МЕТОД ПРОЄКТІВ У ФОРМУВАННІ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Ірина МАЙСТРЮК

Анотація


В умовах швидкого технологічного прогресу, інформатизації та цифровізації, підвищення вимог до персональної відповідальності особистості за власний розвиток формування її самоосвітньої компетентності стає критично важливим. Існують різноманітні підходи до визначення сутності та встановлення способів впливу на самоосвітню компетентність школярів, але, як визнають фахівці, сучасні умови вимагають пошуку нових більш, гнучких методів та методик її формування, а також оновлення та удосконалення існуючих. Особливий інтерес викликає метод проєктів, який завдяки своїй орієнтації на самостійну, практико-зорієнтовану діяльність учнів, уявляється ефективним інструментом для формування їх самоосвітньої компетентності. Сучасними науковцями пропонуються різні погляди на сутність методу проєктів та його загальні можливості у освітньому процесі. Зокрема, педагоги тлумачать метод проєктів як такий, що передбачає організацію освітнього процесу через упровадження проєктної діяльності школярів на основі виконання ними комплексних завдань (проєктів), що спрямовані на вирішення конкретних практичних або дослідницьких проблем. Однак, попри значну кількість наукових розробок щодо вивчення освітнього потенціалу методу проєктів, можливості його застосування у формуванні самоосвітньої компетентності школярів розкриті обмежено. Мета статті: обґрунтувати вплив методу проєктів на складові самоосвітньої компетентності школярів. В статті розкрито особливості формування самоосвітньої компетентності школярів під час виконання основних етапів проєктної діяльності на прикладі колективних, групових, індивідуальних проєктів – на основі аналізу змісту їх діяльності. Окрему увагу приділено застосуванню засобів цифрових технологій на етапах проєктної діяльності. Показано, як упровадження методу проєктів може продуктивно впливати на формування самоосвітньої компетентності школярів завдяки впливу на розвитку її основних складових – мотиваційно-ціннісного, змістовнопроцесуального та контрольно-рефлексивного компонентів. Перспективи подальших наукових розвідок окреслено у напряму розробки навчально-методичного забезпечення до впровадження методу проектів та експериментальної перевірки його ефективності у формуванні самоосвітньої компетентності школярів

Ключові слова


метод проєктів, самоосвітня компетентність, проєктна діяльність, цифрові технології, освітній процес, школярі

Повний текст:

PDF

Посилання


Bashynska, T. (2003). Design activity is the basis of interaction between the teacher and students. Pochatkova shkola,(7), 59–62. [in Ukrainian].

Bilyk, V. (2013). Project activity is the basis for the development of creative abilities of younger schoolchildren. Pochatkova shkola,(5), 6–8. [in Ukrainian].

Bodko, L.(2013). The project method as a means of implementing personally oriented learning. Pochatkova shkola, (10), 1–4. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psh_2013_10_3 [in Ukrainian].

Volkovska, T. (2006). Designing as a method of personoriented learning. Pochatkova osvita. Metodychnyi poradnyk, (40(376)), 9–10. [in Ukrainian].

Dyka, N., & Glazova, O. (2019). Organization of project activity of students of general secondary education institutions in the process of studying neologisms. The Pedagogical Process: Theory and Practice, (3–4), 145–152. https://doi.org/10.28925/2078-1687.2019.3- 4.145152 [in Ukrainian].

Haida, V. Y. (2019). Structure of self-educational competence of pupils in general secondary education. Innovate Pedagogy, 17(2), 83–86. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-17-2- 18 [in Ukrainian].

Dovhopolova, L. D. (2015). Metod of projects in foreign pedagogical theory and practice: Historical aspect. Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology, (6), 81–87. https://doi.org/10.18372/2411-264x.6.10195 [in Ukrainian].

Dovmantovych, N. (2014). Future specialist’s selfeducational competence in pedagogical theory. The Pedagogical Process: Theory and Practice, (3), 18–22. https://pptp.kubg.edu.ua/images/2014/3/5.pdf [in Ukrainian].

Dovmantovych, N. (2017). Project activities as a mean of self-educational competence developing. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: "Pedagogy. Social Work", (1(40)), 92–95. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/15183/1/ ПРОЕКТНА%20ДІЯЛЬНІСТЬ%20ЯК%20ЗАСІБ %20ФОРМУВАННЯ%20САМООСВІТНЬОЇ.pdf [in Ukrainian].

Kovalenko, N. V. (2009). Formation self-educational competence of students of rural schools (Publication No. 0409U004465) [Dissertation to acquire the degree of the Candidate of pedagogical sciences, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko]. NRAT. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0409U004465/ [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. I. (2015). Formation of project competence of students of general educational institutions: a conceptual model. Bulletin of Oleksander Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University, (28), 26–33. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/14593/ [in Ukrainian].

Kuzma-Kachur, M. I. (2014). Project activity in the educational process of natural science. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, (32), 101–105. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/113 39 [in Ukrainian].

Lutsiv, S. I., & Fil, H. O.(2016). Company project activities of junior schoolchildren in the process of extracurricular activities on literary reading. Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka East European National University, 1(303). 81–86. https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9661 [in Ukrainian].

Maistriuk, I. S. (2021). Current approaches to the study of self-educational competence of basic secondary school students. Bulletin of the Skovorodin Academy of Young Scientists, 51–55. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/44c16c57-6e1f4641-9c5d-25d05f05a1a1 [in Ukrainian].

Maistriuk, I. S. (2024). Tools of digital technologies for self-education of schoolchildren. Bulletin of the Skovorodin Academy of Young Scientists, 79–88. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/15 200 [in Ukrainian].

Maistriuk, I. S. (2022). The structure of self-educational competence of schoolchildren as a pedagogical problem. Naumov readings (p. 344–346). H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/662a8ee6- 1555-42bc-801f-93628a23276a [in Ukrainian].

Marynovska, O. Ya. (2015). Design and implementation activity as a component of pedagogical innovation. Ukrainian Pedagogical Journal, (2), 158–173. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/ view/77 [in Ukrainian].

Mosya, I. A. (2013). The formation of self-educational competence of future skilled workers in the process of general education [Dissertation to acquire the degree of the Candidate of pedagogical sciences, Institute of Professional Education of the National Academy of Sciences of Ukraine]. NRAT. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0414U001483/ [in Ukrainian].

Onyshchenko, N. P. (2021). Peculiarities of using the project method during the teaching of pedagogical disciplines. Pedagogical sciences: theory and practice, 2(3), 201–206. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-30 [in Ukrainian].

Osipenko, S. (2018). Content and structure of the selfeducational competence of students in professional and technical education instittions. ScienceRise: Pedagogical Education, 5(25), 18– 22. https://doi.org/10.15587/2519- 4984.2018.134271 [in Ukrainian].

Silakova, T. T. (2017). Project technologies for students training. Bulletin of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology, (11), 153–158. http://dx.doi.org/10.18372/2411- 264x.11.12571 [in Ukrainian].

Sikora, Ya. B., Karpliuk, S. O., Hrinchuk, I. V., & Oleniuk, D. O. (2022). Using the project method in computer science lessons in general secondary education institutions as one of the effective pedagogical technologies. Prospects and innovations of sciences. "Pedagogy", (8(13)), 278–288. https://doi.org/10.52058/2786-4952- 2022-8(13)-278-288 [in Ukrainian].

Synyov, V., & Khokhlina, A. (2020). Category of activity: essence and application in psychological and pedagogical researches. Actual Problems of the Correctional Education (Pedagogical Sciences), 1(16), 230–244. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2020- 16.230-244 [in Ukrainian].

Sysoieva, S. (2005). Personally oriented technologies: project method. Handbook for the director, (9– 10), 25–31. [in Ukrainian].

Tadeush, O. M. (2017). Project method as a form of productive education of students. Scientific journal of the M. P. Drahomanov NPU. Creative personality of the teacher: problems of theory and practice, (29(39)), 142–146. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1915 5 [in Ukrainian].

Tsekhmistrova, A. I. & Olefirenko, N. V. (2020). Infographics in the educational process. Research work of students as a factor in improving the professional training of future teachers, (19), 117–121. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/ed7e80e0- 368b-48ef-b971-1a984df33bdc [in Ukrainian].

Dewey, J. (1938). Experience and Education. Kappa Delta Pi. https://ia800300.us.archive.org/32/items/Experie nceAndEducation-JohnDewey/dewey-eduexperience.pdf

Kilpatrick, W. H. (1918). The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Education Process. Teachers college, Columbia university. https://ia801606.us.archive.org/30/items/project methodus00kilpgoog/projectmethodus00kilpgoo g.pdf

Knoll, M. (1993). 300 Jahre lernen am Projekt. Zur Revision unseres Geschichtsbildes. Pedagogik, 45(7–8), 58–63.

Maistriuk, I., & Ponomarova, N. (2022). Concept content and structure of self-educational competence of school students in the modern educational space. Educational Challenges, 27(2), 122–137. https://doi.org/10.34142/2709- 7986.2022.27.2.09




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.63.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.