МОСТИ СПАДЩИНИ: КУЛЬТУРНІ ТРАДИЦІЇ КИТАЮ ТА УКРАЇНИ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН

Li Yabin, Wang Pan

Анотація


У статті досліджується розвиток професійно-педагогічної компетентності майбутніх учителів мистецьких дисциплін в Україні та Китайській Народній Республіці крізь призму інтеграції культурної спадщини та цифрової трансформації. Дослідження ґрунтується на порівняльно-педагогічній методології та має на меті виявити спільні й відмінні риси систем підготовки вчителів у обох країнах, а також окреслити можливості крос-культурного обміну конструктивними освітніми практиками.

Методи. У дослідженні застосовано порівняльний і ретроспективний аналіз, систематизацію нормативних і програмних документів, а також феноменологічний аналіз педагогічних практик. Особлива увага приділяється інтеграції нематеріальної культурної спадщини в підготовку вчителів і ролі цифрових інструментів у модернізації мистецько-педагогічної освіти.

Результати. Дослідження демонструє, що Україна робить наголос на інтеграції педагогічної та мистецької підготовки, зокрема через упровадження інтегрованих курсів, таких як «Мистецтво» у середніх школах, та спеціалізованих університетських програм. Китай, навпаки, акцентує увагу на вивченні та популяризації традиційних ремесел, таких як тіньова різьба по каменю Уцяо (石影雕), у поєднанні з інноваціями у цифровій репрезентації, включно з VR/AR-реконструкціями, віртуальними виставками та трансляціями майстер-класів. Обидві країни активно інтегрують цифрові технології та інноваційні методи викладання в підготовку майбутніх учителів мистецьких дисциплін.

Обговорення. Порівняльний аналіз виявив, що обидві країни мають спільні стратегічні орієнтири – збереження й трансформація культурної спадщини як рушійної сили професійної компетентності вчителя. Китайський досвід є цінним для України завдяки своїй системній інтеграції спадщини та цифрових інновацій, тоді як український досвід є корисним для Китаю через розроблення інтегрованих курсів і крос-дисциплінарних творчих форматів. Ця синергія відкриває нові перспективи для міжнародної співпраці у сфері збереження та творчої трансформації культурної спадщини.

Висновки. Попри відмінності в ідеологічному та культурному контекстах, українська та китайська системи підготовки вчителів мистецтва поділяють стратегічні цілі, спрямовані на розвиток професійно-педагогічної компетентності. Обмін українським досвідом інтегрованої педагогічної підготовки та китайськими практиками освіти, заснованої на спадщині, і цифрових інновацій може збагатити обидві системи, створюючи основу для подальшої міжнародної співпраці в галузі мистецької педагогіки

Ключові слова


professional and pedagogical competency, cultural heritage, digital technologies, art education, future teachers of art disciplines, China, Ukraine

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


An Na, Chuangprakhon, S., Seekhunlio, W., & Liu Qianqian. (2025). Guqin transmission in the digital age: A posthumanist perspective on music education. Journal of Posthumanism, 5(2), 771–783. https://doi.org/10.63332/joph.v5i2.453

An Na, Chuangprakhon, S., Seekhunlio, W., & Phulaiyaw, A. (2025). Enhancing musical literacy through the Guqin in contemporary China. International Journal of Education and Literacy Studies, 13(2), 67–73. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.13n.2p.67

Boichenko, M., Nykyforov, A., & Hulei, O. (2020). Genesis of the idea of using folk arts and crafts elements in teaching and upbringing in classical Ukrainian and Western European pedagogical thought. Journal of History Culture and Art Research, 9(2), 123–132. https://pdfs.semanticscholar.org/4dd3/dfe1f2b035c75391890a29601c1615632ec5.pdf

Cao Zixuan. (2022). Study of creatively popular short videos for Chinese intangible cultural heritage. In 2022 International conference on social sciences and humanities and arts (SSHA 2022) (pp. 103–106). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.220401.021

Chen Jiada, & Liao Junyun. (2022). Antecedents of viewers’ live streaming watching: A perspective of social presence theory. Frontiers in Psychology, 13, Article 839629. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.839629

Chen Si, Chen Xinyue, Lu Zhicong, & Huang Yun. (2023). "My culture, my people, my hometown": Chinese ethnic minorities seeking cultural sustainability by video blogging. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 7(CSCW1), 1–30. https://doi.org/10.1145/3579509

Chen Si, Vermol, V. V., & Ahmad, H. (2025). Research on the role of digital media in promoting the inheritance and innovation of Dunhuang mural art. Journal of Posthumanism, 5(1), 1022–1031. https://doi.org/10.63332/joph.v5i1.633

Convention for the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage (Ukrainian), UNESCO Convention (2003). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_d69#Text

Europeana. (n.d.). Discover Europe’s digital cultural heritage: Search, save and share art, books, films and music from thousands of cultural institutions. https://www.europeana.eu/en

Fan Can, Chuangprakhon, S., & Li Linyan. (2024). Literacy preservation and transmission of Youyang Chinese folk songs. International Journal of Education and Literacy Studies, 12(2), 118–124. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.12n.2p.118

Fomin, V., Vasilyeva, O., Kim, O., & Yuryeva, K. (2024). Information technologies and artificial intelligence in the training of future teachers (experience of the department of music art at H.S. skovoroda kharkiv national pedagogical university). International Scientific Conference “EDUCATION, RESEARCH, PRACTICE” Proceedings. https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.07

Ge Lan, Gilardi, F., Whyke, T. W., & Yang, K. C. C. (2024). Video-streamed intangible cultural heritage, ethnic perceptions, and cross-cultural competence in Сhina. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 11(4), 97–123. https://doi.org/10.29333/ejecs/2106

General Office of the State Council of the People’s Republic of China. (2021, October 28). A plan for the preservation of cultural relics and related technological innovation during the 14th Five-Year Plan Period (2021-2025). The State Council of the People’s Republic of China. http://www.gov.cn/zhengce/content/2021-11/08/content_5649764.htm

Huang Wenlei & Yang Jie. (2024). Plucking heartstrings: Guqin, aesthetic attunement, and TCM music therapy. Review of General Psychology, 29(2), 224–238. https://doi.org/10.1177/10892680241289577

Huang Ying, Chuangprakhon, S., & Santaveesuk, P. (2025). Guzheng music literacy: Preserving cultural heritage through music education in Chinese universities. International Journal of Education and Literacy Studies, 13(2), 11–18. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.13n.2p.11

Intangible cultural heritage law, law of the People’s Republic of China (2011) (the People’s Republic of China). https://english.www.gov.cn/archive/laws_regulations/2014/08/23/content_281474982987416.htm

Li Cheng, Seekhunlio, W., & Chuangprakhon, S. (2025). The evolution of preservation and transmission of the Guqin by Gong Yi. Multidisciplinary Science Journal, 8(1), Article е2026126. https://malque.pub/ojs/index.php/msj/article/view/9122

Li Cheng, Seekhunlio, W., Chuangprakhon, S., & Wei Qingbing. (2025). Gong Yi's role in preserving literacy and transmission of Guqin music for cultural sustainability. International Journal of Education and Literacy Studies, 13(2), 227–234. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.13n.2p.227

Li Xu Hong. (2010). Research about techniques of Chinese traditional architectural stone carving. Advanced Materials Research, 154-155, 1232–1239. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amr.154-155.1232

Li Yabin, Zhao Beibei, & Yuryeva, K. (2023). Art education based on traditional heritage: The experience of China and Ukraine. In Професійне становлення особистості: Проблеми і перспективи (pp. 276–278). Хмельницький національний університет. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/13065

Ludwig, C., Walton, L., & Wang Yi-Wen. (2020). The heritage turn in China: The reinvention, dissemination and consumption of heritage. Amsterdam University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv131bsxp

Lu Zhicong. (2019). Live streaming in China for sharing knowledge and promoting intangible cultural heritage. Interactions, 27(1), 58–63. https://doi.org/10.1145/3373145

Lu Zhicong, Annett, M., Fan Mingming, & Wigdor, D. (2019). "I feel it is my responsibility to stream". In CHI '19: CHI conference on human factors in computing systems (p. 229). ACM. https://doi.org/10.1145/3290605.3300459

Morgner, C., Hu, X., Ikeda, M., & Selg, P. (2022). Digital heritage politics from the perspective of relational sociology: The case of Nüshu culture in China. International Review of Sociology, 32(2), 265–289. https://doi.org/10.1080/03906701.2022.2089614

OECD. (2010). The definition and selection of key competencies: Executive summary. OECD Publishing. https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC/ECEC/RD(2010)26/en/pdf

OECD. (2016). Education 2030: Key competencies for the future (DeSeCo 2.0). OECD Publishing. https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC(2016)23/ANN1/En/pdf

OECD. (2019). Future of education and skills 2030: Reflections on transformative competencies 2030 (2nd ed.). OECD Publishing. https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC(2017)16/ANN5/En/pdf (Original work published 2017)

Sun Xiaolin & Ch’ng, E. (2024). Evaluating the management of ethnic minority heritage and the use of digital technologies for learning. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, Article 0024. https://doi.org/10.1108/jchmsd-03-2023-0024

Tkachenko, M., Sokolova, A., & Yuryeva, K. (2024). The muses do not fall silent! (Аrt in times of war). International Scientific Conference “EDUCATION, RESEARCH, PRACTICE” Proceedings, 5, 429–439. https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.45

Wang Shiying, Karin, K., & Boonsrianan, P. (2025). Echoes of the posthuman in the historical development of Tibetan folk songs in Diqing, Yunnan province. Journal of Posthumanism, 5(5), 3477–3485. https://doi.org/10.63332/joph.v5i5.1756

Wu Yu. (2023). Research on digital inheritance and development of Xibe nationality in Shenyang from the perspective of cultural consciousness. BCP Business & Management, 49, 707–710. https://doi.org/10.54691/bcpbm.v49i.5483

Yang Yang & Welch, G. (2014). Contemporary challenges in learning and teaching folk music in a higher education context: A case study of Hua'er music. Music Education Research, 16(2), 193–219. https://doi.org/10.1080/14613808.2013.878324

Yang Yang, Welch, G. F., Sundberg, J., & Himonides, E. (2007). Pedagogical strategies for ensuring the continued survival of China’s musical folksong heritage: A case study. In Proceedings of APSMER 2007, 6th Asia-Pacific Society for Music Education Research (pp. 37–38). Chulalongkorn University. https://www.researchgate.net/publication/236616541_Pedagogical_strategies_for_ensuring_the_continued_survival_of_China's_musical_folksong_heritage_A_case_study

Yang Zhaomin, Chuangprakhon, S., & Seekhunlio, W. (2025). Enhancement of musical education through the inclusion of Chinese Ziyang folk songs in school curriculum. Asian Journal of Education and Training, 11(1), 43–49. https://doi.org/10.20448/edu.v11i1.6638

Yan Lili, Chuangprakhon, S., Seekhunlio, W., & Liu Qianqian. (2025). Posthuman aesthetics and indigenous knowledge: Elunchun folk songs in contemporary music education. Journal of Posthumanism, 5(3), 1139–1150. https://doi.org/10.63332/joph.v5i3.859

Yan Lili, Chuangprakhon, S., Seekhunlio, W., & Phulaiyaw, A. (2025). Enhancing literacy transmission of Elunchun Chinese folk songs through community engagement. International Journal of Education and Literacy Studies, 13(2), 81–88. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.13n.2p.81

Yuryeva, K. (2023). Europeana – a digital portal to the world of cultural diversity. In Traditional culture in the context of globalisation: New vectors of development (pp. 315–319). O. A. Miroshnychenko. https://drive.google.com/file/d/1uZtywFYLSMC6vObqzMKJFfQOnQuHSBRU/view

Yu Tengteng, Chuangprakhon, S., Sangmuenna, W., & Santaveesuk, P. (2025). Posthumanist approach to the cultural heritage of Tuhu Chinese musical instruments. Journal of Posthumanism, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.33182/joph.v5i1.3450

Zeng Yance, Md Noor, H., & Sabri, M. F. (2025). Intangible cultural heritage in fine arts curriculum in Chinese secondary school: A systematic literature review and implications on pre-service teacher education. Asian Journal of University Education, 21(1), 135–159. https://doi.org/10.24191/ajue.v21i1.5563

Zheng Qian. (2021, May 8). Live streaming further boosts intangible cultural heritage products. english.eastday.com.

https://english.eastday.com/Latest/u1ai8709117.html

Zhou Yi & Yu Feng. (2024). Integration of traditional Chinese music: An evaluation of the interactive influence between traditional music and aesthetic thought. Trans/Form/Ação, 47(5). https://doi.org/10.1590/0101-3173.2024.v47.n5.e02400180

Zhou, Y., Sun, J., & Huang, Y. (2019). The digital preservation of intangible cultural heritage in Сhina: A survey. Preservation, Digital Technology & Culture, 48(2), 95–103. https://doi.org/10.1515/pdtc-2019-0004

中华人民共和国教育部 [Ministry of Education of the People's Republic of China]. (2025). 美术教育专业教学标准(高等职业教育专科)[Teaching standards for the fine arts education programme (Higher vocational education, higher national diploma level)]. Ministry of Education. http://www.moe.gov.cn/s78/A07/zcs_ztzl/2017_zt06/17zt06_bznr/bznr_zyjyzyjxbz/gdzyjy_zk/zk_jyytydl/jyytydl_jyl/202502/P020250207551182737258.pdf

习近平 [Xi Jinping]. (2023). 在文化传承发展座谈会上的讲话(2023年6月2日) [Speech at the Symposium on cultural heritage and development (2023.06.02)]. 求是 [in Search оf Truth], (17). https://www.gov.cn/yaowen/liebiao/202308/content_6901250.htm




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2025.64.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.