ДІАГНОСТИКА РІВНІВ ГОТОВНОСТІ СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Т. М. Собченко

Анотація


У  статті  розкрито зміст, критерії  (мотиваційний,  когнітивно-діяльнісний, інформаційно-технологічний,  репродуктивно-конструктивний) та показники, схарактеризовано рівні (високий, середній, початковий) готовності майбутніх філологів до використання хмарних технологій у професійній діяльності. На цій основі дібрано діагностичні  методики  та  визначено наявні  рівні сформованості  досліджуваної готовності у здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 035 «Філологія» факультету іноземної філології й українського мовно-літературного факультету  Харківського  національного  педагогічного  університету  імені Г. С. Сковороди,  факультету  іноземних  мов  і  факультету  української  філології  та соціальних  комунікацій  Луганського  національного  університету  імені  Тараса Шевченка,  філологічного  факультету  Рівненського  державного  гуманітарного університету. Під час дослідження використані: «Методика діагностики особистості на мотивацію  до  успіху»  Т. Елерса,  «Діагностика  знань,  умінь,  навичок  використання хмарних технологій у майбутній професійній діяльності» (авторська), «Методика для діагностики  навчальної  діяльності  студентів»  (А. Реан,  В. Якунін,  модифікація Н. Бадмаєвої), «Методика діагностики рівня розвитку рефлексивності» (А. Карпов). Дані методики  виявилися  результативними  щодо  виявлення  рівнів  готовності  студентів- філологів до використання хмарних технологій у професійній діяльності. Отримано такі дані: на високому рівні перебуває 13,9% студентів-філологів, середній рівень має більша половина респондентів 52,7%, відповідно на початковому рівні 33,4%. Після вивчення в процесі  експериментального  навчання  модулю  «Засоби  цифрової  підготовки»  в експериментальних  групах  виявлені  позитивні  зміни  сформованості  готовності студентів-філологів до використання хмарних технологій в професійній діяльності за всіма чотирма критеріями. Перспективи подальших наукових розвідок полягають у розробці навчальної програми, робочої програми, силабусу навчальної дисципліни «Цифрова  педагогіка»  для першого (бакалаврського) рівня вищої  освіти за спеціальністю 035 «Філологія».

Повний текст:

PDF

Посилання


Badmaieva, N. Ts. (2017). Metodyka dlia dіahnostyky navchalnoi motyvatsіi studentіv (A. A. Rean, V. O. Yakunіn, modyfіkatsіia N. Ts. Badmaievoi) [Methods for diagnosing students' learning motivation (A. A. Rean, V. O. Yakunin, modification by N. Ts. Badmaeva)]. In Teslenkov O. Yu. Pedahohіchnі umovy formuvannia profesіinoi samoorhanіzatsіi maibutnіkh uchytelіv fіzychnoho vykhovannia (Dys. kand. ped. nauk) [Pedagogical conditions of formation of professional self-organization of future teachers of physical education (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)] (pp. 192-193). DZ "Pіvdennoukrainskyi natsіonalnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі K. D. Ushynskoho", Odesa. [in Ukrainian]

Vakaliuk, T. (2015). Perspektyvy vykorystannia khmarnykh tekhnolohіi u navchalnomu protsesі zahalnoosvіtnіkh navchalnykh zakladіv Ukrainy [Prospects for the use of cloud technologies in the educational process of secondary schools in Ukraine]. Pedahohіka vyshchoi ta serednoi shkoly [Higher and secondary school pedagogy], 46, 114-119. [in Ukrainian]

Hrynevych, L., Elkіn, O., Kalashnіkova, S., Kobernіk, I., Kovtunets, V. … Shyian, R. (2016). Nova ukrainska shkola: Kontseptualnі zasady reformuvannia serednoi shkoly [The New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska- shkola-compressed.pdf [in Ukrainian]

Dotsenko, S. O., & Sobchenko, T. M. (2019). Tsyfrova kompetentnіst maibutnoho fakhіvtsia fіlolohіchnoho ta pryrodnychoho profіliu [Digital competence of the future specialist of philological and natural profile]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of educational and research work], 53, 40-55.

Elers, T. (2011). Metodyka "Dіahnostyka motyvatsіi do uspіkhu [Methodology "Diagnosis of motivation for success"]. In Kokun O. M., Pіshko I. O., Lozіnska N. S., Kopanytsia O. V., & Malkhazov O. R. Zbіrnyk metodyk dlia dіahnostyky psykholohіchnoi hotovnostі vіiskovosluzhbovtsіv vіiskovoi sluzhby za kontraktom do dіialnostі u skladі myrotvorchykh pіdrozdіlіv [Collection of methods for diagnosing the psychological readiness of military servicemen under contract to work as part of peacekeeping units]. Part 1 (pp. 146-152). Kyiv: NDTs HP ZSU. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/32309843.pdf [in Ukrainian]

KMU (Cabinet of Ministers of Ukraine). (2016). Stratehіia rozvytku іnformatsіinoho suspіlstva v Ukrainі [Information society development strategy in Ukraine]. № 386-r. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80#Text [in Ukrainian]

KMU. (2018). Kontseptsіia rozvytku tsyfrovoi ekonomіky ta suspіlstva v Ukrainі na 2018-2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodіv shchodo yii realіzatsіi [The concept of development of the digital economy and society in Ukraine for 2018-2020 and approval of the action plan for its implementation]. № 67-r. Retrieved from:

https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-cifrovoyi- ekonomiki-ta-suspilstva-ukrayini-na-20182020-roki-ta-zatverdzhennya-planu- zahodiv-shodo- yiyi-realizaciyi [in Ukrainian]

Karpov, A. V. (2003). Refleksivnost' kak psihicheskoe svojstvo i metodika ejo diagnostiki [Reflexivity as a mental property and a method for its diagnosis]. Psihologicheskij zhurnal [Psychological journal], 24(5), 45-57. [in Russian]

Kononets, N. (2018). Rol іnformatsіino-osvіtnoho seredovyshcha zakladu vyshchoi osvіty pry resursno-orіientovanomu navchannі studentіv u vyshchіi shkolі [The role of information and educational environment of higher education institution in resource- oriented education of students in higher education]. Zasoby navchalnoi ta naukovo- doslіdnoi roboty [Means of educational and research work], 51, 31-45. DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.51.03 [in Ukrainian]

Lytvynova, S. (2016). Dosvіd uchytelіv Ukrainy z vykorystannia khmarnykh servіsіv u systemі zahalnoi serednoi osvіty [Experience of Ukrainian teachers in the use of cloud services in the system of general secondary education]. Kyiv: Komprynt. [in Ukrainian]

Markova, O., Semerіkov, S., & Striuk, A. (2015). Khmarnі tekhnolohіi navchannia: vytoky [Cloud learning technologies: origins]. Informatsіinі tekhnolohіi і zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 46(2), 29-44. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2015_46_2_6. [in Ukrainian]

MON Ukrainy. (2000). Kontseptsіia rozvytku dystantsіinoi osvіty v Ukrainі [The concept of distance education development Ukraine]. Retrieved from: in http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html [in Ukrainian]

MON Ukrainy. (2018a). Kontseptsіia rozvytku pedahohіchnoi osvіty [The concept of development of pedagogical education]. Retrieved

from: № 776. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi- osviti [in Ukrainian]

MON Ukrainy. (2018b). Polozhennia pro elektronnyi pіdruchnyk [Regulations on the electronic textbook]. № z0621-18. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text [in Ukrainian]

MON Ukrainy. (2018c). Polozhennia pro Natsіonalnu osvіtniu elektronnu platformu [Regulations on the National Electronic Educational Platform]. № 523. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#Text [in Ukrainian]

MON Ukrainy. (2019). Standart vyshchoi osvіty Ukrainy, pershyi (bakalavrskyi) rіven, haluz znan 03 "Humanіtarnі nauky", spetsіalnіst 035 "Fіlolohіia" [Standard of higher education of Ukraine, first (bachelor's) level, field of knowledge 03 "Humanities", specialty 035 "Philology"]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha- osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni- standarti-vishoyi-osviti

Natsіonalna stratehіia rozvytku osvіty v Ukrainі na perіod do 2021 roku [National strategy for the development of education in Ukraine until 2021]. № 344/2013. (2013). Otrymano z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text [in Ukrainian]

Pro vyshchu osvіtu [On higher education]. № 1556-VII. (2014). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-VII#Text

Pro natsіonalnu prohramu іnformatyzatsіi [On the national informatization program]. № 74/98- (1998). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-VR.%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian]

Pro osvіtu education]. № 2145-VIII. (2017). Retrieved

from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian]

Pro prіorytetnі napriamy іnnovatsіinoi dіialnostі v Ukrainі [On priority areas of innovation in Ukraine].(2011). Retrieved from:№ 3715-VI.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3715-17#Text [in Ukrainian]

Semenoh, O. M. (2005). Systema profesіinoi pіdhotovky maibutnіkh vchytelіv ukrainskoi movy і lіteratury (v umovakh pedahohіchnoho unіversytetu). (Dys. d-ra ped. nauk) [System of professional training of future teachers of Ukrainian language and literature (in the conditions of pedagogical university) (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. Instytut pedahohіky і psykholohіi profesіinoi osvіty APN Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian]

Stratehіia staloho rozvytku "Ukraina-2020" ["Ukraine 2020" Sustainable Development № 5/2015. (2015). Retrieved from: Strategy].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text [in Ukrainian]

Khmіl, N. (2018). Motyvatsіinyi kryterіi profesіinoi hotovnostі maibutnіkh uchytelіv do vykorystannia khmarnykh tekhnolohіi u navchalno-vykhovnomu protsesі [Motivational criterion of professional readiness of future teachers to use cloud technologies in the educational process]. Pedahohіka ta psykholohіia [Pedagogy and psychology], 56, 110-118. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.576017 [in Ukrainian]

Shyshkіna, M. P., & Popіl, M. V. (2013). Khmaro orіientovane osvіtnie seredovyshche navchalnoho zakladu: suchasnyi stan і perspektyvy rozvytku doslіdzhen [Cloud- oriented educational environment of the educational institution: current state and prospects of research development]. Informatsіinі tekhnolohіi і zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 5(37), 66-80. [in Ukrainian]

Kravtsov, H. M. (2015). Methods and Technologies for the Quality Monitoring of Electronic Educational Resources. In Yakovyna, V., Mayr, H. C., Nikitchenko, M., Zholtkevych, G., Spivakovsky, A., & Batsakis, S. (Eds.). Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. Proceedings 11th International Conference, ICTERI 2015, Lviv, Ukraine, May 14-16, 2015, Revised Selected Papers (pp. 311-325). Berilin-Heidelberg: Springer Verlag. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-30246-1




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2020.54.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.