МИСТЕЦЬКІ ПОШУКИ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ТА ЇХНІЙ ВПЛИВ НА МЕТОДИКУ ФОРМУВАННЯ КОЛОРИСТИЧНОГО БАЧЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Д. Чаус

Анотація


Висвітлено ключові питання теорії, методики і практики формування колористичного бачення як важливого складника професіоналізму фахівців образотворчого мистецтва – митців і педагогів. На основі аналізу праць вчених: О. Бобир, Л. Горбатенко, О. Капран, І. Мельничук, О. Музика, Т. Паньок, В. Черватюк, З. Шокірова, А. Яланський, зроблено висновок, що колористичне бачення є професійно значущою особистісною здатністю, яка формується педагогічними засобами у процесі художньої підготовки. Аналіз праць з історії мистецтва засвідчив, що нова філософія творчості та пошуки нових виразних засобів образотворчої діяльності початку ХХ століття лягли в основу досліджень у сфері кольорознавства. Це, у свою чергу, сприяло розвитку нових педагогічних підходів у методиці викладання живопису, що зосередилися на формуванні у майбутніх художників-педагогів колористичного бачення та художнього розуміння кольору (Й. Іттен). Схарактеризовано внесок художників-педагогів України (О. Богомазов, Ф. Кричевський, К. Малевич, І. Труш та інші) та Польщі (K. Homolacz, W. Krуciński, K. Moklowski, M. Olszewski та інші) у вивчення окремих аспектів колористики. Показано, що результатом їхніх теоретичних і методичних напрацювань стало акцентування уваги на формуванні у студентів розуміння основ новітньої для того часу філософської концепції кольору, колірної гармонії та її ролі в живописі. Розкрито особливості практичного провадження українськими митцями результатів своїх кольорознавчих розвідок у процес професійної художньої підготовки в закладах Києва, Харкова, Одеси, Львова, Кременеця: 1) тісне поєднання опанування теорії кольору з практичними завданнями; 2) структурна особливість організації навчального процесу, що ґрунтувалася на діяльності автономних майстерень окремих професорів. Основну увагу зосереджено на одному з ключових завдань професійної підготовки майбутніх фахівців образотворчого мистецтва: розвитку в них художньо-естетичного сприйняття кольору та вміння використовувати його у професійній – мистецькій та педагогічній – діяльності. У процесі формування колористичного бачення виокремлено три етапи: 1) безпосереднє сприйняття кольорів довкілля, здатність бачити й розрізняти кольори та їх відтінки; 2) гармонізація кольору на площині полотна в процесі осмислення і відтворення побаченого 3) використання закономірностей і засобів живописного зображення для створення художнього образу картини.

Ключові слова


фахівці образотворчого мистецтва, професійна підготовка, колористичне бачення, кольорознавство, живопис, колір, мистецька діяльність, педагогічна діяльність.

Повний текст:

PDF

Посилання


Biryulov, Y. (2017). "Morris of Lviv" – Marian Olszewski. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, (32), 283–295. https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/32_new/25.pdf [іn Ukrainian]

Bobyr, O. I. (2021). Formation of artistic and aesthetic mindset of would-be artists in the process of professional training [PhD dissertation in the field of pedagogy, Alfred Nobel University]. https://old.duan.edu.ua/images/head/Science/UA/PhD_and_Postdoc_studies/015/Zakhyst/DF_08_120_006_Bobyr_O/dysertatsiya_Bobyr.pdf [іn Ukrainian]

Bogomazov, O. (1996). Painting and elements (S. Medintsev & M. Plotkin, translated into English; T. Popov & S. Popov, compiled). Zadumlyvy Straus. (original published 1914). [іn Ukrainian]

Gorbatenko, L. (2015). Question of colors harmonization in "Chromatics" training course. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, (2), 9–12. https://visnik.org.ua/view-uk/?y=2015&n=2#2 [іn Ukrainian]

Kapran, О. (2020). Systematization of coloristic training in students of artistic and pedagogical specialties. Problems of Modern Teacher Training, (1(21)), 82–88. https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(21).2020.210226 [іn Ukrainian]

Kravchenko, Ya. (2000). The galaxy of Mykhailo Boichuk's art school that survived. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, (11), 16–25. [іn Ukrainian]

Krychevskyi, F. H., & Pianida, B. (1972). Memoirs. Articles. Documents. Kyiv, Art. [іn Ukrainian]

Melnychuk, I. (2011). Color problems in the NAFAA landscape painting workshop. Ukrainian Academy of Art. Research and Methodological Works of the National Academy of Visual Arts and Architecture, (18), 100–104. https://naoma-science.kiev.ua/index.php/journal/issue/view/5/18-2011-pdf [іn Ukrainian]

Muzyka, O. (2014). The development of a holistic perception of color in the process of professional training of future teachers of fine arts. In Professional art education and artistic culture: challenges of the 21st century: materials of the International Scientific and Practical Conference, October 16–17, 2014, Kyiv (p. 497–504). Borys Grinchenko Kyiv University. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/3428 [іn Ukrainian]

Panyok, T. V. (2016). Development of higher artistic and pedagogical education in Ukraine in the 20th century (1917–1991). Kharkiv, Operatyvna poligrafiya. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3863 [іn Ukrainian]

Trush, I. (1900). John Ruskin. Literary and scientific bulletin, 9(3), 220–221. https://shron2.chtyvo.org.ua/Literaturno-naukovyi_vistnyk/1900_Tom_09_Knyha_03.pdf? [іn Ukrainian]

Filevska, T. (2017, April 9). Kyiv Bauhaus. The Ukrainian Week. https://tyzhden.ua/kyivskyj-bauhauz/ [іn Ukrainian]

Chervatyuk, V. (2011). Cultivation of artistic vision in open-air studios. Ukrainian Academy of Art. Research and Methodological Works of the National Academy of Visual Arts and Architecture, (18), 9–16. https://naoma-science.kiev.ua/index.php/journal/issue/view/5/18-2011-pdf [іn Ukrainian]

Shokirova, Z. (2019). Professional preparation of future art teachers in the process of color study. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 1, 377–386. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-1-377-386 [іn Ukrainian]

Yalansky, A. (2011). About the formation of students' sense of color in open-air conditions. Ukrainian Academy of Art. Research and Methodological Works of the National Academy of Visual Arts and Architecture, (18), 16.–21 https://naoma-science.kiev.ua/index.php/journal/issue/view/5/18-2011-pdf [іn Ukrainian]

Helmholtz, H. von (1852). Ueber die Theorie der zusammengesetzten Farben. Berlin: Gebrüder Unger. https://echo.mpiwg-berlin.mpg.de/ECHOdocuView?url=/permanent/library/9CC4DUBB/index.meta

Homolacz, K. (1920). Podstawowe zasady budowy ornamentu płaskiego i metodyka kursu zdobniczego. Lwów–Warszawa: Książnica polska T-wa nauczycieli szkół wyższych. in Polish. https://pbc.biaman.pl/dlibra/publication/61954/edition/60288/content

Itten, J. (2019). Kunst der Farbe: Subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Christophorus Verlag GmbH & Co. KG. (Das Original wurde veröffentlicht 1961).

Krуciński, W. (1926). Rysunki odręczne, zdobnicze i malarstwo dekoracyjne. Nowe metody nauczania w szkołach róznych typów, według planów ministerstwa W.R.I.O.P. Lwów-Warszawa-Kraków: Wyd–wo zakładu narodowego im. Ossolińkich. https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/3700/edition/32302/content

Malevich, К. (2021). The Non-Objective World. Bauhausbücher, 11. Lars Müller Publishers.

Moklowski, K. (1903). Sztuka ludowa w Polsce. Lwów. https://kpbc.umk.pl/Content/184542/PDF/Magazyn_251_05_HD_008.pdf

Newton, I. (1704). Opticks: or, A Treatise of the Reflexions, Refractions, Inflexions and Colours of Light. London: S. Smith and B. Walford. https://library.si.edu/digital-library/book/optickstreatise00newta

Olszewski, M. (1907). Z psychozjologii malarstwa. Przegląd Filozoczny, X, 575–577.

Olszewski, M. (1909). Z psychozjologii malarstwa. Przegląd Filozoczny, XII, 561–563.

Olszewski, M. (1913). Nowe prądy w sztuce współczesnej. Słowo Polskie, (108), 5; (110), 6.

Panyok, T. V. (2023). Art Education in Ukraine in Early 20th Century: Educational Techniques for New Formation Artists. International journal of conservation science, 14(1), 217–230. https://doi.org/10.36868/ijcs.2023.01.14




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.61.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.