ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ХОРЕОГРАФІЇ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
Анотація
У статті розкрито хід варіативного педагогічного експерименту з перевірки теоретично обґрунтованих педагогічних умов формування міжкультурної компетентності майбутніх учителів хореографії в освітньому середовищі університету: 1) розроблення інтегрованого міжкультурного і міждисциплінарного змісту освіти, що реалізується в аудиторній та позааудиторній навчально-пізнавальній, науково-дослідницькій, художньо-творчій діяльності, практичній підготовці майбутніх учителів хореографії; 2) застосування інтерактивних, ігрових, тренінгових та дослідницьких форм і методів роботи для забезпечення пріоритетності формування особистісно-афективного складника міжкультурної компетентності майбутніх учителів хореографії; 3) активне використання потенціалу міжнародного контингенту студентів педагогічного університету, створення середовища міжкультурного спілкування для забезпечення майбутнім учителям хореографії можливості набуття досвіду комунікації з представниками різних культур. Застосовано діагностичні методики вимірювання рівня сформованості в учасників експерименту особистісно-афективного (ІНТОЛ, «Етнічна толерантність–інтолерантність», «Індекс толерантності», анкета для студентів на виявлення ставлення до багатокультурності освітнього простору, «Етнічна ідентичність», «Рівень комунікативної толерантності», модифікований опитувальник YOGA тощо), когнітивного (тестування, аналіз виступів студентів у процесі навчальних дискусій, аналіз студентських рефератів, екзаменаційних, курсових, проектних робіт тощо) і процесуального (спостереження за діяльністю студентів, самоаналіз, експертне опитування тощо) складників міжкультурної компетентності. Статистична обробка результатів експерименту за допомогою критерію Пірсона χ2 засвідчила суттєво вищі рівні сформованості складників міжкультурної компетентності в учасників експериментальних груп порівняно з контрольними групами.
Ключові слова: майбутні учителі хореографії, міжкультурна компетентність, складники, педагогічні умови, варіативний педагогічний експеримент, педагогічний університет, середовище міжкультурного спілкування, етапи, рівні сформованості.
Повний текст:
PDFПосилання
Asmolov, A. G. (Ed.). (2000). Na puti k tolerantnomu soznaniju [Towards a Tolerant Consciousness] / Soldatova, G. U., Shajgerova, L. A., Sharova, O. D. i dr. Moskva : Smysl. [in Russian]
Atroshchenko, T. O. (2016). Teoretychnі osnovy protsesu formuvannia mіzhkulturnoi kompetentnostі maibutnіkh fakhіvtsіv: zarubіzhnyi dosvіd [Theoretical foundations of the process of formation of intercultural competence of future specialists: foreign experience]. Naukovyi vіsnyk uzhhorodskoho unіversytetu. Serіia: "Pedahohіka. Sotsіalna robota" [Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series: "Pedagogy. Social Work"], 2(39), 11–14. [in Ukrainian]
Gryniova, V. M., Novіkov, O. V. & Yuryeva, K. A. (2017). Adaptatsіia іnteraktyvnoi metodyky "Zhyva Bіblіoteka" do umov osvіtnoho protsesu pedahohіchnoho vyshu [Adaptation of the "living library" interactive method for the pedagogical educational process of an educational establishment]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of academic and scientific research work], 49, 53-68. [in Ukrainian]
http://doi.org/10.5281/zenodo.1312989
Kabіnet Mіnіstrіv Ukrainy. (2016). Dovhostrokova stratehіia rozvytku ukrainskoi kultury – stratehіia reform [A long-term strategy for the development of Ukrainian culture is a reform strategy]. Pro skhvalennia Dovhostrokovoi stratehіi rozvytku ukrainskoi kultury – stratehіi reform : Rozporiadzhennia KMU vіd 1 liutoho 2016 r. № 119-r. [On Approval of the Long-term Strategy for the Development of Ukrainian Culture - Reform Strategies: CMU Order No. 119-r of February 1, 2016] Retrieved from: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/119-2016-r [in Ukrainian]
Kolbіna, T. V. (2010). Teoretyko-metodolohіchnі ta tekhnolohіchnі zasady formuvannia mіzhkulturnoi komunіkatsіi studentіv vyshchykh navchalnykh zakladіv ekonomіchnoho profіliu [Theoretical, methodological and technological principles of formation of intercultural communication of students of higher educational establishments of economic profile] (Avtoref. dokt. dysertatsіi). Zaporіzhzhia : Klasychnyi pryvatnyi unіversytet. [in Ukrainian]
Pochebut, L. G. (2005). Vzaimoponimanie kul'tur : Metodologija i metody jetnicheskoj i kross-kul'turnoj psihologi. Psihologija mezhjetnicheskoj tolerantnosti [Understanding cultures: Methodology and methods of ethnic and cross-cultural psychologists. Psychology of Interethnic Tolerance]. SPb. : Izd-vo S.-Peterb. un-ta. [in Russian]
Prokopenko, I. F., Yevdokymov, V. I. & Yuryeva, K. A. (2015). Naukovo-pedahohіchna praktyka mahіstrantіv : (dlia spetsіalnostei 8.01010101 "Doshkіlna osvіta", 8.01010201 "Pochatkova osvіta") : navch.-metod. posіb. dlia vykladachіv і mahіstrantіv ped. un-tіv [Scientific and pedagogical practice of undergraduates: (for specialties 8.01010101 "Preschool education", 8.01010201 "Primary education"): educational-methodical manual for teachers and undergraduates of pedagogical universities]. Kharkіv : KhNPU іmenі H. S. Skovorody. [in Ukrainian]
Radul, S. H. (2014). Formuvannia mіzhkulturnoi kompetentnostі maibutnoho vchytelia іnozemnoi movy u protsesі profesіinoi pіdhotovky [Formation of Intercultural Competence of Future Foreign Language Teacher in Vocational Training] (Avtoref. kand. dysertatsіi). Uman : Umanskyi derzh. ped. un-t іmenі Pavla Tychyny. Retrieved from: https://nauka.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/Novuny/26.04.14/2.pdf [in Ukrainian]
Smіrnov, O. K. (Ed.). (2015). Vіd spіvpratsі do prymyrennia : posіbnyk dlia lіderіv hromadianskoho suspіlstva [From cooperation to reconciliation: a guide for civil society leaders] / avtory-uporiadnyky: M. A. Aradzhyonі, I. V. Brunova-Kalіsetska, A. I. Husiev, I. H. Tereshchenko. Kyiv : Zolotі vorotaа. [in Ukrainian]
Stadnik, Ju. A. (2012). Obuchenie rasshifrovke tanceval'nogo fol'klora [Learning to decipher dance folklore]. In: Nauka i obrazovanie v XXI veke : sb. nauch. tr. po materialam Mezhdunar. zaochnoj nauch.-prakt. konf., 31 maja 2012 g. Ch. 3. [Science and Education in the 21st Century: Sat. scientific tr according to the materials of the Intern. correspondence scientific and practical Conf., May 31, 2012, Part 3.]
(pp. 135-136). Tambov : TROO "Biznes-Nauka-Obshhestvo". [in Russian]
Yuryeva, K. A. & Tіshchenko, O. M. (2014). Kompetentsіia, kompetentnіst, mіzhkulturna kompetentnіst uchytelia: sutnіst і zmіst [The sphere of competence, competence, teacher's inter cultural competence: essence and content]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of academic and scientific research work], 42,
–182. [in Ukrainian]
Barrett, M., Byram, M., Lázár, I., Mompoint-Gaillard, P. & Philippou, S. (2013). Developing Intercultural Competence through Education. Strasbourg: Council of Europe. Retrieved from: https://rm.coe.int/developing-intercultural-enfr/16808ce258
Barrett, M. (2013). Intercultural competence: A distinctive hallmark of interculturalism? In: M. Barrett (Ed.), Interculturalism and Multiculturalism: Similarities and Differences (pp.147-168). Strasbourg: Council of Europe Publishing.
Dănescu, E. (2015). Intercultural education from the perspective of training didactic competences. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 180, 537–542.
Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10, 241-266.
Fantini, A. E. (2009). Assessing intercultural competence. In: The SAGE Handbook of Intercultural Competence / D. K. Deardorff (Ed.) (pp. 456-476). Thousand Oaks : SAGE Publications.
Klak, T. & Martin, P. (2003). Do university-sponsored international cultural events help students to appreciate "difference"? International Journal of Intercultural Relations, 27, 445-465.
Olson, C. L. & Kroeger, K. R. (2001). Global competency and intercultural sensitivity. Journal of Studies in International Education, 5, 116-137.
Pascarella, E. T., Edison, M., Nora, A., Hagedorn, L. S., & Terenzini, P. T. (1996). Influences on students’ openness to diversity and challenge in the first year of college. The Journal of Higher Education, 67, 174-195.
Pettigrew, T. F. & Tropp, L. R. (2006). A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal of Personality and Social Psychology, 90, 751-783.
Straffon, D. A. (2003). Assessing the intercultural sensitivity of high school students attending an international school. International Journal of Intercultural Relations, 27, 487-501.
Zhai, L. & Scheer, S. D. (2004). Global perspectives and attitudes toward cultural diversity among summer agriculture students at the Ohio State University. Journal of Agricultural Education, 45, 39-51.
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.50.04
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.