СУЧАСНІ ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ В СИСТЕМІ НАВЧАННЯ АРТИСТІВ БАЛЕТУ

Лон Сяо Я

Анотація


У статті порушено проблему підвищення ефективності класичного тренажу в системі підготовки сучасних артистів балету. Традиційне виховання та вдосконалення виконавської майстерності ґрунтується на точному дотриманні суворих вимог при максимальних фізичних зусиллях щодо виконання рухів та вправ, що є запорукою отримання необхідного результату згідно з вимогами балетного мистецтва. Однак, зважаючи на його стрімкий розвиток та філософсько-психологічну спрямованість, навчання артистів балету, окрім традиційних академічних підходів, слід спрямовувати на соматичні практики, що досі не знайшло поширення в структурі класичного тренажу. В межах хореологічного та педагогічного наукового дискурсу визначення та обґрунтування сучасних педагогічних підходів у системі підготовки висококваліфікованих балетних виконавців не знайшло повноцінного висвітлення. З огляду на це, в дослідженні окреслено, проаналізовано та запропоновано умовні назви можливих педагогічних підходів до вдосконалення виконавської техніки артистів балету на уроці класичного танцю: «анатомічний» («біомеханічний») – ґрунтується на анатомічних та біомеханічних властивостях організму, реалізується шляхом досконалого тлумачення механізму роботи м’язів, зв’язок та суглобів, що відповідають за виконання того чи іншого руху; «кінестезичний» – ґрунтується на особистому відчутті рухів виконавцем, реалізується за рахунок власного «ставлення» танцівника до специфіки руху та його покрокового опанування через фокусування спочатку на різних його аспектах, а потім комплексному засвоєнні; «асоціативий» – ґрунтується на образному трактуванні рухів та вправ, реалізується за допомогою використання педагогом влучних порівняльних характеристик; «музично-ритмічний» («евритмічний») – ґрунтується на мелодико-ритмічних властивостях рухів, реалізується за рахунок м’язового відчуття ритму та мелодії, аналітичної ритмо-пластичної інтерпретації музики; індивідуальний – ґрунтується на особистих анатомічних, технічних та психологічних можливостях танцівника, реалізується шляхом урахування індивідуальних особливостей виконавця з метою виявлення найкращих можливостей та розвитку до необхідного рівня слабко виражених. У межах кожного із зазначених підходів (окрім «кінестезичного») виокремлено традиційний елемент та визначено шляхи до їх удосконалення, як засобу створення новаторського вектору у навчанні артистів балету. Обґрунтовано сенс «кінестезичного» підходу, як такого, що досі не використовувався в системі навчання артистів балету, та виявлено доцільність його застосування. Зроблено припущення, що сучасні педагогічні підходи сприятимуть реформуванню системи класичного тренажу, покликаного виховати універсального артиста балету, здатного усвідомлювати всі аспекти рухів і власні фізіологічні та психологічні відчуття під час їх виконання.

Ключові слова: класичний танець, тренаж, виконавець, виконавська техніка, підхід, рух, тіло

Повний текст:

PDF

Посилання


Bilodid, I. K. (Red.). (1975). Pidkhid. [Approach]. Slovnyk ukrainskoi movy. [Dictionary of the Ukrainian language]. T. 6. Kyiv : Naukova dumka.

Vaganova, A. Ja. (2002). Osnovy klassicheskogo tanca [The basics of classical dance]. Sankt-Peterburg, Moskva : Iskusstvo.

Vyshotravka, L. I. 2010. Istorychnyi aspekt rozvytku rytmoplastychnoho metodu E. Zhak-Dalkroza v Ukrainy (20-30-ti rr. KhKh st.) [The historical aspect of the development of E. Jacques-Dalcrose's rhythmoplastic method in Ukraine (20-30's of the XX century)]. Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti [Culture and art in the modern world], 11, 47-54.

Gabovich, M. M. (1986). Principy biomehaniki v metodike prepodavanija klassicheskogo tanca [The principles of biomechanics in the methodology of teaching classical dance]. (Dis. … kand. iskusstvovedenija). Moskva : Gosudarstvennyj institut teatral'nogo iskusstva imeni A. V. Lunacharskogo.

Herts, I. I. (2017). Innovatsiini pryiomy opanuvannia dystsyplinoiu «Metodyka vykonannia klasychnoho tantsiu» [Innovative methods of mastering the discipline "Methods of performing classical dance"]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury [Actual problems of the history, theory and practice of artistic culture], 38,

-86.

Gribanova, M. A. i, Vasil'ev, I. V. (2018). O metodologii pedagogiki baleta [About the methodology of ballet pedagogy]. Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ja. Vaganovoj [Bulletin of the Academy of Russian Ballet named after A. Ya. Vaganova], 1(54), 79-84.

Dmitrieva, D. I. (2017). Pedagogicheskie podhody v obuchenii klassicheskomu tancu [Pedagogical approaches to teaching classical dance]. Vestnik Cheljabinskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Bulletin of the Chelyabinsk State Pedagogical University], 7, 59-65.

Kostrovickaja, B. C. & Pisarev, A. A. (1986). Shkola klassicheskogo tanca [School of Classical Dance]. Leningrad : Iskusstvo.

Kuznecova, I. A. (2016). Professional'no znachimye kompetencii v obrazovatel'nom processe podgotovki artistov baleta [Professionally significant competencies in the educational process of training ballet dancers]. Sovremennye nauchnye issledovanija i innovacii [Modern research and innovation], 2(58), 747-752.

Kukuev, A. I. (2009). Andragogicheskij podhod v pedagogike [Andragogical approach in pedagogy]. Rostov-na-Donu : IPO PI JuFU.

Lunina, V. Yu. (2014). Skladova tvorchoho potentsialu yak faktor uspishnosti stanovlennia osobystosti vchytelia v umovakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [The component of creative potential as a factor of success of becoming a teacher in postgraduate pedagogical education]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty [Means of educational and research work], 42, 73-84.

Messerer, A. M. (1967). Uroki klassicheskogo tanca [Classical dance lessons]. Moskva : Iskusstvo.

Meshherjakov, B. (2007a). Kinestezicheskie oshhushhenija [Kinesthetic sensations]. B. Meshherjakov i V. Zinchenko (sost. i red.). Psihologija : Polnyj jenciklopedicheskij spravochnik [Psychology: Complete Encyclopedic Handbook]. (ss. 287-288). Sankt-Peterburg : prajm-EVROZNAK.

Meshherjakov, B. (2007b). Kinestezija [Kinesthesia]. B. Meshherjakov i V. Zinchenko (sost. i red.). Psihologija : Polnyj jenciklopedicheskij spravochnik [Psychology: Complete Encyclopedic Handbook]. (s. 288). Sankt-Peterburg : prajm-EVROZNAK.

Miheeva, S. P. (2008). Metodicheskie principy professional'noj podgotovki artista baleta [Methodological principles of professional training for a ballet dancer]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Tomsk State University]. 310, 173-177.

Mochalova, N. V. &, Mochalov, D. V. (2014). Sovremennye podhody k sovershenstvovaniju metodiki prepodavanija klassicheskogo tanca [Modern approaches to improving the teaching methods of classical dance]. Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv [Bulletin of Kazan State University of Culture and Arts]. 1, 59-61.

Perova, H. O. (2018). Suchasni vymohy do vykladannia klasychnoho tantsiu u vyshchykh navchalnykh mystetskykh zakladakh [Modern requirements for the teaching of classical dance in higher educational establishments]. Molodyi vchenyi [Young scientist]. 2(54), 152-155.

Putilina, T. M. (2017). Suchasni metody v metodytsi vykladannia klasychnoho tantsiu [Modern methods in the methods of teaching classical dance]. Naukovi zapysky [Proceedings]. 133, 190-194.

Serikov, V. V. (1994). Lichnostnyj podhod v obrazovanii: koncepcija i tehnologija [Personal approach in education: concept and technology]. Volgograd : Peremena.

Tarasov, N. I. (1981). Klassicheskij tanec. Shkola muzhskogo ispolnitel'stva [Classical dance. School of male performance.]. Moskva : Iskusstvo.

Filatov, S. V. (1996). Ot obraznogo slova – k vyrazitel'nomu dvizheniju: verbal'nye sredstva v pedagogike klassicheskogo tanca [From a figurative word to an expressive movement: verbal means in the pedagogy of classical dance]. (Dis. kand. Iskusstvovedenija). Moskovskij gosudarstvennyj universitet kul'tury i iskusstv.

Frangopulo, M. (1954). Na uroke A. Ja. Vaganovoj [In the lesson of A. Ya. Vaganova]. Agrippina Jakovlevna Vaganova. Stat'i, vospominanija, materialy [Agrippina Yakovlevna Vaganova. Articles, memories, materials]. (s. 265). Leningrad, Moskva : Iskusstvo.

Holfina, S. S. (1990). Vspominaja masterov moskovskogo baleta [Remembering the masters of Moscow ballet]. Moskva : Iskusstvo.

Tsvietkova, L. Yu. (2005). Metodyka vykladannia klasychnoho tantsiu [Methods of teaching classical dance]. Kyiv : Alterpres.

Sharykov, D. I. (2014). Transformatsiia khudozhnoho metodu klasychnoho tantsiu druhoi polovyny XIX – pershoho desiatyrichchia ХХI stolittia [Transformation of the classical dance artistic method during the second half of XIХ – first decade of the XXI century.]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Topical issues in the humanities]. 9, 60-67.

Berg, T. (2017). Ballet as Somatic Practice: A Case Study Exploring the Integration of Somatic Practices in Ballet Pedagogy. Journal of Dance Education (рр. 147-157). Vol. 17, Is. 4.

Bonbright, Jm. (1999). Dance education 1999: status, challenges, and recommendations. Arts Education Policy Review, 101(1), 33–39.

Green, J. (1999). Somatic authority and the myth of the ideal body in dance education. Dance Research Journal. 32(2), 80–100.

Korthagen, F. A. M. (2004). In search of the essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20, 77-97.

Sööt, A. (2014). Contemporary Approaches to Dance Pedagogy – The Challenges of the 21st Century. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 112(4), 290-299.

Whittier, C. (2013). Transforming Tradition: The Integration of Laban Movement Analysis and Classical Ballet. NOFOD/SDHS. 399-405.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2019.52.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.