ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ КИТАЮ У ХХ ст.: ПОЄДНАННЯ ТРАДИЦІЙ ТА ІННОВАЦІЙ

Фань Чженьсюань

Анотація


У статті розкрито культурно-філософські передумови розвитку музичної освіти Китаю у ХХ ст. На основі аналізу науково-педагогічних джерел доведено, що на розвиток музичної освіти вплинули традиційні ідеї давньокитайської філософської думки, де велика увага надавалася гармонійному вихованню людини в єдності із природою та соціумом, зокрема засобами музичної освіти.

З’ясовано, що з початку ХХ століття музичне мистецтво посідає важливе місце у гуманітарній освіті Китаю, відіграючи важливу роль у вихованні дітей та молоді у системі шкільної, позакласної та позашкільної освіти. На основі аналізу державних програм та стандартів для учнів середніх шкіл, затверджених Міністерством освіти Китаю, встановлено, що метою музичної освіти було створення естетичної основи для розвитку особистості, виховання у школярів духовних якостей та чутливості до позитивного впливу музичного мистецтва. Основною формою шкільного навчання виступав хоровий та вокальний спів. У позакласній діяльності акцент було зроблено на розвиток творчих задатків школярів в гуртках, де вони мали змогу навчатися інструментальній грі, зокрема грі на народних музичних інструментах. Позашкільна музична освіта виступала осередком первинної професіоналізації учнів як музикантів та співаків, забезпечуючи творчу самореалізацію дітей у групових та масових формах музичної діяльності. Доведено, що провідною тенденцією розвитку музичної освіти Китаю у ХХ ст. стало поєднання традиційного національного підходу, зокрема збереження узвичаєного для співочої культури Китаю одноголосся, насичення змісту освіти традиційним музичним та співацьким репертуаром, навчання грі на національних музичних інструментах, та музично-педагогічних інновацій, серд яких; спрямування музичної освіти на вирішення нового завдання – індивідуального творчого розвитку дитини; переорієнтація освітнього процесу на хоровий спів; збагачення музичного репертуару світовими дитячими та класичними творами; розвиток нових позакласних та позашкільних форм музичної освіти школярів; проведення масштабних культурно-музичних заходів; створення системи музично-педагогічної підготовки педагогічних кадрів тощо.

Ключові слова: традиції, інновації, музична освіта, філософська думка, позакласна діяльність, музичний репертуар, культурно-музичні заходи.


Повний текст:

PDF

Посилання


Van, Jujhje. (2002). Istorija muzyki v sovremennom Kitae [The history of music in modern China]. Pekin : Narodnoe muzykal'noe izd-vo. [in Russian]

Van, Jun I. (1999). Kitajskoe muzykal'noe obrazovanie novoj jepohi: 1840–1949 [Chinese music education of a new era: 1840–1949]. Shanhaj. [in Russian]

Dіn, Yun. (2016). Formuvannia muzychnoi kultury molodshykh shkoliarіv u protsesі fortepіannoho navchannia v mystetskykh pozashkіlnykh zakladakh osvіty [Formation of musical culture of junior pupils in the process of piano learning in artistic out-of-school educational institutions] (Dys. ... kand. ped. nauk). Kyiv : NPU іmenі M. Drahomanova. [in Ukrainian]

Kabalevskij, D. B. (1952). Muzyka svobodnogo Kitaja [The music of free China]. Sovetskaja muzyka [Soviet music], 5, 12-18. [in Russian]

Mju, Pєjjan'. (1996). Muzykal'noe obrazovanie v nachal'nyh i srednih shkolah [Music education in primary and secondary schools]. Shanhaj. [in Russian]

Ostapets, Yu. (2011). Konfutsіi [Confucius]. In Yu. Levenets, Yu. Shapoval ta іn. (ed). Polіtychna entsyklopedіia [Political Encyclopedia]. K. : Parlamentske vydavnytstvo. [in Ukrainian]

Sun', Czinan'. (2004). Letopis' kitajskogo muzykal'nogo obrazovanija v period novoj istorii (1840-2000 gg.) [Chronicles of Chinese music education in the period of the new history (1840-2000)]. Shan'dun. [in Russian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.51.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.