ФОРМИ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З БІБЛІОТЕЧНОЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ

Maryna SHLENOVA

Анотація


Стаття присвячена аналізу форм науково-дослідної діяльності майбутніх фахівців бібліотечної, інформаційної та архівної справи в процесі їхньої професійної підготовки у закладах вищої технічної освіти. Авторка обґрунтовує актуальність теми в контексті цифровізації суспільства та підвищених вимог до професійної компетентності фахівців, здатних ефективно працювати з інформаційними ресурсами, впроваджувати інновації та розв'язувати складні галузеві завдання.

У статті акцентовано на тому, що інтеграція науково-дослідної діяльності в освітній процес є важливою умовою розвитку аналітичного, критичного та креативного мислення здобувача освіти, а також їхньої здатності до самостійного наукового пошуку. Проаналізовано законодавчі основи організації студентської науки в Україні та досвід провідних українських та європейських університетів, де наукові дослідження органічно поєднуються з навчальними програмами.

Авторка здійснює огляд змісту типових освітніх програм вітчизняних технічних закладів освіти (ІФНТУНГ, НУ «Львівська політехніка», ТНТУ, ХАІ), звертаючи увагу на інтеграцію дисциплін, що сприяють розвитку дослідницьких умінь. Визначено ключові форми науково-дослідної діяльності: від навчально-пошукових (формування анотованих списків літератури, рефератів, доповідей на семінарах тощо), навчально-дослідних завдань (виконання індивідуальних і групових проєктів, курсових робіт) до повноцінних науково-дослідних робіт (кваліфікаційні роботи, участь разом з науковими керівниками у грантовій і проєктній діяльності тощо). Наголошено на необхідності реалізації принципу подвійного входження компонента в систему при формуванні науково-дослідницької компетентності майбутніх фахівців бібліотечної, інформаційної та архівної справи. Експліцитно такий напрям присутній у системі професійної підготовки у вигляді навчальних дисциплін, безпосередньо спрямованих на набуття знань, умінь і досвіду науково-пошукової та дослідницької діяльності; імпліцитно – в міжпредметних зв’язках, при виконанні навчально- та науково-дослідних завдань у межах вивчення інших дисциплін і проходження практик. Підкреслено непересічну роль позааудиторної діяльності здобувачів освіти (робота у наукових гуртках, товариствах, участь у конференціях, стажування, підготовка наукових статей тощо).

Особливу увагу приділено ролі наукового керівника, а також необхідності створення сприятливого освітнього середовища для розвитку студентської науки. Підкреслюється, що участь у дослідницькій діяльності забезпечує здобувачам освіти не лише глибокі фахові знання, але й навички інноваційної діяльності, сприяє їхній академічній мобільності та підвищенню конкурентоспроможності на ринку праці. Науково-дослідна діяльність розглядається як стратегічна умова формування фахівців нового покоління.


Ключові слова


професійна підготовка; науково-дослідна діяльність; бібліотечна, інформаційна та архівна справа; дослідницька компетентність; інновації в освіті; цифрове суспільство, заклади вищої технічної освіти

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Alioshkina, L., & Novak, I. (2021). Features of the organization and prospects of development of scientific research work of students in domestic higher education institutions. Efektyvna ekonomika, 2. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.2.101 [in Ukrainian].

Bashkir, O. (2021). Methodology of scientific and pedagogical research as an educational discipline. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools. 74(2), 79–82. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-2.15 [in Ukrainian].

Magna Charta Universitatum (2011). Euroosvita. https://euroosvita.net/prog/print.php/prog/print.php?id=1049 [in Ukrainian].

Law of Ukraine “On Higher Education” No. 1556-VII (2014). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 37-38, Art. 2004. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Kniazian M. (2020). Research activities as a factor to form the future specialists’ competence of professional self-development. Humanities Science Current Issues, 6(27), 84–87. https://doi.org/10.24919/2308-4863.6/27.204647 [in Ukrainian].

Kremen, V. G. (Ed.) (2009). White book of national education of Ukraine (Draft). APS of Ukraine.. https://bazaluk.com/library/kremen-v/books/66/download [in Ukrainian].

Medvedovska, T. (2024). Research activity of students of higher education institutions. Collection of Scientific Papers ‘ΛΌГOΣ’, (October 18, 2024; Cambridge, UK), 335-340. https://doi.org/10.36074/logos-18.10.2024.078 [in Ukrainian].

Educational and professional program “Information, Library and Archival Affairs” (2023). National Aerospace University “Kharkiv Aviation Institute”. https://khai.edu/assets/files/Osvit_program/bakalavri/2023-rik-naboru/opp-029-2023-2024-gotovo(1).pdf [in Ukrainian].

Educational program “Information & Library Studies” (2025). The University of Strathclyde in Glasgow, Scotland. https://www.strath.ac.uk/courses/postgraduatetaught/informationlibrarystudies/ [in Ukrainian].

Educational program “Library and Information Science” (2025). Humboldt University in Berlin, Germany. https://www.daad.de/en/studying-in-germany/universities/all-degree-programmes/detail/humboldt-university-berlin-library-and-information-science-w6983/?hec-id=w6983 [in Ukrainian].

Educational program “Bachelor of Library Science and Bibliography” (2025). University of Library Studies and Information Technologies. https://www.bakalavratosvita.com/institutions/university-of-library-studies-and-information-technologies/bakalavr-bibliotekoznavstva-ta-bibliografiyi [in Ukrainian].

Educational program “Documentation and Information Activity” (2024). Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. https://nung.edu.ua/sites/default/files/2024-09/029_%D0%86%D0%A1_%D0%91_2024.pdf [in Ukrainian].

Educational program “Information, Library and Archival Studies” (2024). Ternopil Ivan Puluj National Technical University. https://m.tntu.edu.ua/storage/pages/00000317/pvn-nrk-b029.pdf [in Ukrainian].

Educational program “Social Communications and Information Activity” (2024). Lviv Polytechnic National University. https://directory.lpnu.ua/majors/ihsn/6.029.00.04/8/2024/ua/full [in Ukrainian].

Otravenko, O. (2020). Research work as a component of high-quality vocational training for higher education applicants. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University, 1 (332), 47–55. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2020-1(332)-47-55 [in Ukrainian].

Proshkin V., & Proshkina I. (2016). Monitoring of effectiveness of universities’ scientific researches as a way of guaranteeing quality of students’ professional training. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 3(1), 205–212. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2016_3(1)__28 [in Ukrainian].

Rodinova, N. (2024). Research work of higher education students: on the example of participation in scientific circles. Bulletin of Science and Education. 2(20), 1129–1139. http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/9639/9692 [in Ukrainian].

Yuryeva, K. A. (2016). Comparative ethnopedagogy in the professional training of future primary school teachers (I. F. Prokopenko, ed.). Kharkiv: PPI V. V. Petrov. 420 p. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/18838 [in Ukrainian].

Bartosh, O. (2024). Cultivating Scientific and Research Skills of Social Work Students Outside the Classroom, Youth Voice Journal, 14, 30-56, https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62961 [in English]

Eklund G., Mestad I., Aksland Ch., & Jegstad K.M. (2022). Research assignments in teacher education: Norwegian undergraduate student teachers’ experiences of the writing process. Acta Didactica Norden, 16(3). https://doi.org/10.5617/adno.9196 [in English]

Eklund, G. (2018). Student teachers’ experiences of research-based teacher education and its relationship to their future profession – A Finnish case. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, 4(1), 3–17. https://doi.org/10.57126/noad.v4i1.12208 [in English]

Lamanauskas, V., & Augienė, D. (2014). Bachelor students’ scientific research activity at university: Situation analysis and improvement possibilities. In. M. Bilek (Ed.), Science and technology education for the 21st century: Research and research oriented studies (Proceedings of the 9th IOSTE symposium for Central and Eastern Europe). Hradec Kralove: Gaudeamus Publishing House, 297-312. https://www.academia.edu/8371676/bachelor_students_scientific_research_activity_at_university_situation_analysis_and_improvement_possibilities [in English]

QS World University Rankings. (2023, June, 27). QS world university rankings by subject 2024: Library & information management. QS Universities. https://www.qschina.cn/en/university-rankings/university-subject-rankings/2024/library-information-management

Tytarenko, O., Borysova, T., Tytarenko, V., Tsyna, A., Tytarenko, V., Sribna, Y., & Vazhenina, I. (2024). Forming Positive Motivation of Higher Education Students for Research Activities. Cadernos De Educação Tecnologia E Sociedade, 17(se1), 125–136. https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.125-136 [in English]

Zikirova G., Saadalov T., Turdubaeva K., Abdullaeva Z. (2021). How to use research activity tools in bachelor students research competence formation. Creative Education, 12, 1995-2001. https://www.scirp.org/pdf/ce_2021090615271264.pdf [in English]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.63.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.