РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ІДЕЇ ФОРМУВАННЯ ЕМПАТІЙНО-РЕФЛЕКСИВНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У СВІТОВОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ

І. Ревенко

Анотація


Стаття присвячена дослідженню витоків ідеї формування емпатійно-рефлексивної культури майбутніх учителів у філософських ученнях, наукових дослідженнях у галузі психології та педагогіки. Доведено, що розвинені емпатійні та рефлексивні якості допомагають педагогам краще розуміти індивідуальні потреби та особливості учнів, і на цій основі адаптувати підходи до їх навчання, запобігати конфліктам, налагоджувати конструктивну взаємодію, розуміти причини конфліктних ситуацій і знаходити конструктивні рішення. Зазначається, що здатність відчути й зрозуміти іншу людину та аналізувати свої дії як педагога тісно взаємопов’язані. Взаємодія цих психологічних процесів визначає культуру особистості педагога, що об’єднує емпатію та рефлексію, а саме емпатійно-рефлексивну культуру, яка виявляється в здатності розуміти, співпереживати та бути уважним до учня, підтримувати його в успіхах і невдачах, проявляти доброзичливість і почуття близькості, осмислювати його емоційно-психологічний стан і своє власне відчуття співпереживання. Виявлено, що у філософії явище емпатії вивчалося в контексті споріднених понять «симпатія», «вчування», «співчуття», «співпереживання», «розуміння» тощо. У філософських дослідженнях, можна визначити два напрями розуміння феномену емпатії: як метод емоційного пізнання в міжособистісній взаємодії; як стан, властивість або здатність особистості. На підставі аналізу результатів досліджень у галузі філософії та психології про сутнісні характеристики емпатії та її психологічні механізми, з’ясовано, що специфіка емпатії визначається її зв’язком з процесами самоаналізу та самоусвідомлення особистістю емоційних переживань, що свідчить про наявність об’єктивного взаємозв’язку емпатії та рефлексії. Визначено, що вивчення феноменів емпатії та рефлексії мають багатовікову історію, починаючи з появи перших уявлень у філософії та фундаментальних наукових досліджень у цій царині до їх широкого визнання в сучасній освіті.

Ключові слова


емпатія, рефлексія, симпатія, вчування, емпатійно-рефлексивна культура, майбутній учитель.

Повний текст:

PDF

Посилання


Andriushchenko, O. O. (2015). The problem of reflection: gnosiological connections with philosophical knowledge. Continuing Education of the new Century: Achievements and Prospects. http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp20/2/andrjushhenko_tezi.pdf [іn Ukrainian]

Buhaiova, N., & Andriushchenko, I. (2021). Development of empathy of students-psychologists as a component of future professional activity. Theoretical and applied Problems of Psychology, (2(55)), 5–17. https://doi.org/10.33216/2219-2654-2021-55-2-5-17 [іn Ukrainian]

Vavryniv, O. S. (2019). Incipience concept of empathy in psychology. Theory and practice of modern psychology, 1(2), 28–31. http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/2_2019/part_1/7.pdf [іn Ukrainian]

Dehtiar, H. O. (2006). Students' reflexive culture formation in pedagogical universities [Abstract of the thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, H. S. Skovoroda Kharkiv national pedagogical university]. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0406U002631/ [іn Ukrainian]

Yemelianova, T. V. (2012). Carl Groos: The Problem of "aesthetic contemplation". Humanities Journal, (3), 15–21. http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2012_3_4 [іn Ukrainian]

Zhuravlova, L. (2007). Psychology of Empathy. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/12998 [іn Ukrainian]

Kremen, V. H., Ilin, V. V. (2005). Philosophy: Thinkers, Ideas, Concepts. Knyha [Book]. https://kafedrafil.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/09/kremen.pdf [іn Ukrainian]

Kuznetsova, I. V. (2005). Pedagogical conditions of forming of empathetic culture of students in higher education medical establishments [Abstract of the thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, H. S. Skovoroda Kharkiv national pedagogical university]. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0405U001634/ [іn Ukrainian]

Lytvynchuk, A. (2016). Reflection of empathy in adolescence: ecological aspect. Science and Education, 42(5), 200–205. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-5-32 [іn Ukrainian]

Matiukh, T. (2015). Concept "empathy": origins and transformation in historical-philosophical process. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, "Philosophy" Series, (17), 87–91. https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3890 [іn Ukrainian]

Melnichuk, I. Ya. (2001). Forming of reflexion mechanisms of object-making in the process of professional psychological tasks. [Abstract of the thesis for a candidate degree in psychological sciences, National pedagogical university named after M. Dragomanov] https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/15405/Melnichuk.pdf?sequence=1 [іn Ukrainian]

Pavelkiv, K. M. (2009). Philosophical and general theoretical foundations of the study of the problem of forming a reflective culture of the future teacher. Updating the content, forms and methods of teaching and upbringing in educational institutions, (42), 95–100. http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/5182 [іn Ukrainian]

Pavelkiv, K. (2011). Formation of reflexive culture in the process of vocational and educational training of teachers of philology [Abstract of the thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, State institution "South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinskiy"]. https://tinyurl.com/299dnkn4 [іn Ukrainian]

On the approval of the professional standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with a junior specialist diploma)", Order No. 2736-20 (2020) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text. [іn Ukrainian]

Uminska, A. (2017). The Formation of Prospective Foreign Language Teacher’s Reflective Culture in the Process of Professional Development [Abstract of the Thesis for a candidate degree in Pedagogical sciences, Zhytomyr State University named after Ivan Franko]. http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/24420 [іn Ukrainian]

Chebykin, O. Ya., & Pavlova, I. H. (2009). Formation of emotional maturity of a personality. SVD Cherkasov. http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/103 [іn Ukrainian]

Shuryn, O. I. (2014). Formation empatiynoyi cultures of primary school teachers in professional training [Abstract of the thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, Zhytomyr State University named after Ivan Franko]. http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/14950 [іn Ukrainian]

Batson, D. (2012). The empathy altruism hypothesis: Issues and implications. In J. Decety (Ed.), Empathy from bench to bedside (с. 41–54). MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262016612.003.0003

Coke, J. S., Batson, C. D., & McDavis, K. (1978). Empathic mediation of helping: A two-stage model. Journal of Personality and Social Psychology, 36(7), 752–766. https://doi.org/10.1037/0022-3514.36.7.752

Coplan, A. (2011). Understanding empathy: Its features and effects. In Amy Coplan, and Peter Goldie (eds), Empathy: philosophical and psychological perspectives (p. 2–18). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199539956.003.0002

Cottrell, L. S., & Dymond, R. F. (1949). The empathic responses. Psychiatry, 12(4), 355–359. https://doi.org/10.1080/00332747.1949.11022747

Dymond, R. F. (1950). Personality and empathy. Journal of Consulting Psychology, 14(5), 343–350. https://doi.org/10.1037/h0061674

Haner, C. F., & Whitney, E. (1960). Empathic conditioning and its relation to anxiety level. Amer. Psychologist, 15, 493 (Abstract).

Hoffman, M.-L. (2002). Empathy and Moral Development: Implications for Caring and Justice. New York University Press.

Kauppinen, A. (2014). Empathy, emotion regulation, and moral judgment. In Empathy and morality (p. 97–121). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199969470.003.0005

McRae, E. (2017). Empathy, compassion, and "exchanging self and other" in Indo-Tibetan Buddhism. In Heidi Maibom (Ed.), The Routledge handbook of the philosophy of empathy (p. 123–133). Routledge.

Mehrabian, A., & Epstein, N. (1972). A measure of emotional empathy. Journal of Personality, 40(4), 525–543. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1972.tb00078.x

Persson, I., & Savulescu, J. (2017). The moral importance of reflective empathy. Neuroethics, 11(2), 183–193. https://doi.org/10.1007/s12152-017-9350-7

Rogers, C. R. (1975). Empathic: An unappreciated way of being. The Counseling Psychologist, 5(2), 2–10. https://doi.org/10.1177/001100007500500202




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.61.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.