ВИДАТНІ ПОСТАТІ ДИРИГЕНТСЬКО-ХОРОВОЇ КУЛЬТУРИ КНР. МА ГЕШУНЬ

Лю Чженьянь, А. Соколова

Анотація


У статті зреалізовано ідею знайомства музично-педагогічної спільноти України з відомими представниками музичної освіти і мистецтва Китайської народної республіки, які набули визнання як у своїй країні, так і у багатьох країнах світу. Зазначено, що починаючи з середини ХХ століття й по теперішній час відбувається зростання уваги до хорового мистецтва у всіх ланках китайського суспільства та поширення хорової культури Китаю у світовий музичний простір. Наголошено на основоположній ролі в даному процесі активної, наполегливої, плідної професійної, творчої діяльності значної плеяди митців диригентськохорової культури, серед яких виділяється ім’я Ма Гешуня. Метою статті є осягнення сутності диригентсько-хорової діяльності Ма Гешуня, висвітлення його ролі в піднесенні, примноженні та поширенні диригентсько-хорової культури КНР. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українській музично-педагогічній думці представлено внесок видатного педагога, керівника й диригента хорових колективів, композитора, відомого діяча китайського хорового мистецтва Ма Гешуня та систематизовано його діяльність в галузі диригентсько-хорової культури. З’ясовано, що багаторічна педагогічна й диригентськовиконавська (світська та духовна) діяльність митця були тісно пов’язані з політичним життям країни, вирізнялась злетами і падіннями, була сповнена великим бажанням і пошуками поєднання в диригентсько-хоровій культурі Китаю національних та європейських основ хорового мистецтва за умови збереження національної ідентичності. Сукупність проаналізованих якостей професійної педагогічної й диригентсько-хорової майстерності Ма Гешуня та його досягнень дозволили систематизувати діяльність митця та виокремити її напрями з формування диригентсько-хорової культури КНР. Виокремлено і схарактеризовано: диригентську діяльність Маестро в багатьох хорових колективах Китаю, які здобули визнання в різних країнах світу; музично-педагогічну роботу Ма Гешуня в освітніх закладах Китаю та інших країн, яка вирізнялась не тільки викладанням хорових дисциплін, але і значними науково-методичними розробками, що стали основою опанування диригентсько-хорового мистецтва і широко використовуються у сучасній диригентськохоровій освіті; композиторську творчість, що включає багато пісень, кантату, ораторію, в яких знаходили втілення душевні та духовні переживання Маестро; короткочасну, але спрямовану на забезпечення професійного рівня хорового мистецтва, роботу в журналі «Музика опору (війни)»; диригентську та теоретико-методичну діяльність у релігійному хоровому мистецтві.

Ключові слова


диригентсько-хорова культура, хорове мистецтво, виконавська діяльність, європейське хорове мистецтво, хоровий колектив, маестро, митець, Китай.

Повний текст:

PDF

Посилання


Gui, Junjie. (2022). European choir music performed by modern Shanghai collectives: Interpretation aspects [Dissertation of the Doctor of Philosophy in Art History, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music]. е-аrchive UNTAM. http://earchive.knmau.com.ua/bitstream/handle/123456789/177/ГУЙ-ЦЗЮНЬЦЗЕ.- ДИСЕРТАЦІЯ.pdf?sequence=1&isAllowed=y [In Ukrainian]

Lin, Hau. (2006). Traditions and modern trends in the development of the vocal and choral school of China. Higher secondary school pedagogy, (16) (Special issue: Art and pedagogical education (theory, methods, technologies), р. 1, 265‒271. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe [In Ukrainian]

Lian, Liu. (2012). Musicology and professional music education in China. Culture of Ukraine, (39), 276‒283. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura39/36.pdf [In Ukrainian]

Ma, Siui. (2015). Methods for choirmasters’ training of foreign students at higher schools and universities in Ukraine. (Publication No. 0415U005967) [Diss. Ph.D. ped. Sciences, South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky]. National repository of academic texts. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0415U005967/ [In Ukrainian]

Huang, Changhao. (2020). The main approaches to vocal and choral training of future teachers of musical art. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 9(103), 523– 531. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2020.09/523-531 [In Ukrainian]

Tan, Fan. (2023). Modern children’s choral art of Ukraine and China: Presentation of masters’ experience (Serhiy Prokopov – Yang Hongnian). Problems of Interaction Between Arts, Pedagogy and the Theory and Practice of Education, 67(67), 91–106. https://doi.org/10.34064/khnum1-67.06 [In Ukrainian]

Tan, Fan. (2022). Yang Hongnian (杨鸿年) is the founder of the tradition of children’s choral music in China. Musical Art and Culture, 1(34), 253–265. https://doi.org/10.31723/2524-0447- 2022-34-1-19 [In Ukrainian]

Mǎgéshùn. (2008). Héchàng xùnliàn shílù [Ma, Geshun (Ed.). (2008). A short textbook on the choir. Shanghai Conservatory of Music] [in Chinese]

Mǎgéshùn. (2002). Héchàng xué xīn biān. Shànghǎi yīnyuè chūbǎn shè [Ma, Geshun. (2002). A new concept of choral studies. Shanghai Music Publishing House] [in Chinese]

Mǎgéshùn. (2013a). Shìjì huímóu—mǎgéshùn yīnyuè rénshēng. Shànghǎi yīnyuè chūbǎn shè

Ma, Geshun. (2013а). A century in retrospect – the musical life of Ma Geshun. Shanghai Music Publishing House] [in Chinese]

Mǎgéshùn. (2013b). Shēngmìng rú shènghuǒ bān ránshāo—mǎgéshùn zìzhuàn. Shànghǎi yīnyuè chūbǎn shè, shànghǎi wényì yīnxiàng diànzǐ chūbǎn shè [Ma, Geshun. (2013 b). Life Burns Like a Sacred Flame: Ma Geshun's Autobiography. Shanghai Music Publishing House, Shanghai Literature, Art, Audio and Video Publishing House]. [in Chinese]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.62.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.