ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ДО ПРОФІЛАКТИКИ ДЕЗАДАПТАЦІЇ УЧНІВ: ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ЕКСПЕРИМЕНТУ

В. В. Костіна

Анотація


У роботі висвітлено тенденції у практичній підготовці фахівців соціальної галузі до професійної діяльності з профілактики дезадаптації учнів у різних соціальних осередках, проаналізовано та узагальнено ідеї науковців та практичний досвід з проблеми дослідження. Подано результати перевірки експериментальних умов та розробленого науково-методичне забезпечення процесу практичної професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів і соціальних працівників до профілактики дезадаптації учнів у різних соціальних інституціях. Охарактеризовано суть і особливості змісту підготовки до даного виду професійної діяльності під час організації практики та діяльності студентського наукового товариства, визначено вплив запроваджених експериментальних умов на показники особистісно-професійного потенціалу майбутніх фахівців, а також наведено результати математичної обробки результатів, що дозволяють визначити ефективність експериментальної роботи. Представлено зміст доповнення програм практики майбутніх фахівців соціальної галузі у системі різних соціальних інституцій, наведено особливості його реалізації в умовах навчальної, виховної та науково-дослідницької діяльності майбутніх соціальних педагогів і соціальних працівників. Надано методичні рекомендації з організації освітньо-професійного простору підготовки майбутніх соціальних педагогів в умовах закладу вищої освіти та партнерської мережі соціальних інституцій, що здійснюють функцію профілактики дезадаптації учнів: участь студентів-практикантів у районних засіданнях методичних об’єднань соціальних педагогів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), семінарах і круглих столах соціальних працівників центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (ЦСССДМ) з питань профілактики девіацій серед учнів; проходження студентами-практикантами під час практики у ЗЗСО тренінгового курсу «Практична готовність майбутніх фахівців соціальної галузі до профілактичної роботи із вразливими контингентами»; надання студентам можливостей для організації та проведення заходів у межах власного наукового дослідження, не обмежуючись терміном власне практики.

Ключові слова: фахівець соціальної галузі, соціальний педагог, соціальний працівник, соціальні інституції, профілактика дезадаптації учнів, практична готовність, особистісно-професійний потенціал.


Повний текст:

PDF

Посилання


Arkhypova, S. P. (2004). Aktyvni metody pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv do profilaktyky adyktyvnoi povedinky molodi. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (2004): Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv /sotsialnykh pedahohiv do profilaktyky adyktyvnoi povedinky molodi. [Active methods of preparation of future social workers for prevention of addictive youth behavior. Preparation of social workers / social pedagogues for prevention of addictive youth behavior. Materials of International scientific-practical conference.] (S. 5–9). Cherkasy. [in Ukrainian].

Bartkiv, O. S. (2009). Do problemy praktychnoi pidhotovky sotsialnykh pedahohiv Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky: Pedahohichni nauky [To the problem of practical training of social pedagogues. Scientific herald of Lesia Ukrainka Volyn National University: Pedagogical sciences], 21, 71–75. [in Ukrainian]

Bila, O. O. (2013). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery do proektuvannia profesiinoi diialnosti: teoriia i praktyka: Monohrafiia. [Preparation of future specialists in the social sphere for designing professional activity: theory and practice; Monograph] Odesa: Astroprynt. [in Ukrainian].

Bohdanova, I. M. (2016). Protses pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoi sfery. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. K. D. Ushynskoho [The process of training future specialists of the socionomic sphere. Scientific Journal of K. D. Ushinsky Southern Ukrainian National Pedagogical University], 1(108), 13–18. [in Ukrainian]

Vainola, R. Kh. (2009). Pedahohichni zasady osobystisnoho rozvytku maibutnoho sotsialnoho pedahoha v protsesi profesiinoi pidhotovky (avtoref...dok. ped nauk) [Pedagogical basis of personal development of future social pedagogue in the process of professional training (Abstract for Thesis for the Degree of Doctor in Pedagogical Sciences)]. M.P. Drahomanova National Pedagogical University. Kyiv. [in Ukrainian].

Galaguzova, YU. N. (2001). Teoriya i praktika professionalnoy podgotovki sotsialnyih pedagogov: monografiya. [Theory and practice of professional training of social pedagogues; monograph] Moscow: Higher School. [in Russian].

Hryshchenko, S. V. (2011). Samovdoskonalennia maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Self-improvement of future specialists in the social sphere]. Chernihiv: ChNPU. [in Ukrainian]

Hurenko, O. (2013). Profesiina pidhotovka sotsialnoho pedahoha: teoretyko-praktychnyi kontekst [Professional training of social pedagogue: theoretical and practical context]. Donetsk: LANDON-XXI. [in Ukrainian]

Kovalchuk, I. A. (2010). Metody interaktyvnoho navchannia maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. Sotsialna pedahohika: teoriia i praktyka [Methods of interactive teaching of future social pedagogues. Social pedagogy: theory and practice], 4, 82–87. [in Ukrainian].

Kozubovska, I. V., Saharda, V. V., & Dorohina, O. V. (2004). Profilaktyka deviantnoi povedinky u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv sotsialnoi roboty. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (2004): Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv /sotsialnykh pedahohiv do profilaktyky adyktyvnoi povedinky molodi. [Prevention of deviant behavior in professional training of specialists in the social sphere. Preparation of social workers / social pedagogues for prevention of addictive youth behavior. Materials of International scientific-practical conference.] (S. 87–97). Cherkasy. [in Ukrainian].

Kostina, V. V. (2018a). Praktychna pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv i sotsialnykh pedahohiv do profilaktyky dezadaptatsii uchniv v umovakh studentskoho naukovoho tovarystva. [Practical training of future social workers and social pedagogues for prevention of maladjustment of pupils in conditions of students scientific partnership.] Conference Proceedings of the 7 th International Scientific Conference (April 4 – 7, 2018, Opole): Problems and Prospects of Territories Socio-Economic Development (April 4 – 7, 2018, Opole, Poland). (rr.328-329).Opole, Poland. [in Ukrainian].

Kostina, V. V. (2018b). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi haluzi do profilaktyky dezadaptatsii uchniv u riznykh sotsialnykh instytutsiiakh. Monohrafiia. [Professional training of future specialists in the social sphere for prevention of maladjustment of pupils in various social institutions. Monograph] Kharkiv: KhOHOKZ. DOI 10.26697/9786177089024.2018. [in Ukrainian].

Kostina, V. V. (2014). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv v umovakh studentskoho naukovoho tovarystva. Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii. (21 lystopada 2014): Teoriia i praktyka sotsialnoho vykhovannia: sotsialna subiektnist, aktyvnist ta vidpovidalnist: [Formation of professional competence of future social pedagogues in conditions of student scientific partnership. Theory and practice of social upbringing; social subjectivity, activity and responsibility: Materials of scientific-practical conference (21 November, 2014)] (S.52–54). Kharkiv. [in Ukrainian].

Kostina, V. V., Melnyk, Yu. B., Mykytiuk, S. O., Mohylka, O. P, & Yaresko, K. V. (2010). Sotsialno-pedahohichna praktyka. Navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv 5 kursu zi spetsialnosti «Sotsialna pedahohika». [Social-pedagogical practice. Educational and methodical manual for students of 5th academic year majoring in "Social Pedagogy".] Kharkiv: H.S. Skovoroda National Pedagogical University. [in Ukrainian].

Larionova, N. B. (2009). Praktyka yak faktor optymizatsii profesiinoho stanovlennia maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka [Practice as optimizing factor in professional development of future social pedagogues. Social pedagogy: theory and practice], 4, 93–95. [in Ukrainian].

Maiboroda, H. Ya. (2004). Pidhotovka studentiv do zastosuvannia metodiv sotsialno-pedahohichnoi diahnostyky v roboti z pidlitkamy adyktyvnoi povedinky. Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv /sotsialnykh pedahohiv do profilaktyky adyktyvnoi povedinky molodi. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. [Preparation of students for using the methods of social-pedagogical diagnostics in their work with teenagers with addictive behavior. Preparation of social workers / social pedagogues for prevention of addictive youth behavior. Materials of International scientific-practical conference.] Cherkasy: Cherkasy National University, 124–128. [in Ukrainian].

Nakonechna, O. V. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do vykorystannia art-terapii v roboti z pidlitkamy (avtoref. dys… kand. ped. nauk) [Formation of readiness of future social pedagogues for using the art therapy during work with teenagers (Abstract for Thesis for the Degree of Candidate in Pedagogical Sciences) O. Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University]. [in Ukrainian].

Novhorodskyi, R. H. (2011). Teoretychna pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do roboty z nepovnolitnimy pravoporushnykamy. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia Pedahohichni nauky [Theoretical training of future social pedagogues for work with underage offenders. Science Journal of Lesi Ukrainky Volyn National University. Pedagogical Sciences Series], 8, 46-52. [in Ukrainian].

Pozhydaieva, O. V. (2011). Teoretychni aspekty profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pedahohiv u VNZ. Sotsialna robota v Ukraini: teoriia i praktyka [Theoretical aspects of professional training of future social pedagogues in Higher Learning Establishments (HLE). Social work in Ukraine: theory and practice.], 3–4, 72–80. [in Ukrainian].

Polishchuk, V. A. (2004). Pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do zdiisnennia profilaktychnoi roboty shchodo vzhyvannia narkohennykh zasobiv nepovnolitnikh. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (2004): Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv/sotsialnykh pedahohiv do profilaktyky adyktyvnoi povedinky molodi [Preparation of future social pedagogues for carrying out preventive work on the use of narcotic means of minors. Preparation of social workers/social pedagogues for the prevention of addictive behavior of youth] (S. 184–191). Cherkasy. [in Ukrainian]

Polishchuk, V. A. (2006). Teoriia i metodyka profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedahohiv v umovakh neperervnoi osvity. (avtoref...dok. ped nauk). [Theory and methods of professional training of social pedagogues in conditions of continuous education, (Abstract for Thesis for the Degree of Doctor in Pedagogical Sciences). V. Hnatiuka Ternopil National Pedagogical University, Ternopil]. [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu. Zakon Ukrainy [About Higher Education. Law of Ukraine]: Redaction as of 01.01.2018 №1556-VII. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (date of reference: 10.01.2018). [in Ukrainian].

Rasskazova, O. I. (2012). Rozvytok sotsialnosti uchniv v umovakh inkliuzyvnoi osvity: teoriia ta tekhnolohiia. monohrafiia. [Development of pupils' socialization in conditions of inclusive education: theory and technology, monograph] Kharkiv: FOP Sheinina O.V. [in Ukrainian].

Rasskazova, O. I. (2013). Sotsialnyi pedahoh – subiekt rozvytku sotsialnosti uchniv v inkliuzyvnii shkoli. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka [Social pedagogue – subject of development of socialization of pupils in inclusive school. Social Pedagogy: theory and practice], 4, 72–79. [in Ukrainian].

Syniuk, N. V. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do profilaktyky adyktyvnoi povedinky uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (avtoref. dys...kand. ped. nauk). [Formation of readiness of future social pedagogues for prevention of addictive behavior of pupils in general education institutions (Abstract for Thesis for the Degree of Candidate in Pedagogical Sciences).] V. Khmelnytskyi National Academy of State Borders Guards School, Khmelnytskyi National University, Khmelnytskyi. [in Ukrainian].

Skliar, P. P., Maltseva, T. Ye., & Netosov, S. I.( 2014). Innovatsiini pidkhody ta osoblyvosti v pidhotovtsi fakhivtsiv sotsialnoi sfery. [Innovational approaches and specifics of training specialists in the social sphere.] Luhansk: publishing house of V. Dalia SNU. [in Ukrainian].

Trukhan, M. A. (2016). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do diialnosti z rozviazannia profesiinykh konfliktiv u zakladakh osvity (avtoref. dys. dosl. … kand. ped. nauk) [Formation of readiness of future social pedagogues for resolving professional conflicts in educational establishments (Abstract for Thesis for the Degree of Candidate in Pedagogical Sciences)], National University of Water and Nature Management, Rivne. [in Ukrainian].

Kharchenko, S. Ya, Krasnova, N. P, & Kharchenko, L. P. (2005). Sotsialno-pedahohichni tekhnolohii. [Social and pedagogical technologies.] Luhansk: Alma mater. [in Ukrainian].

Falynska, Z. Z. (2006). Praktychna pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pedahohiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh (avtoref. dys. …kand. ped. nauk) [Practical training of future social pedagogues in higher learning establishments (Abstract for Thesis for the Degree of Candidate in Pedagogical Sciences)] Vinnytsia State Pedagogical University, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Chernyshenko, O. I. (2013). Orhanizatsiino-metodychni umovy pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do sotsiokulturnoi diialnosti zi starshoklasnykamy (avtoref...kand. ped nauk) [Organizational and methodical conditions of training future social pedagogues for socio-cultural activities with high school students (Abstract for Thesis for the Degree of Candidate in Pedagogical Sciences)] M.P. Drahomanov National Pedagogical University. Kyiv. [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.50.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.