ЗАСТОСУВАННЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНФОРМАТИКИ

Надія ОЛЕФІРЕНКО, Олексій ДОБРУНОВ

Анотація


Дослідження присвячене вивченню шляхів розвитку соціальних умінь учнів базової середньої школи на уроках інформатики за допомогою ігрових технологій. Метою роботи є аналіз способів застосування ігрових технологій для формування соціальної компетентності учнів базової середньої школи, а також висвітлення досвіду їх впровадження в освітній процес. У ході дослідження використовувалися науково-педагогічні методи, зокрема теоретичні – вивчення, аналіз і узагальнення вітчизняної та зарубіжної психолого-педагогічної літератури, що стосується формування соціальних компетенцій у школярів, аналіз педагогічного досвіду, аналіз функціональних можливостей цифрових ресурсів. Використання ігрових технологій є одним із важливих підходів до розвитку соціальної компетентності. Ігрова діяльність на уроках інформатики сприймається позитивно через суттєве поширення елементів гри у побуті учня, а також звичність використання комп’ютерних ігор, які часто є їх основною розвагою або дозвіллям. Обґрунтовано такі шляхи розвитку соціальних умінь учнів на уроках інформатики: застосування педагогічних ігор на різних етапах уроку; застосування дидактичних ресурсів ігрового характеру для формування предметних умінь і навичок; використання роботизованих ігрових комплектів, зорієнтованих на формування навчальних умінь; залучення учнів до створення програмних продуктів ігрового характеру; використання середовищ для організації змагальної діяльності; використання середовищ для надання ігрових рис освітній діяльності учнів. Дібрано цифрові ресурси для підтримки запропонованих способів, особливу увагу приділено звичній для вчителя інформатики ресурсам – Scratch, Python, AppInventor, Kahoot! тощо. Доведено, що запропоновані способи стимулюють учнів виявляти ініціативу, шукати власні ідеї розв’язання завдання, швидко приймати рішення в ігровій ситуації, надавати допомогу членам команди, стримувати негативні емоції тощо. Перспективним напрямом подальших наукових розвідок вважаємо підготовку аналітичних даних для кількісного оцінювання ефективності запропонованих підходів

Ключові слова


ігрові засоби, соціальні навички, педагогічні ігри, ігрове середовище, командна робота

Повний текст:

PDF

Посилання


Варецька, О. В. (2015). Розвиток соціальної компетентності вчителя початкової школи у системі післядипломної педагогічної освіти. Кругозір. https://umo.edu.ua/images/content/depozitar/monografii/Монографія_Варецька_верстка_76.pdf

Докторович, М. О. (2007). Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім'ї [Автореф. дис. канд. пед. наук, Інститут проблем виховання НАПН України]. НБУВ. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124055651

Канішевська, Л. В., & Шахрай, В. М. (2022). Особливості виховання в школі і сім’ї в умовах цифровізації. Перспективи та інновації науки: (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»), (4(9)), 144–155. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-144-155

Лободинська, О. М., & Гриджук, О. Є. (2020). Формування соціальних навичок студентів: Проблеми й перспективи. Scientific Bulletin of UNFU, 30(3), 116–121. https://doi.org/10.36930/40300320

Луговий, В. І. (2009). Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні. Педагогіка і психологія. Вісник АПН України, (2(63)), 13–25.

Малініна, Л. М. (2021). Нова українська школа: формування соціальної компетентності учнів початкової школи. Грамота. https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/Lolita_Malinina_2_Kompet_sait.pdf

Пікельна, В. С. (Ред.). (2012). Проектна діяльність у технологічній освіті. СПД Залозний В. В. http://surl.li/nyvjex

Савченко, Л. О., Волкова, Н. В., & Кулінка, Ю. С. (2012). Ігри та ігрові технології на уроках трудового навчання. КПІ ДВНЗ "КНУ". https://doi.org/10.31812/123456789/4254

Сударик, О. С. (2021). Сутність поняття "ігрові технології" та їх класифікація. У Формування сучасної науки: Методика та практика: (с. 91–94). ГО "Європейська наукова платформа". http://eprints.zu.edu.ua/33341/1/Сударик%20О.С._тези.pdf

Утьосов, Я. А., & Утьосова, О. І. (2021). Спеціальна методика дослідження основних показників сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, (41), 107–114. https://sj.udu.edu.ua/index.php/kpsp/article/view/1215/995

Щербань, П. (2014). Застосування ігрових технологій в освіті: історія і перспективи. Витоки педагогічної майстерності, (13), 286–291. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2938/1/Shcherban.pdf

Hour of Code. (2024). Зареєструйте свою Годину коду! https://hourofcode.com/ua

Iglesias Gallego, D., León-del-Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Leyton-Román, M., & González-Bernal, J.J. (2020). Modeling physical activity, mental health, and prosocial behavior in school-aged children: A gender perspective. Sustainability, 12, 4646. https://doi.org/10.3390/su12114646

Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: The relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health, 105(11), 2283–2290. https://doi.org/10.2105/AJPH.2015.302630

Junge, C., Valkenburg, P. M., Deković, M., & Branje, S. (2020). The building blocks of social competence: Contributions of the consortium of individual development. Developmental Cognitive Neuroscience, 45, Article 100861. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2020.100861

Lans, T., Blok, V., & Gulikers, J. (2015). Show me your network and I’ll tell you who you are: Social competence and social capital of early-stage entrepreneurs. Entrepreneurship & Regional Development, 27(7–8), 458–473. https://doi.org/10.1080/08985626.2015.1070537

LEGO Mindstorms. (2024). Invent a Robot. https://www.lego.com/uk-ua/themes/mindstorms?age-gate=grown_up

Minecraft Education. (2024). Get Minecraft for your classroom. https://education.minecraft.net/en-us

Olefirenko, N., & Dobrunov, O. (2024). Experience in using role games for the development of social competence of school pupils. Open Educational E-Environment of Modern University, (16), 120–133. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.169

Robot Turtles. (2024). The board game that teaches programming. http://www.robotturtles.com

Scratch. (2024). Create stories, games, and animations. Share with others around the world. https://scratch.mit.edu/




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.63.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.