ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ВІТЧИЗНЯНИХ ПЕДАГОГІВ-ХОРЕОГРАФІВ НА МЕЖІ ХХ–ХХІ СТОЛІТЬ У КОНТЕКСТІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

І. Цебрій, Л. Сокіл

Анотація


У статті проаналізовано професійну діяльність вітчизняних педагогів-хореографів на межі ХХ–ХХІ століть, процес відновлення національних пріоритетів у хореографічному мистецтві окресленого періоду. Визначення теоретичних засад цього процесу обумовило творчий пошук педагогів-хореографів у відновленні кращих традицій народного танцю завдяки можливостям народної сценографії. Здійснено змістовно-порівняльний аналіз наукової літератури цієї проблематики, виявлено спільне й відмінне у працях вчених цього періоду. У статті розкрито «Я-концепцію» у трактовці відомого американського психолога та педагога М. Б. Розенберга, у якого віддано перевагу «динамічному Я», на чому автори статті роблять акцент. У якості прикладу пошуків нових форм роботи в закладах позашкільної освіти авторами обрано кращі зразки народної сценографії, вихід яких на світову сцену, ж підтвердженням випереджальних тенденцій в освітньому процесі закладів позашкільної освіти. Це програми Зразкового дитячого вокально-хореографічного ансамблю «Веселі Черевички» (м. Львів), ансамблю «Сонечко» (м. Житомир), народного ансамблю танцю «Барвінок» (м. Вінниця), ансамблю українського народного танцю «Любисток» (м. Київ), Зразкового ансамблю народного танцю «Волиняночка» (м. Луцьк). Визначено, що критерієм визначення високого рівня виконавської майстерності та професіоналізму цих колективів стали численні перемоги на Міжнародних і Всеукраїнських мистецьких конкурсах, фестивалях, форумах. Доведено, що змога українських ансамблів брати учать у цих конкурсах привернула до них увагу світової спільноти. Показано, як вітчизняна культура вступали через ці колективи стала вступати в «діалог культур», активно співпрацювати з іноземними ансамблями, і як це сприяло взаємопроникненню культур, збагаченню вмінь і навичок та удосконаленню педагогічних технологій. Застосування вебінарів на певному етапі посилило цю співпрацю. Автори статті показують, що на початку ХХІ століття прослідковувалися як випереджальні, так і зворотні тенденції. До останніх належала тенденція до певного скорочення закладів позашкільної освіти України (2000–2007 рр.), що пояснювалися злиттям, а також перепрофілюванням закладів позашкільної освіти, контрактною формою навчання.

Ключові слова


заклади позашкільної освіти, педагог-хореограф, тенденція, конкурс, фестиваль, вебінар, національні пріоритети, мистецтво

Повний текст:

PDF

Посилання


Burlya, O. A. (2001). To the periodization of conditions for the formation of professional qualities of teachers-choreographers. Рedagogical Sciences, (1), 132–136. [in Ukrainian]

Husun, Т. І., & Husun, M. S. (2010). The Role of Dancing in the Educational Process. Zhytomyr Ivan Franko State University journal. Рedagogical Sciences, (49), 76–80. [in Ukrainian]

Gutnyk, І. М. (2006). Pedagogical basis for organization of juvenile leisure activities using Ukrainian national pedagogy facilities [Abstract of the thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, Kyiv National University of Culture and Arts]. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0406U004216 [in Ukrainian

Dobrolubova, N. (2018). Professional training of future teachers-choreographs. Young Scientist, 7(59), 67–70. https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4202 [in Ukrainian]

Zubatov, S. L. (2021). Dance compositions and etudes of Ukrainian folk dances. Kyiv, Lira-K. [in Ukrainian]

Kalashnyk, S. (2019). Professional formation of the future choreography teacher by means of systematic creative activity. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 4(88)), 51–62. https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7437 [in Ukrainian]

Kalynets, L. (2013, November 20). Volodymyr Chmyr: "As soon as they call Khodorov, I will be there immediately...". Khodoriv Today. https://khodoriv.info/kalynets/was-born-connected-with-city/volodymyr-chmyr-yak-tilky-zaklychut-do-hodorova-vidrazu-zh-budu-tam/ [in Ukrainian]

Koval, P. (1998). Pedagogical foundations of development of personal qualities of junior pupils by means of rhythm and choreography [Unpublished thesis for a candidate degree in pedagogical sciences]. Ivano-Frankivsk. [in Ukrainian]

Murovana, I. Development of children's choreographic education of the Kirovograd region (last quarter of the XX – beginning of the XXI century) [Abstract of the thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University] https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/20990/1/автореферат_Мурована_new.pdf [in Ukrainian]

On extracurricular education, Law of Ukraine No. 1841-III (2000) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text [in Ukrainian]

Rostovska, J. (2023). Professional training of future teachers of choreography in the process of studying professional theoretical disciplines. Research Notes. Series "Psychology and Pedagogy Research" (Nizhyn Mykola Gogol State University), (3), 81–85. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-81-85 [in Ukrainian]

Rosenberg, М. (2003). Non-violent communication: the language of life. 2nd ed., PuddleDancer Press. https://tinyurl.com/yncbp3w4

He, Xuefei. (2019). Improvement of musical training of a future teacher of choreography in the conditions of higher pedagogical education [Thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, National Pedagogical Dragomanov University]. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0419U001429 [in Ukrainian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.61.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.