ОНЛАЙН ІНСТРУМЕНТИ ДИСТАНЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕТНОПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МУЗИЧНИХ КЕРІВНИКІВ ЗДО У МІЖКУРСОВИЙ ПЕРІОД ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

І. І. Байкова

Анотація


У статті висвітлюється реалізація однієї з педагогічних умов розвитку етнопедагогічної компетентності музичних керівників закладів дошкільної освіти (ЗДО): добір і застосування інноваційних форм та методів науково-методичної роботи з педагогами-музикантами в умовах дистанційного підвищення їхньої кваліфікації. Виявлено, що в результаті різних негативних факторів (наприклад, епідеміологічна ситуація тощо), що перешкоджають освітньому процесу, актуальною стала проблема запровадження цифровізації освіти. Схарактеризовано комплекс сучасних онлайн інструментів, які доцільно використовувати в процесі розвитку етнопедагогічної компетентності музичних керівників ЗДО: Messenger, Viber, сервіс відеоконференцій Zoom/Google Meet, віртуальні інтерактивні дошки Padlet та Google Jamboard, сервіс для створення презентацій та миттєвих опитувань Mentimeter, онлайн інструмент для створення інтерактивних ігор – Wordwall, навчальних коміксів та мультфільмів – ToonyTool тощо. Дібрані і апробовані нові форми та методи дистанційної роботи спрямовані на підвищення рівня розвитку здебільшого когнітивного та особистісного складників етнопедагогічної компетентності фахівців. Результати поточного діагностування свідчать, що вдосконалення системи неперервної педагогічної освіти музичних керівників ЗДО в умовах дистанційного підвищення їхньої кваліфікації у міжкурсовому періоді ППО, а саме через використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, сприяло підвищенню рівня розвитку когнітивного та особистісного складників етнопедагогічної компетентності.


Ключові слова


заклад дошкільної освіти, музичні керівники, онлайн інструменти, дистанційна освіта, етнопедагогічна компетентність, післядипломна педагогічна освіта, міжкультурна толерантність, науково-методична робота

Повний текст:

PDF

Посилання


Aliksiichuk, O. S. (2004). Moralno-estetychne vykhovannia uchniv pochatkovykh klasiv zasobamy ukrainskoi narodnoi muzyky [Moral and aesthetic education of primary school students by means of Ukrainian folk music]. Kamianets-Podil. derzh. un-t. [in Ukrainian]

Aliksiichuk, O. S. (2012). Shliakhy funktsionuvannia modeli moralno-estetychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv zasobamy narodnoi muzychnoi tvorchosti [Ways of functioning of the model of moral and aesthetic education of junior schoolchildren by means of folk music]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice], 10, 221–226. [in Ukrainian]

Baikova, I. S. (2013). Pedahohichni umovy formuvannia etnopedahohichnoi kompetentnosti muzychnoho kerivnyka ZDO u mizhkursovyi period pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Pedagogical conditions of formation of ethnopedagogical competence of musical director of ZSD in intercurricular period of postgraduate pedagogical education]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of personality: methodology, theory and practice], 5(58), 36–47. [in Ukrainian]

Baikova, I. S. (2018). Tekhnolohiia rozvytku etnopedahohichnoi kompetentnosti muzychnykh kerivnykiv ZDO u mizhkursovyi period pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Technology of development of ethnopedagogical competence of music leaders of ZDO in the intercourse period of postgraduate pedagogical education]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty [Means of educational and research work], 51, 57–76. https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.51.05 [in Ukrainian]

Baikova, I. S. (2020). Suchasnyi stan rozvytku etnopedahohichnoi kompetentnosti muzychnykh kerivnykiv ZDO (diahnostychnyi aspekt) [Current state of development of ethnopedagogical competence of music leaders of ZDO (diagnostic aspect)]. New Challenges and Threats in Science (ss. 39–45). Pegas Publishing. [in Ukrainian]

Baikova, I. S. (2020a). Eksperymentalna perevirka tekhnolohii rozvytku etnopedahohichnoi kompetentnosti muzychnykh kerivnykiv ZDO u mizhkursovyi period pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Experimental verification of the technology of development of ethnopedagogical competence of music leaders of ZDO in the intercourse period of postgraduate pedagogical education]. KELM (Knowledge, Education, Law, Management), 6(34), 8–16. [in Ukrainian]

Bilyk, N. I. (2005). Modeliuvannia protsesu navchannia v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv [Modeling the process of training in the system of teacher training]. [Dys. kand. ped. nauk]. Tsentralnyi in-t pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity APN Ukrainy. [in Ukrainian]

Volyk, L. V. (2005). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do polikulturnoho vykhovannia uchniv [Preparation of future primary school teachers for multicultural education of students]. [Dys. kand. ped. nauk]. In-t pedahohiky i psykholohii prof. osvity APN Ukrainy. [in Ukrainian]

Vroda, L. A. (2017). Tsinnosti ukrainskoho folkloru v protsesi stvorennia etnokulturnoho vykhovnoho seredovyshcha [Values of Ukrainian folklore in the process of creating an ethnocultural educational environment]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Vynnychenka. Ser. : Pedahohichni nauky [Scientific notes of Kirovograd State Pedagogical University. V. Vinnichenko. Ser. : Pedagogical sciences], 155, 164–168. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2017_155_39 [in Ukrainian]

Hazina, I. O. (2007). Aktualnist ta osoblyvosti formuvannia elementiv natsionalnoi samosvidomosti u ditei doshkilnoho viku [Relevance and features of the formation of elements of national identity in preschool children]. Zbirnyk nauk. prats Kamianets Podilskoho derzh. un-tu [Collection of scientific works of Kamyanets-Podilsky State University], X, 100–106. [in Ukrainian]

Hamaniuk, V. A. (2016). Hotovnist do mizhkulturnoi komunikatsii yak stratehichna meta inshomovnoi osvity [Readiness for intercultural communication as a strategic goal of foreign language education]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia : Pedahohika, psykholohiia, filosofiia [Scientific Bulletin of the National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. Series: Pedagogy, psychology, philosophy], 233, 64–70. http://www.irbis

nbuv.gov.ua/cgi bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJR N&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/nvnau_ped_2016 _233_11.pdf [in Ukrainian]

Honcharenko, L. A, Zubko, A. M., & Kuzmenko, V. V. (2007). Rozvytok polikulturnoi kompetentnosti pedahohiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Development of multicultural competence of teachers of secondary schools] (V. Kuzmenko, Red.). RIPO. [in Ukrainian]

Zubko, A. M. (2002). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy udoskonalennia navchalnoho protsesu v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh kadriv [Organizational-pedagogical conditions of improvement of the educational process in the system of professional development of pedagogical staff]. [Dys. kand. ped. nauk]. Tsentralnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity APN Ukrainy. [in Ukrainian]

Zubko, A. M. (2006). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh kadriv [Organization of educational process in the system of professional development of teaching staff]. Ailant. [in Ukrainian]

Kalashnyk, L. S., Novikov, O. V., & Yurieva, K. A. (2017). Interaktyvni formy roboty v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv i vykhovateliv do profesiinoi diialnosti v umovakh etnokulturnoho riznomanittia suchasnoho suspilstva [Interactive forms of work in preparation of future teachers and educators for professional activity in the conditions of ethnocultural diversity of modern society]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty [Means of educational and research work. Collection of scientific works of KhNPU named after G.S. Skovoroda], 48, 77–93. [in Ukrainian]

Klokar, N. I. (2010). Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh pisliadyplomnoi osvity rehionu na zasadakh dyferentsiiovanoho pidkhodu [Raising the qualification of pedagogical workers in the postgraduate education of the region on the basis of a differentiated approach]. NVTs Kyivskoho oblIPPO. [in Ukrainian]

Kovalova, S. V. (2007). Rozvytok tvorchoi aktyvnosti vchyteliv muzyky v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii [Development of creative activity of music teachers in the system of professional development]. [Dys. kand. ped. nauk]. Instytut pedahohichnoi osvity ta osvity doroslykh APN Ukrainy. [in Ukrainian]

MON Ukrainy (2021, 25 travnia). Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky [The concept of digital transformation of education and science: MES invites to public discussion]: MON zaproshuie do hromadskoho obhovorennia. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya [in Ukrainian]

Lozynska, Ye. F. (2008). Ukrainske narodoznavstvo ditiam doshkilnoho viku [Ukrainian ethnography for preschool children]. Oriiana-Nova. [in Ukrainian]

Murovana, N. M. (2008). Pedahohichne kerivnytstvo rozvytkom profesiinoi kompetentnosti vchyteliv muzyky u pisliadyplomnii osviti [Pedagogical guidance on the development of professional competence of music teachers in postgraduate education]. [Dys. kand. ped. nauk]. Un-t menedzhmentu osvity APN Ukrainy. [in Ukrainian]

Naumenko, T. I. (1996). Muzychne vykhovannia doshkilnykiv zasobamy ukrainskoho folkloru [Musical education of preschoolers by means of Ukrainian folklore]. Vipol. [in Ukrainian]

Protsiuk, V. M. (2004). Ukrainska narodna muzychna tvorchist u zmisti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzyky [Ukrainian folk music in the content of professional training of future music teachers]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Pedagogy and psychology], 208, 159–163. [in Ukrainian]

Rohalska, N. V. (2005). Rozvytok nadban ukrainskoi narodnoi etnopedahohiky ta yikh vykorystannia v suchasnomu doshkilnomu zakladi [Development of the achievements of Ukrainian folk ethnopedagogy and their use in a modern preschool institution]. Milenium. [in Ukrainian]

Sadovenko, S. M. (2005). Vplyv pisennoho folkloru na rozvytok muzychnykh zdibnostei ditei doshkilnoho viku ta tvorchu samorealizatsiiu osobystosti [The influence of song folklore on the development of musical abilities of preschool children and creative self-realization of the individual]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences]: Zbirnyk naukovykh prats, 2, 275–281. [in Ukrainian]

Sadovenko, S. M. (2010). Dyvosvit ukrainskoho muzychnoho folkloru [The wonderland of Ukrainian musical folklore]. NAKKKIM. [in Ukrainian]

Solomakha, S. O. (2012). Proektuvannia orhanizatsiino-metodychnoi systemy rozvytku khudozhno-estetychnoho svitohliadu vykladachiv mystetskykh dystsyplin v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Designing an organizational and methodical system for the development of the artistic and aesthetic outlook of the teachers of artistic disciplines in the system of postgraduate pedagogical education]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 6(2), 99–105. [in Ukrainian]

Khoruzha, O. V. (2010). Metodychni zasady formuvannia etnopedahohichnoho myslennia maibutnoho vchytelia muzyky [Methodical bases of formation of ethnopedagogical thinking of the future teacher of music]. [Dys. kand. ped. nauk]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2009). Doslidzhennia hotovnosti vchyteliv pochatkovykh klasiv do roboty v umovakh polietnichnoho sotsiumu [Research of readiness of primary school teachers to work in a polyethnic society]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], ХLV, 145–150. [in Ukrainian]

Yuryeva, K. A. (2016). Porivnialna etnopedahohika v profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Comparative ethnopedagogy in the professional training of future primary school teachers]. Kharkiv: Rozhko S. H. [in Ukrainian]

Yakivchuk, H. V. (2008). Metodyka vykhovannia tvorchoi osobystosti maibutnoho vchytelia muzyky v protsesi vyvchennia ukrainskoho muzychnoho folkloru [Methods of educating the creative personality of the future music teacher in the process of studying Ukrainian musical folklore]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and students]: zbirnyk naukovykh prats in-tu problem vykhovannia APN Ukrainy, 12, 357–366. [in Ukrainian]

Bedeković, V. (2011). Interkulturalna kompetencija cjeloživotnog obrazovanja nastavnika [Intercultural competence of lifelong teacher education]. Pedagogijska istraživanja [Pedagogical research], 8(1), 139–151. [in Croatian]

Lanfranchi, A. (2013). Interkulturelle Kompetenz als Element pädagogischer Professionalität – Schlussfolgerungen für die Lehrerausbildung [Intercultural competence as an element of pedagogical professionalism – conclusions for teacher training]. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) [Intercultural competence and pedagogical professionalism (intercultural studies)] (ss. 231–262). VS Verlag für Sozialwissenschaften. [in German]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2021.56.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.