ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ЗАЛУЧЕННЯ ШКОЛЯРІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ ДО ТУРИСТСЬКО-КРАЄЗНАВЧОГО НАПРЯМУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

В. Є. Коваленко

Анотація


У статті розглядається проблема визначення психолого-педагогічних засад
залучення школярів з інтелектуальними порушеннями до гурткової роботи туристсько- краєзнавчого напряму позашкільної освіти. Актуальність наукової розвідки обумовлена наявністю потенційних можливостей використання змісту освіти туристсько- краєзнавчого напряму щодо гармонізації процесів розвитку та соціалізації школярів з інтелектуальними порушеннями. Залучення дітей з інтелектуальними порушеннями до туристсько-краєзнавчої діяльності дозволяє розвивати їх самосвідомість, національну ідентичність, реалізувати інтереси у вивченні природного різноманіття, історико- культурного надбання України та світу, формуванні туристсько-спортивних та краєзнавчих знань, умінь і навичок, розвитку навичок самообслуговування, задоволення потреб у русі, стимуляції фізичного розвитку. Автором визначено психологічні засади включення школярів з інтелектуальними порушеннями до туристсько-краєзнавчої діяльності, що виявляються в первинній діагностиці та моніторингу інтересів та схильностей школярів з інтелектуальними порушеннями, психолого-педагогічному стимулюванні мотивації, самостійності та цілепокладання цих школярів; педагогічній діагностиці стану моторного розвитку та рухових якостей; виявленні ступеня сформованості навичок самообслуговування та самостійного проживання. Педагогічні засади залучення школярів з інтелектуальними порушеннями до туристсько-краєзнавчої діяльності базуються на визначенні просторово-предметних, психодидактичних і соціальних умов освітнього середовища гурткової роботи. Просторово-предметні умови освітнього середовища характеризують сукупність просторових і предметних «одиниць» (приміщень, меблів, приладів тощо) та спосіб їх функціонування в освітньому середовищі, яке надає суб'єктам комплекс різноманітних можливостей, провокуючи їх на вияв самостійності та вільної активності у різних видах діяльності, що є чинником та загальною закономірністю пізнавального розвитку. Психодидактичні умови передбачають наявність модифікованих курикулумів, адаптованих до 
психічної діяльності, потенційних можливостей і потреб школярів з інтелектуальними порушеннями. Соціальні освітні середовищні умови передбачають визначення стилю та форм взаємодії гуртківців і педагога туристсько-краєзнавчого гуртка, з метою підвищення соціалізованості та розвитку школярів, розвитку їх соціального досвіду, самостійності та соціально-нормативної поведінки.


Повний текст:

PDF

Посилання


Bekh, I. D. (2018). Osobystіst na shliakhu do dukhovnykh tsіnnostei [Personality on the way to spiritual values]. Kyiv-Chernіvtsі : Bukrek. [in Ukrainian].

Busel, V. T. (Ed.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpіn: Perun. Retrieved from: http://sum.in.ua/s/zasada [in Ukrainian].

Drozd, L. V. (2020). Korektsiino-rozvyvalna prohrama z formuvannia zhyttievoho tsilepokladannia u pidlitkiv v umovakh spetsialnykh zakladiv osvity. [Correctional and developmental program for the formation of life goals in adolescents in special educational institutions]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Psykholohichni nauky, 2, 183-190. [in Ukrainian].

Kovalenko, V. Ye. (2019a). Vzaiemodiia zakladiv pozashkilnoi ta zahalnoi serednoi osvity u protsesi sotsializatsii ditei z intelektualnymy porushenniamy. [Interaction of out-of- school and general secondary education institutions in the process of socialization of children with intellectual disabilities.]. Pedahohika ta psykholohiia, 61, 81-91. [in Ukrainian].

Kovalenko, V. Ye. (2019b). Pozashkіlna osvіta dіtei z osoblyvymy osvіtnіmy potrebamy yak faktor yikh sotsіalіzatsіi. [Features of socialization of children with intellectual disabilities in the ontogenetic dimension]. In Man and environment, trends and prospects. Abstracts of III International Scientific and Practical Conference (Tokyo, Japan. 10-11 February 2020) (рр. 139-141). Tokyo: ISG. [in Ukrainian].

Kovalenko, V. Ye. (2020a). Vikovi osoblyvosti sotsialnoho stanovlennia ditei z intelektualnymy porushenniamy spetsialnykh psykholoho-pedahohichnykh v doslidzhenniakh [Age features of social formation of children with intellectual disabilities in special psychological and pedagogical researches]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho Derzhavnoho Universytetu. Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Pedagogy and psychology], 6(2), 173-184. [in Ukrainian].

Kovalenko, V. Ye. (2020b). Osoblyvostі sotsіalіzatsіi dіtei z іntelektualnymy porushenniamy v ontohenetychnomu vymіrі [Features of socialization of children with intellectual disabilities in the ontogenetic dimension]. In Inkliuzyvne osvіtnie seredovyshche: problemy, perspektyvy ta krashchі praktyky: tezy dopovіdei 20 Mіzhnarodnoi naukovo- praktychnoi konferentsіi (m. Kyiv, 18–19 lystopada 2020 r.) [Inclusive educational environment: problems, perspectives and best practices: abstracts of the reports of the 20 International scientific-practical conference (Kyiv, November 18-19, 2020)], 1. Kyiv: Unіversytet "Ukraina".

Kovalenko, V. Ye. (2020c). Sotsializatsiia ditei z intelektualnymy porushenniamy u hurtkovii roboti sportyvno-ozdorovchoho napriamu pozashkilnoi osvity [Socialization of children with intellectual disabilities in the group work of sports and recreation of out-of-school education]. In Fіzychne vykhovannia ta sport v zakladakh vyshchoi osvіty: materіaly II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsіi (z mіzhnarodnoiu uchastiu) (18 hrudnia 2020 roku, m. Kharkіv) (ss. 184-186) [Physical education and sports in higher education institutions: materials of the II All-Ukrainian scientific-practical conference (with international participation) (December 18, 2020, Kharkiv)] (pp. 184-186). Kharkiv: KhNEU іm. S. Kuznetsia. [in Ukrainian].

Kovalenko, V. Ye. (2020d). Sotsializatsiia osobystosti yak predmet psykholoho- pedahohichnykh ta sotsiolohichnykh doslidzhen [Socialization of personality as a subject of psychological, pedagogical and sociological research]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko Lviv National University], 7(338), 5- 16. [in Ukrainian]

Kovalenko, V. Ye. (2020e). Struktura systemy pozashkilnoi osvity v Ukraini. [The structure of the out-of-school education system in Ukraine]. SWorldJournal, 6,(4), 103-107. [in Ukrainian]

Kovalenko, V. Ye. (2020f). Tsinnisni oriientatsii osobystosti yak pokaznyk sotsializovanosti ditei z intelektualnymy porushenniamy [Value orientations of personality as an indicator of socialization of children with intellectual disabilities]. In Psykholohіia ta pedahohіka: suchasnі metodyky ta іnnovatsіi, dosvіd praktychnoho zastosuvannia: Zbіrnyk tez naukovykh robіt uchasnykіv mіzhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsіi (m. Lvіv, 23–24 zhovtnia 2020 roku) (ss. 61-64) [Psychology and pedagogy: modern methods and innovations, experience of practical application: Collection of abstracts of scientific works of participants of the international scientific- practical conference (Lviv, October 23-24, 2020)] (pp. 61-64). Lvіv: HO "Lvіvska pedahohіchna spіlnota". [in Ukrainian]

Kovalenko, V. Ye., & Turenko, N. M. (2020). Hurtkova robota yak zasib sotsializatsii ditei z intelektualnymy porushenniamy [Group work as a means of socialization of children with intellectual disabilities.]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 9(103), 78-90. [in Ukrainian]

Lytovchenko, O. V. (2013). Suchasnі modelі zaluchennia dіtei ta molodі z osoblyvymy potrebamy do pozashkіlnoi osvіty [Modern models of involvement of children and youth with special needs in out-of-school education]. Aktualnі problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of education and upbringing of people with special needs], 10, 130-139. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2013_10_14 [in Ukrainian].

Markhaliuk, N. P. (Ed.). (2020). Formy roboty z vyvchennia ridnoho kraiu yunymy kraieznavtsiamy [Forms of work on the study of the native land by young local historians]. Retrieved

from:http://st-[in test.fln.com.ua/upload/files/123/85ddf462db0b9afe116ba33c6d68a8c6.pdf Ukrainian]

Myronova, S. P. (2008) Olіhofrenopedahohіka [Oligophrenic pedagogy]. Kamianets- Podіlskyi: Kamianets-Podіlskyi derzhavnyi unіversytet; redaktsіino-vydavnychyi vіddіl. [in Ukrainian]

Mіnіsterstvo osvіty і nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2014). Pro zatverdzhennia normatyvno-pravovykh aktіv, yakі rehlamentuiut poriadok orhanіzatsіi turystsko-kraieznavchoi roboty: Nakaz MON Ukrainy vіd 02.10.2014 № 1124 [On approval of normative legal acts regulating the procedure for organizing tourist and local lore work: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine

dated 02.10.2014 № 1124].Retrieved from:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1340-14#Text

Mіnіsterstvo okhorony zdorovia Ukrainy [Ministry of Health of Ukraine]. (2013). Pro zatverdzhennia Derzhavnykh sanіtarnykh norm ta pravyl "Hіhіienіchnі vymohy do ulashtuvannia, utrymannia і rezhymu spetsіalnykh zahalnoosvіtnіkh shkіl (shkіl- іnternatіv) dlia dіtei, yakі potrebuiut korektsіi fіzychnoho ta (abo) rozumovoho rozvytku, ta navchalno-reabіlіtatsіinykh tsentrіv": Nakaz MOZ Ukrainy № 144 vіd 20.02.2013 [On approval of the State sanitary norms and rules "Hygienic requirements for the arrangement, maintenance and regime of special secondary schools (boarding schools) for children in need of correction of physical and (or) mental development, and training and rehabilitation centers": Order of the Ministry of Health of Ukraine № 144 from 20.02.2013]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0410-13#Text

Morozova, N. G. (1969). Formirovanie poznavatel'nyh interesov u anomal'nyh detej [Formation of cognitive interests in abnormal children]. Moskva: Prosveshhenie. [in Russian].

Omelchenko, D. H. (2017). Navchalna prohrama z pozashkilnoi osvity "Iuni turysty- kraieznavtsi". Pochatkovyi riven. [Curriculum for extracurricular education "Young tourists-local historians". Initial level]. Retrieved from:

https://drive.google.com/file/d/0B0kHwvQLtSb5TWZtTEY3WDlwc1E/view?resourc ekey=0-SQlzlWV3MafgzEqwe9GyfQ. [in Ukrainian].

Redіna, V. A. (2000) Orhanіzatsіia poshukovoi dіialnostі uchnіv u pozashkіlnykh zakladakh osvіty (Dys. kand. ped. nauk) [Organization of search activities of students in out-of- school educational institutions (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Institute of Education Problem, Kyiv [in Ukrainian].

Synov, V. M., Bystrova, Yu. O., Kovalenko, V. Ye., & Bystrov, A. Ye. (2019). Vysvitlennia problemy emotsiino-povedinkovykh porushen v osib z intelektualnoiu nedostatnistiu v ukrainskii psykholoho-pedahohichnii nautsi [Coverage of the problem of emotional and behavioral disorders in people with intellectual disabilities in the Ukrainian psychological and pedagogical science]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky [Current issues of correctional education. Pedagogical sciences], 13, 242-256. [in Ukrainian].

Suprun, M. O. (2009) Korektsіine vykhovannia uchnіv dopomіzhnoi shkoly zasobamy uchnіvskoho samovriaduvannia [Corrective education of auxiliary school students by means of student self-government]. Kyiv: MP "Lesia". [in Ukrainian]

Shulzhenko, D. I. (2018). Etychna ta psykhokorektsiina skladovi inkliuzyvnoi systemy navchannia uchniv iz intelektualnymy ta autystychnymy porushenniamy [Ethical and psycho-correctional components of an inclusive education system for students with intellectual and autistic disorders]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology], 35, 173-180. [in Ukrainian]

Agran M., Wojcik A., Cain I., Thoma С., Achola E., Austin K., Nixon C. & Tamura R. (2017). Participation of Students with Intellectual and

Developmental Disabilities in Extracurricular Activities. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities. 52 (1) (March 2017), 3-12. [in English]

Efthymiou, E. & Kington, A. (2017). The development of inclusive learning relationships in mainstream settings: A multimodal perspective. Cogent Education, 4. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2017.1304015. [in English].

Wethal, E. (2014). Inclusion of children and youth with disabilities in scouting. (Master’s Thesis Master of Philosophy in Special Needs Education). University of Oslo. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/30829927.pdf [in English].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2020.55.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.