziaziun, I. A. (2008). Universalnist ta interaktyvnist kultury v osvitnomu prostori informatsiinoho suspilstva [Universality and integrability of culture in the educational space of the information society]. In Stauropegic philosophical studios. ULTIMA RATIO: dedicated to the 555th anniversary of the first written mention of the Lviv Brotherhood and its school (p. 230–244). Lviv Stavropigion University. https://lib.iitta.gov.ua/3357/1/ziaziun3.pdf

Kolesnyk, N. Ye. (2014). Kulturolohichnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do formuvannia predmetno-peretvoriuvalnoi kompetentnosti uchniv [Cultural approach in the preparation of future primary school teachers to the formation of subject-transforming competence of students]. Andrahohichnyi visnyk: Naukove elektronne periodychne vydannia, (5), 106–111. http://eprints.zu.edu.ua/17003/1/Андрагогичний%20висник%205.pdf

Kucheriavyi, O. H. (2019). Phenomenon of professional and pedagogical culture: the aspect of the terminology of its theory in a holistic way. Bulletin of the T. H Shevchenko National University "Chernihiv Colehium", (1), 81–86. https://doi.org/10.5281/zenodo.2621165

Mashkina, C. V., Usatenko, T. P., Khomych, L. O., & Shakhrai, T. O. (2016). Teoretychni zasady kulturolohichnoho pidkhodu u pidhotovtsi pedahoha do vykhovnoi diialnosti [Theoretical foundations of the cultural approach in teacher training for educational activities]. Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. https://core.ac.uk/download/pdf/141487946.pdf

Popova, O. V., & Tamozhska, I. V. (2016). Formuvannia vmin dilovoho spilkuvannia maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu (na materiali vyvchennia sotsialno-humanitarnykh dystsyplin) [Formation of business communication skills of future technical specialists (on the basis of the study of social and humanitarian disciplines)]. Dnipropetrovsk: Seredniak T. K.

Popova, O. V., Tsapko, A. M. (2022). Exteriorization of leadership potential of higher education seekers in the process of their forming active social position. Pedagogical Sciences: Theory and Practice, (1), 285‒292. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-43.

Saienko, N. V. (2012). Theoretical and methodical principles of cultural training of future engineers [Unpublished extended abstract of doctoral dissertation]. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.

Slesyk, K. M. (2014). The system of forming the ethical culture of elementary school students in the process of teaching humanitarian subjects [Unpublished extended abstract of doctoral dissertation]. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.

Shapran, O. I. (Ed.). (2013). Slovnyk terminiv z profesiinoi osvity [Dictionary of terms for professional education]. KSV.

Shakhrai, T. (2012). Teoretychni osnovy kulturnoho rozvytku osobystosti maibutnoho pedahoha [Theoretical foundations of the cultural development of the personality of the future teacher]. In Kulturolohichna skladova profesiinoho rozvytku pedahoha (p. 56–65). Lysenko M. M.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.60.10

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.