МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЕТНОКУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ ВОКАЛЬНОГО НАВЧАННЯ

Я. Л. Чистікова

Анотація


Вагоме місце у збереженні культури українського народу, формуванні етнокультури дітей, юнацтва, молоді, транслюванні етнічних цінностей майбутнім поколінням належить учителю музичного мистецтва, який досконало володіє методами етнопедагогіки, засобами українського музичного фольклору, вокального мистецтва. Тому, питання розробки й обґрунтування методичних засад формування етнокультури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокального навчання сьогодні потребує додаткового вивчення. Дослідження спрямовано на визначення поняття «етнокультура майбутнього вчителя музичного мистецтва» та теоретичне обґрунтування методичних засад формування етнокультури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокального навчання. Його методологію складають феноменологічний, культурологічний, аксіологічний наукові підходи; теоретичні методи, як: аналіз, моделювання, обґрунтування, узагальнення для виявлення методичних засад формування етнокультури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокального навчання. На основі теоретичного дослідження визначено, що етнокультура майбутнього вчителя музичного мистецтва є динамічним, системним, особистісно-професійним утворенням, що виявляє себе в сукупності взаємопов’язаних світоглядних цінностей історико-культурної, життєдіяльнісної, музично-фольклорної традиції визначеного етнічного суспільства, різних етносів та етнокультурного діалогу; етнокультурних, етнопедагогічних, музично-фольклорних знань, умінь та здатностей їх практично застосовувати в майбутній музично-педагогічній діяльності. Формування зазначеного явища забезпечують методичні засади, основу яких складають педагогічні умови та методи формування означеного явища. Однією з дієвиих педагогічних умов формування етнокультури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокального навчання, є: створення мотиваційно-аксіологічно освітнього середовища як основи для опануваннямайбутніми вчителями музичного мистецтва цінностями етнокультури різних народів в процесі вокального навчання. Реалізацію окресленої умови забезпечують методи: презентації, мотиваційного вокально-педагогічного полілогу, диспуту, порівняння, мотивації до авторської інтерпретації етнічних вокальних творів, показу та наслідування, спостереження

Ключові слова


вокальне навчання, вокальна підготовка, етнокультура, етнокультура особистості, етнокультура майбутніх учителів музичного мистецтва, методичні засади, освітнє середовище

Повний текст:

PDF

Посилання


Dziuba I. M. (Red.) (2009). Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy: elektronna versiia [Encyclopedia of Modern Ukraine: electronic version] (Etnos. Lisovyi, V. S.) [Ethnos. Lisovyi, V.S.]. Retrieved from: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=18071. [in Ukrainian].

Karpushina, L. P. (2012). Jetnokul'turnyj podhod kak faktor socializacii uchashhihsja obshheobrazovatel'nyh uchrezhdenij (na primere muzykal'nogo obrazovanija). (Dis. dokt. ped. nauk) [Ethnocultural approach as a factor in the socialization of students in general education universities (on the example of music education]. (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. Retrieved from: https://www.dissercat.com/content/etnokulturnyi-podkhod-kak-faktor sotsializatsii-uchashchikhsya-obshcheobrazovatelnykh-uchrez [in Ukrainian].

Ky`ry`lova, O. (2013). Poststrukturalizm i polilogichna model` osvitn`ogo dy`skursu [Poststructuralism and the polylogical model of educational discourse.]. Naukovi zapy`sky` NaUKMA. [in Ukrainian].

Merezhko, Yu. V., Gmy`rina, S. V. (2021). Formuvannya etnokul`turnoyi kompetentnosti majbutnix uchy`teliv muzy`chnogo my`stecztva u vy`shhij shkoli.[Formation of ethnocultural competence of future teachers of music art in higher education].Ry`ga, 2, 25–40. [in Ukrainian].

Ovcharenko, N. (2014). Profesijna pidgotovka majbutnix uchy`teliv muzy`chnogo my`stecztva do vokal`no-pedagogichnoyi diyal`nosti: teoriya ta metodologiya. [Professional training of future teachers in music for vocal and pedagogical activities: theory and methodology]. Kry`vy`j Rig: Vy`d. R. A. Kozlov. [in Ukrainian].

Oleksyuk, O. M. (2006). Muzy`chna pedagogika [Music pedagogy]. Ky`yiv: KNUKIM. [in Ukrainian].

Ovcharenko, N., Sysoieva, S., Samoilenko, A., Chebotarenko, O., & Bohianu, K. (2021). Formation of prospective music art teachers’ readiness for inclusive educational activity. Amazonia Investiga, 10(45), 175-184. https://doi.org/10.34069/AI/2021.45.09.18. [in English].

Petrenko, O. (2018). Definiciya i sutnisne napovnennya ponyattya «osvitnye seredovy`shhe» v konteksti suchasnoyi osvitn`oyi parady`gmy`. [Definition and essential content of the concept in "educational environment" of the context in the modern educational paradigm]. Inovaty`ka u vy`xovani. 7(2), 6–16. Retrieved from: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/68/36. [in Ukrainian].

Polikarpova, Yu. (2012). Prezentaciya yak akty`vny`j metod navchannya. [Presentation as an active learning method]. Kul`tura narodov Pry`chernomor`ya. 231, 159 –162. [in Ukrainian].

Pro povnu zagal`nu serednyu osvitu [On the complete general secondary education] (2020). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. [in Ukrainian].

Solyar, L. V. (2018). Formuvannya etnokul`turnoyi kompetentnosti majbutnix uchy`teliv muzy`chnogo my`stecztva (dy`s. kand. ped. nauk). [Formation of ethnocultural competence of future teachers of music art (PhD thesis)]. Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stefanyka. Ivano Frankivsk. [in Ukrainian].

Skopnenko O. I., Cy`mbalyuk T. V. (2008). Suchasny`j slovny`k inshomovny`x sliv. [Modern dictionary of foreign words]. Suchasny`j slovny`k inshomovny`x sliv Ky`yiv: «Dovira». [in Ukrainian].

Syuj Czzyayuj. (2017). Metody`chni zasady` etnokul`turnoyi pidgotovky` majbutnix uchy`teliv muzy`ky` u procesi faxovogo navchannya (dy`s. … kand. ped. nauk). [Methodical principles of ethnocultural training of future music teachers in the process of professional training ((PhD thesis).]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova. Ky`yiv. [in Ukrainian].

Shabanova, M. N. (2010). Formirovanie etnokul'tury budushchego uchitelya izobrazitel'nogo iskusstva. [Formation in ethnoculture of the future teacher in fine arts]. Uchenye zapiski. Retrieved from: https://docplayer.com/60066417-Formirovanie-etnokultury-budushchego uchitelya-izobrazitelnogo-iskusstva-m-n-shabanova.html [in Ukrainian].

Yagupov, V.V.(2002). Pedagogika. [Pedagogy]. Ky`yiv: Ly`bid`. [in Ukrainian].

Yevtux, V. B. (2011). Etnosociologiya: dovidny`k [Ethnosociology: a handbook]. Ky`yiv: vy`d-vo NPU imeni M. P. Dragomanova. [in Ukrainian].

Yezhova, O. (2011). Formuvannya cinnisnogo stavlennya do zdorov'ya uchniv profesijno-texnichny`x navchal`ny`x zakladiv [Formation of a value attitude to the health of students in professional-technical schools]. Sumy`: Vy`d-vo «MakDen», 2011. [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2021.57.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.