МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ МОТОРНОЮ АЛАЛІЄЮ
Анотація
У статті розкривається сутність поняття «комунікативна компетентність» у дітей із моторною алалією, яка є показником пізнавального розвитку та передумовою успішності подальшого освітнього процесу. Схарактеризовані основні складові організації корекційно-розвивальної роботи із дітьми старшого дошкільного віку із моторною алалією, що визначають ефективність процесу формування та розвитку їх комунікативно-мовленнєвої діяльності. Обґрунтовано та розроблено методику формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією, визначено її дидактичний зміст та основні етапи впровадження, а саме: координаційно-діагностичний, корекційно-мотиваційний та репродуктивно- комунікативний. Представлені методичні рекомендації щодо її застосування. Методика формування комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією була побудована на основі комунікативно-діяльнісного підходу з урахуванням механізмів міжпівкульної взаємодії. Автор висвітлює ефективні шляхи стимуляції міжфункціональної взаємодії півкуль головного мозку шляхом використання технік нейролінгвістичного програмування мовленнєвого висловлювання, використанням невербальних і вербальних засобів активізації мовленнєвої діяльності.
Підкреслено особливості використання авторської методики
процесі
у
експериментального навчання з метою формування комунікативної компетентності у дітей. Обґрунтована доцільність та ефективність застосування спеціалізованих психолого-педагогічних умов формування комунікативної компетентності у дітей досліджуваної категорії. Результати формуючого експерименту дають всі підстави стверджувати, що запропонована методика формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку сприяє підвищенню результативності означеного процесу. При цьому відмічено суттєві зрушення за визначеними показниками, а саме вміння проявляти ініціативу у спілкуванні, вміння підтримувати діалог, закріплення правильного використання у мовленні простих і складних речень, вміння встановлювати зв’язок слів у реченні за запитаннями, закріплення правильних мовленнєвих стереотипів, тощо.
Повний текст:
PDFПосилання
Bohush, A. M. (2008). Movlennievo-іhrova dіialnіst doshkіlnykіv: movlennievі іhry, sytuatsіi [Speech and play activities of preschoolers: speech games, situations]. Kyiv: Slovo. [in Ukrainian]
Bogush, A. M., & Gavrish, N. V. (2011). Doshkіlna lіngvodidaktika : teorіya і metodika navchannya dіtey rіdnoї movi v doshkіlnikh navchalnikh zakladakh [Preschool language didactics: theory and methods of teaching children their native language in preschool educational institutions]. Kyiv: Slovo. [in Ukrainian]
Zelіnska-Liubchenko, K. O. (2017). Korektsіino-lohopedychna robota z rozvytku movlennia v dіtei doshkіlnoho vіku іz motornoiu alalіieiu [Correctional and speech therapy work on speech development in preschool children with motor alleles]. Lohopedіia [Speech therapy], 10, 8-13. http://nbuv.gov.ua/UJRN/logoped_2017_10_3 [in Ukrainian]
Zakharova, O. (2012) Korrektsiya alalii: uprezhdayushchee vozdeystvie na narushennuyu rechevuyu i psikhorechevuyu predposylku [Correction of alalia: proactive impact on the impaired speech and psycho-speech prerequisite]. Doshkol'noe vospitanie [Preschool education], 12, 89-96. [in Russian]
Martynenko, I. V. (2017). Psykholohіchnі zasady formuvannia komunіkatyvnoi dіialnostі dіtei starshoho doshkіlnoho vіku z systemnymy porushenniamy movlennia (dys. … d-ra psykhоl. nauk) [Psychological principles of formation of communicative activity of children of senior preschool age with systemic speech disorders (Thesis for a Degree Doctor of Psychological Sciences)]. Natsіonalnyi pedahohіchnyi un-t іmenі
M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian]
Marchenko, I. S. (2017) Naukovo-teoretychnі osnovy problemy komunіkatyvnoho rozvytku dіtei іz alalіieiu [Scientific and theoretical bases of the problem of communicative development of children with alalia]. Naukovyi chasopys NPU іmenі M. P. Drahomanova. Seria 19. Korektsіina pedahohіka ta spetsіalna psykholohіia [Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov. Series 19. Correctional special psychology], pedagogy and 33, 36-42. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2017_33_9 [in Ukrainian]
Parfonova, H. I. (2015). Formuvannia usnoho zviaznoho movlennia u starshykh doshkіlnykіv іz motornoiu alalіieiu (Dys. kand. ped. nauk) [Formation of oral coherent speech in older preschoolers with motor alleles (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Natsіonalnyi pedahohіchnyi un-t іmenі M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian]
Pakhomova, N. G. (2006). Formuvannia movlennievoi hotovnostі dіtei starshoho doshkіlnoho vіku z dyzartrіieiu do navchannia v shkolі (Dys. kand. ped. nauk) [Formation of speech readiness of children of senior preschool age with dysarthria to study at school. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Instytut spetsіalnoi pedahohіky APN Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian]
Rogalska-Yablonska, І. P. (2016). Kompetentnіsniy pіdkhіd yak osnova formuvannya sotsіalno-komunіkativnoї kompetentnostі osobistostі u doshkіlnomu ditinstvі [Competence approach as a basis for the formation of social and communicative competence of the individual in preschool childhood]. Lyudinoznavchі studії.
Pedagogіka [Anthropological studies. Pedagogy], http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lstud_2016_2(34)__23 [in Ukrainian].
Sobotovich, E. F. (2003). Rechevoe nedorazvitie u detey i puti ego korrektsii (Deti s narusheniem intellekta i motornoy alaliey) [Speech underdevelopment in children and ways to correct it (Children with intellectual disabilities and motor alalia)]. Moskva: Klassikа Stil'. [in Russian]
Sokolov, A. V. (2002). Obschaya teoriya sotsialnoy kommunikatsii [General theory of social communication]. Sankt-Peterburg: Izd-vo Mihaylova V. A. [in Russian]
Tyshchenko, V. V. (2013). Zahalnyi nedorozvytok movlennia: perspektyvy podalshykh rozvіdok [General speech underdevelopment: prospects for further research]. Zbіrnyk naukovykh prats Kamianets-Podіlskoho natsіonalnoho unіveprsytetu іm. Ivana Ohіienka, Serіia: Sotsіalno-pedahohіchna [Collection of scientific works of Kamyanets- Podilsky National University named after Ivana Ogienko, Series: Socio-pedagogical], 23(2), 396-405. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_2013_23(2)__54 [in Ukrainian]
Trofymenko, L. I. (2013) Korektsіine navchannia z rozvytku movlennia dіtei starshoho doshkіlnoho vіku іz zahalnym nedorozvytkom movlennia: prohramno-metodychnyi kompleks [Correctional training for speech development of older preschool children with general speech underdevelopment: program-methodical complex]. Kyiv: PP "Aktualna osvіta". [in Ukrainian]
Sheremet, M. K. & Kondukova, S. V. (2012). Neirofіzіolohіchnі zasady movlennievoi dіialnostі u dіtei starshoho doshkіlnoho vіku z motornoiu alalіieiu [Neurophysiological principles of speech activity in older preschool children with motor alleles]. Lohopedіia [Speech therapy], 2, 3-6. http://nbuv.gov.ua/UJRN/logoped_2012_2_2 [in Ukrainian]
Shulha, T. (2019). Emotsіina kultura suchasnoho fakhіvtsia doshkіlnoi osvіty [Emotional culture of a modern specialist in preschool education]. Zasoby navchalnoi ta naukovo- doslіdnoi roboty [Means of educational and research work], 52, 36-52. doi: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2019.52.03 [in Ukrainian]
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2020.54.05
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.