НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД РОЗВИТКУ МЕДІАОСВІТИ ТА МЕДІАІНФОРМАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ У ВІТЧИЗНЯНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ
Анотація
Проблема формування медіаграмотності молоді та розвитку медіаосвіти в Україні є на сьогодні надзвичайно актуальною, що доводять жорсткі реалії російсько-української інформаційної війни. Інформаційно-психологічні методи російської пропаганди є надзвичайно агресивними: маніпуляції, перекручування фактів, відверта неприхована брехня, міфологізація масової свідомості, втручання у сферу історичної пам’яті тощо. Саме тому величезна роль наразі відводиться організації ефективної протидії гібридній війні на інформаційному фронті, створенню інформаційного простору, який відповідає національним інтересам та підтримує стійкість України. Процеси формування медіаграмотності громадян та розвитку медіаосвіти в Україні відповідають положенням міжнародних рамкових та рекомендаційних документів UNESCO, Європейської комісії та Європарламенту. В Україні ключовим документом, що створює нормативно-правове забезпечення розвитку медіаграмотності, є закони «Про медіа», «Про інформацію», Концепція впровадження медіаосвіти.Аналіз загального стану розвитку медіаінформаційної грамотності та медіаосвіти в Україні дозволив виокремити ключові напрями медіаосвітніх процесів в Україні: діяльність вітчизняних громадських організацій за підтримки міжнародної спільноти (Академія української преси, IREX, Фільтр та ін.); цифрове навчання навичок медіаінформаційної грамотності: онлайн-курси для користувачів різного віку, розміщені в «Дії», на освітніх платформах EdEra, Рrometheus, Фільтр та ін., залучення штучного інтелекту; всеукраїнські проєкти та програми з підвищення медіа- та інформаційної грамотності освітян; популяризація онлайн- та настільних ігор для розвитку медіаграмотності дітей і дорослих; розроблення програм для закладів дошкільної, загальної середньої та вищої освіти з метою формування медіаінформаційної грамотності здобувачів, навчально-методичне забезпечення медіаосвітнього процесу; реалізація грантових програм та проєктів, що фінансуються міжнародними організаціями та фондами; наукове усвідомлення медіаосвітнього процесу та питань розвитку медіаінформаційної грамотності.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Bilynets, D. M. (n.d.). Mediawalkers: A game for use during individual learning in grades 3–11. Portal on media education and media literacy for teachers, parents, adolescents and children. https://medialiteracy.org.ua/toolbox/gra-mediahodylky/ [in Ukrainian].
Voytovych, N. O., & Imbirovska-Syvakivska, L. A. (2024). Media literacy: technologies and practical application (V. F. Ivanov, Ed.). Academy of the Ukrainian Press; Center for Free Press. https://medialiteracy.org.ua/25187-2/. [in Ukrainian].
Vorontsova, S. S. (2021, August 31). Exercise-game "Media Literacy Alias" for use in a lesson on the basics of media literacy in grades 5–6 | Portal on media education and media literacy for teachers, parents, teenagers and children. https://medialiteracy.org.ua/vprava-gra-mediagramotnyj-alias/. [in Ukrainian].
Golovchenko, H. O. (2021). Tendencies of Media Education Development in the USA and Canada (Reg. no 0521U101316) [Doctoral dissertation, NAES of Ukraine]. NRAT. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0521U101316 [in Ukrainian].
Degtyareva, H., Astakhova, M., Baynazarova, O., & Hnida, T. (2024). Media Pedagogue Navigator: Theory, Methodology, Practical Tasks (H. Degtyareva, Ed.). Academy of Ukrainian Press; Center for Free Press. https://www.aup.com.ua/wp-content/uploads/2024/09/Navigator_mediapedagoga_2024.pdf [in Ukrainian].
Dzholos, O. (2024). Digital Media on the Threshold of Regulation: Legislative Norms of the European Union and Prospects of Ukraine. In Ukrainian Language and Culture in Modern Humanitarian Time and Space: Aspects of Interlingual Communication and the Formation of Communicative Competence of a Modern Specialist (pp. 383–385). State Tax University. https://www.academia.edu/117859609/ [in Ukrainian].
Dovzhenko, O., Yehorova, A., Ivanova, T., Miskyi, V., Potapova, V., & Yurychko, A. (2023). Media Literacy During War: Theory, Methodology, Interactive (O. Volosheniuk & V. Ivanov, Eds.). Academy of the Ukrainian Press; Center for Free Press. https://www.aup.com.ua/uploads/Mediagramotnost_pid_chas_viyny_web.pdf [in Ukrainian].
Zvozdetska, O. (2021). Combating disinformation in the European Union: Legal aspects. Mediaforum: Analytics, Forecasts, Information
Management, (9), 245–262. https://doi.org/10.31861/mediaforum.2021.9.245-262 [in Ukrainian].
Ishutina, O. (2022). European context of implementing media education. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social Work”, (1(50)), 113–115. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.113-115 [in Ukrainian].
Ishchenko, A. (2015). Media education as a factor in improving the quality of education and a means of countering humanitarian aggression (Analytical note No. 17, "Humanitarian Development" series). NISS. https://niss.gov.ua/mediaosvita-yak-chinnik-pidvischennya-yakosti-osviti-ta-zasib [in Ukrainian].
Koval, M. (2022a, January 11). The game "Yes or No" with Lego: the theme "Our United Ukraine". EDUC.com.ua. https://www.educ.com.ua/gra-tak-chi-ni-z-lego-nasha-soborna-ukraina.html [in Ukrainian].
Koval, M. (2022b, January 15). The game "True-False" with Lego: the theme "Unusual Records of Ukraine". EDUC.com.ua. https://www.educ.com.ua/gra-pravda-nepravda-rekordi-ukraini.html [in Ukrainian].
Kolesnikova, I. V. (2018). Development of teacher’s media culture in institutions of postgraduate pedagogical education. у закладах післядипломної педагогічної освіти (Reg. no 0418U001215) [PhD dissertation, Zhytomyr Ivan Franko State University]. NRAT. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0418U001215 [in Ukrainian].
Kravchenko, O., Marchevska, O., & Nesterenko, A. (2024). Main trends in media literacy. 1st half of 2024. National media literacy project "Filter" MKIP. https://filter.mkip.gov.ua/osnovni-trendy-mediagramotnosti-2024.pdf. [in Ukrainian].
Lyachynska, O. (2021, February 24). Criticotics: Developing critical thinking with the cat Inzhyr. Osvitoria Media. https://osvitoria.media/krytykotyky-rozvyvayemo-krytychne-myslennya-z-kotom-inzhyrom/ [in Ukrainian].
Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine. (2024, August 6). Strategy of the Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine on the development of media literacy for the period until 2026. Ministry of Culture and Strategic Communications. https://mcsc.gov.ua/news/strategiya-rozvytku-mediagramotnosti-na-period-do-2026-roku/ [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Project “Learn and Distinguish: Media Literacy in Education. Strengthening Resilience to Disinformation and Manipulation” (2022–2025). MES of Ukraine. https://mon.gov.ua/programa-vivchay-ta-rozriznyay-2022-2025 [in Ukrainian].
Naidyonova, L. A., & Slyusarevsky, M. M. (Eds.). (2016). Concept of implementing media education in Ukraine (new edition). Institute of Social and Political Psychology of the NAES of Ukraine. http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity/ [in Ukrainian].
Ogurtsov, Ye. (2023, January 17). EU Digital markets act and digital services act — New opportunities and requirements: on innovations in EU legislation in the digital sphere, new features of regulation and their impact. Juscutum. https://www.juscutum.com/news/eu-digital-markets-act-ta-digital-services-act-novi-mozhlivosti-ta-vimogi. [in Ukrainian].
Osiukhina, M. (2018). Media and information literacy as a component of modern information and communication exchanges (national concept in the context of world experience) (Reg. no 0418U003261) [PhD dissertation, Oles Honchar Dnipro National University]. NRAT. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0418U003261/ [in Ukrainian].
Petryk, L. V. (2020). Future primary school teacher’s training to the use of media tools at foreign languages lessons (Reg. no 0420U101509) [PhD dissertation, Borys Grinchenko Kyiv University]. NRAT. https://nrat.ukrintei.ua/en/searchdoc/0420U101509/ [in Ukrainian].
Press Service of the Verkhovna Rada of Ukraine. (2024, June 4). The Strategy for the Development of Media Literacy for the Period Until 2026 was Presented. Official Portal of the Verkhovna Rada of Ukraine. https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/250244.html [in Ukrainian].
Prykhodkina, N. (2021). Development trends of media education of students in the general education institutions of the developed English-speaking countries [Doctoral dissertation, NAES of Ukrain]. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/06/Dys.-Prykhodkinoi.pdf [in Ukrainian].
On Information, Law of Ukraine No. 2657-XII (2024) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text [in Ukrainian].
On Media, Law of Ukraine No. 2849-IX (2022) (Ukraine). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-IX#Text. [in Ukrainian].
Samchynska, O. A. (2023). Legal vectors of countering disinformation: The experience of the European Union. Forum Prava, 77(4), 6–15. http://doi.org/10.5281/zenodo.10114539.
Tolmachova, I. H. (2021). Formation of media competence of future primary school teachers in the process of professional training [PhD dissertation, Luhansk Taras Shevchenko National University]. Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University. http://hdl.handle.net/123456789/7055 [in Ukrainian].
Khmarna, L. V. (2021). Developing art teachers’ media literacy at institutions of further pedagogical education (Reg. no 0821U102927) [PhD dissertation, State Higher Educational Institution "Donbas State Pedagogical University"]. NRAT. https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0821U102927 [in Ukrainian].
Chouit, D., & Nfissi, A. (2011). First international forum on media and information literacy June 15–17, 2011: Background document. Fez: UNESCO; ISESCO; UNAOC; ABEGS. https://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/sites/default/files/field/adjuntos/background_document_for_first_int_forum_on_media_and_information_literacy_fez_morocco_june_2011.pdf#page=8.18.
European Commission. (2016). Joint framework on countering hybrid threats a European Union response: Joint communication to the European Parliament and the Council. Eur-lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016JC0018&from=EN.
European Commission. (2018). Action plan against disinformation. https://commission.europa.eu/publications/action-plan-disinformation-commission-contribution-european-council-13-14-december-2018_en#description.
European Commission. (2020, September 30). Digital education action plan (2021–2027). European Education Area. https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan
European Commission. (2022a). 2018 code of practice on disinformation. Shaping Europe’s digital future. https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/87534
European Commission. (2022b). The strengthened code of practice on disinformation 2022. Shaping Europe’s digital future. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/code-practice-disinformation.
European Council. (2021). Council resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European education area and beyond (2021–2030). Official Journal of the European Union, 66(1). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32021G0226(01)
European Parliament & Council. (2022, September 14). Regulation (EU) 2022/1925 on contestable and fair markets in the digital sector and amending Directives (EU) 2019/1937 and (EU) 2020/1828 (Digital Markets Act). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2022/1925/oj.
European Parliament & Council. (2022b, October 19). Regulation (EU) 2022/2065 on a single market for digital services and amending directive 2000/31/EC (Digital services act). EUR-Lex. http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2065/oj
European Parliament. (2008, December 16). Media literacy in a digital world: European Parliament resolution of 16 December 2008 (2008/2129(INI)). EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52008IP0598.
Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., & Cabrera Giraldez, M. (2020). Lifecomp: The European framework for personal, social and learning to learn key competence. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/922681
UNESCO. (2007). Paris agenda or 12 recommendations for media education. https://www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf.
UNESCO. (2014, June 24). Paris declaration on media and information literacy in the digital era adopted. https://www.unesco.org/en/articles/paris-declaration-media-and-information-literacy-adopted.
USAID, IREX & Making Cents International. (2022). Youth-Focused Vibrant Information Barometer(Y-VIBE): Media literacy and media consumption of Ukrainian youth (Report). USAID, IREX. https://www.irex.org/files/youth-vibe-final-report.pdf
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.63.02
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.