«МИСТЕЦТВО ГРИ НА КЛАВЕСИНІ» ФРАНСУА КУПЕРЕНА ЯК ПЕРШИЙ МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ ІНСТРУМЕНТАЛІСТІВ-КЛАВІШНИКІВ

І. В. Цебрій, Л. М. Яременко

Анотація


У статті проаналізовано один із ідейно-художніх напрямів (стилів) Просвітництва, французький класицизм, що випереджав віденський класицизм майже на століття і доволі відрізнявся від нього своїм  запрограмованим змістом твору. У контексті цього програмного класицизму  писав свої п’єси Франсуа Куперен, чия методична праця є предметом аналізу цієї статті.  Автор статті доводить, що Ф. Купер увійшов в історію музичного мистецтва  як монополіст у галузі музики, який мав ліцензію на видання нот і викладання, тому ніхто не міг публікувати та продавати ноти без його «вищого» дозволу. Ф. Куперену належить перша в історії Європи методична праця – «Мистецтво клавесина», яку згодом використали Антоніо Сальєрі та Йоганн Непомук Гуммель у своїй педагогічній спадщині. Франсуа Куперен зробив найуспішнішу кар'єру із музикантів того часу, отримавши королівську ліцензію, а також став учителем музики для королівської сім'ї і пізніше буз його згоди музиканти Парижу не мали права навчати дітей із знатних аристократичних родин. Автор статті показує, що методичний  «Мистецтво клавесина» став першим дидактичним твором у довгій історії гри на клавішних інструментах. На сучасному етапі розвитку музичної освіти в Європі окремі авторські поради та прийоми гри на клавесині актуальні в роботі з початківцями піаністами: аплікатура, положення та ніг під час гри на клавесині, звернення уваги на постановку кисті, робота над технікою простих вправ і коротких пасажів. Французькі методисти були прихильниками раннього навчання грі на клавесині (з 6-7 років). Методичний трактат розкриває погляди Ф. Куперена вивчення нотацій (табулятур) і назв клавіш. Його учні протягом першого року навчання грали виключно практичні. Всі ці методи пізніше були ускладнені Антоніо Сальєрі, І.Н. Гуммелем та іншими методистами ХІХ століття.  У статті автор доводить, що проблема методологічної спадщини Франсуа Куперена та його лідерство у французькій музиці XVII – XVIIІ століть сьогодні ще мало вивчені. У статті виділено перспективні напрями подальших досліджень, одним із яких виступає сам творчий шлях Франсуа Куперена в контексті переходу від мультиінструменталізму (заняття з дитинства з педагогом  на кількох інструментах) до моноінструменталізму (вивчення одного інструменту) в тогочасній музичній педагогіці та внеску Ф. Куперена в поступальний розвиток методики викладання фортепіано в наступному XIX столітті в провідних європейських країнах.

Ключові слова: методичний трактат, моноінструменталізм, класицизм, епоха Просвітництва, монополія, ліцензія, табулятура, клавесин. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Dekart, R. (2011). Rassuzhdeniye o metode, chtoby verno napravlyat' svoy razum i otyskivat' istinu v naukakh i drugiye filosofskiye raboty. [Discussing the Method for Rightly Directing Your Mind and Seeking Truth in the Sciences and Other Philosophical Works]. Retrieved from: http://psylib.org.ua/books/dekar01/index.htm. [in Russian].

Kuperen, F. (1973). Iskusstvo igry na klavesine [The art of playing the harpsichord]. Retrieved from: https://books.google.com.ua/ [in Russian].

Levina, YU. S. (1989). Teoriya i instrumental'noye tvorchestvo v novoye vremya [Theory and instrumental creativity in modern times]. Retrieved from: https://uk.ua1lib.org/book/2892745/ea93be. [in Russian].

Livanova, T. (1983). Muzyka dlya klavira ot angliyskikh vordzhinelistov k Fransua Kuperenu Velikomu. [Music for clavier from English virginalists to François Couperin the Great] Istoriya zarubezhnoy muzyki do 1789 goda T. 1, 513-541. Retrieved from: https://www.academia.edu/9524447. [in Russian].

Mil'shteyn, Y. A. (1973). Fransua Kuperen. Yego vremya, tvorchestvo, traktat. V Fransua Kuperen. Iskusstvo igry na klavesine [Music for clavier from English virginalists to Francois Couperin the GreatFrancois Couperin. His time, creativity, treatise. In François Couperin. The art of playing the harpsichord]. Retrieved from: https://www.docme.su/doc/1696862/mil._shtejn-ya.-fransua-kuperen.-ego-vremya--tvorchestvo--traktat [in Russian].

Shestakov, V. P. (1966). Muzykal'naya estetika zapadnoyevropeyskogo Srednevekov'ya i Vozrozhdeniya [Musical aesthetics of the Western European Middle Ages and Renaissance]. Retrieved from: https://books.google.com.ua/ [in Russian].

Tsebríy, Í. (2019) Programníst' u klavesinníy muzitsí KHVÍÍÍ stolíttya: teatr Fransua Kuperena. Yestetika í yetika pedagogíchnoí̈ díí̈. Poltava: PNPU. Vip. 19, 95-103. [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.