МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ В СЕГМЕНТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ХОРЕОГРАФІ

В. Черкасов

Анотація


У статті досліджено та доведено, що здійснений аналіз основних методологічних підходів у сегменті формування професійної компетентності майбутніх учителів хореографії є необхідним, оскільки дає змогу отримати цілісну картину їх реалізації під час практичної діяльності в дитячих та аматорських молодіжних хореографічних колективах. Враховуючи сучасні процеси модернізації вищої мистецької освіти та нові тенденції у професійній підготовці майбутніх учителів хореографії, нами визначено та схарактеризовано такі основні методологічні підходи: системний, компетентнісний, діяльнісний, особистісно-орієнтований, синергетичний, культурологічний. Професійну компетентність майбутніх учителів хореографії, фахівців у сфері виконавського мистецтва, балетмейстерської, викладацької, методичної діяльності визначено як інтегративну властивість фахівця, що виявляється в художньо-творчій діяльності, поведінці та вчинках і зумовлює готовність і здатність кваліфіковано виконувати функції хореографа, керівника дитячого хореографічного колективу за рахунок збалансованого поєднання комплексу необхідних знань, умінь і навичок, а також потреб та мотивів самовдосконалення, морально-естетичних та етичних цінностей. Професійну компетентність майбутніх учителів хореографії ми розглядаємо як компонент професійної зрілості особистості, яка володіє певними фаховими компетентностями та розвинутими художньо-творчими здібностями. Професійна компетентність майбутніх учителів хореографії передбачає: вміння реалізовувати та примножувати в процесі практичної діяльності досвід, традиції та досягнення культурної спадщини у сфері хореографічного мистецтва; креативний підхід до виявлення ініціативи у вирішенні художньо-творчих завдань, пов’язаних з інтерпретацією хореографічної композиції; творчий характер мислення при створенні хореографічних композицій і творчих проєктів; володіти методикою роботи і створення хореографічного твору та інтерпретацією його змісту відповідно до творчого задуму автора з використанням методів і прийомів, а також засобів хореографічної виразності; розуміти хореографію як засіб ствердження національної самосвідомості та ідентичності; проявляти відповідні ділові та моральні якості для досягнення поставленої мети, реалізації поставлених завдань, виконання обов’язків, професійного та особистісного розвитку

Ключові слова


методологічні підходи: системний, компетентнісний, діяльнісний, особистісно-орієнтований, синергетичний, культурологічний, професійна компетентність, майбутні вчителі хореографії

Повний текст:

PDF

Посилання


Agrikova, O., & Dzhurynskyi, P. (2020). A systematic approach in the formation of the personality of a physical culture specialist. In Trends in the development of modern scientific thought (p. 411–413). International Science Group. https://isg-konf.com/wpcontent/uploads/X-Conference-23-26-VancouverCanada-Book.pdf [in Ukrainian]

Vespryimi, Ch., & Yakymovych, O. (2019). Factors of influence on development of professional competency of teachers in preschool education system. Pedagogical innovations in professional education, (1(9)), 5–8. https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/18327 [in Ukrainian]

Holik, O. B. (2010). Pedagogical excellence: Оrganizational and managerial aspect. Knowledge [in Ukrainian] Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainian pedagogical dictionary. Lybid. [in Ukrainian]

Ziaziun, I. (2011). Pedagogical research in the context of a holistic approach. Comparative Professional Pedagogy, (1), 19–30. [in Ukrainian]

Kremen, V. H. (Еd). (2008). Encyclopedia of Education. Yurinkom Inter. [in Ukrainian] Masych, S. Yu. (2014). Methodological approaches as the base of formation of the system of preparation of higher educational establishment lecturer. Pedagogy and Psychology, (46), 87–96. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2014_46_13 [in Ukrainian]

Otych, O. M. (2010). Methodological principles of scientific research. Bulletin of Chernihiv State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, (76), 41–43. [in Ukrainian]

On education, Law of Ukraine № 2145-VIII (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19#Text

Tulenkov, M. V., Lobanova, A. S., & Yaremchuk, S. S. (2023). System analysis in sociology (M. V. Tulenkov, Ed.). Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University. https://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7076 [in Ukrainian]

Cherkasov, V. F. (2018) Model of scientific competence formation of future choreography teachers in the process of professional training. Academic Notes [Centralukrainian Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University]. Series: Pedagogical sciences, (163), 47–52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2018_163_11 [in Ukrainian]

Chmylenko, F. O., & Zhuk, L. P. (2014). Guide to studying the discipline "Methodology and Organization of Scientific Research". Oles Honchar Dnipro National University. http://kist.ntu.edu.ua/textPhD/mond.pdf [in Ukrainian]

Sheiko, V. M., & Kushnarenko, N. M. (2004). Organization and methodology of research activities. Knowledge. https://shron1.chtyvo.org.ua/Sheiko_Vasyl/Orhanizatsiia_ta_metodyka_naukovodoslidnytskoi_diialnosti.pdf [in Ukrainian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.61.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.