СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ
Анотація
Вивчено й удосконалено теоретичні засади проблеми соціально-педагогічної профілактики суїцидальної поведінки обдарованих учнів. За допомогою методів теоретичного узагальнення, системного аналізу та синтезу 1) визначено основні ситуації, що провокують ризик виникнення суїцидальної поведінки в обдарованих учнів; 2) обґрунтовано профілактичні заходи, спрямовані на усунення суїцидонебезпечних ситуацій для обдарованих учнів. Результати дослідження дають підстави стверджувати, що: 1. Основними ситуаціями, які можуть провокувати суїцидальну поведінку обдарованих учнів є: конфлікти в особистісній, навчальній сфері, сімейних відносинах, пов’язані з антисоціальною поведінкою суїцидента, станом психічного і фізичного здоров’я, матеріально-побутовими труднощами тощо. 2. Специфіка цих ситуацій для обдарованого учня полягає в тому, що скоєння обдарованими учнями суїцидів може бути обумовлено наявністю таких чинників як несподівана невдача, нездатність пережити почуття образи, сорому, почуття провини перед батьками, ставлення до своїх рішень як до єдино правильних, уражене самолюбство, втрата уваги, нерозділена любов, постановка завищених цілей, завищені вимоги з боку батьків, непереносимість ситуації програшу тощо. 3. Соціально-педагогічні профілактичні заходи з обдарованими учнями можуть здійснюватися в межах, як трирівневої, так і чотирирівненої моделей соціально- педагогічної профілактики суїцидальної поведінки. 4. У межах цих моделей загальні заходи профілактичного впливу спрямовані на широку аудиторію і передбачають просування цінностей здоров’я і життя шляхом розробки та впровадження різних освітніх програм, спрямованих на підвищення обізнаності про суїцид. Спеціальні заходи профілактичного впливу передбачають індивідуальну профілактику, яка реалізується за допомогою корегуючого, регулюючого, стримуючого впливу, спрямованого на
конкретні прояви суїцидальної поведінки і чинники, що її провокують.
Повний текст:
PDFПосилання
Artemonova, E. G. (2014). Detskaja odarjonnost' i samorealizacija bez dezadaptacii [Children's giftedness and self-realization without maladaptation]. V Tobolkina I. N.& Remez O. V. (Red.) Sozdanie integrirovannogo obrazovatel'nogo prostranstva dlja razvitija detskoj odarennosti: detskij sad – shkola – universitet (Tomsk, 30–31 oktjabrja 2014 g.): materialy Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii. V 5-i chastjah. Ch. IV : Pedagogika odarennosti: Regional'nye praktiki [Creation of an integrated educational space for the development of children's giftedness: kindergarten – school – university (Tomsk, October 30–31, 2014): materials of the All-Russian scientific and practical conference. In 5 parts. Part IV: Pedagogy of Giftedness: Regional Practices] (рр. 12-17). Tomsk : Tomskij CNTI. [in Russian]
Bezpalko, O. V. (2009). Sotsіalna pedahohіka: skhemy, tablytsі, komentarі [Social pedagogy, charts, tables, comments]. Kyiv: Tsentr navchalnoi lіteratury. [in Ukrainian]
Vasiceva, S. A., Kobiz', T. N., Kochergina, G. D., & Poljakova, I. Ju. (2017). Profilaktika suicidal'nogo povedenija nesovershennoletnih [Prevention of suicidal behavior in minors]. Smolensk: GAU DPO SOIRO. [in Russian]
Habrіielian, A. E. (2019). Profіlaktyka suitsydalnoi povedіnky pіdlіtkіv [Prevention of adolescents' suicidal behavior]. Shkіlnomu psykholohu. Use dlia roboty [School for psychologist. Everything work], 2(122). Retrieved from: http://journal.osnova.com.ua/article/72040. [in Ukrainian]
Hrushchynska, N. (2018, 26 bereznia). Zapakh samohubstva [The smell of suicide]. Retrieved from: https://economistua.com/zapah-
samogubstva/. [in Ukrainian]
Zhuravel, T. V. (2013). Sotsіalna profіlaktyka yak napriam sotsіalno-pedahohіchnoi dіialnostі [Social prevention as a direction of socio-pedagogical activity]. In O. V. Bezpalko (Ed.), Sotsіalna pedahohіka
[Social pedagogy] (pp. 85-101). Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian]
Kanevskyi, V. I. (2014). Suitsydolohіia v sotsіalnіi robotі [Suicidology in social work]. Mykolaiv: Vyd-vo ChDU іm. Petra Mohyly. [in Ukrainian]
Katilevskaja, Ju. A., & Tin'kova, E. L. (2016). Antropologicheskij podhod k probleme odarennosti detej: psihologo-pedagogicheskij i psihofiziologicheskij aspekty [Anthropological approach the problem of gifted children: psychological, to pedagogical and psychophysiological aspects]. KANT. Pedagogicheskie nauki [Pedagogical sciences], 3(20), 29-33. [in Russian]
Klіkunas, P., & Shylіna, A. A. (2017). Shliakhy poperedzhennia ta prychyny samohubstva sered dіtei ta pіdlіtkіv [Ways of prevention and causes of suicide among children and adolescents]. U Osobystіst, suspіlstvo, zakon: psykholohіchnі problemy ta shliakhy yikh rozviazannia: zbіrnyk tez dopovіdei Mіzhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsіi, prysviachenoi pamiatі profesora S. P. Bocharovoi (30 bereznia 2017 r., m. Kharkіv, Ukraina) [Personality, society, law: psychological problems and ways to solve them: a collection of abstracts of the International scientific-practical conference dedicated to the memory of Professor S. P. Bocharova (March 30, 2017, Kharkiv, Ukraine)] (pp. 139-141). Kharkіv: KhNUVS. [in Ukrainian]
Kovalchuk, L. H. (2014). Novі vyklyky sotsіalno-pedahohіchnoi roboty u zviazku іz sotsіalno- polіtychnoiu sytuatsіieiu v Ukrainі: sotsіalno-pravovyi aspekt [New Challenges of Socio-Pedagogical Work in Relation to the Socio-Political Situation in Ukraine: The Socio-Legal Aspect]. U N. P. Bochkor, Ye. V. Dubrovska, O. V. Zaleska (Eds.). Sotsіalno-pedahohіchna ta psykholohіchna robota z dіtmy u konflіktnyi ta postkonflіktnyi perіod [Socio-pedagogical and psychological work with children in conflict and post-conflict period]. (pp. 13-15). Kyiv: MZhPTs "La Strada-Ukraina". [in Ukrainian]
Kocuba, A. E., & Kuryshkina, T. Ju. (2016). Osobennosti projavlenija sindroma otlichnika [Features of the manifestation of excellent student syndrome]. Social'nye javlenija [Social phenomena], 6, 110-115. [in Russian]
Maksimenkova, L. I. (2013). Psihologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie detej i podrostkov, nahodjashhihsja v krizisnoj situacii [Psychological and pedagogical support of children and adolescents in crisis]. Pskov: Pskovskij gosudarstvennyj universitet. [in Russian]
Maksymova, N. A. (2015). Metodychnі rekomendatsіi z orhanіzatsіi ta provedennia zakhodіv do Vsesvіtnoho dnia zapobіhannia suitsydu [Guidelines for organizing and conducting activities]. Retrieved Suicide Prevention World from: Day https://www.iasp.info/wspd/pdf/2015/2015_wspd_ukraine.pdf. [in Ukrainian]
Pauk, M. M. (2011). Sotsіalno-psykholohіchnі osoblyvostі fenomenu suitsydalnostі v suchasnykh pіdlіtkіv [Socio-psychological features of the phenomenon of suicidality in modern adolescents]. Naukovyi vіsnyk Uzhhorodskoho natsіonalnoho unіversytetu. Ser.: Pedahohіka, sotsіalna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Ser .:Pedagogy, social work], 20, 99-101. [in Ukrainian]
Petrova, E. G., & Holina, O. A. (2012). Problema suicidal'nogo povedenija v molodjozhnoj srede [The problem of suicidal behavior among youth]. Vestnik Taganrogskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo instituta. Gumanitarnye nauki. Special'nyj vypusk [Bulletin of the Taganrog State Pedagogical Institute. Humanitarian sciences. Special issue], 1, 155-159. [in Russian]
Proskurnia, A. S. (2019). Typolohіchnі osoblyvostі perfektsіonіzmu yak determіnanty vynyknennia afektyvnykh rozladіv. (Dys. kand. psykhol. nauk) [Typological peculiarities of perfectionism as a determinant of affective disorders (Thesis for a Degree Candidate of Psychological Sciences)]. Instytut psykholohіi іmenі H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian]
Tysiachna, Yu. V. (2012). Sotsіalno-psykholohіchna kharakterystyka suitsydalnoi povedіnky sered dіtei ta pіdlіtkіv [Socio-psychological characteristics of suicidal behavior among children and adolescents]. Zbіrnyk naukovykh prats Khmelnytskoho іnstytutu sotsіalnykh tekhnolohіi Unіversytetu "Ukraina" [Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University "Ukraine"], 5, 200-204. [in Ukrainian]
Trubavіna, I. M. (2010). Analіz іsnuiuchykh u praktytsі pіdkhodіv do profіlaktyky pravoporushen u dіtei v Ukrainі (pedahohіchnyi aspekt) [Analysis of existing approaches to the practice of offenses prevention in children in Ukraine (pedagogical aspect)]. Vіsnyk Natsіonalnoi akademіi Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine], 3. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_3_14. [in Ukrainian]
Trubavіna, I. M. (2016). Metodychnі rekomendatsіi shchodo vyboru metodіv, form і metodyk profіlaktyky konflіktіv u navchalnomu zakladі [Guidelines on the choice of methods, forms and methods of conflict prevention in an educational institution]. In Rozbudova myru. Profіlaktyka і vyrіshennia konflіktu z vykorystanniam medіatsіi: sotsіalno- pedahohіchnyi aspekt [Building peace. Conflict prevention and resolution using mediation: socio-pedagogical aspect] (pp. 91-97). Kyiv: FOP Stetsenko V. V. [in Ukrainian]
Trubavіna, I. M. (2009). Teoretyko-metodychnі osnovy sotsіalno-pedahohіchnoi roboty z sіmieiu. (Dys. d-ra ped. nauk) [Theoretical and methodological foundations of social and pedagogical work with the family. (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkіv. [in Ukrainian]
Trubavіna, I. M. (2019). Teoretychnі osnovy і sutnіst shkoly, druzhnoi do dytyny, yak zasіb protydіi zhorstokostі і bullіnhu v zakladakh serednoi osvіty [Theoretical foundations and substance of a child-friendly school as a means of combating cruelty and bulling in secondary education]. Vіsnyk Luhanskoho natsіonalnoho unіversytetu іmenі Tarasa Shevchenka. Pedahohіchnі nauky [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National
University. Pedagogical 1(1), 117-131. sciences], DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-1(324)-1-117-131 [in Ukrainian]
Udovenko, M. A. (2014). Metodyka formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnostі uchnіv pochatkovoi shkoly u protsesі vyvchennia "Osnov zdorovia" [Methods of formation of health-saving competence of elementary school students in the process of studying "Fundamentals of health"]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of educational and research work], 43, 238-246. [in Ukrainian]
Ushmarova, V. V. (2014). Suchasnі tendentsіi formuvannia hotovnostі vchytelіv pochatkovoi shkoly do roboty zі zdіbnymy ta obdarovanymy uchniamy [Current Trends in Forming Primary School Teachers' Readiness to Work with Capable and Gifted Students]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of educational and research work], 42, 141-148. [in Ukrainian]
Shevtsіv, Z. M. (2012). Osnovy sotsіalno-pedahohіchnoi dіialnostі [Fundamentals of social and pedagogical activity]. Kyiv: Tsentr uchbovoi lіteratury. [in Ukrainian]
Aslan, S., & Yukay-Yuksel, M. (2018). An investigation of the relationship between social behavior characteristics and self-perceptions of gifted children in primary school. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 6(1), 17–42. DOI: http://dx.doi.org/10.17478/JEGYS.2018.71
Uçar, F. M., Uçar, M. B., & Çalışkan, M. (2017). Investigation of gifted students' problem- solving skills. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 5(3), 15–28. DOI: http://dx.doi.org/10.17478/JEGYS.2017.61
World Health Organization. Ukraine.Statistics. Retrieved from: https://www.who.int/countries/ukr/en/.
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2020.54.01
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.