ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ВЕБСАЙТІВ: ЗМІСТОВЕ НАПОВНЕННЯ
Анотація
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню змістового компонента технології формування компетентності вчителя щодо створення та використання персональних вебсайтів як складової його інтегральної інформаційно-цифрової компетентності. Актуальність дослідження зумовлена вимогами Державного професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти», що передбачає здатність ефективно використовувати та створювати цифрові ресурси, а також загальними тенденціями розвитку освіти та інформаційного суспільства. У роботі проведено системний аналіз наукових джерел, що висвітлюють різноманітні аспекти цифрової компетентності педагогів, і доведено недостатню увагу до підвищення кваліфікації вчителів у сфері формування компетентності щодо створення та ефективного використання персональних вебсайтів. Досліджено навчальні програми бакалаврського та магістерського рівнів провідних ЗВО України, зокрема ХНУ імені В. Н. Каразіна та ХНПУ імені Г. С. Сковороди, що дозволило виявити прогалини у підготовці педагогів до самостійного створення персональних вебсайтів. Для подолання зазначених проблем розроблено цикл навчальних планів підвищення кваліфікації, що складається з п’яти навчальних модулів тривалістю по 30 годин кожен (загалом 150 годин або 5 кредитів ЄКТС), які послідовно формують навички вебдизайну, створення інтерактивного контенту, організації комунікації з учнями та колегами, використання аналітичних сервісів і формування власної освітньої екосистеми. Кожен модуль передбачає гнучкий розподіл годин між лекціями, практичними заняттями та самостійною роботою з урахуванням індивідуальних потреб слухачів. Запропоновані модулі сприятимуть системному формуванню компетентності вчителів щодо створення та використання персональних вебсайтів у процесі підвищення кваліфікації, стимулюватимуть професійний розвиток педагогів та забезпечать ефективну інтеграцію цифрових технологій в освітній процес.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Васильєва, Т. А., Лукаш, О. А., & Матющенко, М. М. (2022). Освітня екосистема як сучасна педагогічна технологія вищої освіти. Вісник Сумського державного університету. Серія «Фінанси, облік та економіка управління», (4), 21–30. https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90689
Городов, В., & Колгатіна, Л. С. (2023). Сучасні тенденції та принципи оформлення особистого вебсайту вчителя. У Н. Пономарьова (Упор.), Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі (с. 308–310). Харків: Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/c50f0563-91b6-47ec-8dfa-3a342e09b0d3
Колгатіна, Л. С., & Городов, В. С. (2022). Особистий вебсайт – візитна картка вчителя. У Наумовські читання (с. 253–255). ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/51df9d75-e792-4456-8729-6e6152b0f4c1
Котун, К. (2024). Особливості розвитку професійно-цифрової компетентності вчителя у Норвегії. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, (25 (1)), 156–170. https://doi.org/10.35387/od.1(25).2024.156-170
Куліш, Л. А. (2013). Веб-сайт як засіб формування професійної компетентності майбутнього вчителя технологій. Збірник наукових праць НПУ імені М. П. Драгоманова, (15), 102–108. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24123
Лунячек, С. (2023а). Програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників "Cтворення власного вебсайту як складова професійного розвитку педагогічного працівника". https://www.profdevelopment.com.ua/wp-content/uploads/2023/04/WEB-site-STAS.pdf
Лунячек, С. (2023b). Створення персонального вебсайту педагогічного працівника: потреби та можливості. Нова педагогічна думка, (4 (116)), 33–38. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2023-116-4-33-38
МОН України (2022). Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти, Наказ МОН України № 904 (Україна). https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-vchiteliv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-yaki-vprovadzhuyut-novij-derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
Навчальний план для спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія) (другий (магістерський) рівень вищої освіти) "Географія, Людина і природа та туристська робота" (2024). Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. https://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2024/08/НП_014.07-Географія-природа_маг.pdf
Освітньо-професійна програма для спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія) "Географія. Природознавство. Економіка. Туристська робота" (2024). Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. https://karazin.ua/storage/documents/1308_CafVKTuZ2Qc5qSClcYL5aovy8.pdf
Освітньо-професійна програма для спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія). (2020). Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. https://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2020/07/014_Серед.осв.маг.pdf
Освітньо-професійна програма для спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія) (другий (магістерський) рівень вищої освіти) "Географія. Людина і природа та туристська робота" (2024). Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. https://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2024/06/014.07-маг-_Гео_Люд_Природа_-2024_ОПП.pdf
Петренко, С., Петренко, Л., & Вернидуб, Г. (2022). Інформаційно-цифрова компетентність сучасного учителя. Освітній простір, (5), 56–62. https://www.oip-journal.org/index.php/oip/article/view/583
Робоча програма навчальної дисципліни для спеціальності 106 Географія, 014.07 Середня освіта (Географія). "Основи комп'ютерних технологій" (2024). ХНУ імені В. Н. Каразіна https://geo.karazin.ua/navch_pl_2024/
Соснова, І. (2024). Дистанційне навчання в системі післядипломної педагогічної освіти: сутність, складники, виклики та реалії. Гуманізація навчально-виховного процесу, (1(105)), 90–98. https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306944
Центр забезпечення якості освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди. (2025). Гарантам освітніх програм. http://smc.hnpu.edu.ua/osvitni-prohramy
Юрченко, А. О. (2016). Побудова персональних сайтів на основі технології Flash як фахова компетентність сучасного вчителя. Наукові записки СумДПУ. Серія «Педагогічні науки», (9), 143–149. https://repository.sspu.edu.ua/items/fde2cce7-39c1-4000-af0c-646e3b5a1e84
Başoğlu, E. B. (2023). Designing effective teacher professional development programs using technologу. In Digital transformation in EFL settings – An open and distance learning perspective (pp. 279–302). Nobel Bilimsel Eserler. https://www.nobelyayin.com/digital-transformation-in-efl-settings-an-open-and-distance-learning-perspective-19866.html
Mirana, V. (2021). Reshaping teachers identity for the new normal: Thru the liminal space of the new reality. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3943807
Philipsen, B. (2019). A professional development process model for online and blended learning: Introducing digital capital. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 19(4). https://citejournal.org/volume-19/issue-4-19/current-practice/a-professional-development-process-model-for-online-and-blended-learning-introducing-digital-capital
Philipsen, B., Tondeur, J., Blieck, Y., & Vanslambrouck, S. (2023). Teacher professional development for online teaching: An update of insights stemming from contemporary research. In Learning, design, and technology (pp. 527–554). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-17461-7_167
REFERENCES
Vasylieva, T. A., Lukash, O. A., & Matiushenko, M. M. (2022). Educational ecosystem as a modern pedagogical technology in higher education. Bulletin of Sumy State University. Series “Finance, Accounting, and Management Economics”, (4), 21–30. https://doi.org/10.21272/1817-9235.2022.4.21 [in Ukrainian]
Horodov, V., & Kolgatina, L. (2023). Modern trends and principles of designing a teacher’s personal website (N. Ponomarova, Comp.). In Innovative pedagogical technologies in the digital school (pp. 308–310). Kharkiv: H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/c50f0563-91b6-47ec-8dfa-3a342e09b0d3 [in Ukrainian]
Kolgatina, L. S., & Horodov, V. S. (2022). Personal website as a teacher’s business card. In Naumov Readings (pp. 253–255). H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/51df9d75-e792-4456-8729-6e6152b0f4c1 [in Ukrainian]
Kotun, K. (2024). Features of developing teachers’ professional digital competence in Norway. Adult Education: Theory, Experience, Prospects, (25(1)), 156–170. https://doi.org/10.35387/od.1(25).2024.156-170
Kulish, L. A. (2013). Website as a tool for developing professional competence of future technology teachers. Collection of Scientific Works of National Pedagogical Dragomanov Universitу, (15), 102–108. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24123
Luniachek, S. (2023a). Professional Development Program “Creating a personal website as a component of teacher’s professional development”. https://www.profdevelopment.com.ua/wp-content/uploads/2023/04/WEB-site-STAS.pdf
Luniachek, S. (2023b). Creating a personal website for educators: Needs and opportunities. New Pedagogical Thought, (4 (116)), 33–38. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2023-116-4-33-38
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2022). On approval of the standard program for professional development of general secondary education teachers implementing the new State Standard of Basic Secondary Education (Order No. 904). Ukraine. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-vchiteliv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-yaki-vprovadzhuyut-novij-derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
Curriculum for Specialty 014.07 Secondary Education (Geography), second (Master’s) level of higher education, “Geography, Human and Nature, and Tourist Work.” (2024). V. N. Karazin Kharkiv National University. https://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2024/08/НП_014.07-Географія-природа_маг.pdf [in Ukrainian]
Educational and Professional Program for Specialty 014.07 Secondary Education (Geography), “Geography. Natural Science. Economics. Tourist Work.” (2024). V. N. Karazin Kharkiv National University. https://karazin.ua/storage/documents/1308_CafVKTuZ2Qc5qSClcYL5aovy8.pdf
Educational and Professional Program for Specialty 014.07 Secondary Education (Geography). (2020). V. N. Karazin Kharkiv National University. https://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2020/07/014_Серед.осв.маг.pdf
Educational and Professional Program for Specialty 014.07 Secondary Education (Geography), second (Master’s) level of higher education, “Geography. Human and Nature and Tourist Work.” (2024). V. N. Karazin Kharkiv National University. https://geo.karazin.ua/wp-content/uploads/2024/06/014.07-маг-_Гео_Люд_Природа_-2024_ОПП.pdf
Petrenko, S., Petrenko, L., & Vernydub, H. (2022). Information and digital competence of a modern teacher. Educational Space, (5), 56–62. https://www.oip-journal.org/index.php/oip/article/view/583
Syllabus for the course “Basics of Computer Technologies” for specialty 106 Geography, 014.07 Secondary Education (Geography). (2024). V. N. Karazin Kharkiv National University. https://geo.karazin.ua/navch_pl_2024/
Sosnova, I. (2024). Distance learning in the system of postgraduate pedagogical education: Essence, components, challenges, and realities. Humanisation of the educational process, (1(105), 90–98. https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(105)2024.306944
Center for Quality Assurance in Education of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. (2025). Educational programs. http://smc.hnpu.edu.ua/osvitni-prohramy
Yurchenko, A. O. (2016). Building personal websites using Flash technology as a professional competence of a modern teacher. Scientific Notes of Sumy State Pedagogical University. Series “Pedagogical Sciences”, (9), 143–149. https://repository.sspu.edu.ua/items/fde2cce7-39c1-4000-af0c-646e3b5a1e84
Başoğlu, E. B. (2023). Designing effective teacher professional development programs using technologу. In Digital transformation in EFL settings – An open and distance learning perspective (pp. 279–302). Nobel Bilimsel Eserler. https://www.nobelyayin.com/digital-transformation-in-efl-settings-an-open-and-distance-learning-perspective-19866.html
Mirana, V. (2021). Reshaping teachers identity for the new normal: Thru the liminal space of the new reality. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3943807
Philipsen, B. (2019). A professional development process model for online and blended learning: Introducing digital capital. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 19(4). https://citejournal.org/volume-19/issue-4-19/current-practice/a-professional-development-process-model-for-online-and-blended-learning-introducing-digital-capital
Philipsen, B., Tondeur, J., Blieck, Y., & Vanslambrouck, S. (2023). Teacher professional development for online teaching: An update of insights stemming from contemporary research. In Learning, design, and technology (pp. 527–554). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-17461-7_167
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2025.64.03
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.