ДІЯЛЬНІСТЬ ХАРКІВСЬКОГО ТОВАРИСТВА ПОШИРЕННЯ В НАРОДІ ГРАМОТНОСТІ ЗІ ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ЗМІЦНЕННЯ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ (кінець ХІХ – початок ХХ ст.)

Є. Марущак

Анотація


Дана стаття розкриває організацію здоров’язберігаючої діяльності з дітьми членів Харківського товариства поширення в народі грамотності наприкінці ХІХ ст. – на початку ХХ ст. Діяльність Товариства зі збереження та зміцнення здоров’я дітей передбачала: дослідження особливостей дитячого розвитку; медичні обстеження і постійний нагляд за здоров’ям учнів; надання допомоги нужденним дітям; організацію оздоровлення дітей у літніх дитячих колоніях. Дослідження особливостей дитячого розвитку здійснювались у таких напрямах: вивчення анатомо-фізіологічних особливостей дітей різного віку, визначення чинників впливу на здоров’я дітей, дослідження особливостей формування психіки дитини, її характеру та індивідуальних особливостей, виокремлення причин дитячих хвороб, вивчення специфіки формування взаємин у дитячому колективі. Медичне обстеження і нагляд за здоров’ям учнів передбачали: регулярні обстеження лікарями стану здоров’я дітей, проведення щеплень, виписування рецептів хворим дітям, їх направлення до лікарень, прищеплення правил гігієни, санітарна обробка приміщень шкіл, пояснення батькам принципів дотримання режиму дня дитини, її здорового зростання, забезпечення закладів освіти раціонально сконструюваними меблями, правильну організацію шкільного дня. Товариство також надавало учням із малозабезпечених сімей іншу допомогу, зокрема: організовувало для них у школах гарячі сніданки, забезпечувало грошима, взуттям, теплим одягом, навчальними і побутовими речами, ліками тощо. Оздоровлення дітей у літніх колоніях передбачало організацію раціонального режиму дня дітей, їх харчування, розваг і занять дітей (прогулянки на свіжому повітрі, купання, ігри, фізичні вправи, бесіди, читання, музичні вечори, свята, співи та гра на музичних інструментах, танці, заняття ручною працею, малювання, рибна ловля тощо).


Ключові слова


Харківське товариство поширення в народі грамотності, діти, здоров’я, розвиток, здоров’язбереження, літні колонії, медичні обстеження

Посилання


Bibik, N., & Koval, N. (2005). “Basics of health” inprimaryschool: methodicalcomment. Primary School, 10, 42-47 [in Ukrainian].

Boichenko, T., Kolotii, H., &Tsarenko, A. (1999). Valeology at school and at home: the role of parents in formation, preservation and strengthening of adolescents’ health. Lohos [in Ukrainian].

Bondarenko, O. (2006). Health-promoting ideas in the European pedagogical thought of the Renaissance. Valeology: current state, directions and prospects of development (Vol. 2, p. 40-44). V.M.Karazin KhNU [in Ukrainian].

Goncharenko, M., Tkachenko, H., & Samoilova, N. (2005). Valeological unloading of schoolchildren during the educational process. V.M.Karazin KhNU [in Ukrainian].

Gorashchuk, V. (2004). Theoretical and methodological foundations of the formation of schoolchildren’s health culture [Extended abstract of Doctor Thesis]. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University [in Ukrainian].

Report of the colony head’s (with diagrams) about the summer campaign. (1907). 200 (Descr.1, File 315), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Report, protocols and correspondence about the work of summer colonies, about donations for the health maintenance of children. (1908). 200 (Descr. 1. File 326), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Ionova, O., & Omelchenko, O. (2006). The problem of organizing the health-maintaining educational process: Waldorf approaches. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 40, 320-325 [in Ukrainian].

Historical essay on the organization and study of school children’s vacation colonies. (1910). 200 (Descr. 1. File 365), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Historical overview of the activities of Kharkiv society-board and its institutions, statutes, instructions. (1912). 200 (Descr. 1. File 396), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Kolomiyets, T. (1995). Kharkiv Association of Spreading Literacy among People (1869-1920). [Extended abstract of PhD thesis]. Kharkiv State University [in Ukrainian].

Correspondence about the work of the committee of summer colonies, lists of children, instructions about parties for the benefit of the colonists. (1907). 200 (Descr. 1. File 314), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Correspondence about the work of summer colonies, teacher’s diary; about organizing lotteries, parties for the benefit of children’s health maintenance. (1911). 200 (Descr. 1. File 385), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Lukashenko, O. (2009). The problem of primary schoolchildren’s health maintenance in Waldorf pedagogy (Publication № 0409U001383) [Extended abstract of PhD thesis, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University] National repository of academic texts. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0409U001383/ [in Ukrainian].

Luparenko, S. (2015). Organization of children’shealth maintenance in summer colonies of the Kharkiv Society for Spread of Literacy among People (end of the 19thcentury – beginning of the 20th century). Pedagogy and psychology, 50, 222-230. http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1022 [in Ukrainian].

Lutaieva, T. (2017). The contribution of the founders of the national Medical and Pharmaceutical education to the activities of the Kharkiv Society of Spread of Literacy among People. Pedagogy and psychology, 57, 221-235. https://zenodo.org/records/843473 [in Ukrainian].

Essay on the activities of the committee and protocols of the meetings of the board of the school summer colonies committee and commission on the construction of colonies. (1911). 200 (Descr. 1, File 384), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Protocols of the commission, a short report, imformation from doctors about the examination of children for the right to be in the colony and correspondence about the work of the committee and about the sums donated for children’s health maintenance. (1912). 200 (Descr. 1, File 407), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Slyvka, L. (2010). National traditions in the upbringing of healthy way of life of pupils at primary schools in Western Ukraine (1919-1939) (Publication № 0410U004172) [Extended abstract of PhD thesis, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University]. National repository of academic texts. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0410U004172/ [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. V., Antonets, N. B., Berezivska, L. D., Bondar, L. S., & Dichek, N. P. (2005). Ukrainian pedagogy in personalities: Book 2. The 20th century. Lybid [in Ukrainian].

Fedorak, N. (2009). Activities of Ukrainian public associations in the sphere of social protection and child and youth care in Galychyna in interwar period of the 20th century. Bulletin of Precarpathian University, 16, 177–183 [in Ukrainian].

Shyriaiev, M. A. (1910). The report of the school commission on the task, establisjment and proper arrangement of summer school colonies. [An excerpt of a research report on the organization of child education and kindergartens]. 200 (Descr. 1. File 364), State Archive of Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian].

Karkada, S., & Pai, M. S. (2016). Concept of Health Promoting School. Manipal Journal of Nursing and

Health Sciences, 2(2),

Karkada, S., & Pai, M. S. (2016). Concept of Health Promoting School. Manipal Journal of Nursing and

Health Sciences, 2(2),

Karkada, S., & Pai, M. S. (2016). Concept of Health Promoting School. Manipal Journal of Nursing and

Health Sciences, 2(2),

Concept of Health Promong School

Suja Karkada, Mamatha Shivananda Pai

Karkada, S., & Pai, M. S. (2016). Concept of health promoting. Manual Journal of Nursing and Health Science, 2(2), 65–68. https://www.researchgate.net/publication/313004412_Concept_of_health_promoting_school

Kebbe, M., Perez, A., Buchholz, A., McHugh, T.-L.F., Scott, S. D., Richard, C., Mohipp, C., Dyson, M. P., & Ball, G. (2018). Barriers and enablers for adopting lifestyle behavior changes in adolescents with obesity: a multi-centre, qualitative study, PLoS One, 13(12). https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0209219

Knisel, E., Kleiner, K., Bronikowski, M., González-Gross, M., Martínková, I., & Erdmann, R. (2019). Health Promotion at School. Pedagogical Aspects and Practical Implications. De Gruyter. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/23230

Locke, A., Stoesser, K., & Pippitt, K. (2019). Health Maintenance in School-Aged Children: Part II. Counseling Recommendations. American Family Physician, 100(4), 219–226. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2011/0315/p689.html

Nayak, A., Pai, M. S., & Satish, Y. (2015). Effectiveness

of Game Based Learning on Knowledge of health

Promotion among Primary School Children.

International Journal of Current Research, 20658-

Nayak, A., Pai, M. S., & Satish, Y. (2015). Effectiveness

of Game Based Learning on Knowledge of health

Promotion among Primary School Children.

International Journal of Current Research, 20658-

Maceinaite, R., Šurkienė, R. & Sketerskienė, R. (2019). Schoolchildren’s participation in health promotion process. European Journal of Public Health, 29(4). https://academic.oup.com/eurpub/article/29/Supplement_4/ckz186.466/5623615

Rawal, T., Schayck, O., Willeboordse, M., Arora, M., Bhaumik, S., Bhagra, A., Bhagra, S., Muris, J., & Tandon, N. (2022). How to promote a healthy lifestyle among schoolchildren: Development of an intervention module (i-PROMISe). Public Health and Practice, 3. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666535222000386

UNICEF. (2023). War in Ukraine: Support for children and families. UNICEF. For every child. https://www.unicef.org/emergencies/war-ukraine-pose-immediate-threat-children

WHO, UNESCO & UNICEF. (2022, September). Promoting and protecting mental health in schools and learning environments: A briefing note for national governments. UNICEF. For every child. https://www.unicef.org/reports/promoting-and-protecting-mental-health-schools-and-learning-environments




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.61.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.