ФІЛОСОФСЬКИЙ ТА ПЕДАГОГОГІЧНИЙ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ АКСІОЛОГІЧНОЇ СФЕРИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Д. О. Трубнікова

Анотація


Розглянуто поняття аксіологічної сфери з точки зору філософської та педагогічної наук, уточнено його зміст у контексті мистецької освіти. Встановлено, що аксіологічна сфера має значний вплив на становлення особистості здобувачів освіти у мистецькій галузі. Визначено поняття аксіологічної сфери майбутнього вчителя музичного мистецтва, що є ціннісним уявленням про музичне мистецтво та свою професію, відносинами, оцінкою та іншими проявами ціннісно-гуманістичної педагогічної свідомості, а також підпорядкованими зв’язками між ними, які дають змогу майбутнім фахівцям розвиватися різносторонньо, та отримати великий духовний досвід. Акцентовано увагу на цінностях, які мають важливе значення у гармонійному розвитку майбутніх вчителів музичного мистецтва. Обґрунтована значимість творчих, естетичних та гуманістичних цінностей та їх місце у змісті аксіологічної сфери майбутнього вчителя. Встановлений зв’язок цінностей та ціннісних орієнтацій у формуванні аксіологічної сфери майбутнього вчителя-музиканта. Виявлено, що філософський аспект у мистецькій освіті дає змогу усвідомити місце мистецтва в культурному житті народу, значущість зв’язку світоглядних питань розвитку мистецько-педагогічного прогресу із духовним розвитком людства. Приділено увагу функціям філософського підходу у мистецькій освіті, які полягають у застосуванні фундаментальних принципів філософії для усвідомлення і переосмислення освітньої діяльності, інтеграції всіх елементів музично-педагогічної діяльності в галузі мистецтв, та змісту філософського підходу у музичному мистецтві, який базується на філософії освіти та філософії мистецтва, пов’язаними із філософією як методологією пізнання. Висвітлено зміст аксіологічної сфери музичнопедагогічної освіти як теорії орієнтації особистості у світі музично-педагогічних цінностей. Виявлено, що сутність аксіологічної сфери можна розглядати в мистецькій освіті як інтерпретацію та світ професійних цінностей, де музичне мистецтво є носієм цінності та об'єктом пізнання, а викладачі та майбутні вчителі як колективний суб'єкт пізнання утворюють у процесі суб'єктно-об'єктних та міжсуб'єктних відносин музично-педагогічну аксіологічну сферу, в якій народжуються, функціонують та затверджуються музично-педагогічні цінності.

Ключові слова


аксіологічна сфера вчителя музичного мистецтва, філософія мистецької освіти, філософський аспект, педагогічний аспект, цінності, аксіопедагогіка, музичне мистецтво

Повний текст:

PDF

Посилання


Andrushchenko V. P. (2015) Tsinnisna nevyznachenist osobystosti ta yii podolannia zasobamy osvity [Value uncertainty of the individual and its overcoming by means of education] Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education in Ukraine], 3, 5–13 [in Ukrainian].

Bozhko I. H. (2012) Filosofiia mystetskoi svity Ukrainy. [Philosophy of the art world of Ukraine] Fastivskyi litsei-internat. Retrieved from: http://surl.li/bxlbj [in Ukrainian].

Bekh I. D. (2018) Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei [Personalist on the way to spiritual values] Kyiv. Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].

Kahan, M. S. (1997) Fylosofskaia teoryia tsennosty [Philosophical theory of value]: TOO TK Petropolys [in Russian].

Kaliuzhna T. H. (2012) Pedahohichna aksiolohiia v umovakh modernizatsii profesiino-pedahohichnoi osvity [Pedagogical axiology in the conditions of modernization of professional and pedagogical education]. Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Kryzhko V. V. (2005) Antolohiia aksiolohichnoi paradyhmy osvity [Anthology of axiological paradigm of education] Kyi: "Osvita Ukrainy"[Higher education in Ukraine] [in Ukrainian].

Kucheriavyi I. T, Klepkov O.I. (2000) Tvorchist – osnova rozvytku potentsiinykh dzherel osobystosti [Creativity is the basis for the development of potential sources of personality] Kyiv: Vyshcha shkola. [in Ukrainian].

Mykhailychenko O. V. (2000) Muzychno-estetychne vykhovannia ditei ta molodi v Ukraini [Musical and aesthetic education of children and youth in Ukraine]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KDLU [in Ukrainian].

Nadolnyi I. F. (2011) Filosofiia: Slovnyk-dovidnyk. [Philosophy: Dictionary reference] Kyiv: NAKKKiM. Retrieved from: http://194.44.12.92:8080/jspui/handle/123456789/1094 [in Ukrainian].

Oleksiuk O. M. (2012) Dukhovni determinanty i tsinnosti kompetentnisno oriientovanoi vyshchoi mystetskoi osvity. [Spiritual determinants and values of competence-oriented higher art education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice]. Vyp. 11. 283-286. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_53 [in Ukrainian].

Otych O. M. (2010) Aksiosfera humanistychnoi pedahohiky. [Axiosphere of humanistic pedagogy] Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia: Ukrainsko-polskyi shchorichnyk [Vocational education: pedagogy and psychology: Ukrainian-Polish Yearbook], 12. 173–180 [in Ukrainian].

Padalka H. M. (2008) Pedahohika mystetstva. Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin [Art pedagogy. Theory and methods of teaching art disciplines] Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].

Rastryhina A. M. (2014) Innovatsiinyi kontekst profesiinoi pidhotovky maibutnoho pedahoha-muzykanta. [Innovative context of professional training of future music teacher] Naukovi zapysky. [Proceedings] Kirovohrad, 2014. 133, 57–64 [in Ukrainian].

Rastryhina A. M. (2019) Kontseptsiia dukhovnosti vykhovannia yak model novitnoi paradyhmy osvity. Horyzont dukhovnosti vykhovannia. [The concept of spirituality of education as a model of the latest paradigm of education. The horizon of spiritual education] The Horizon of Spirituality of Education. Vilnius: Zuvedra, 128–143 [in Ukrainian]

Rostovskyi O. Ya. (2011) Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methods of music education] Ternopil: Navchalna knyha. Bohdan [in Ukrainian].

Rudnytska O. P. (2005) Osoblyvosti mystetskoi osvity u vymirakh osobystisno zoriientovanoho pidkhodu. Pedahohika: zahalna ta mystetska. [Features of art education in the dimensions of personality-oriented approach. Pedagogy: general and artistic] Ternopil: Navchalna knyha. Bohdan [in Ukrainian].

Stolovych L. (1998) On the Concept of «Axiosphere». Twentieth World Congress of Philosophy. Abstracts of Invited and Contributed. Boston, Massachusetts USA, August, 1998, 192 [in English].

Tusheva V. V. (2017) Kulturolohichni zasady vyshchoi mystetskoi osvity. [Cultural principles of higher art education] Teoriia i metodyka mystetskoi osvity [Theory and methods of art education] 14, 62-68. [in Ukrainian].

Tusheva V. V. (2021) Aksiolohichni zasady doslidnytskoho poshuku v mystetskii osviti. [Axiological principles of research research in art education] Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi [Musical art in educational discourse] 6, 14-21. doi: https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.63 [in Ukrainian]

Ziaziun I. A. (2010) Dialektyka tsinnisnykh sudzhen ta vidnoshen. [Dialectics of value judgments and relations] Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity. [Problems and prospects of formation of the national humanitarian and technical elite] Vyp. 27, Ch. 1. Kharkiv: NTU KhPI, 28–39 [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2021.57.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.