«ДЕКЛАРАЦІЯ БЕЗПЕКИ ШКІЛ»: ШЛЯХИ ВПРОВАЖЕННЯ В СИСТЕМУ ОСВІТИ УКРАЇНИ

І. М. Трубавіна, Л. С. Рибалко, С. О. Каплун

Анотація


Актуальність дослідження пов’язана з існуванням військового конфлікту між Росією та Україною на Сході, який впливає на реалізацію права дітей на освіту, їх безпеку. Декларація безпеки шкіл вимагає надання конкретних рекомендацій щодо її впровадження і реалізації. Тому необхідною є розробка наукових підходів і конкретних шляхів реалізації Декларації в системі освіти України, враховуючи при цьому існуючі зарубіжні розробки та інтегруючи їх на рівні закладу освіти, громади, регіону, країни. Проведений теоретичний аналіз існуючих досліджень розкриває лише окремі напрями впровадження Декларації безпеки шкіл, дослідження не стосуються прямо військового конфлікту, системи освіти, роботи педагогічних працівників в умовах конфлікту для реалізації права дітей на освіту і забезпечення їх безпеки. Метою статті є визначення наукових підходів і шляхів реалізації Декларації безпеки шкіл в практичній роботі педагогічних працівників закладів освіти. Нами було в якості методології дослідження обрано гносеологічний, прагматичний, проблемно-орієнтований наукові підходи, дитиноцентризм, які скеровували дослідження на з’ясування шляхів впровадження Декларації безпеки шкіл в заклади освіти України. Визначено, що науковими підходами в теорії педагогіки, які можуть стати основою для системної протидії небезпеці в освіті для дітей силами педагогічних працівників є: миробудівництво і педагогіка ненасилля, допомога для самодопомоги як самозахист і навчання безпечній поведінці дітей, ризико-орієнтований підхід, освіта, чуттєва до конфлікту. Кожен з цих підходів має різні функції і шляхи реалізації на практиці: 1) миробудівництво і педагогіка ненасилля: як школи, дружні до дитини; щасливе освітнє середовище, універсальний дизайн; медіація, служби посередництва; технології педагогіки ненасилля; миробудівна позиція педагогів; робота з батьками щодо допомоги в забезпеченні безпеки шкіл; профілактика і протидія буллінгу в школах; 2) допомога для самодопомоги як самозахист і безпечна поведінка; критичне мислення і вміння прийняття рішень; навчання поведінці в конфлікті, протидії маніпуляціям; 3) ризико-орієнтований підхід як паспорт безпеки закладу освіти; навчання визначенню ризиків і небезпек для дітей з урахуванням контексту і динаміки конфлікту; заходи щодо охорони території, попередження небезпек, усунення ризиків для дітей тощо; 4) освіта, чуттєва до конфлікту як стандарти і стратегії її впровадження.

Ключові слова: Декларація безпеки шкіл, самозахист, безпечна поведінка, освіта, конфліктно-орієнтований підхід, ризико-орієнтований підхід, педагогіка ненасильства, паспорт безпеки закладу освіти, школа, дружня до дітей, посередництво, миробудування, ризики та небезпеки, атестація вчителів, самодопомога.


Повний текст:

PDF

Посилання


Varych, N. I. (2018). Vykhovnyi potentsіal osvіty v suchasnomu kontekstі [Upbringing potential of education in the contemporary context]. In: Ukrainske suspіlstvo v umovakh vіiny: vyklyky sohodennia ta perspektyvy myrotvorennia : materіaly II Vseukr. nauk.-prakt. konf. m. Marіupol, 15 chervnia 2018 r. [Ukrainian Society in a War: The Challenges of the Present and the Prospects for Peacebuilding: Materials of the II All-Ukrainian. Research and Practice Conf. Mariupol, June 15] (ss. 52-55). Marіupol: DonDUU.

Verkhovna Rada Ukrainy. (2001). Krymіnalnyi kodeks Ukrainy [Criminal codex of Ukraine]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017). Zakon Ukrainy "Pro osvіtu" [Law

of Ukraine "About Education"]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Hrechanіnov, V. (2015). Ryzyk-orіientovanyi pіdkhіd yak nova paradyhma systemy upravlіnnia tekhnohenno-ekolohіchnoiu bezpekoiu [Risk-oriented approach as a new paradigm of the technogenic and environmental safety management system]. Retrieved from: http://www.nas.gov.ua/text/pdfNews/

Hrechaninov_radiointerview_HolosKyieva.pdf

Kіn, E., Heorhesku, M. & Chernykh, O. (2016). Zakladynky. Posіbnyk z protydіi movі nenavystі onlain cherez osvіtu z prav liudyny [Bookmarks. A guide to countering hate speech online through human rights education]. Council of Europe.

Klochkova, T. I. & Kobzhev, O. M. (2016). Perspektyvy vykorystannia prohresyvnykh іdei brytanskoho dosvіdu zaprovadzhennia ryzyk-menedzhmentu v ahrarnykh vyshchykh navchalnykh zakladakh [Perspectives on the use of progressive ideas from the British experience of introducing risk management in agrarian higher education institutions]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of Educational and Research], 47, 35-43.

Levchenko, K. B, Panok, V. H. & Trubavіna, I. M. (2016). Rozbudova myru. Profіlaktyka і rozviazannia konflіktu z vykorystanniam medіatsіi: sotsіalno-pedahohіchnyi aspekt [Building peace. Conflict prevention and resolution using mediation: The socio-pedagogical aspect]: [Navch.-metod. posіb.]. Kyiv : FOP Stetsenko V. V.

Levchenko, K. B. & Trubavіna, I. M. (Eds.). (2006-2007). Teoretyko-metodychnі osnovy protydіi dytiachіi pratsі v Ukrainі: navch.-metod. posіb [Theoretical and methodological foundations of countering child labor in Ukraine: a textbook] / Mіzhnarodnyi zhіnochyi pravozakhysnyi tsentr "La Strada – Ukraina". Kyiv : Yuryskonsult.

Licej Tolstogo № 2. (2013). Shkola Druzhestvennaja Rebjonku. Teoreticheskij licej im. L. N. Tolstogo, g. Gloden', Moldova [School Friendly to Baby. L. N. Tolstoy Theoretical Lyceum., Gloden, Moldova]. Retrieved from: http://glodeni2.ru/publ/4-1-0-186

Nabarro, D. (2016). Tsely ustoichyvoho razvytyia y Kultura myra [Sustainable Development Goals and Culture of the World]. Retrieved from: https://www.lucistrust.org/ru/blog_wgun/sustainable_development_goals_and_the_culture_of_peace

OON. (2015). Cel' 4: Obespechenie vseohvatnogo i spravedlivogo kachestvennogo obrazovanija i pooshhrenie vozmozhnosti obuchenija na protjazhenii vsej zhizni dlja vseh [Goal 4: Provide inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning for everybody]. Retrieved from: https://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/education/

Petrochko, Zh. V. (2014). Kontseptsіia shkoly, druzhnoi do dytyny: osnovnі polozhennia ta termіny [Child-friendly school concept: terms and conditions]. Pedahohіchnі nauky: teorіia, іstorіia, іnnovatsіinі tekhnolohіi [Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies], 2(36), 84-92.

Tykhyi, V. P. (2016). Bezpeka liudyny: poniattia, pravove zabezpechennia, znachennia, vydy [Human security: concept, legal support, meaning, types]. Vіsnyk Natsіonalnoi akademіi pravovykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Law Sciences of Ukraine], 2(85), 31-46.

Trubavіna, I. M. (2018). Formuvannia tolerantnostі ta kultury myru v uchnіv zakladіv serednoi osvіty: sotsіalno-pedahohіchnyi aspekt [Formation of tolerance and culture of peace among secondary school students: socio-pedagogical aspect]. Vіsnyk Luhanskoho natsіonalnoho unіversytetu іmenі Tarasa Shevchenka, Ser. Pedahohіchnі nauky [Bulletin of Taras Shevchenko Lugansk National University, Ser. Pedagogical Sciences], 3, 115-124.

Ukrainskyi іnstytut doslіdzhennia ekstremіzmu. (2015, cherven, 10). Dіty vіiny (doslіdzhennia problem dytynstva v Ukrainі za umov vіiskovoi ahresіi). [Children of War (a study of childhood problems in Ukraine in the face of military aggression)]. Retrieved from: http://uire.org.ua/doslidzhennya/1738/

Khomenko, H. V. (2019). Sotsіalno-fіlosofskyi analіz fenomenu myro budіvnytstva v kontekstі vyshchoi osvіty [Socio-philosophical analysis of the phenomenon of the world of construction in the context of higher education]. Fіlosofіia, [Philosophy], 40(53), 133-140.

Tsiuman, T. P. (Ed.). (2017). Formuvannia navychok bezpechnoi povedіnky dіtei. Ch. 1. Vchymo dytynu zakhyshchatysia : metod. posіb [Developing safe behaviors for children. Part 1. Teach the child to defend himself: a method. textbook]. Kyiv : Vyd-vo: FOP Buria O. D.

Tsiuman, T. P. (Ed). (2015). Navchіt dytynu zakhyshchatysia : metod. posіb. [Teach your child to protect himself: a method. tool]. Kyiv : Vyd-vo: FOP Buria O. D.

Cherkashyn, O. V. (2015). Formy ta metody vykhovnoi roboty z molodshymy shkoliaramy pry navchannі osnov pozhezhnoi bezpeky [Forms and methods of educational work with younger students in learning the basics of fire safety]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of educational and research work], 45. 106-115.

Chernykh, O. O. (2017). Kerіvnytstvo іz sotsіalno-pedahohіchnoho suprovodu formuvannia bezpechnoi povedіnky pіdlіtkіv v Internetі : navch.-metod. posіb. [A guide to social and pedagogical support for safe adolescent behavior on the Internet: a textbook]. Kyiv : TOV "TsP "KOMPRYNT".

Shostkіnska spetsіalіzovana shkola I-III stupenіv № 1. (2016). Vseukrainskyi proekt "Vprovadzhennia standartіv yakostі preventyvnoi osvіty "Shkola druzhnia do dytyny"". [All-Ukrainian project "Implementation of quality standards of preventive education" Child-friendly school"]. Retrieved from: http://shostka-school1.edukit.sumy.ua/proekti_ta_innovaci/_proekt_shkola_druzhnya_do_ditini/

Shpylovyi, I. M. (2008). Derzhavne rehuliuvannia u sferі pryrodno-tekhnohennoi bezpeky Ukrainy [State regulation in the field of natural-technogenic safety of Ukraine]. (Dys. ... kand. z derzh upr.). (Dis. ... Candidate of State Administration)]. Kyiv : Natsіonalna akademіia derzhavnoho upravlіnnia pry Prezydentovі Ukrainy [National Academy of Public Administration under the President of Ukraine].

Global Coalition to Protect Education from Attack. (2015). Deklaratsіia pro bezpeku shkіl [School Safety Declaration]. Retrieved from: http://www.protectingeducation.org/sites/default/files/documents/safe_schools_declaration_ukrainian.pdf

SPARE. (2015). Children and Environment Friendly School: Program. Retrieved from: https://present5.com/shkola-druzhestvennaya-k-detyam-i-okruzhayushhej-srede-programma/

Trubavina, I. (2017). Help for Self-Help in Social Work Podpora člověka v jeho přirozeném prostředí.Support of Person in Community. In Sborník vědeckých textů z mezinárodní vědecké konference XIII. Hradecké dny sociální práce Hradec Králové 23. Až 24. Září 2016. (pp. 413–418) / David Pospíšil, Lucie Smutková (Eds.)/ /. Praha : Ministerstvo práce a sociálních věcí.

UNESCO. (2017). School Violence and Bullying: Global Status Report. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246970

UNICEF. (2012). Child friendly schools. Retrieved from: https://www.unicef.org/lifeskills/index_7260.html

UNICEF. (2016). Conflict Sensitivity and Peacebuilding Programming Guide. Retrieved from: https://www.unicef.org/media/59156/file. Accessed 12 Dec 2019




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2019.52.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.