ОРФ-ПЕДАГОГІКА В СИСТЕМІ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Н. Б. Кривошея, В. О. Мартинова

Анотація


У статті розкрито значення орф-педагогіки в системі музичної освіти дітей дошкільного віку. На основі законодавчих і нормативних документів визначено, що одним зі шляхів усебічного та гармонійного розвитку дитини є залучення її в процес музичного виховання, яке потужно впливає на розвиток особистості. Зазначено, що надзвичайно дієвою в процесі формування мистецько-творчої компетентності дітей дошкільного віку є орф-педагогіка, головним призначенням якої є залучення всіх дітей до музичної діяльності незалежно від їхніх здібностей, розкутість індивідуально-творчих сил, розвиток музикальності та творчості, вивільнення природних здібностей, самоствердження особистості, розвиток самостійності та свободи мислення тощо. Зауважено, що орф-педагогіка – це альтернативна система музичної освіти з головним складником імпровізацією, особливість якої полягає в глибокому та органічному взаємозв’язку музики, руху та мови. Акцентовано, що вона ґрунтується на принципах: навчання потрібне для розвитку (від потрібно до хочу); рух, звук, мова, спів неподільно пов’язані спочатку, і поступово поділяються потім (від єдності до розподілу), процес важливіший за результат (від процесу до результату), практика важливіша за теорію (від розваги до навчання). Розкрито зміст елементів системи орф-педагогіки (мовні вправи (декламація віршів і прози під супровід, голосові звукові ефекти – жартівливі віршики, забавлянки, лічилки, примовки, потішки «Кожушок», «Мишеня», «Дощик», «Жабки», «Кулачки й долоньки» тощо), поетичне музикування (читання під музичний супровід – «Осіння казка», вірш «Ніч», словесна гра з рухами «Веселий дід» тощо), музично-рухові вправи (рух під музику – «Іди, іди, дощику», «Ходить гарбуз по городу», «Подоляночка», «Будь уважним» тощо), гра на елементарних музичних інструментах (музичні іграшки та інструменти – ігри «Наш оркестр», «Музичні інструменти», «Чий ансамбль краще?», «Магазин музичних інструментів» тощо), елементарний музичний театр (інтегративна ігрова діяльності, з одночасним використанням музики, руху, танцю, мови та художнього образу – Музична казка про висоту звуків, казка «Про високі та низькі звуки», казка «Як виникли ноти?» тощо)) у системі музичної освіти дітей дошкільного віку. Доведено, що використання елементів орф-педагогіки сприяє розв’язанню важливого питання освіти через творчість.

Ключові слова


орф-педагогіка, музична освіта, діти дошкільного віку, мовні вправи, поетичне музикування, музично-рухові вправи, гра, музичні інструменти, музичний театр

Повний текст:

PDF

Посилання


Arystova, L. (2018). Metodyka muzychnoho navchannia ta vykhovannia: navch.- metod posibnyk [Teaching methods of music education and upbringing: teaching method: educational-methodical manual]. Mykolaiv: Ilion [in Ukrainian].

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) vid 12.01.2021 r. [Basic component of preschool education (State standard of preschool education) dated 12.01.2021]. Retrieved from: https://ezavdnz.mcfr.ua/867839 [in Ukrainian].

Barenboim, L. A. (Red.). (1970). Sistema detskogo muzykalnogo vospitaniia Karla Orfa [System of children’s musical education by Carl Orff]. Retrieved from: https://ru.ua1lib.org/book/3040453/b6adae [in Russian].

Bielko, T. V. (2019). Movlennievi ta muzychno-rukhovi vpravy z vykorystanniam elementiv metodyky Karla Orfa [Speech and music-motor exercises using elements of Carl Orff’s method]. Retrieved from: http://dnz1.dvor-

Butko, V. (2019). «Privetstvennye pesenki» dlia muzykalnykh zaniatii s detmi doshkolnogo vozrasta [“Welcome songs” for music lessons with preschool children]. In Orf-pidkhid u rozvytku kreatyvnosti: shliakhy intehratsii u suchasnu mystetsku osvitu: zb. materialiv II Mizhnarodnoi naukovo praktychnoi konferentsii, m. Kyiv (Ukraina) 17 bereznia 2019 roku [Orff approach in the development of creativity: ways of integration into modern art education: collection of materials of the II International Scientific and Practical Conference, Kyiv (Ukraine) March 17, 2019]. (pp. 46–48). Chernihiv: PAT «PVK» Desna» [in Ukrainian].

Cherkasov, V. (2016). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and teaching methods of music education]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Chernous, T. (2017). Orf-metod yak terapiia [Orff-method as therapy]. Elektronnyi zhurnal «Muzychnyi kerivnyk» [Electronic Journal “Musical Director”], 11, 25 [in Ukrainian].

Hats, H., & Dobryniuk L. (2017). Muzychne vykhovannia yak nevidiemnyi chynnyk harmoniinoho rozvytku ditei doshkilnoho viku [Musical education as an integral factor in the harmonious development of children of preschool age]. Pedahohichnyi chasopys Volyni [Volyn Pedagogical Journal], 2, 21–26 [in Ukrainian].

Heorhian, N. M. (1998). Rozvytok tvorchykh zdibnostei molodshykh shkoliariv zasobamy muzychnoirytmiky (Avtoref. dys. kand. ped. nauk) [Development of creative abilities of junior schoolchildren by means of musical rhythmics (Extended abstract of Candidate’s thesis)]. Luhanskyi derzh. pedahohichnyi in-t im. T. H. Shevchenka, Luhansk. [in Ukrainian].

Kulchytska, O. (2004). Pedahohichni tekhnolohii u rozvytku muzychnoho spryiniattia ditei doshkilnoho viku [Pedagogical technologies in the development of musical perception of preschool children]. Ridna shkola [Native School], 2, 19–21 [in Ukrainian].

Kuryshev, Ye., & Kurysheva, L. (1994). Teoriia ta praktyka muzychno estetychnoho vykhovannia za systemoiu K. Orfa [Theory and practice of music and aesthetic education according to the system of C. Orff]. Kyiv: ISDOU. [in Ukrainian].

Leonteva, O. (1984). Karl Orf: monografiia [Carl Orff: monograph]. Retrieved from: https://www.docme.su/doc/1698262/leont._eva-o.-karl-orf [in Russian].

Lyst MON Ukrainy «Pro orhanizatsiiu roboty z muzychnoho vykhovannia ditei u doshkilnykh navchalnykh zakladakh» vid 02.09.2016 № 1/9-454 [Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine “On Organization of Work on Musical Education of Children in Preschool Educational Institutions” dated 02.09.2016 № 1 / 9-454]. Retrieved from: http://ru.osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/52246/ [in Ukrainian].

Lisovska, T. A. (2013). Rozvytok tvorchykh zdibnostei starshykh doshkilnykiv u protsesi muzychno-improvizatorskoi diialnosti [Development of creative abilities of senior preschoolers in the process of musical-improvisational activity]. Nauka i osvita [Science and Education], 3, 93–95. [in Ukrainian].

Malashevska, I. A. (2015). Teoriia ta praktyka suchasnoi systemy muzychnoi osvity ditei molodshoho shkilnoho viku [Theory and practice of the modern system of music education of primary school children]. Liudynoznavchi studii. Pedahohika [Anthropological Studies. Pedagogy], 31, 198–208 [in Ukrainian].

Medvid, T. (2021). Tvorchyi rozvytok uchniv u muzychno-pedahohichnii kontseptsii K. Orfa [Creative development of students in the musical and pedagogical concept of C. Orff]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action], 23, 118–125 [in Ukrainian]. 15.

Naumenko, S. I. (1996). Muzychno-estetychne vykhovannia doshkilniat [Musical and aesthetic education of preschool children]. Kyiv [in Ukrainian].

Naumenko, T. (2007). Muzychne vykhovannia naimenshykh: Intehrovani zaniattia [Music education of the youngest: Integrated classes]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].

Orff C., Keetman G. (1954). Schulwerk musik fur Kinder. Mainz. [in German].

Orff C. (1963). Das Schulwerk – Ruchliek und Ausbick. Mainz. [in German]

Rostovskyi, O. (2011). Pedahohichna kontseptsiia i metodychna systema muzychnoho vykhovannia Karla Orfa. Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Pedagogical concept and methodical system of music education of Carl Orff. Theory and methods of music education.]. (pp. 98–104). Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Semyzorova V. V., Sharaievska I. Ya., & Stepanenko N. V. (2014). Vykorystannia systemy «elementarnoho muzykuvannia» Karla Orfa v osvitnomu protsesi doshkilnoho navchalnoho zakladu [Using the system of “elementary music-making” by Carl Orff in the educational process of preschool education]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].

Shevchuk, A. C. (2000). Suchasni pidkhody do orhanizatsii muzychnoi diialnosti ditei: metod. rekom [Modern approaches to the organization of children’s musical activity: methodical guidelines]. Doshkilne vykhovannia [Preschool Upbringing], 2, 6–7 [in Ukrainian].

Shut, M. (2013). Rozvytok kreatyvnosti ditei na muzychnykh zaniattiakh [Development of children’s creativity in music classes]. Muzychnyi kerivnyk [Musical Director], 8, 4–13 [in Ukrainian].

Tymoshchuk, S. V. (2013). Rozvytok tvorchosti dytyny zasobamy muzychnoi diialnosti: za pryntsypamy kontseptsii muzychnoho vykhovannia K. Orfa [Development of children’s creativity by means of musical activity: according to the principles of the concept of music education of C. Orff]. Obdarovana dytyna [Gifted Child], 5, 22–34 [in Ukrainian].

Vielieva, T. I. (2017). Pedahohichnyi dosvid roboty z problemy: «rozvytok tvorchykh zdibnostei doshkilnykiv na zaniattiakh z muzychnoho vykhovannia shliakhom zastosuvannia metodyky Karla Orfa» [Pedagogical experience of work on the problem: “Development of creative abilities of preschoolers in music education classes by applying the methods of Carl Orff”].

Yakymenko, Yu. I. (2019). Systema Karla Orfa yak idealna platforma dlia vsebichnoho rozvytku dytyny [Carl Orff’s system as an ideal platform for the comprehensive development of the child]. Zbirnyk materialiv naukovo praktychnoi konferentsii vykladachiv i studentiv fakultetu doshkilnoi, pochatkovoi osvity ta mystetstv. Seriia «Mystetstvo» [Collection of materials of the scientific-practical conference of lecturers and students of the Faculty of Preschool, Primary Education and Arts. Art Series], 206– 209. [in Ukrainian].

Zavalko, K. V. (2013). Pedahohichna innovatyka v teorii ta praktytsi muzychnoi osvity: monohrafiia [Pedagogical innovation in the theory and practice of music education: monograph]. Cherkasy: Cherkas. TsNP [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» vid 11.07.2001 r. (zi zminamy vid 16.01.2020 r. № 474-IX) [Law of Ukraine “On Preschool Education” dated July 11, 2001 (as amended on January 16, 2020 № 474-IX)]. (2020). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada], 30, art. 207. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628- 14#Text [in Ukrainian]..




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2021.57.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.