РОЛЬ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ РЕСУРСНО-ОРІЄНТОВАНОМУ НАВЧАННІ СТУДЕНТІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ

Н. В. Кононец, М. Г. Шленьова

Анотація


У статті автор розкриває роль інформаційно-освітнього середовища закладу вищої освіти при ресурсно-орієнтованому навчанні студентів у вищій школі. Інформаційно-освітнє середовище закладу вищої освіти як дидактична основа ресурсно-орієнтованого навчання студентів у вищій школі представлене як педагогічна система, що об’єднує в собі інформаційні освітні ресурси, комп’ютерні засоби навчання, засоби управління навчальним процесом, педагогічні прийоми, методи і технології, направлені на формування інтелектуально-розвиненої соціально-значущої творчої особистості, що володіє необхідним рівнем професійних знань, умінь і навичок для ефективного функціонування в інформаційному суспільстві. Компонентами інформаційно-освітнього середовища закладу вищої освіти є суб’єктно-ресурсний, матеріально-технічний, дидактичний, технологічний компоненти та веб-система закладу вищої освіти. Суб’єктно-ресурсний компонент визначає користувачів, розробників та учасників середовища, консолідує ресурси закладу вищої освіти для створення та розвитку середовища: кадрові, матеріально-технічні, навчально-методичні, фінансові та інформаційні ресурси. Матеріально-технічний компонент містить аудиторії, лабораторії, спеціальні кабінети, бібліотека закладу вищої освіти як комплексний медіацентр, що забезпечує доступ до інформації, комп’ютерна техніка, мультимедійні пристрої, комп’ютерні мережі тощо. Дидактичний компонент містить форми, методи та засоби навчання студентів, які, разом з традиційними, реалізуються за допомогою програмно-технічних і телекомунікаційних засобів (дистанційне, змішане, мобільне навчання). Технологічний компонент забезпечує доступ до навчальної інформації завдяки сучасним інтернет-технологіям, можливості розробки електронних освітніх ресурсів, організацію технологій взаємодії (інтерактивної, мобільної, візуальної). Веб-система закладу вищої освіти як компонент його інформаційно-освітнього середовища є об’єднуючим для усіх чотирьох компонентів – сукупність веб-сайтів, об’єднаних офіційним веб-сайтом. Розглянуто важливі складові інформаційно-освітнього середовища ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»: Головний центр дистанційного навчання, віртуальне навчальне середовище Інституту економіки, управління та інформаційних технологій, електронні навчально-методичні комплекси дисциплін, створені у вигляді дистанційних курсів за допомогою сервісу https://sites.google.com/.

Повний текст:

PDF

Посилання


Bykov, V. Yu. & Zhuk, Yu. O. (ed.). (2004). Zasoby і tekhnolohіi yedynoho іnformatsіinoho osvіtnoho prostoru [Means and technologies of a single informational educational space] : zb. nauk. pr. Kyiv : Atіka. [in Ukrainian]

Bіletska, H. A. (2012). Suchasnі іnformatsіinі osvіtnі seredovyshcha ta yikh zastosuvannia u profesіinіi ekolohіchnіi osvіtі [Modern informational educational environments and their application in professional environmental education]. Pedahohіka formuvannia tvorchoi osobystostі u vyshchіi і zahalnoosvіtnіi shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative person in higher and secondary schools]: zb. nauk. pr., 22(75), 74-81. [in Ukrainian]

Vagramenko, Ja. A. (2006). Mnogolikaja pedagogicheskaja informatika [Many-sided pedagogical informatics.]. Pedagogicheskaja informatika : nauchno-metodicheskij zhurnal [Pedagogical informatics: scientific and methodical journal], 4, 26–29. [in Russian]

Gura, V. V. (2007). Teoreticheskie osnovy pedagogicheskogo proektirovanija lichnostno-orientirovannyh jelektronnyh obrazovatel'nyh resursov i sred [Theoretical foundations of pedagogical design of student-centered electronic educational resources and environments] : monografіja. Rostov-na-Donu : JuFU. [in Russian]

Hurevych, R. S. (2006). Kontseptualnі zasady іnformatyzatsіi suchasnoi osvіty [Conceptual foundations of informatization of modern education]. Informatsіino-telekomunіkatsіinі tekhnolohіi v suchasnіi osvіtі: dosvіd, problemy, perspektyvy [Information and telecommunication technologies in modern education: experience, problems, perspectives] : zb. nauk. pr, 1. 52–57. [in Ukrainian]

Davletkireeva, L. Z. (2008). Informacionno-predmetnaja sreda v processe professional'noj podgotovki budushhih specialistov v universitete [Information-subject environment in the process of professional training of future specialists at the university]: monografija. Magnitogorsk : MaGU. [in Russian]

Zav'jalova, N. B. & D'jakonova, L. P. (2001). Metodologija razrabotki integrirovannoj informacionnoj obrazovatel'noj sredy [Methodology for the development of an integrated information educational environment]. Materialy: XI konferencija-vystavka «Informacionnye tehnologii v obrazovanii» [Materials: XI Conference and Exhibition "Information Technologies in Education"]. M. : MIFI. [in Russian]

Kononets, N. V. (2012). Pedahohіchnі іnnovatsіi vyshchoi shkoly: resursno-orіientovane navchannia [Educational innovations in higher education: resource-oriented learning]. Pedahohіchnі nauky [Pedagogical sciences]: zb. nauk. prats, 54, 76–80. [in Ukrainian]

Kononets, N. V. (2016). Dydaktychnі osnovy resursno-orіientovanoho navchannia dystsyplіn kompiuternoho tsyklu studentіv ahrarnykh koledzhіv [Didactic bases of resource-oriented training of disciplines of the computer cycle of students of agrarian colleges] : (dys. ... doktora ped. nauk). Poltava. [in Ukrainian]

Kukh, A. M. & Kukh, O. M. (2005). Tekhnіchne zabezpechennia suchasnoho osvіtnoho seredovyshcha [Technical support of modern educational environment] : navch.-metod. posіb. Kamianets-Podіlskyi : K-PDU. [in Ukrainian]

Jasvin, V. A. (2000). Psihologo-pedagogicheskoe proektirovanie obrazovatel'noj sredy [Psychological and pedagogical design of the educational environment]. Dopolnitel'noe obrazovanie [Additional education], 6, 16-22. [in Russian]

Bell, M. E. (1997). Flexible learning within a Tertiary Teaching Subject. What works and why? Proceedings of the 14th Annual Conference of the Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (ASCILITE), 8-10 December 1997 (pp. 61–67). Perth : ASCILITE.

Butler, M. (2012). Resource-Based Learning and Course Design: A Brief Theoretical Overview and Practical Suggestions. Georgia State University College of Law.

Chang, Shu-Nu (2007). Teaching argumentation through the visual models in a resource-based learning environment. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 8(1), Article 5.

Hadjerrouit, S. (2010). A conceptual framework for using and evaluating Web-based learning resources in school education. Journal of Information Technology Education, 9, 53–79.

Hannafin, M. J., & Hill, J. R. (2008). Resource-based learning. In M. Spector, D. Merrill, J. Van Merrienboer, & M. Driscoll (Eds.). Handbook of Research in Educational Technology (3rd ed.) (pp. 525-536). New York : Lawrence Erlbaum.

Haycock, C. A. (1991). Resource-based learning: a shift in the roles of teacher, learner. NASSP Bull, 75(535), 15–22.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.51.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.