НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
В умовах повномасштабної війни рф проти України особливої значущості набуває формування громадянської та соціальної компетентностей. Зазначені компетентності безпосередньо по’вязані з демократичними цінностями, ідеями соціальної справедливості, рівності, прав і свобод людини. Основою для здійснення процесу формування громадянської та соціальної компетентностей є нормативно-правова база. У статті окреслено та схарактеризовано основні міжнародні й українські нормативно-правові документи, що регулюють формування громадянської та соціальної компетентностей в учнів закладів загальної середньої освіти: Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя (2006, 2018), Конституція України (1996), Закон України «Про освіту» (2017), Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа» (2016), Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011), Державний стандарт базової середньої освіти (2020), Концепція розвитку громадянської освіти в Україні (2018), Стратегія національно-патріотичного виховання на 2020-2025 рр. (2019) та Національна стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 рр. (2021). Здійснено порівняльний аналіз Європейської довідкової рамки ключових компетентностей для навчання впродовж життя (2006, 2018) та визначено її вплив на українську освіту. Зроблено висновок, що основні освітні вітчизняні документи ґрунтуються на рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу, проте не обмежуються ними. Виокремлено офіційне визначення громадянської й соціальної компетентностей, їх складники (знання, уміння, ставлення), шляхи формування, спільні риси – здатність будувати відносини, готовність як долати упередження, так і йти на компроміс, тобто уміння запобігати конфліктам.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Hryshchenko, M. (Ed.). (2016). Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school: Conceptual foundations of secondary school reform] (L. Hrynevych, O. Elkin, S. Kalashnikova, I. Kobernyk, V. Kovtunets, O. Makarenko, O. Malakhova, T. Nanaieva, H. Usatenko, P. Khobzei & R. Shyian, Compilers). Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Constitution of Ukraine, № 254k/96-VR (1996) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr#Text
Lokshyna, O. (2019b). European reference framework of key competences for lifelong learning: An updated 2018 version. Ukrainian Educational Journal, (3), 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30.
On some issues of state standards of comprehensive general secondary education, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 898 (2020) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-p#Text
On the approval of the State standard of basic and comprehensive general secondary education, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 1392 (2011) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-p#Text
On the approval of the action plan for the implementation of the National Patriotic Education Strategy for 2020–2025, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 932 (2020) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932-2020-p#Text
On the National Strategy for Promoting the Development of Civil Society in Ukraine for 2021–2026, Decree of the President of Ukraine № 487/2021 (2021) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/487/2021#Text
On the National Strategy in the Field of Human Rights, Decree of the President of Ukraine № 119/2021 (2021) (Ukraine). https://www.president.gov.ua/documents/1192021-37537
On education, Law of Ukraine № 2145-VIII (2017) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
On the Strategy of National Patriotic Education, Decree of the President of Ukraine № 286/2019 (2019) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019#Text
On the approval of the Concept of Development of Civic Education in Ukraine, Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 710-r (2018) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-r#Text
Stepanova, N. (Compiler). (2014). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv vidpovidno do vymoh novykh derzhavnykh osvitnikh standartiv [Formation of civic competence of general educational institutions students in accordance with the requirements of new state educational standards]. Publishing house of the Cherkasy Regional Institute of Postgraduate Education of Pedagogical Workers of the Cherkasy Regional Council. http://ippro.com.ua/library/attachments/article/343/Formuvannia%20hromadianskoi%20kompetentnosti%20d.pdf
The Council of The European Union. (2018). Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, 189, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)
The European Parliament and The Council of The European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, 394, 10–18. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.60.13
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.