НІМЕЦЬКІ НАУКОВО-ДОСЛІДНІ УНІВЕРСИТЕТИ В ПРОЦЕСІ КОНВЕРГЕНЦІЇ СВІТОВОЇ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ

С. В. Черкашин

Анотація


Автор статті зазначає, що німецький університет як інституція позиціонує себе науково-дослідним закладом вищої освіти, у котрому з початку ХІХ ст. було започатковано принцип свободи і єдності навчання і науки. Проте цей концепт університетської освіти було реалізовано в повному обсязі лише наприкінці ХІХ ст., коли з’явились сприятливі для цього умови. Однак, на думку автора, різке збільшення кількості студентів і масштабів дослідження викликали значний дисбаланс у фінансуванні, в наслідок чого університетська фундаментальна наука відокремилась від освіти. Збереження балансу між університетською наукою і освітою в сучасному інформаційному суспільстві є ще більш складним завданням в умовах хронічного недофінансування цієї сфери з боку держави, через що єдиним можливим шляхом покращення актуального стану університетів є, на думку автора, упровадження в діяльності університетів ринкових стосунків, диверсифікація і горизонтальна стратифікація університетської освіти.

Ключові слова: принцип єдності і свободи науки і навчання; модель університету; інформаційне суспільство; американські «вертикальні» університети; «досконалі» університети; хронічне недофінансування


Повний текст:

PDF

Посилання


Bollenbeck, G. (1996). Bildung und Kultur. Glanz und Elend eines deutschen Deutungsmusters. Frankfurt a. M. : Suhrkamp.

Brocke, B. vom (2001). Die Entstehung der deutschen Forschungsuniversität, ihre Blüte und Krise um 1900. In: Schwinges, Rainer & Christoph (Hrsg.): Humboldt International. Der Export des deutschen Universitätsmodells im 19. und 20. Jahrhundert. Basel : Schwabe, S. 367-401.

Bruch, R. vom. (1998). Marita Baumgarten, Professoren und Universitäten im 19. Jahrhundert (Rezension). In: H-Soz-u-Kult, Juli 1998. URL: http://www.hnet.org/reviews/showpdf.php?id=16046

Daxner, M. (1999). Die blockierte Universität. Warum die Wissensgesellschaft eine andere Hochschule braucht. Frankfurt am Main/New York.

Demirović, A. (2015). Wissenschaft oder Dummheit? Über die Zerstörung der Rationalität in den Bildungsinstitutionen. Eine Veröffentlichung der Rosa-Luxemburg-StiftungVSA: Verlag. Hamburg.

Dohmen, D., Wrobel, L. (2018). Entwicklung der Finanzierung von Hochschulen und Außeruniversitären Forschungseinrichtungen seit 1995. Endbericht einer Studie für Deutscher Hochschulverband. Berlin : Forschungsinstitut für Bildungs- und Sozialökonomie (FiBS).

Geiger, R. L. (1993). Research and Relevant Knowledge: American Research Universities since World War II. New York-Oxford : Oxford Univ. Press.

Hohn, H.-W. & Schimank U. (1990) Konflikte und Gleichgewichte im Forschungssystem: Akteurskonstellationen und Entwicklungspfade in der staatlich finanzierten außeruniversitären Forschung. Frankfurt : Campus Verlag.

Hüther, O. & Krücken, G. (2018). Higher Education in Germany. Recent Developments in an International Perspective. Cham : Springer.

Kerr, C. (2001(1963)). The Uses of the University, 5. Aufl. Cambridge-London : Harvard U.P.

Köhler, H. & Naumann, J. (1994). Das Hochschulwesen. In: Arbeitsgruppe Bildungsbericht am MPI für Bildungsforschung (Hg.): Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland. Hamburg.: Rowohlt, S. 634–683.

Kreckel, R. (2010). Zwischen Spitzenforschung und Breitenausbildung. Strukturelle Differenzierungen an deutschen Hochschulen im internationalen Vergleich. In: Krüger, H. H., Rabe-Kleberg, U., Kramer, R. T., Budde & J. (Hrsg.), Bildungsungleichheit revisited. Bildung und soziale Ungleichheit vom Kindergarten bis zur Hochschule (S. 235-256). Wiesbaden : VS-Verlag für Sozialwissenschaften.

Kreckel, R. (2012). Die Forschungspromotion. Internationale Norm und nationale Realisierungsbedingungen. In: Huber, Nathalie, Schelling, Anna / & Hornbostel, Stefan (Hrsg.): Der Doktortitel zwischen Status und Qualifikation (IFQ-Working Paper, no. 12/2012), S. 141-160.

Kreckel, R. (2016) Rahmenbedingungen von Hochschulpolitik in Deutschland. In: Simon, D. u.a. (Hrsg.), Handbuch Wissenschaftspolitik, 2. Aufl. (S. 59-77). Wiesbaden : SpringerVS,

Kreckel, R. (2018). On Academic Freedom and Elite Education in Historical Perspective: Medieval Christian Universities and Islamic Madrasas, Ottoman Palace Schools, French Grandes Écoles and 'Modern World Class Research Universitie. In: Social & Political Philosophy eJournal, 11(1). URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3081429

Lenhardt, G. (2005). Hochschulen in Deutschland und den USA. Wiesbaden : VS-Verlag.

NSF. Daten für 2016 Zugriff: 1.5.2018. Abgerufen von https://ncsesdata.nsf.gov/herd/2016/html/HERD2016_DST_21.html

OECD. (2015). The future of productivity preliminary version. Abgerufen von https://www.oecd.org/eco/OECD-2015-The-future-of-productivity-book.pdf.

Schimank, U. (1995). Hochschulforschung im Schatten der Lehre. Frankfurt – New York : Campus.

Schimank, U. (2014). Hochschulfinanzierung in der Bund-Länder-Konstellation: Grundmuster, Spielräume und Effekte auf die Forschung. Berlin : BBAW.

Schimank, U. & Winnes, M. (2001). Jenseits von Humboldt? Muster und Entwicklungspfade des Verhältnisses von Forschung und Lehre in verschiedenen europäischen Hochschulsystemen. In: Stölting, E., Schimank, U. (Hrsg.). Die Krise der Universitäten (S. 295-325). Wiesbaden : Westdeutscher Verlag.

Schreiter, U. (2008). Traumfabrik Harvard. Campus Verlag.

Schubert, F. & Engelage, S. (2006). Bildungsexpansion und berufsstruktureller Wandel. In: A. Hadjar & R. Becker (Hg.): Die Bildungsexpansion. Erwartete und unerwartete Folgen (S. 93–121). Wiesbaden : VS Verlag.

Stock, M. (2014). "Überakademisierung". Anmerkungen zu einer aktuellen Debatte. Die Hochschule. Journal für Wissenschaft und Bildung, 25(2), 23-38.

Teichler, U. (2005). Hochschulstrukturen im Umbruch. Frankfurt – New York: Campus.

Teichler, U. (2009). Between over-diversification and over-homogenization: Five decades of search for a creative fabric of higher education. In: B. M. Kehm & B. Stensaker (Eds.). University Rankings, Diversity, and the New Landscape of Higher Education. (Pp. 155-181). Rotterdam : Sense Publishers.

Thelin, J. R. (2004). A History of American Higher Education. Baltimore-London: Johns Hopkins University Press..

Wolter, A. (2017). The Expansion and Structural Change of Postsecondary Education in Germany. In: Altbach, Ph. G., et. al (Hrsg.). Responding to Massification, a.a.O. (p. 100-109). Rotterdam : Sense Publishers and Körber Foundation.

Zymek, B. (2009). Prozesse der Internationalisierung und Hierarchisierung im Bildungssystem. Von der Beharrungskraft und Auflösung nationaler Strukturen und Mentalitäten. Zeitschrift für Pädagogik, 55(2), 175 193.

Zymek, B. (2011). Nationale Systeme der Elitebildung und ihre internationale Herausforderung. Frankreich, England und Deutschland im Vergleich. Manuskript eines Vortrages, gehalten am 17.11.2011 an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.51.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.