ФЕНОМЕН МЕДІАОСВІТИ В ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

І. А. Хижняк, О. Є. Ішутіна

Анотація


Глобалізаційні  процеси  в  суспільстві,  а  також  швидкі  темпи  цифровізації актуалізують  ролі  освіти  в  умовах  сьогодення.  Сучасний  освітній  процес  нерозривно пов’язаний  із  інформаційно-комунікаційними  технологіями  та  засобами  масової комунікації,  що  підкреслює актуальність  досліджень  у  галузі  медіаосвіти.  Наявні розбіжності у трактуванні феномену медіаосвіти зумовили мету дослідження. Зауважено, що в нормативних документах медіаосвіта в Україні тлумачиться як складова освітнього процесу, спрямована на формування медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою традиційних (друковані видання, радіо, кіно, телебачення)  і  новітніх  (комп’ютерно-опосередковане  спілкування,  Інтернет,  мобільна телефонія) засобів масової комунікації. Автори проаналізували різні визначення медіаосвіти українських  і  зарубіжних  науковців  у  контексті  професійно-педагогічного  дискурсу  і дійшли  висновку,  що  в  науковому  полі  України  паралельно  функціонують  розуміня медіаосвіти як вивчення медіа і навчання за допомогою медіа. Автори пояснюють цей факт взаємонакладанням  двох  запозичених  із  зарубіжної  наукової  термінології  понять  – медіаосвіта (media education) і вивчення медіа (media studies), які обидва спрямовані на формування  і  розвиток  медіаграмотності  (media  literacy)  особистості.  Зважаючи  на багатогранність феномену медіаосвіти, автори зауважують розбіжності у трактуванні цього поняття зарубіжними і вітчизняними науковцями: у зарубіжних дослідження наголошено на формуванні особистості автономної від медіа, здатної критично мислити і аналізувати медіатексти. У вітчизняних дослідженнях медіаосвіта більше спрямована на підготовку особистості до життя і ефективної взаємодії в інформаційному суспільстві, а також на формування готовності працювати з медіаобладнанням та використовувати можливості медіа в освітньому процесі.

Повний текст:

PDF

Посилання


Baryshpolets, O. T. (2014). Ukrainskyi slovnyk medіakultury [Ukrainian media culture dictionary]. Kyiv: Mіlenіum. [in Ukrainian]

Bіnytska, K. (2014). Dosvіd rozvytku medіaosvіty v zarubіzhnykh krainakh [Experience in the development of media education in foreign countries]. Zbіrnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohіchnoho unіversytetu іmenі Pavla Tychyny [Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna], 1, 37-44. [in Ukrainian]

Volosheniuk, O. V., & Ivanov, V. F. (Eds.). (2018). Medіahramotnіst u pochatkovіi shkolі: posіbnyk dlia vchytelia [Media literacy in primary school: a teacher’s guide]. Kyiv: TsVP, AUP. [in Ukrainian]

Herasymovych, M. (2020). Medіaosvіta v Ukrainі yak chynnyk na shliakhu stanovlennia іnformatsіinoho suspіlstva [Media education in Ukraine as a factor in the formation of the information society]. In Volosheniuk, O. V., Ivanov, V. F. (Eds.). Zbіrnyk statei Vosmoi

mіzhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsіi "Krytychne myslennia epokhu v toksychnoho kontentu" [Proceedings of the Eighth International Scientific and Methodological Conference "Critical Thinking in the Age of Toxic Content"] (pp. 30-33). Kyіv, Tsentr Vіlnoi Presy, Akademіia ukrainskoi presy. [in Ukrainian]

Dychkіvska, I. M. (2015). Innovatsіinі pedahohіchnі tekhnolohіi [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian]

Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopedіia osvіty [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurіnkom Inter. [in Ukrainian]

Ivanova, T., & Izbash, S. (2020). Metodychnі "rodzynky" onlain-trenіnhu z medіahramotnostі "Bud v trendі: MIH v online!" [Methodical "highlights" of the online media literacy training "Be in trend: MIL online!"]. Kyiv: Akademіia ukrainskoi presy, Tsentr vіlnoi presy. [in Ukrainian]

Kachura, O. (2017). Formuvannia medіahramotnostі dytyny v ramkakh navchalno-vykhovnoho protsesu doshkіlnoho navchalnoho zakladu [Formation of a child’s media literacy within the educational process of a preschool educational institution]. In Volosheniuk, O. V., Ivanov, V. F. (Eds.). Zbіrnyk statei Piatoi mіzhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsіi "Praktychna medіahramotnіst: ukrainskі perspektyvy"

mіzhnarodnyi dosvіd ta [Proceedings of the Fifth International Scientific and Methodological Conference "Practical Media Literacy: International Experience and Ukrainian Perspectives"] (pp. 111-124). Kyiv: Tsentr Vіlnoi Presy, Akademіia ukrainskoi presy. [in Ukrainian]

Kolesnіkova, I. V. (2018). Rozvytok medіakultury vchytelіv u zakladakh pіsliadyplomnoi pedahohіchnoi osvіty. (Dys. kand. ped. nauk) [Development of media culture of teachers in institutions of postgraduate pedagogical education]. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences). Zhytomyrskyi derzhavnyi unіversytet іmenі Ivana Franka, Zhytomyr. [in Ukrainian]

Kuzma, I. I. (2019). Formuvannia medіahramotnostі dіtei starshoho doshkіlnoho vіku: teorіia і tekhnolohіia. [Formation of media literacy of older preschool children: theory and technology]. Ternopіl: Osadcha Yu. V. [in Ukrainian]

Lytvyn, A. (2009). Zavdannia medіaosvіty v kontekstі pіdvyshchennia yakostі profesіinoi pіdhotovky [Tasks of media education in the context of improving the quality of training]. Pedahohіka і psykholohіia profesіinoi osvіty [Pedagogy and Psychology of Vocational Education], 4, 9-21. [in Ukrainian]

Naidonova, L. A., & Baryshpolets, O. T. (2010). Medіakultura osobystostі: sotsіalno- psykholohіchnyi pіdkhіd [Media culture of personality: socio-psychological approach]. Kyiv: Mіlenіum. [in Ukrainian]

Naidonova, L. A., & Sliusarevskyi, M. M. (Eds.) (2016). Kontseptsіia vprovadzhennia medіaosvіty v Ukrainі (nova redaktsіia) [The concept of introducing media education in Ukraine (new edition)]. Kyiv: Instytut sotsіalnoi ta polіtychnoi psykholohіi NAPN Ukrainy. Retrieved from: http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya- mediaosvity/ [in Ukrainian]

Netreba, M. M. (2020). Metodyka orhanіzatsіi medіaosvіty v pochatkovіi shkolі [Methods of organizing media education in primary school]. Naukovі zapysky VDPU іm. M. Kotsiubynskoho. Serіia "Pedahohіka і psykholohіia" [Scientific notes of VSPU named after M. Kotsyubynsky. Series "Pedagogy and Psychology"], 61, 47-51.

DOI https://doi.org/10.31652/2415-7872-2020-61-47-51 [in Ukrainian]

Onkovych, H. V. (2008). Medіaosvіta yak іntelektualno-komunіkatyvna merezha [Media education as an intellectual and communicative network]. Vyshcha osvіta Ukrainy [Higher Education of Ukraine], 3, 130-137. [in Ukrainian]

Potiatynyk, B. (2004). Medіa: kliuchі do rozumіnnia [Media: keys to understanding]. Lvіv: Vyd-vo PAIS. [in Ukrainian]

Semeniako, Yu. B. (2019). Vykhovannia u dіtei starshoho doshkіlnoho vіku osnov kultury vykorystannia medіaproduktsіi u zakladakh

doshkіlnoi osvіty. (Dys. kand. ped. nauk) [Educating older children of preschool age the basics of the culture of using media products in preschool education. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Instytut problem vykhovannia Natsіonalnoi akademіi pedahohіchnykh nauk Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian]

Taraba, I. O. (2018). Medіaosvіta na urokakh іnozemnoi movy v pochatkovіi shkolі [Media education in foreign language lessons in primary school]. Informatsіinі tekhnolohіi і zasoby navchannia [Information Technologies and Learning Tools], 64(2), 66-72.

DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v64i2.1936 [in Ukrainian]

Tereshchuk, H., Kuzma, I., Yankovych, O., & Falfushynska, H. (2019). Formuvannia uspіshnoi osobystostі uchnia v ukrainskіi pochatkovіi shkolі pіd chas vprovadzhennia medіaosvіty [Formation of a successful student’s personality in the Ukrainian primary school while introducing media education]. Osvіtnіi vymіr [Educational dimension], 52, 39-55.

DOI: https://doi.org/10.31812/pedag.v52i0.3775 [in Ukrainian]

Fursykova, T. V. (2020). Teoretychnі і metodychnі zasady rozvytku profesіinoi medіakultury maibutnіkh mahіstrіv osvіty. (Dys. d-ra. ped. nauk) [Theoretical and methodical bases of development of professional media culture of future masters of education. (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. Tsentralnoukrainskyi derzhavnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі Volodymyra Vynnychenka, Kropyvnytskyi. [in Ukrainian]

Amdam, S. (2017). Media Education Goes Professional? Media Teachers’ Self-Image, Positioning and Educational Focus. Nordicom Review, 38(1), 81-95.DOI: https://doi.org/10.1515/nor-2016-0019

Drotner, K., & Erstad, O. (2014). Inclusive Media Literacies: Interlacing Media Studies and Education Studies. International Journal of Learning and Media, 4(2), 19-34.

Christ, W. G. (2020). Defining media education. In W. G. Christ (Ed.). Media education assessment handbook (pp. 2-22). Routledge.

Gerbner G. (1995). Educators Activists Organize to Promote Media Literacy in U.S. The New Citizen, 2(2), 15-18.

Mason, L. E. (2017). The Significance of Dewey’s Democracy and Education for 21-st Century Education. Education and Culture, 33(1), 41-57.

Masterman, L. A. (1997). Rational for Media Education. In Kubey, R. (Ed.) Media Literacy in the Information Age. (pр. 15-68). New Brunswick & London: Transaction Publishers.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2020.55.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.