ПАТРІОТИЧНА ЛІТЕРАТУРА КИТАЮ У ВИХОВАННІ НАЦІОНАЛЬНОЇ САМОСВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ

Nataliia RUDA

Анотація


У статті розглядається проблема формування національної ідентичності студентської молоді засобами патріотичної літератури Китаю. Підкреслюється, що в умовах глобалізаційних процесів та гібридних загроз питання виховання патріотизму й громадянської відповідальності серед молодого покоління набуває особливої актуальності. Література постає одним із найважливіших інструментів у цьому процесі, адже вона здатна передавати культурні коди, історичну пам’ять, морально-етичні цінності та соціальні ідеали. У статті аналізується широкий спектр китайських літературних джерел — від класичної поезії Ду Фу й Лю Юйсі, історичних романів Ло Гуаньчжуна та Ши Найаня до творів сучасних письменників, таких як Лу Сінь, Го Можо, Мо Янь, Юй Хуа та Алай. Звертається увага на те, що патріотична література Китаю не лише відображає конкретні історичні події, але й формує універсальні моральні цінності: мужність, гідність, вірність, любов до батьківщини.

Особливий акцент зроблено на виховному потенціалі літератури у студентському середовищі. Показано, що знайомство з художніми образами національних героїв та осмислення моральних виборів персонажів сприяє розвитку відповідальності, критичного мислення та здатності до громадянської активності. Важливо, що вивчення китайської патріотичної літератури може стати ефективним засобом міжкультурного діалогу, адже воно дозволяє українським студентам не лише зрозуміти унікальність китайського досвіду, але й провести паралелі з власною історією та літературною традицією.

Методична частина статті пропонує практичні шляхи інтеграції патріотичної літератури у навчальний процес: порівняльні літературні студії, дискусії та дебати, рольові ігри й інсценізації, проєктну діяльність, написання есе, використання цифрових технологій та мультимедійних засобів. Такий підхід дозволяє поєднати інтелектуальне й емоційне сприйняття текстів, розвиває комунікативні навички студентів та формує у них усвідомлене ставлення до патріотизму як універсальної цінності.

У висновках підкреслюється, що патріотична література Китаю є багатогранним культурним і педагогічним феноменом, який може бути ефективно використаний у процесі виховання української студентської молоді. Її вивчення сприяє формуванню глибокої поваги до історії та культури іншого народу, а також водночас утвердженню власної національної ідентичності, що є особливо важливим у сучасних умовах суспільно-політичних викликів.


Ключові слова


література Китаю, Китай, патріотизм, національна свідомість, культура і традиції, виховання, самоідентифікація

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Бевз, Т. (2024). Патріотизм як соціокультурний феномен: Досвід різних країн і український історіографічний вимір. Українознавство, (4(93)), 152–171. https://doi.org/10.17721/2413-7065.4(93).2024.317569

Вітичук, І., & Кравець, Л. (2024). Виховання в учнівської молоді почуття патріотизму до рідного краю засобами творів сучасних письменників. Молодий вчений, (4(128)),

–91. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2024-4-128-24

Лемко, Г. (2021). Національно-патріотичне виховання учнівської молоді у педагогічній спадщині педагогів Західного регіону України (кінець ХХ – початок ХХІ ст.). Молодь і ринок, (1/187), 59–63. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.223536

Мельникович, Г. (2022). Роль сучасної художньої української підліткової літератури у формуванні ціннісних орієнтацій учнів середнього підліткового віку. Інноватика у вихованні, 1(15), 312–319. https://doi.org/10.35619/iiu.v1i15.458

Buklov, Y. (2018). National and patriotic education of secondary school students as a pedagogical problem. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of “Pedagogy”, (6/38), 49–59. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.121484

Khamska, N., Polyanska, C., & Kovalchuk, Y. (2023). Patriotic education of youth students in the context of marital state. Scientific Issues of Vinnytsia State M.Kotsyubynskyi Pedagogical University Section: Pedagogics and Psychology, 123(75), 56–62. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-75-56-62

Khyzha, I. (2024). The motif of national identity in Alai’s prose works (based on the novel «Bees fly and spin»). Chinese Studies, (1), 46–55. https://doi.org/10.51198/chinesest2024.01.46

Xi Jinping. (2014, October 15). Speech at the Forum on literature and art. Qiushi. https://en.qstheory.cn/2025-01/13/c_1063923.htm?utm

陈独秀 [Chen Duxiu]. (1917). 文学革命论[About literature revolution]. [in Chinese]

李新 [Li Xin]. (2011) 人物生平簡介--蔡元培[Brief biography of Cai Yuanpei].中華教育文化交流基金會[Chinese Education and Culture Exchange Foundation]. https://cnhe-hk.org/wp-content/uploads/2019/10/1.蔡元培_人物生平簡介.pdf [in Chinese]

杜甫 [Du Fu]. (2022, December 25). “春望”. 全文+译文 [Spring view: Full text + translation]. https://zhuanlan.zhihu.com/p/594291360 [in Chinese]

刘禹锡 [Liu Yuxi]. (2025). 陋室铭 [An inscription on a humble room]. 古诗文网[Classical Poetry and Prose Network]. https://www.gushiwen.cn/gushiwen_8668c00359.aspx [in Chinese]

罗贯中 [Luo Guanzhong]. (2002, January) 三国演义[Romance of the Three Kingdoms].黑龙江人民出版. [Heilongjiang People's Publishing House]. [in Chinese]

施耐庵 [Shi Naian]. (2022) 中国古典文学四大名著:水浒传(足本典藏)[The Four Great Classical Novels of Chinese Literature: Water Margin (Complete Collection)]. 延边大学出版社 [Yánbiān University Press]. [in Chinese]

屈原 [Qu Yuan]. (2025). 离骚 [The lament]. 古诗文网 [Classical Poetry and Prose Network]. https://www.gushiwen.cn/shiwenv_f5714bcd33e3.aspx [in Chinese]

鲁迅 [Lu Xun]. (2013). 狂人日记 [Diary of a madman]. 出版社: 凌雲文創事業有限公司[Publisher: Lingyun Cultural and Creative Enterprise Co., Ltd.]. [in Chinese]

鲁迅 [Lu Xun]. (2016). 阿Q正传 [The true story of Ah Q]. (2016). 中国华侨出版社 [China Overseas Press]. [китайською мовою.]

莫言 [Mo Yan]. (2012). 红高粱 [Red sorghum]. 上海文艺出版社 [Shanghai Literature and Art Publishing House]. [in Chinese]

余华 [Yu Hua]. (2012). 活着 [To live]. 作家出版社 [Writers Publishing House]. https://ru.scribd.com/document/788887190/%E6%B4%BB%E7%9D%80-%E4%BD%99%E5%8D%8E%E4%BD%9C%E5%93%81 [in Chinese]

阿来 [Alai]. (2025). 尘埃落定 [Red poppies]. 藏书网 [Book Collection Network]. https://www.99csw.com/book/2738/index.htm [in Chinese]

阿来 [Alai]. (2005). 空山 [Empty mountain]. 人民文学出版社 [People’s Literature Publishing House]. [in Chinese]

REFERENCES

Bevz, T. (2024). Patriotyzm as a sociocultural phenomenon: experience of different countries and Ukrainian historiographical dimension. Ukrainian Studies, (4(93)), 152–171. http://journal.ndiu.org.ua/article/view/317569

Vitychuk, I., & Kravets, L. (2024). Education of the feeling of patriotism to the native country in the youth of students through the works of contemporary writers. Young Scientist, (4(128)), 88–91. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2024-4-128-24

Lemko, H. (2021). National-patriotic education of student youth in the pedagogical heritage of teachers of the Western region of Ukraine (end of XX – beginning of XXI century). Youth & Market, (1/187), 59–63. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.223536

Melnykovych, H. (2022). The role of modern fictional Ukrainian adolescent literature in the formation of value orientations of adolescent students. Innovation in upbringing, 1(15), 312–319. https://doi.org/10.35619/iiu.v1i15.458

Buklov, Y. (2018). National and patriotic education of secondary school students as a pedagogical problem. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of “Pedagogy”, (6/38), 49–59. https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.121484

Khamska, N., Polyanska, C., & Kovalchuk, Y. (2023). Patriotic education of youth students in the context of marital state. Scientific Issues of Vinnytsia State M.Kotsyubynskyi Pedagogical University Section: Pedagogics and Psychology, 123(75), 56–62. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-75-56-62

Khyzha, I. (2024). The motif of national identity in Alai’s prose works (based on the novel «Bees fly and spin»). Chinese Studies, (1), 46–55. https://doi.org/10.51198/chinesest2024.01.46

Xi Jinping. (2014, October 15). Speech at the Forum on literature and art. Qiushi. https://en.qstheory.cn/2025-01/13/c_1063923.htm?utm

Chén Dúxiù. (2021). Wénxué gémìng lùn [About literature revolution]. [in Chinese]

Lǐ Xīn. (2011). Rénwù shēngpíng jiǎnjiè – Cài Yuánpéi [Brief biography of Cai Yuanpei]. Zhōnghuá Jiàoyù Wénhuà Jiāoliú Jījīnhuì [Chinese Education and Culture Exchange Foundation]. https://cnhe-hk.org/wp-content/uploads/2019/10/1.蔡元培_人物生平簡介.pdf [in Chinese]

Dù Fǔ. (2022, December 25). Chūn wàng: Zhihu Zhuanlan. [Spring view: Full text + translation]. https://zhuanlan.zhihu.com/p/594291360 [in Chinese]

Liú Yǔxī. (2025). Lòu shì míng [An inscription on a humble room]. Gushiwensite. [Classical Poetry and Prose Network]. https://www.gushiwen.cn/gushiwen_8668c00359.aspx [in Chinese]

Luó Guànzhōng. (2002, January). Sānguó yǎnyì [Romance of the Three Kingdoms]. Hēilóngjiāng People’s Publishing House. [in Chinese]

Shī Nài’ān. (2022). Shuǐhǔ zhuàn. Zhōngguó gǔdiǎn wénxué sì dà míngzhù: Shuǐhǔ zhuàn (zúběn diǎncáng) [The Four Great Classical Novels of Chinese Literature: Water Margin (Complete Collection)]. Yánbiān University Press. [in Chinese]

Qū Yuán. (2025). Lí sāo [The lament]. Gushiwensite. https://www.gushiwen.cn/shiwenv_f5714bcd33e3.aspx [in Chinese]

Lǔ Xùn. (2013). Kuángrén rìjì [Diary of a madman]. Língyún Wénchuàng Shìyè Yǒuxiàn Gōngsī [Publisher: Lingyun Cultural and Creative Enterprise Co., Ltd.]. [in Chinese]

Lǔ Xùn. (2016). Ā Q Zhèngzhuàn [The true story of Ah Q]. Zhōngguó Huáqiáo Publishing House [China Overseas Press]. [in Chinese]

Mò Yán. (2012). Hóng gāoliáng [Red sorghum]. Shanghai Literature and Art Publishing House. [in Chinese]

Yú Huá. (2012). Huózhe [To live]. Zuòjiā Publishing House. https://ru.scribd.com/document/788887190/%E6%B4%BB%E7%9D%80-%E4%BD%99%E5%8D%8E%E4%BD%9C%E5%93%81 [in Chinese]

Ā Lái. (2025). Chén’āi luòdìng [Red poppies]. Cángshū wǎng [Book Collection Network]. https://www.99csw. com/book/2738/index.htm [in Chinese]

Ā Lái. (2005). Kōng shān [Empty mountain]. People’s Literature Publishing House. [in Chinese]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2025.64.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.