СТРУКТУРНО-КОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «МЕДІАГРАМОТНІСТЬ УЧИТЕЛІВ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН»

Л. В. Хмарна

Анотація


Актуальність  формування  й  розвитку  медіаграмотності  вчителів,  пов’язана  з активізацією інформаційного протистояння України із країною-агресором, збільшенням впливу медіазасобів, зокрема New Media, на формування особистості, недостатня увага до медіаосвіти вчителів мистецьких дисциплін спричинили занурення автора статті у сутність  поняття  «медіаграмотність»,  усвідомлення  специфіки  медіаграмотності вчителів мистецтва та її структурування. Аналіз вітчизняної нормативно-правової бази (Концепції впровадження медіаосвіти в Україні, Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту»), міжнародних документів ЮНЕСКО (Media and information literacy: policy and strategy guidelines; Global Media and Information Literacy (MIL) Assessment Framework; Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era) з різних аспектів  розвитку  медіаграмотності,  вивчення  наукових  розвідок  українських  та зарубіжних  учених  дозволили  виокремити  найбільш  точне  визначення  феномену медіаграмотності: це сукупність мотивів, знань, умінь і можливостей, що сприяють добиранню,  використанню,  критичному  аналізові,  оцінюванню,  створюванню  та передаванню медіатекстів різних форм, жанрів, а також аналізові складних процесів функціонування  медіа  в  суспільстві.  Відзначено,  що  на  сьогодні  зміст  поняття медіаграмотність  значно  змінився  через  розвиток  цифрових  технологій.  Наразі ЮНЕСКО пропонує концептуальне поняття медіаінформаційної грамотності (МІГ), що об’єднує в одному понятті інформаційну та медіаграмотність, а також ІКТ та цифрову грамотність як такі, що взаємодоповнюють одна одну. На підставі вивчення наявних підходів до структурування медіаграмотності та медіакомпетентності, з урахуванням специфіки  професійної  діяльності  сучасних  учителів  освітньої  галузі  «Мистецтво» запропоновано структуру медіаграмотності вчителів мистецьких дисциплін в єдності когнітивного,  праксеологічного  та  емоційно-ціннісного  компонентів.  Розтлумачено зміст кожного із компонентів. Окреслено перспективи подальшого дослідження, які полягають  у  практичній  реалізації  завдань  формування  медіаграмотності  вчителів мистецьких дисциплін в системі післядипломної освіти вчителів.

Повний текст:

PDF

Посилання


Havrilova, L., & Khmarna, L. (2019). Formuvannia mediahramotnosti vchyteliv mystetskykh dystsyplin yak teoretychna problema [Formation of media literacy of teachers of art disciplines as a theoretical problem]. Innovatsiina pedahohika, Spetsvypusk [Innovative pedagogy, Special issue], 122-127.[in Ukrainian]

Hrynevych, L., Elkіn, O., Kalashnіkova, S., Kobernіk, I., Kovtunets, V. … Shyian, R. (2016). Nova ukrainska shkola: Kontseptualnі zasady reformuvannia serednoi shkoly [The New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska- shkola-compressed.pdf [in Ukrainian]

Ivanov, V. F., & Volosheniuk, O. V. (Eds.). (2012). Mediaosvita ta mediahramotnist: pidruchnyk [Media education and media literacy: a textbook] Kyiv: Tsentr vilnoi presy. [in Ukrainian]

Kravchyshyna, O. (2018). Formuvannja ghotovnosti majbutnikh vykhovateliv do vykorystannja zasobiv mediaosvity u navchaljno-vykhovnomu procesi doshkiljnykh navchaljnykh zakladiv. (Dys. kand. ped. nauk) [Formation of readiness of future educators to use the means of media education in the educational process of preschool educational institutions. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. DZ "Lughansjkyj nacionaljnyj universytet imeni Tarasa Shevchenka", Starobiljsjk. [in Ukrainian]

Mіnіsterstvo kultury Ukrainy [Ministry of Culture of Ukraine]. (2017). Kontseptsіia suchasnoi mystetskoi shkoly: Nakaz Mіnіsterstva kultury Ukrainy vіd 20.12.2017 roku № 1433.

[The modern of school Retrieved from: art concept a

http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245415870&cat_id=2454 15844 [in Ukrainian]

Mіnіsterstvo osvіty і nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2004). Pro zatverdzhennja Koncepciji khudozhnjo-estetychnogho vykhovannja uchniv u zaghaljnoosvitnikh navchaljnykh zakladakh ta Kompleksnoji proghramy khudozhnjo- estetychnogho vykhovannja u zaghaljnoosvitnikh ta pozashkiljnykh navchaljnykh zakladakh [On approval of the Concept of artistic and aesthetic education of students in secondary schools and the Comprehensive program of artistic and aesthetic education in secondary and out-of-school educational institutions]: Nakaz Mіnіsterstva і nauky osvіty Ukrainy. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1_11290-04#Text. [in Ukrainian]

Mіnіsterstvo osvіty і nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2018). Pro zatverdzhennja koncepciji rozvytku pedaghoghichnoji osvity [About the statement of the concept of development of pedagogical education]. Nakaz Mіnіsterstva osvіty і nauky Ukrainy. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya- koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti. [in Ukrainian]

Naidonova, L. O., & Sliusarevskyi, M. M. (Eds.). (2016). Kontseptsіia vprovadzhennia medіaosvіty v Ukrainі: nova redaktsіia [The concept of introducing media education in Ukraine: a new edition]. Retrieved from: http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya- vprovadzhennya-mediaosvity/ [in Ukrainian].

Onkovych, H. (2014). Profesіino-orіientovana medіaosvіta u vyshchіi shkolі [Professionally- oriented media education in higher education]. Vyshcha osvіta Ukrainy. Teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys [Higher education in Ukraine. Theoretical and scientific-methodical journal], 2(53), 80-87. [in Ukrainian]

Osiukhіna, M. O. (2018). Medіa- ta іnformatsіina hramotnіst yak skladova suchasnykh іnformatsіino-komunіkatsіinykh obmіnіv (natsіonalna kontseptsіia u kontekstі svіtovoho dosvіdu). (Dys. kand. nauk іz sotsіalnykh komunіkatsіi) [Media and information literacy as a component of modern information and communication exchanges (national concept in the context of world experience) (Thesis for a Degree Candidate of Sciences of Social Communication)]. Dnіprovskyi natsіonalnyi unіversytet іm. O. Honchara, Dnіpro. [in Ukrainian]

Petryk, L. V. (2020). Pіdhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly do zastosuvannia medіazasobіv na urokakh іnozemnykh mov. (Dys. kand. ped. nauk) [Preparing future primary school teachers for the use of media in foreign language lessons. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kyivskyi unіversytet іmenі Borysa Hrіnchenka, Kyiv. [in Ukrainian]

Pro vyshchu osvіtu [On Higher Education]. № 1556-VII. (2014). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian]

Pro osvіtu [ On Education]. № 2145-VIII. (2017). Retrieved from:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. [in Ukrainian]

Pro povnu zahalnu seredniu osvіtu [On Complete General Secondary Education]. № 463-IX. (2020). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian]

Fjodorov, A. V. (2007). Razvitie mediakompetentnosti i kriticheskogo myshlenija studentov pedagogicheskogo vuza [Development of media competence and critical thinking of students of a pedagogical university]. Moskva: Izd-vo MOO VPP UNESKO "Informacija dlja vseh". [in Russian]

Shaibe, S., & Rohou, F. (2017). Medіahramotnіst: pіdruchnyk dlia vchytelіv [Media literacy: a textbook for teachers]. Kyiv: Tsentr Vіlnoi Presy, Akademіia Ukrainskoi Presy. [in Ukrainian]

Shubenko, N. (2010). Formuvannia medіakultury maibutnoho vchytelia muzyky zasobamy audіovіzualnykh mystetstv. (Dys. kand. ped. nauk) [Formation of media culture of the future music teacher by means of audiovisual arts. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kyivskyi unіversytet іmenі B. Hrіnchenka, Kyiv. [in Ukrainian]

Iachmenyk, M. (2019). Pіdhotovka maibutnіkh uchytelіv ukrainskoi movy і lіteratury do vykorystannia zasobіv medіaosvіty u profesіinіi dіialnostі. (Dys. kand. ped. nauk) [Preparation of future teachers of Ukrainian language and literature for the use of media education in the profession of activity. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Sumskyi derzhavnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі A.S. Makarenka, Sumy. [in Ukrainian]

Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge, UK: Polity Press.

Grizzle, A., Moore, P., Dezuanni, M., Asthana, S., Wilson, C., Banda, F., & Onumah, Ch. (2013). Media and information literacy: policy and strategy guidelines. Paris: UNESCO. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000225606

Moeller, S., Joseph, A., Lau, J. & Carbo, T. (2011). Towards media and information literacy indicators: Background Document of the Expert Meeting 4-6 November 2010, Bangkok, Thailand.Paris: UNESCO. Retrieved from: https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/towards-media-and- Information-literacy-indicators.pdf.

Potter, W. (2013). Media literacy. Los Angeles: Sage Publications.

UNESCO. (2013). Global Media and Information Literacy (MIL) Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. Paris: UNESCO. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224655.page=22.

UNESCO. (2014). Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era. Retrieved from: http://www.unesco.org/new/en/communication-and- information/resources/news-and-in-focus-articles/in-focus-articles/2014/paris- declaration-on-media-and-information-literacy-adopted/

UNESCO. (2017). Media and Information Literacy. MIL as Composite Concept. Retrieved from: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media- development/media-literacy/mil-as-composite-concept/.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2020.54.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.