ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ БЕЗПЕКООРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ РИЗИКІВ

Н. Науменко, М. Нессонова

Анотація


Стаття присвячена проблемі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища, актуальність якої обумовлена соціально-політичними та економічними змінами в суспільстві в перші десятиліття ХХІ століття, що супроводжуються появою нових ризиків, видів небезпек і загроз для життя і здоров’я населення. У статті розкрито значення розвитку мотивації майбутніх учителів для успішної реалізації завдань професійної діяльності, розвитку пізнавального інтересу майбутніх учителів до професійного навчання, позитивного ставлення до проблеми створення безпечних і здорових умов для навчання, виховання і розвитку молодших школярів, прагнення до самоосвіти та самовдосконалення. Визначено структуру професійної мотивації, основу якої складають мотиви, інтереси, потреби, прагнення, усвідомлення, цілі та ідеали. Здійснено аналіз психолого-педагогічних особливостей розвитку мотиваційної сфери майбутніх учителів початкової школи в органічному поєднанні з їхньою пізнавальною та емоційною сферами. Для проведення емпіричного дослідження мотивації майбутніх учителів до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища використано модифіковану шкалу оцінки ставлення до професійної діяльності «Оцінка мотивації майбутніх учителів початкової школи до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища в умовах ризиків». Встановлено, що майбутні вчителі початкової школи показують середній, достатній або високий ступінь мотивації до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища в умовах ризиків, при цьому їх розподіл за вказаними трьома категоріями в залежності від ступеня мотивації не є однорідними з переважанням частки тих, у кого мотивація до організації безпекоорієнтованого освітнього середовища сформована на достатньому рівні. Виділено і проаналізовано складові застосованої методики, які мають найбільший позитивний і негативний внесок у загальну мотивацію. Зроблено висновок про доцільність приділення особливої уваги практичній складовій підготовки вчителів початкової школи щодо організації безпекоорієнтованого освітнього середовища, що забезпечить їх впевненість при подоланні утруднень під час здійснення професійної діяльності в цьому напрямку і як результат сприятиме підвищенню загального рівня мотивації.

Ключові слова


професійна підготовка, вчитель початкової школи, безпекоорієнтоване освітнє середовище, професійна мотивація, мотиваційна сфера

Повний текст:

PDF

Посилання


Byshevets, N. G., & Goncharova, N. M. (2020). Motivation for learning activities of future specialists in physical culture and sports in the process of mastering computer methods. Scientific and methodological bases of the use of information technologies in the field of physical culture and sports, (4), 15–19. https://journals.uran.ua/itfcs/article/view/212062 [in Ukrainian]

Bilostotska, O. V. (2016). The structure of the motivational sphere of the personality of the future teacher of music. Young Scientist, (12.1(40)), 387–391. [in Ukrainian]

Bondar, L. & Lytvynchuk, N. Motivation of students' learning activities as a leading factor in the training of future specialists. Scientific Notes of The National University of Ostroh Academy, Series "Psychology", (11), 67–71. https://journals.oa.edu.ua/Psychology/article/view/2970 [in Ukrainian]

Braslavska, O., & Ozerova, L. (2021). Theoretical basis of forming future teacher’s professional motivation in the professional training. Problems of Modern Teacher Training, (2(22)), 21– 30. https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(22).2020.219381 [in Ukrainian]

Volodavchyk, V. (2021). The motivation for success in professional training of future professionals. Image of the Modern Pedagogue, (1(196)), 63–67. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021- 1(196)-63-67 [in Ukrainian]

Volyaniuk, A. (2021). The development of constant motivation of future primary school teachers in conditions of blended learning. Open Educational E-Environment of Modern University, (10), 56–66. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.106 [in Ukrainian].

Honcharova, O. M. (2022). Motivation of future specialists in the field of tourism for studying foreign languages. Teorіja ta metodika navchannja ta vihovannja, (52), 61–69. https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.06 [in Ukrainian]

Dubrovina, I. V. Ensuring the formation of teachers’ positive motivation for self-education activities through pedagogical instruments. Naukovij časopis NPU ìm. M.P. Dragomanova. Serìâ 16, Tvorča osobistìstʹ učitelâ: problemi teorìï ì praktiki, (29(39)), 160–165. [in Ukrainian]

On higher education, Law of Ukraine No. 1556-VII (2024) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

On the approval of the Regulation on the organization of work on occupational health and safety of participants in the educational process in educational institutions and institutions, Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1669 (2017) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#Text [in Ukrainian].

On National Security of Ukraine, Law of Ukraine No. 2469-VIII (2024) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text

On the National Strategy for Building a Safe and Healthy Educational Environment in a New Ukrainian School, Decree of the President of Ukraine No. 195/2020 (2020) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text [in Ukrainian].

On education, Law of Ukraine No. 2145-VIII (2017) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian]. On labor protection, Law of Ukraine No. 2694-XII (1992) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text. [in Ukrainian].

On comprehensive general secondary education, Law of Ukraine No. 463-IX (2020) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated September 14, 2020 "On the National Security Strategy of Ukraine", Decree of the President of Ukraine No. 392/2020 (2020) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392/2020#Text

On the approval of the Concept of Security of Educational Institutions, Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 301-р (2023) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/301- 2023-р#Text [in Ukrainian].

On the approval of the Concept of implementation of state policy in the field of general secondary education reform "New Ukrainian School" for the period until 2029, Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 988-r (2016) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988- 2016-р#Text [in Ukrainian].

On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032, Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 286-r (2022) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text [in Ukrainian]

Sahach, O. (2019). Motivation as a component of professional development of a future teacher. Pedagogical Education: Theory and Practice, (27), 105–110. http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/187545 [in Ukrainian].

Tsybulska, O. V. (2021). Forming the Readiness of Future Preschool Teachers to Educate Junior Schoolchildrenfor Health Preserving Culture (Publication № 0421U100870) [Тhesis for an Candidate’s Degree, Lesya Ukrainka Volyn National Universityи]. National Repositary of Academic Texts. [in Ukrainian]

Yahupov, V. (2022) Value and motivation component of professional competence of subject-matter experts: methodological aspect. The Bulletin of the National Defense University of Ukraine, 70(6), 207–219. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-207-219 [in Ukrainian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.62.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.