РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

О. С. Бескорса

Анотація


У статті представлено аналіз історичних етапів становлення та розвитку іншомовної освіти на початковому ступені навчання в закладах загальної середньої освіти. Необхідність звернення до проблеми ретроспективного аналізу викликана процесами реформування та модернізації іншомовної підготовки учнів початкової школи, а також зростанням попиту на висококваліфікованих фахівців у сфері викладання іноземних мов. Ретроспективний аналіз ключових етапів розвитку дозволив виділити позитивні тенденції, які мають бути враховані у процесі підготовки майбутніх учителів іноземної мови в початковій школі. Джерельна база дослідження вміщує низку нормативно-правових та законодавчих документів, прийняття яких спричинило низку змін у іншомовній шкільній освіті та виступає критеріями виділення етапів розвитку іншомовної освіти у початковій ланці. Узагальнений аналіз досліджень вітчизняних науковців дозволив також окреслити особливості навчання іноземної мови в початковій школі в різні історичні періоди. Метою статті є проаналізувати період навчання іноземних мов в початковій школі в Україні від початку ХХ століття (1931 р.) по теперішній час, виділити етапи навчання іноземної мови на початковому етапу навчання в закладах загальної середньої освіти, окреслити позитивні тенденції, які мають бути враховані у процесі професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у початковій школі. Автором визначено чотири етапи становлення та розвитку іншомовної освіти в початковій школі, а саме: перший етап – запровадження навчання іноземних мов в початковій школі та зародження методики навчання іноземної мови – який тривав із 1931 року по 1984 рік; другий етап тривав із 1984 року по 1991 рік – період проведення ключових реформ та запровадження інновацій у викладанні іноземних мов; третій етап (1991–2016 рр.) характеризувався орієнтацією на зарубіжний досвід викладання іноземних мов в практиці вітчизняної початкової школи; четвертий етап спричинений прийняттям Концепції «Нова українська школа» (2016 року по теперішній час) – комплексна реалізація компетентнісного навчання іноземних мов. Вивчення особливостей розвитку іншомовної освіти на різних історичних етапах дозволило визначити позитивні тенденції, які мають бути враховані у підготовці майбутніх учителів іноземної мови в початковій школі, зокрема: розроблення методичних основ підготовки вчителів іноземної мови для початкової школи; урахування іноземного досвіду навчання іноземних мов; запровадження інноваційних технологій та засобів навчання; надання переваги культурологічному підходу, що дозволяє сформувати систему соціокультурних знань учителів.


Повний текст:

PDF

Посилання


Bazyliak, N. (2011). Movna pidhotovka maibutnikh spetsialistiv: yevropeyskyi vymir Ukrainy [Language training of future specialists: the European dimension of Ukraine]. Molod i rynok [Youth and the Market], 5, 136-141. Retrieved from: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe [in Ukrainian]

Bezliudna, V. V. (2018). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (1948– 2016 rr.). (Dys. d-ra ped. nauk). [Theory and practice of professional training of future foreign language teachers in higher pedagogical educational institutions of Ukraine (1948–2016). (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. Rivnenskyi derzh. humanit. un-t, Rivne. [in Ukrainian]

Bihych, O. B., Haponova, S. V. & Hryniuk, H. A. (2002). Metodyka vykladannia inozemnykh mov u serednikh navchalnykh zakladakh [Methods of teaching foreign languages in secondary schools: textbook. for students of higher education institutions]. Kyiv: Lenvit. [in Ukrainian]

Borysko, N. F. (2000). Teoreticheskie osnovy sozdanija uchebno-metodicheskih kompleksov dlja jazykovoj mezhkul'turnoj podgotovki uchitelej inostrannyh jazykov (na materiale intensivnogo obuchenija nemeckomu jazyku). (Dis. doktora ped. nauk). [Theoretical foundations for developing educational and methodological complexes for language intercultural training of foreign language teachers (based on the material of intensive teaching of the German language). (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. Kyiv nats. linhv. un-t. Kyiv. [in Russian]

Vereshchagina, I. N., & Rogova, G. V. (1984). Sovershenstvovanie metodicheskoj podgotovki uchitelej inostrannyh jazykov v svete novyh zadach shkoly [Improving the methodological training of foreign language teachers in the light of the new school tasks]. Inostrannye jazyki v shkole [Foreign languages at school], 3, 18-19. [in Russian]

Verkhovna Rada Ukrainy [Supreme Council of Ukraine]. (2011). Pro zatverdzhhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi zahalnoi osvity: Postanova vid 20 kvitnia 2011 r. № 462 [On approval of State standard of primary comprehensive education: Resolution of April 20, 2011 № 462]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/462- 2011-п#Text [in Ukrainian]

Volotivska, I. I. (2018). Osoblyvosti orhanizatsii fakhovoi pidhotovky vchytelia inozemnoi movy v Ukraini v 1970-kh rr. ХХ stolittia [Features of the organization of professional training of a foreign language teacher in Ukraine in the 1970s of the 20 century]. Scientific letters of academic society of Michal Baludansky, 6(3), 155–158. [in Ukrainian]

Homonnai, V., & Rosul, V. (2001). Vydatni pedahohy Ukrayiny (ХІХ–ХХ st.) [Outstanding teachers of Ukraine (19-20 centuries)]. Uzhhorod: Zakarpattia. [in Ukrainian]

Hrynevych, L., Elkіn, O., Kalashnіkova, S., Kobernіk, I., Kovtunets, V. … Shyian, R. (2016). Nova ukrainska shkola: Kontseptualnі zasady reformuvannia serednoi shkoly [The New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska- shkola-compressed.pdf [in Ukrainian]

Igna, O. N. (2019). Kniga I. A. Gruzinskoy "Metodika prepodavaniya angliyskogo yazyka v sredney shkole": otrazhenie rannego sovetskogo perioda razvitiya otechestvennoy metodiki [I. A. Gruzinskaya’s book "Methods of teaching English in secondary school": a reflection of the early Soviet period of the development of domestic methods]. Nauchno-pedagogicheskoe obozrenie [Scientific and Pedagogical Review], 2(24), 190-199. [in Russian]

Kabіnet Mіnіstrіv Ukrainy [Cabinet of Ministers of Ukraine]. (2000). Pro perekhid zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv na novyi zmist, strukturu i 12-richnyi termin navchannia: Postonova Kabinetu Ministriv vid 27 serpnia 2000 roku № 1717 [On the transition of comprehensive educational institutions to the new content, structure and 12-year education period: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of August 27, 2000, № 1717]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1717-2000- п#Text [in Ukrainian]

Kabіnet Mіnіstrіv Ukrainy [Cabinet of Ministers of Ukraine]. (2004). Derzhavnyi standart bazovoi і povnoi serednoi osvіty [State standard of basic and complete secondary education]. In Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi ta povnoi zahalnoosvіtnoi serednoi osvіty: Postanova Kabіnetu Mіnіstrіv Ukrainy vіd 14 sіchnia 2004 r. № 24 [On approval of State standard of basic and complete secondary education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 14, 2004, № 24]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/go/24-2004-п [in Ukrainian]

Kabіnet Mіnіstrіv Ukrainy [Cabinet of Ministers of Ukraine]. (2018). Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State Standard of Primary Education]. In Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvіty: Postanova vіd 21 liutoho 2018 r. № 87 [On approval of the State standard of primary education: Resolution of February 21, 2018, № 87]. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya- derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti [in Ukrainian]

Kravchuk, L. (2014). Istorychni tendentsiyi rozvytku shkilnoi inshomovnoi osvity v Ukraini u druhiy polovyni XX st. [Historical tendencies of development of school foreign language education in Ukraine in the second half of the XX century]. Istoryko- pedahohichnyy almanakh [Historical and pedagogical almanac], 2, 64-67. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2014_2_13 [in Ukrainian]

Levchenko, O. Yu. (2011). Gosudarstvennaja politika v oblasti jazykovogo obrazovanija v 1920-30 gg. [State policy in the field of language education in 1920-30].Agroinzhenerija [Agroengineering], 3(48). Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/gosudarstvennaya-politika-v-oblasti-yazykovogo-obrazovaniya-v-1920-30-gg [in Russian]

Lytnova, T. (2009). Tsilovyi komponent navchannia inozemnykh mov u konteksti rozvytku zmistu vitchyznianoyi zahalnoi serednoi osvity (30-ti roky XX – pochatok XXI st.). (Dys. kand. ped. nauk). [Target component of foreign language teaching in the context of the development of the content of domestic general secondary education (30s of the 20 - beginning of the 21 century). (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Zhytomyr. derzh. un-t im. I. Franka, Zhytomyr. [in Ukrainian]

Losieva, O. Yu. (2016). Vykorystannia dosvidu Spoluchenykh Shtativ Ameryky shchodo rannoho navchannia inozemnoi movy u vykladanni anhliyskoi movy u pochatkovykh klasakh suchasnoi Ukrayiny [Using the experience of the United States of America in early foreign language teaching in teaching English in the primary forms of modern Ukraine]. In Rozvytok suchasnoyi osvity: teoriya, praktyka, innovatsii: zb. materialiv II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. [Development of modern education: theory, practice, innovations: collection of materials of the II International scientific-practical conference]. (pp. 156-157). Kyiv: Milenium. [in Ukrainian]

Mirolyubov, A. A. (2002). Istorija otechestvennoj metodiki obuchenija inostrannym jazykam [History of the Russian methodology of teaching foreign languages]. Moscow: Stupeni; Infra-M. [in Russian]

Misechko, O. (2011). Formuvannіa systemy profesisnoi pidhotovky vchytelsa inozemnoi movy u pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (1900–1964 rr.) (Dis. doktora ped. nauk). [Formation of the system of professional training of a foreign language teacher in pedagogical educational institutions of Ukraine (1900–1964). (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy [Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine], Kyiv. [in Ukrainian]

Misechko, O., & Matys, M. (2005). Rannie vyvchennia inozemnoi movy u vitchyznianii i zarubizhnii shkilnii praktytsi: istoriia, dosvid i vichni problemy [Early foreign language learning in domestic and foreign school practice: history, experience and eternal problems]. Inozemni movy v navchalnykh zakladakh [Foreign languages in educational institutions], 4, 95-103. [in Ukrainian]

Negnevitskaya, Ye. I. (1987). Inostrannyj jazyk dlja samyh malen'kih: vchera, segodnja, zavtra [Foreign language for the little ones: yesterday, today, tomorrow]. Inostrannye jazyki v shkole [Foreign languages at school], 6, 20-26. [in Russian]

Nikolaieva, S. Yu. (2003). Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia [Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment]. Kyiv: Lenvit. [in Ukrainian]

Okolovych, O. V. (2013). Orhanzatsiino-zmistovi aspekty pidhotovky vchyteliv inozemnykh mov u pedahohichnykh instytutakh Ukrayiny (1950–1960 rr.) [Organizational and semantic aspects of training foreign language teachers in pedagogical institutes of Ukraine (1950–1960)]. Naukovi zapysky Vinnytsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhayla Kotsyubynsʹkoho. Seriya : Pedahohika i psykholohiya [Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynsky. Series: Pedagogy and Psychology], 39, 293-297. [in Ukrainian]

Pasichnyk, O. S. (2017). Navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli: zarubizhnyi ta vitchyznianyi dosvid [Teaching foreign languages in primary school: foreign and domestic experience]. Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of a modern textbook], 18, 126-139. [in Ukrainian]

Plakhotnik, V. M. (1995). Navchannia inozemnykh mov u serednii shkoli: kontseptsiia ta yiii realizatsiia [Teaching foreign languages in high school: the concept and its implementation]. Inozemni movy [Foreign languages], 1, 13-15. [in Ukrainian]

Rogova, G. V., & Vereshchagina, I. N. (1988). Metodika obuchenija anglijskomu jazyku na nachal'nom jetape v srednej shkole: posobie dlja uchitelja [Methodology of teaching English at the initial stage in secondary school: a guide for the teacher]. Moscow: Prosveshchenie. [in Russian]

Roman, S. V. (2005). Metodyka navchannia anhliyskoi movy u pochatkovii shkoli [Methods of teaching English in primary school]. Kyiv: Lenvit. [in Ukrainian]

Serdiukov, P. I. (1996). Tekhnolohiia rozrobky kompiuternykh prohram z inozemnykh mov [Technology for developing computer programs for foreign languages]. Kyiv: Lenvit. [in Ukrainian]

Council of Ministers of the SSSR. (1961). Ob uluchshenii izucheniya inostrannykh yazykov: Postanovleniye ot 27 maya 1961 g. № 468 [On improving the study of foreign languages: Resolution of the Council of Ministers of the USSR dated May 27, 1961, № 468]. Retrieved from: http://www.libussr.ru/doc_ussr/usr_5690.htm [in Russian]

Sukhomlynska, O. V. (2007) Metodolohiya doslidzhennia istoryko-pedahohichnykh realii druhoi polovyny XX stolittya [Methodology of research of historical and pedagogical realities of the second half of the XX century]. Shlyakh osvity [The path of education], 4, 6-12. [in Ukrainian]

Council of Ministers of the Ukrainian SSR. (1984). Pro podalshe udoskonalennia zahalnoi serednoi osvity molodi i polipshennia umov roboty zahalnoosvitnoi shkoly: Postanova TsK Komunistychnoi partii i Rady Ministriv URSR vid 10 lypnia 1984 r. № 281 [On further improvement of general secondary education of youth and improvement of working conditions of secondary schools: Resolution of the Central Committee of the Communist Party and the Council of Ministers of the Ukrainian SSR dated July 10, 1984, № 281]. Retrieved from: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP840281.html [in Ukrainian]

European Parliament. (2000). Lisbon European Council 23 and 24 March 2000: Presidency Conclusions. Retrieved from: http://europarl.europa.eu/summits/lis1_en.html.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2019.53.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.