МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ УМІННЯ ВИЯВЛЯТИ НЕПРАВДИВУ ІНФОРМАЦІЮ У ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Н. В. Олефіренко, В. М. Андрієвська, Л. П. Остапенко

Анотація


У статті показано, що нова реальність, пов’язана з інформаційним перевантаженням, спричинює потребу в особливій увазі учителів до формування уміння виявляти неправдиву інформацію. Проаналізовано сучасний Державний стандарт шкільної освіти, в якому підкреслюється важливість формування у підростаючого покоління уміння виявляти й розпізнавати неправдиву інформацію в межах різних освітніх галузей, зокрема, інформатичній, мовно-літературній. Обґрунтовано, що вміння виявляти неправдиву інформацію для підлітка є достатньо складним через низку причин: візуальне оформлення інформації, яка може виявитися неправдивою; емоційна забарвленість інформації, яка пропонується сучасному читачеві; залучення відомих і/або авторитетних для підлітків осіб до поширення інформації; легкість і швидкість розповсюдження інформації; відсутність або слабкість кордонів між інформаційним повідомленням і замовленим матеріалом рекламного/комерційного характеру. Висвітлено шляхи формування у підлітків умінь виявляти й розпізнавати неправдиву інформацію на уроках інформатики. Розкрито специфіку завдань, спрямованих на формування умінь розпізнавати неправдиву інформацію: інтегрований характер завдань, їх випереджувальний зміст, урахування життєвого досвіду учнів, систематичність запровадження завдань, продуктивний характер завдань. Запропоновано перелік завдань, спрямованих на формування умінь розпізнавати неправдиву інформацію: завдання, зорієнтовані на усвідомлене сприйняття предметної інформації, осмислення й розуміння текстових повідомлень; завдання, які потребують виокремлення аргументів на користь точки зору або вибору однієї із запропонованих думок; завдання, які потребують перевірки викладених фактів; завдання, що потребують перевірки джерела повідомлення, виявлення першоджерела фотографії або інформації. Зроблено висновок, що уникненню негативного впливу засобів масової інформації на свідомість підлітка сприяє систематичне тренування критичного сприйняття будь-якої інформації, яка потрапляє в його інформаційне поле, формування уміння виявляти неправдиву, свідомо брехливу або помилкову інформацію.

Ключові слова


лінгвопоетика, когнітивна лінгвістика, мотив, поняття, граматикалізація, повнота, парадигма, іконічний знак

Повний текст:

PDF

Посилання


Balakirieva, O., Pavlova, D., Nhuien, N-M., & Fliarkovska, O. (2019). Kurinnia, vzhyvannia alkoholiu ta narkotychnykh rechovyn sered pidlitkiv, yaki navchaiutsia [Smoking, alcohol and drug use among adolescents studying]. Kyiv, «OBNOVA KOMPANI» [in Ukrainian].

Behar-Horenstein, L.S., & Niu, L. (2011). Teaching critical thinking skills in higher education: A review of the literature // Journal of College Teaching & Learning, 8 (2), 25-42 [in English].

Datsenko, I. P., Lozovenko, O. A., Minaiev, Yu. P. (2016). Krytychne i poniatiine myslennia: chy ne ye tse riznymy nazvamy dlia vyshoho rivnia rozytku myslennia? [Critical and Conceptual Thinking: Aren't These Different Names for Higher-Level Outlets of Thinking?]. Retrieved from: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/621999.pdf [in Ukrainian].

Daud, N. M., & Husin Z. (2004). Developing Critical Thinking Skills in Computer-Aided Extended Reading Classes. British Journal of Educational Technology. Vol. 35, # 4, 477-488 [in English].

Herrero-Diz, P., & Conde-Jiménez, J., & Reyes de Cózar, S. (2020). Teens’ Motivations to Spread Fake News on WhatsApp. Retrieved from: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305120942879 https://doi.org/10.1177/2056305120942879 [in English].

Kitsa, M. O. (2016). Feikova informatsiia v ukrainskykh sotsialnykh media: poniattia, vydy, vplyv na audytoriiu. [Fake information in Ukrainian social media: concepts, types, impact on the audience]. SCIENTIFIC PAPERS. 1 (52) [in Ukrainian].

Kovalenko, T. (2020). Pidlitky ta feiky: yak trymaty bezpechnu dystantsiiu? [Teenagers and fakes: how to keep a safe distance?] Retrieved from: https://dumay.pro/knowledge/pidlitki-ta-fejki-yak-trimati-bezpechnu distancziyu [in Ukrainian].

Kotov, K. (2018). Shcho take krytychne myslennia ta chomu vono take vazhlyve? [What is critical thinking and why is it so important?] Retrieved from: https://tokar.ua/read/23413 [in Ukrainian]

Kharchenko, N. (2018). Rozvytok krytychnoho myslennia. Innovatsiini formy roboty dlia ditei i doroslykh. [Development of critical thinking. Innovative forms of work for children and adults]. Kyiv: «Vydavnycha hrupa «Shkilnyi svit» [in Ukrainian].

Mankol-Bitel N. (2019). Yak navchaty pokolinnia, yake ne mozhe zoseredytys. [How to teach a generation that can't concentrate.] Retrieved from: https://www.bbc.com/ukrainian/vert-cap-47391740 [in Ukrainian]

Minaiev, Yu. P. (2002). Tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia pry navchanni pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin. [Technology of development of critical thinking in teaching natural sciences and mathematics]. Zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky. Kherson: Vydavnytstvo KhDPU. Vol. 32, 85-90 [in Ukrainian].

Ostapenko, L. P., Soloviova, O. K. (2019). Novynna hramotnist v systemi pidhotovky maibutnoho vchytelia do media osvitnoi diialnosti. [News literacy in the system of preparing future teachers for media educational activities.]. Zbirnyk statei Somoi mizhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsii: Suchasnyi prostir mediahramotnosti ta perspektyvy yoho rozvytku (рр. 326-332). Kyiv: Tsentr Vilnoi Presy, Akademiia ukrainskoi presy [in Ukrainian].

Reyes, D. J. (1986). Critical thinking in elementary social Studies Text series. The social studies. Vol. 77, 151-154 [in English]

Schaeffer, K. (2019). Most U.S. teens who use cellphones do it to pass time, connect with others, learn new things. Pew Research Center. Retrieved from: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/08/23/most-u-s-teens who-use-cellphones-do-it-to-pass-time-connect-with-others-learn-new things/ [in English].

Stil, D. (2001). Metodychna systema "Rozvytok krytychnoho myslennia u navchanni riznykh predmetiv". [Methodical system "Development of critical thinking in teaching different subjects".]. Naukovo-metodychnyi tsentr rozvytku krytychnoho ta obraznoho myslennia "Intelekt". Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Sysoieva, O. A. (2008). Rozvytok krytychnoho myslennia u protsesi vyvchennia fizyko-matematychnykh dystsyplin na osnovi vykorystannia informatsiino telekomunikatsiinykh tekhnolohii. [Development of critical thinking in the process of studying physical and mathematical disciplines based on the use of information and telecommunication technologies.]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. Lviv, Vol. 4, 179-184 [in Ukrainian].

Terno, S. O. (2011). Teoriia rozvytku krytychnoho myslennia. [Theory of critical thinking development]. Zaporizkyi natsionalnyi universytet, Zaporizhzhia. [in Ukrainian].

Virtualnyi svit ta pidlitky: shcho pokazuiut doslidzhennia? (2021). [Virtual world and teenagers: what do studies show?] Retrieved from https://phc.org.ua/news/virtualniy-svit-ta-pidlitki-scho-pokazuyut doslidzhennya [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2021.57.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.