СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ ЛІЦЕЇВ: ЛІНГВОДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТ

О. А. Кучерук, Л. А. Башманівська, Н. Ф. Шурхно

Анотація


Стаття становить дослідження питань удосконалення системи оцінювання навчальних досягнень учнів старших класів у контексті українськомовної освіти. Систематизовано відомості про особливості сучасного оцінювання навчальних досягнень учнів ліцею. Схарактеризовано різні підходи до оцінювання навчальних результатів з української мови. На основі аналізу теоретичних положень і синтезу науково-методичних ідей уточнено базові поняття. Актуальність теми публікації підтверджено результатами бесід з учителями української мови та викладачами лінгводидактичних дисциплін (42 особи). Відповідні бесіди дали змогу з’ясувати низку проблем щодо оцінювання досягнень старшокласників, зокрема тестування: стандартизовані завдання більшою мірою уможливлюють виявлення й оцінювання окремих фактологічних знань з предмета, меншою мірою здатність вирішувати проблемні практичні ситуації, ефективно спілкуватися, досвід творчої роботи, ціннісні ставлення; педагоги-практики не готові до професійного розроблення тестових завдань для оцінювання рівня предметної компетентності з української мови; спрощений підхід до розуміння результатів навчання в багатьох розробників тестів, невідповідність його компетентнісній парадигмі українськомовної освіти, зокрема в системі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО)/ національного мультипредметного тесту (НМТ, комп’ютерного онлайн-тесту, який стосується  блоку завдань з української мови). Результати дослідження дають підстави для припущення, що предметна і ключові компетентності учнів ліцеїв можуть якісно змінюватися завдяки формувальному оцінюванню. Акцентовано, що старшокласникам притаманне прагнення до нового, до пошуків інформації, оцінювання її, усвідомлення особистісної ідентифікації, осмислення суспільних цінностей, бажання виконувати різні соціальні ролі дорослих, комунікувати. Ураховуючи ці особливості, наведено рекомендації для покращання системи оцінювання навчальних  результатів старшокласників у процесі навчання української мови з урахуванням різних методів і засобів. Визначено електронні ресурси, які можна використовувати як допоміжні засоби оцінювання досягнень учнів у шкільній практиці українськомовної освіти й водночас формувати мовну особистість, яка володіє кількома компетентностями, зокрема предметною, комунікативною та інформаційно-комунікаційною. Результати дослідження можуть сприяти кращому розумінню системи оцінювання старшокласників у практиці українськомовної освіти

Ключові слова


система оцінювання, предметна компетентність з української мови, комунікативна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, тестування, кейс-метод, інформаційно-комунікаційні технології, учні ліцею

Повний текст:

PDF

Посилання


Bykov, V. Yu., Ovcharuk, O. V., Ivaniuk, I. V., Pinchuk, O. P., & Halpierina, V. O. (2022). Suchasnyi stan vykorystannia tsyfrovykh zasobiv dlia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: Rezultaty opytuvannia 2022 [The current state of the use of digital tools for the organization of distance learning in institutions of general secondary education: Survey results 2022]. Information Technologies and Learning Tools, 90(4), 1–18. https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.5036

Holub, N. B. (2018). Do problemy predmetnoi kompetentnosti z ukrainskoi movy v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [To the problem of subject competence in the Ukrainian language in Zahalnoy secondary education institutions]. Ukrainska mova i literatura v shkoli, (1(136)),

–5. https://lib.iitta.gov.ua/710547/1/Holub.Do%20problemy%20kompetentnisno%20oriientovanoho.pdf

Holub, N. B. (2015). Kontseptualni zasady suchasnoi metodyky navchannia ukrainskoi movy v zahalnoosvitnii shkoli [Conceptual foundations of modern methods of teaching the Ukrainian language in a cross-educational school]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (1), 107–118. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_14.

Horoshkina, O. M., Bondarenko, N. V. & Popova, L. O. (2020). Metodyka kompetentnisno oriientovanoho navchannia ukrainskoi movy uchniv litseiu na rivni standartu [Methodology of competence-oriented teaching of the Ukrainian language for lyceum students at the standard level]. Kyiv: KONVI PRINT. https://undip.org.ua/library/metodyka-kompetentnisno-oriientovanoho-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-litseiu-na-rivni-standartu-metodychnyy-posibnyk/

Hryshchenko, M. (Red.). (2016). Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school: Conceptual foundations of secondary school reform] (L. Hrynevych, O. Elkin, S. Kalashnikova, I. Kobernyk, V. Kovtunets, O. Makarenko, O. Malakhova, T. Nanaieva, H. Usatenko, P. Khobzei & R. Shyian, Uporiad.). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Zhuk, Yu. O. & Hryvko, A. V. (2022). Osoblyvosti otsiniuvannia rezultativ navchannia uchniv 5 6 klasiv [Peculiarities of assessment of learning results of 5th-6th grade students]. т Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy / Eds. O. Topuzov, T. Zasiekina, (р. 55–78). Kyiv: Osvita.

Kucheruk, O. A. & Mahdych, T. P. (2022). Hromadianska kompetentnist u metodytsi navchannia ukrainskoi movy uchniv starshykh klasiv [Civic competence in the method of teaching Ukrainian language to high school students]. Zhytomyr: Ruta. http://eprints.zu.edu.ua/34184/1/Kycheruk.pdf

Liashenko, O. I., Zhuk, Yu. O., Vashchenko, L. S., Naumenko, S. O. & Hryvko, A. V. (2017). Testovi tekhnolohii otsiniuvannia kompetentnostei uchniv [Test technologies for assessing students’ competencies] / Eds. Liashenko O. I., Zhuk Yu. O. Kyiv: Vydavnychyi dim "Sam". https://undip.org.ua/library/testovi-tekhnolohii-otsiniuvannia-kompetentnostey-uchniv-posibnyk/

Onopriienko, O. V. (2021). Nova ukrainska shkola: innovatsiina systema otsiniuvannia rezultativ navchannia uchniv pochatkovoi shkoly [The new Ukrainian school: an innovative system for evaluating the learning outcomes of primary school students]. Kharkiv: Ranok. https://undip.org.ua/library/nova-ukrainska-shkola-innovatsiyna-systema-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia-uchniv-pochatkovoi-shkoly/

Popova, L. O. (2018). Movlennievyi rozvytok uchniv litseiu v umovakh realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu [Speech development of lyceum students under the conditions of implementation of the competence approach]. Ukrainska mova i literatura v shkoli, (6), 7‒10.

Smolinchuk, L. S. (2012). Kompetentisnyi pidkhid do otsiniuvannia osvitnikh rezultativ. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity [A competent approach to the evaluation of educational results. Problems of modern pedagogical education]. Pedahohika i psykholohiia, 37(1), 258‒260. https://lib.iitta.gov.ua/714568/1/pspo_2012_37(1)__48.pdf

Fidkevych, O., & Bohdanets-Biloskalenko, N. (2020). Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvalnoho otsiniuvannia u 3–4 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity [New Ukrainian school: theory and practice of formative assessment in 3-4 grades of general secondary education institutions]. Kyiv: Heneza. https://bit.ly/45xmEED

Sparks, S. (2015, November 09). Types of assessments: A head-to-head comparison. Education Week. https://www.edweek.org/teaching-learning/types-of-assessments-a-head-to-head-comparison/2015/11#what




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.60.16

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.