КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО КРОСКУЛЬТУРНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ГАЛУЗІ ТУРИЗМУ

В. І. Сідоров

Анотація


У статті схарактеризовано суть культурологічного підходу до кроскультурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму. З’ясовано, що культурологічний підхід є сукупністю теоретико-методологічних положень і організаційно-педагогічних заходів, спрямованих на створення умов для засвоєння професійних цінностей, що забезпечить креативний прояв особистості у професійній діяльності. Культурологічний підхід до кроскультурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму дає змогу трактувати формування кроскультурної компетентності студентів як процес особистісного відкриття, розвитку ідей діалогу культур. З іншого боку, сприяє глибокому розумінню туризму як визначального чинника соціальної і культурної інтеграції, як прояву та інструменту зростаючої культурної взаємодії, як засобу самовдосконалення особистості. Реалізується культурологічний підхід у процесі кроскультурної підготовці майбутніх фахівців галузі туризму завдяки спрямованості змісту на розвиток у студентів здатності до цілісного бачення світу й сприйняття загальнолюдської, особистої, національної культури; формування у студентів здатності розпізнавати культурні особливості представників різних культур (етносів, націй), вирішувати навчально-пізнавальні завдання, виявляти моральні аспекти культури; розвиток творчої особистості студента, здатної до прояву індивідуальності, самовдосконалення, самореалізації. Виявлено, що культурологічний підхід до кроскультурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму зумовлює акцент на розвитку в студентів культурного інтелекту. Запропоновано структуру культурного інтелекту, яка складається з таких компонентів: «метакогнітивний культурний інтелект», «когнітивний культурний інтелект», «мотиваційний культурний інтелект», «поведінковий культурний інтелект».

Ключові слова: кроскультурна компетентність, туризм, фахівець, кроскультурна підготовка, підхід.


Повний текст:

PDF

Посилання


Bastun, M. V. (2012). Kulturolohichnyi pidkhid v osviti ta yoho psykholoho-pedahohichne zabezpechennia [Culturological approach in education and its psychological and pedagogical support]. Retrieved from: http://lib.iitta.gov.ua/6594/1/Bastun_6.pdf [in Ukrainian]

Boichuk, Yu. D. (2009). Kulturolohichnyi i aksiolohichnyi pidkhody do formuvannia ekoloho-valeolohichnoi kultury studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Cultural and axiological approaches to the formation of the ecological and valeological culture of students of higher educational institutions]. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika: zb. nauk. Prats [Philosophy. Psychology. Pedagogy: Sb. sciences works]. 3, 121-127. [in Ukrainian]

Bondarevskaja, E. V. (1999). Pedagogika: lichnost' v gumanisticheskih teorijah i sistemah vospitanija [Pedagogy: Personality in Humanistic Theories and Education Systems]. Rostov n/Donu : Uchitel'. [in Russian]

Homoniuk, O. M. (2012). Osnovni pidkhody do vyznachennia poniattia "pedahohichna kultura" [Basic approaches to the definition of "pedagogical culture".]. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu "Ukraina" [Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University "Ukraine"], 5, 53-57. [in Ukrainian]

Yevdokimova-Lysohor, L. A. (2018). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv sfery turyzmu do mizhkulturnoho dialohu u protsesi vyvchennia sotsiohumanitarnykh dystsyplin [Training of future specialists in the sphere of tourism to intercultural dialogue in the process of studying socio-humanitarian disciplines]. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Kropyvnytskyi. [in Ukrainian]

Ivaniuk, I. V. (2016). Vykorystannia elektronnykh osvitnikh resursiv kompiuterno oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha v umovakh polikulturnoi osvity uchniv: metodychni rekomendatsii [Use of electronic educational resources of computer-oriented learning environment in conditions of multicultural education of students: methodical recommendations]. Drohobych : Vydavnychii viddil DDPU imeni I. Franka. [in Ukrainian]

Kazmerchuk, A. V. (2017). Formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh menedzheriv turyzmu v pozaaudytornii diialnosti vyshchoho navchalnoho zakladu [Formation of professional culture of future tourism managers in non-auditing activity of a higher educational institution]. (Dys. kand. ped. nauk). Zhytomyr. [in Ukrainian]

Kovalchuk, L. (2009). Kulturolohichnyi pidkhid u doslidzhenni osvitnoho prostoru v konteksti protsesiv hlobalizatsii ta intehratsii [Culturological Approach in the Study of Educational Space in the Context of Globalization and Integration]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu: zb. nauk. prats. Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Herald of Chernivtsi University: Sb. sciences works. Pedagogy and Psychology]. 469. 61-70. [in Ukrainian]

Krylova, N. B. (2000). Kul'turologija obrazovanija [Culturology of education]. M. : Narodnoe obrazovanie. [in Russian]

Oliinyk, O. V. (2006). Kulturolohichnyi pidkhid yak naukova osnova rozvytku teorii ta praktyky pedahohichnoi osvity [Cultural approach as a scientific basis for the development of the theory and practice of pedagogical education]. Naukovi pratsi. Pedahohika [Scientific works. Pedagogy]. 50(37). 39-42. Retrieved from: http://bibl.kma.mk.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2006/50-37-6 pdf. [in Ukrainian]

Syvoloha, V. F. (2013). Humanizatsiia ta humanitaryzatsiia vyshchoi osvity [Humanization and humanization of higher education]. Doslidzhennia politychnoi vzaiemodii v umovakh transformatsii suspilstva: zb. nauk. Prats [Research of political interaction in the conditions of transformation of society: a collection of scientific works]. Odesa : ONU. 266-286. [in Ukrainian]

Solodka, A. K. (2015). Teoretyko-metodychni zasady kroskulturnoi vzaiemodii uchasnykiv pedahohichnoho protsesu vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theoretical and methodical principles of cross-cultural interaction of participants in the pedagogical process of higher educational institutions]. (Dys. dokt. ped. nauk). Kyiv. [in Ukrainian]

Solodka, A. K. (scientific ed.). Kulturnyi intelekt : monohrafiia [Cultural Intelligence: Monograph]. Mykolaiv : FOP Shvets V. M. [in Ukrainian]

Fomenko, N. A. (2012). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia standartiv osvity u sferi turyzmu [Theoretical and methodical principles of formation of educational standards in the field of tourism]. (Avtoref. dys. dokt. ped. nauk). Kyivskyi universytet turyzmu, ekonomiky i prava, Kyiv. [in Ukrainian]

Khmiliarchuk, N. S. (2008). Pedahohichni umovy orhanizatsii navchalnoi praktyky maibutnikh menedzheriv turystychnoi sfery [Pedagogical conditions of organization of educational practice of future managers of tourism sphere]. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian]

Chepa, M.-L. A. (2013). Etnopsykholohichnyi dyskurs hlobalizatsii : monohrafiia [Ethnopsihological Discourse of Globalization: A Monograph]. Kirovohrad : Imeks-LTD. [in Ukrainian]

Chernii, H. V. (2015). Formuvannia komunikatyvnykh umin maibutnikh bakalavriv turystychnoi sfery v protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of communicative skills of future bachelors of tourism in the process of professional training]. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). KhNU, Khmelnytskyi. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2016). Model profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly na zasadakh porivnialnoi etnopedahohiky [Model of future primary school teacher's vocational training on the grounds of comparative ethnic pedagogy]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty [Means of educational and research work], 46, 115-127. [in Ukrainian]

Ang, S. & Van Dyne, L. (2008). Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications. N. Y. : M. E. Sharpe.

Buko, S. & Johnson, B. (2013). Cultural Intelligence Scale (CQS): testing cross-cultural transferability of CQS in Ukraine. Study of Changing Societies: Comparative and Interdisciplinary Focus. 4(10).

Cantor, N. & Kihlstrom, J. F. (1985). Social intelligence: The cognitive basis of personality. Review of Personality and social Psychology. 6. 15–33.

Earley, P. C. & Ang, S. (2003). Cultural Intelligence. Individual Interactions Across Cultures. Palo Alto, CA : Stanford.

Peterson, B. (2004). Cultural intelligence: A guide to working with people from other cultures. Yarmouth, ME : Intercultural Press.

Sternberg, R. J. & Detterman, D. K. (Eds.). (1986). What is intelligence? Contemporary viewpoints on its nature and definition. Norwood, NJ: Ablex.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.50.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.