ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ФІЛОЛОГІЧНОГО ТА ПРИРОДНИЧОГО ПРОФІЛЮ

С. О. Доценко, Т. М. Собченко

Анотація


Визначено  дидактичний  та  освітній  потенціал  змістового  модуля  «Засоби цифрової  підготовки»  навчальної  дисципліни  «Педагогіка»  для  розвитку  цифрових компетентностей  студентів  гуманітарних  та  природничих  спеціальностей.  Індекс цифрової компетентності у двох групах Г1 (природничий факультет) та Г2 (гуманітарний факультет)  було  визначено  за  допомогою  вхідної та  підсумкової діагностики,  які розроблені згідно з рамкою цифрової компетентності DigComp 2.0 та методикою «Індекс цифрової  компетентності»  (Г. Солдатова та  інші). Про ефективність  зазначеного змістового  модуля  та  його  суттєвий  вплив  на  розвиток  цифрової  компетентності студентів свідчать отримані результати: на рівні А1 (Початківець. Потрібно розвивати цифрові навички) – 14,3% студентів групи Г1, та 10,5% групи Г2; на рівні А2 (Дослідник. Розуміє високий потенціал цифрових технологій, але ситуативно використовує цифрові інструменти для навчання) – 17,1% студентів групи Г1, та 10,5% групи Г2; на рівні В1 (Інтегратор. Експериментує з цифровими інструментами в різних контекстах, інтегрує їх у  своїй  навчальній  діяльності)  – 20,1%  Г1 та  23,7%  Г2),  на  рівні  В2  (Експерт. Цілеспрямовано добирає цифрові інструменти для певної ситуації) – 14,3% Г1 та 21,1% Г2. На рівні С1 (Лідер. Володіє певним набором цифрових інструментів та знає, як обрати найбільш ефективний у певній ситуації) –17,1% в групі Г1 та 15,8% в групі Г2. На рівні С2  (Новатор.  Експериментує  з  високо  інноваційними  цифровими  технологіями  та розробляє свої) –17,1% в групі Г1 та 18,4% в групі Г2. Результати моніторингових досліджень дають всі підстави стверджувати, що розроблений змістовий модуль «Засоби цифрової  підготовки»  як  складова  навчальної  дисципліни  «Педагогіка»  сприяє підвищенню  рівня  сформованості  цифрової  компетентності студентів.  При  цьому бачимо суттєвіші відмінності між показниками студентів гуманітарних та природничих спеціальностей, що свідчить про те, що для гуманітаріїв потрібно збільшити кількість годин на вивчення зазначеного модуля або впровадити нову навчальну дисципліну.

Повний текст:

PDF

Посилання


Havrіlova, L., & Voronova, N. (2017). Tsyfrova kultura yak fenomen suchasnoho іnformatsіino-komunіkatsіinoho pedahohіchnoho seredovyshcha [Digital culture as a phenomenon of modern information and communication pedagogical environment]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of educational and research work], 48, 21-34. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.1312912 [in Ukrainian]

Henseruk, H. (2019). Tsyfrova kompetentnіst yak odna іz profesіino znachushchykh kompetentnostei maibutnіkh uchytelіv [Digital competence as one of the professionally significant competencies of future teachers]. Vіdkryte osvіtnie e-seredovyshche suchasnoho unіversytetu [Open educational e-environment of modern University], 6, 8-16. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_6_4 [in Ukrainian]

Markova, O., Semerіkov, S., & Striuk, A. (2015). Khmarnі tekhnolohіi navchannia: vytoky [[Cloud learning technologies: origins]. Informatsіinі tekhnolohіi і zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 46(2), 29-44. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2015_46_2_6. [in Ukrainian]

Morze, N. V., Bazeliuk, O. V., Vorotnіkova, I. P., Dementіievska, N. P., Zakhar, O. H., Nanaieva, T. V. … Chernіkova, L. A. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnostі pedahohіchnoho pratsіvnyka [Description of digital competence of a pedagogical worker]. Vіdkryte osvіtnie e-seredovyshche suchasnoho unіversytetu, spetsіalnyi vypusk [Open educational e-environment of modern University, special edition]. Retrieved from: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27905/1/digital%20comp%20teacher%20Morze.pdf [in Ukrainian]

Ovcharuk, O. (2017). Suchasnі vymohy do tsyfrovoi hramotnostі v systemі shkіlnoi osvіty: na osnovі ramky tsyfrovoi kompetentnostі DigComp 2.0 [Modern requirements for digital literacy in the school education system: based on the digital competence framework DigComp 2.0]. Nova pedahohіchna dumka [New pedagogical thought], 4, 32-35. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2017_4_11 [in Ukrainian]

Pro vyshchu osvіtu [On Higher Education]. № 1556-VII. (2014). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-VII#Text [in Ukrainian]

Pro natsіonalnu prohramu іnformatyzatsіi [On the National Informatization Program]. № 74/98-VR. (1998). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98- %D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian]

Semerіkov, S., Striuk, S., & Moіseienko, N. (2012). Mobіlne navchannia: іstoryko- tekhnolohіchnyi vymіr [Mobile learning: historical and technological dimension]. In O. A. Konoval (ed.). Teorіia і praktyka orhanіzatsіi samostіinoi roboty studentіv vyshchykh navchalnykh zakladіv [Theory and practice of organizing independent work of students of higher educational institutions] (pp. 188-242). Kryvyi Rіh: Knyzhkove vydavnytstvo Kyreievskoho. [in Ukrainian]

Soldatova, G. U., & Rasskazova, E. I. (2014). Psihologicheskie modeli cifrovoj kompetentnosti rossijskih podrostkov i roditelej [Psychological models of digital competence of Russian adolescents and parents]. Nacional'nyj psihologicheskij zhurnal [National Psychological Journal], 2(14), 27-35. Retrieved http://npsyj.ru/articles/detail.php?article=5102 [in Russian]

Soldatova, G. U., Nestik, T. A., Rasskazova, E. I., & Zotova, E. Ju. (2013). Cifrovaja kompetentnost' podrostkov i roditelej [Digital competence of teenagers and parents]. Retrieved from: https://ifap.ru/library/book536.pdf [in Russian]

Broadband Commission for Sustainable Development (2017). Working Group on Education: Digital skills for life and work. UNESCO; Intel. Retrieved from: https://d-russia.ru/wp- content/uploads/2017/10/Digital-skills-for-life-and-work_259013e.pdf

Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union.DOI: http://doi.org/10.2760/38842

European Commission. (2019). SELFIE (Self-reflection on Effective Learning by Fostering the of Innovative Educational technologies). Retrieved from: use

https://ec.europa.eu/education/schools-go-digital/about-selfie_en

Ferrari, А. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Y. Punie & B. N. Brečko. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

DOI: http://doi.org/10.2788/52966

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Punie, Y. (ed). Luxembourg: Publications Office of the European Union. DOI: http://doi.org/10.2760/159770

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., & Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. DOI: http://doi.org/10.2791/11517




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2019.53.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.