РОЛЬ КОНСТРУКТИВІЗМУ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДНЗ
Анотація
Визначено необхідність переорієнтації системи підготовки майбутніх вихователів у педагогічному виші з огляду на реформування освітньої стратегії, перехід від гностичної парадигми освіти до компетентнісної, зміну функцій вихователя ДНЗ у рамках компетентнісного підходу з орієнтацією на розвиток у дошкільників ключових компетенцій. Спираючись на сучасне розуміння компетентнісного підходу як сукупності інноваційних теоретико-методологічних способів і прийомів проектування цілей, змісту, технологій і результатів освіти, з’ясовано, що підґрунтям даного підходу є ідеї філософії прагматизму й конструктивізму. На основі аналізу сучасних теоретичних та практичних досліджень розкрито специфіку закономірностей, принципів та ключових аспектів підготовки майбутніх педагогів-вихователів на основі ідей конструктивізму. Визначено основні наукові підходи, що зумовлюють сучасне розуміння педагогічного конструктивізму: концепція когнітивного розвитку Ж. Піаже, теорія соціального розвитку Л. Виготського, теорія прагматизму Д. Дьюї. Установлено, що педагогічний конструктивізм є теорією й практикою викладання і навчання, яка передбачає побудування окремою особою нових знань через власну психічну активність, діяльність та соціальну взаємодію. Визначено, що сучасний освітній процес у ВНЗ має передбачати: зміну освітньої функції педагога з активного транслятора знань на підтримуючого мотиватора, фасилітатора; студенто зорієнтоване навчання; участь студентів у розробці й організації навчального процесу з метою конструювання власного знання й досвіду; створення сприятливого, безпечного, мотивувального навчального середовища й бути спрямованим на підготовку педагогів нової формації, спроможних реалізувати ідеї конструктивізму в роботі з дітьми дошкільного віку.
Ключові слова: вища освіта, підготовка, вихователь, конструктивізм, компетентність, прагматизм, компетентнісний підхід, навчання.
The article substantiates the necessity of reorienting the system of preparation future preschool children teachers in a pedagogical university on the basis of reforming the educational strategy from the Gnostic paradigm of education to the Competence paradigm, taking into account the changes in the functions of the preschool teacher in the framework of a competence approach with an emphasis on the key competencies development in children. Relying on the modern understanding of the competence approach as a set of innovative theoretical and methodological methods and techniques for designing goals, content, technologies and educational results, it is established that the basis of this approach is the ideas of the pragmatism and constructivism philosophy. The analysis of modern theoretical and practical research made it possible to reveal the specifics of the laws, principles and key aspects of the education future preschool children teacher’s based on the constructivism ideas. Among the main scientific approaches that reveal the modern understanding of pedagogical constructivism were identified: the concept of cognitive development by J. Piaget, L. Vygotsky's theory of social development, D. Dewey's theory of pragmatism. It is determined that pedagogical constructivism is a theory and practice of teaching and learning, which provides for the construction by an individual of new knowledge through his own mental activity, activity and social interaction. It is determined that the modern educational process in the university should provide for a change in the educational function of the teacher from an active knowledge translator to a supporting motivator, facilitator; organization of student oriented training; participation of students in the learning process development and organization with the aim of constructing their own knowledge and experience; creation of a favourable, safe, motivating learning environment and be aimed at training a new formation teachers that are able to realize the constructivism ideas in working with children of preschool age.
Key words: higher education, preparation, the pre-school teachers, constructivism, competence, pragmatism, competence approach, learning.Повний текст:
PDFПосилання
Бабич Н. Конструктивизм: обучение и преподавание [Электронный ресурс] / Нада Бабич // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. – 2013. – № 3 [25] – С. 6–31. – Режим доступу : http://www.kspu.ru/upload/documents/2013/10/28/b3fdb6c6c88b54a2c5a12e7dc6a0a1dd/2013-3-25.pdf
Базовий компонент дошкільної освіти / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук; Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець М. А., Низковська О. В., Панасюк Т. В., Піроженко Т. О., Поніманська Т. І., Сідєльнікова О. Д., Шевчук А. С., Якименко Л. Ю. – К. : Видавництво, 2012. – 26 с. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/%D0%94%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-(ostatochnij).pdf
Бим-Бад Б. М. Педагогика Джона Дьюи [Электронный ресурс] / Б. М. Бим-Бад // Историко-педагогическое знание в начале III тысячелетия: задачи, методы, источники и проблематика истории педагогики : Мат-лы Восьмой нац. науч. конф. (Москва, 14 ноября 2012 года) / Ред.-сост. Г. Б. Корнетов. – М. : АСОУ, 2012. – С. 42–53. – Режим доступу : http://www.zenon74.ru/school/progressivnaya-pedagogika-dzhona-dyui
Богданова В. О. Педагогический конструктивизм: образование как адаптация [Электронный ресурс] / В. О. Богданова // Философия образования. – 2012. – № 5 (44). – С. 40–46. – Режим доступу : http://elib.cspu.ru/xmlui/handle/123456789/238 5. Дьюи Д. Школы будущего [Электронный ресурс] / Д. Дьюи, Э. Дьюи // Народное образование. – 2000. – № 8. – С. 244269. – Режим доступу : http://makarenko-museum.narod.ru/Classics/Dewey/Dewey_Schools_of_Future.htm.
Загвоздкин В. К. Теоретические основы обучения путем создания обучающей среды [Электронный ресурс] / В. К. Загвоздкин – Режим доступа : http://www.rcde.ru/method/953.html
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании: авторская версия / И. А. Зимняя. – М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 220 с.
Кезин Д. В. Радикальный конструктивизм: познание «в пещере» / Д. В. Кезин // Вестник Московского университета. – 2004. – Сер. 7. Философия. – №4. – С. 3–24.
Компетентностный подход в высшем профессиональном образовании : Монография / под ред. А. А. Орлова, В. В. Грачева. – М. : Директ-Медиа, 2014. – 378 с.
Кордуэлл М. Психология. А–Я. : Словарь-справочник / пер. с англ. К. С. Ткаченко. – М. : ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 448 с.
Кремень В. Г. Підготовка творчої індивідуальності як основне завдання освітньої системи ХХІ століття / В. Г. Кремень // Творча особистість у системі неперервної професійної освіти : Матеріали Міжнар. наук. конф. 16-17 травня 2000 року / за ред. С. О. Сисоєвої і О. Г. Романовського. – Харків : ХДПУ, 2000. – С. 3–4.
Мельник Н. І. Формування професійної компетентності фахівців дошкільної освіти у контексті інтеграції в європейський освітній простір / Н. І. Мельник // Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку: компетентнісний підхід: монографія / за заг. ред. Г. В. Бєлєнької, О. А. Половіної. – Умань : ВПЦ «Візаві», 2015. – С. 217244.
Пуляевская А. М. Конструктивистский подход к обучению [Електронний ресурс] / А. М. Пуляевская. – ноябрь 6, 2016. – Режим доступу : http://nitforyou.com/konstruktivistskij-podxod/
Andrysova P. Pedagogical Condition at Undegraduate Teacher Preparation [Електронний ресурс] / P. Andrysova, J. Martincova, H. Vcelarova // The New Educational Review. – 2014. – Vol. 38. – № 4. – P. 152-165. – Режим доступу : http://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1207&context=research_conference
Brdicka B. Role of Internet in education [Електронний ресурс] / B. Brdicka. – 2003. – Режим доступу : Retrieved from: http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm
Crawford K. Vygotskian approaches in human development in the information era [Електронний ресурс] / K. Crawford // Educational Studies in Mathematics. – 1996. – Vol. 31(1–2). – P. 43–62. – Режим доступу : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html
Dostal P. Soft Computing Methods in Business Optimization / P. Dostal // Global Journal of Technology & Optimization. – 2013. – Vol. 4 (1). – P. 20–21.
Glasersfeld E. von. A Constructivist Approach to Teaching [Електронний ресурс] / E. von. Glasersfeld // Constructivism in education / [ed. by L. Р. Steffe, J. Gale]. – Hillsdale, 1995. – P. 3–15. – Режим доступу : http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/172.pdf
Go Youngmi. Early childhood pre-service teachers’ self-images of science teaching in constructivism science education courses [Електронний ресурс] / Go Youngmi; Kang, Jinju // Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching. – Dec., 2015. – Vol.16. – Issue 2. – Article 5. – Режим доступу : http://www.ied.edu.hk/apfslt/
Hejny M. Twenty-five chapters of mathematics education / M. Hejny, J. Novotna, N. Stehlikova. – Prague : PedF UK, 2004. – 456 р.
Kushnir S. Peculiarities of teaching of disciplines in modern universities and ways to implement the content of education in the light of the ideas of constructivism / Svitlana Kushnir // London Review of Education and Science. – «Imperial College Press», 2015. – № 2 (18), (July-December). – Vol. VII. – Р. 559–569.
Martin R. J. Multicultural social reconstructionist education: Design for diversity in teacher education / R. J. Martin // Teacher education quarterly. – 1994. – № 21(3) – P. 77-89.
Molnar J. Constructivism in teaching mathematics / J. Molnar, S. Schubertova, V. Vanek. – UP Olomouc, 2007. – 80 р.
Noddings N. Teaching students to think [Електронний ресурс] / Nel Noddings // Educational Leadership. – February, 2008. – Vol. 65. – № 5. P. 8–13. – Режим доступу : http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/feb08/vol65/num05/All-Our-Students-Thinking.aspx
Novotna J. Critical Thinking in Education / J. Novotna. – London : STS Science Centre, 2013. – 128 р.
Reflection of Constructivist Theories in Curren Educational Practice [Електронний ресурс] / Alena Juvova, Stefan Chudy, Pavel Neumeister and others // Universal Journal of Educational Research. – 2015. – № 3(5). – P. 345–349. – Режим доступу : http://www.hrpub.org/download/20150510/UJER6-19503275.pdf
Richardson V. Constructivist Pedagogy [Електронний ресурс] / Virginia Richardson // Teachers College Record. – December, 2003. – Vol. 105. – № 9. – P. 1623-1640. – Режим доступу : http://www.users.miamioh.edu/shorec/685/readingpdf/constructivist%20pedagogy.pdf
Social development theory (Vygotsky) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html
Timperley H. Teacher Professional Learning and Development : Best Evidence Synthesis Iteration [BES] [Електронний ресурс] / H. Timperley, A. Wilson, H. Barrar, I. Fung. – Wellington, New Zealand : Ministry of Education. – 2007. – Режим доступу : http://educationcounts.edcentre.govt.nz/goto/BES www.oecd.org/edu/school/48727127.pdf
Vadeboncoeur J. Child development and the purpose of education: A historical context for constructivism in teacher education / J. Vadeboncoeur // Сonstructivist teacher education: building new understandings / V. Richardson [Ed.]. – Washington, DC : Falmer Press, 1997. – Р. 15–37.
Visible Learning by John Hattie [Електронний ресурс] / Summary by Gerry Miller (North Tyneside EAZ Consultant). – 2009. – Режим доступу : http://growthmindseteaz.org/files/Visible_Learning_by_J_Hattie_draft_summary.doc
REFERENCES
Babich N. Konstruktivizm: obuchenie i prepodavanie [Constructivism: learning and teaching]; [Jelektronnyj resurs] / Nada Babich // Vestnik Krasnojarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V. P. Astaf'eva. – 2013. – № 3 [25] – S. 6–31. – Rezhim dostupa : http://www.kspu.ru/upload/documents/2013/10/28/b3fdb6c6c88b54a2c5a12e7dc6a0a1dd/2013-3-25.pdf
Bazovyy komponent doshkil'noyi osvity [The basic component of preschool education] / Naukovyy kerivnyk: A. M. Bohush, diysnyy chlen NAPN Ukrayiny, prof, d-r ped. nauk; Avt. kol-v: Bohush A. M., Byelyen'ka H. V., Bohinich O. L., Havrysh N. V., Dolynna O. P., Il'chenko T. S., Kovalenko O. V., Lysenko H. M., Mashovets' M. A., Nyzkovs'ka O. V., Panasyuk T. V., Pirozhenko T. O., Ponimans'ka T. I., Sidyel'nikova O. D., Shevchuk A. S., Yakymenko L. Yu. ― K.: Vydavnytstvo, 2012. – 26 s. – Rezhim dostupa : http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/%D0%94%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-(ostatochnij).pdf
Bim-Bad B. M. Pedagogika Dzhona D'jui [The Pedagogy of John Dewey]; [Jelektronnyj resurs] / B. M. Bim-Bad // Istoriko-pedagogicheskoe znanie v nachale III tysjacheletija: zadachi, metody, istochniki i problematika istorii pedagogiki : Mat-ly Vos'moj nac. nauch. konf. (Moskva, 14 nojabrja 2012 goda) / Red.-sost. G. B. Kornetov. – M. : ASOU, 2012. – S. 42–53. – Rezhim dostupa : http://www.zenon74.ru/school/progressivnaya-pedagogika-dzhona-dyui
Bogdanova V. O. Pedagogicheskij konstruktivizm: obrazovanie kak adaptacija [Pedagogical constructivism: education as adaptation]; [Jelektronnyj resurs] / V. O. Bogdanova // Filosofija obrazovanija. – 2012. – № 5 (44). – S. 40–46. – Rezhim dostupa : http://elib.cspu.ru/xmlui/handle/123456789/238
D'jui D. Shkoly budushhego [Schools of Future]; [Jelektronnyj resurs] / D. D'jui, Je. D'jui // Narodnoe obrazovanie. – 2000. – № 8. – S. 244269. – Rezhim dostupa : http://makarenko-museum.narod.ru/Classics/Dewey/Dewey_Schools_of_Future.htm.
Zagvozdkin V. K. Teoreticheskie osnovy obuchenija putem sozdanija obuchajushhej sredy [Theoretical basis of education by creating a learning environment]; [Jelektronnyj resurs] / V. K. Zagvozdkin – Rezhim dostupa : http://www.rcde.ru/method/953.html
Zimnjaja I. A. Kljuchevye kompetentnosti kak rezul'tativno-celevaja osnova kompetentnostnogo podhoda v obrazovanii: avtorskaja versija [Key competences as effectively-targeted competence based approach to education. Author’s version] / I. A. Zimnjaja. – M. : Issledovatel'skij centr problem kachestva podgotovki specialistov, 2004. – 220 s.
Kezin D. V. Radikal'nyj konstruktivizm: poznanie «v peshhere» [Radical constructivism: knowledge "in the cave"] / D. V. Kezin // Vestnik Moskovskogo universiteta. – 2004. – Serija 7. Filosofija. – № 4. – S. 3–24,
Kompetentnostnyj podhod v vysshem professional'nom obrazovanii : Monografija [Competence-based approach in higher professional education: Monograph] / pod red. A. A. Orlova, V. V. Gracheva. – M. : Direkt-Media, 2014. – 378 s.
Kordujell M. Psihologija. A-Ja : Slovar'-spravochnik [Psychology. A-Z : Reference dictionary] / per. s angl. K. S. Tkachenko. – M. : FAIR-PRESS, 2000. – 448 s : il.
Kremen' V. H. Pidhotovka tvorchoyi indyvidual'nosti yak osnovne zavdannya osvitn'oyi systemy ХХІ stolittya [Preparation of the creative personality as primary goal the educational system of the XXI century] / V. H. Kremen' // Tvorcha osobystist' u systemi neperervnoyi profesiynoyi osvity: Materialy Mizhnar. nauk. konf, 16–17 travnya 2000 roku / za red. S. O. Sysoyevoyi i O. H. Romanovs'koho. – Kharkiv : KhDPU, 2000. – S. 3–4.
Mel'nyk N. I. Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti fakhivtsiv doshkil'noyi osvity u konteksti intehratsiyi v yevropeys'kyy osvitniy prostir [Formation of professional competence of specialists of preschool education in the context of integration into the European educational environment] / N. I. Mel'nyk // Pidhotovka maybutnikh vykhovateliv do roboty z dit'my doshkil'noho viku: kompetentnisnyy pidkhid: monografija / za zah. red. H. V. Byelyen'koyi, O. A. Polovinoyi. – Uman' : VPTs «Vizavi», 2015. – S. 217–244.
Puljaevskaja A. M. Konstruktivistskij podxod k obucheniju [Constructivist approach to learning]; [Elektronnij resurs] / A. M. Puljaevskaja. – nojabr' 6, 2016. – Rezhim dostupu : http://nitforyou.com/konstruktivistskij-podxod/
Andrysova P. Pedagogical Condition at Undegraduate Teacher Preparation [Електронний ресурс] / P. Andrysova, J. Martincova, H. Vcelarova // The New Educational Review. – 2014. – Vol. 38. – № 4. – P. 152–165. – Rezhim dostupu : http://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1207&context=research_conference
Brdicka B. Role of Internet in education [Електронний ресурс] / B. Brdicka. – 2003. – Rezhim dostupu : Retrieved from: http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm
Crawford K. Vygotskian approaches in human development in the information era [Електронний ресурс] / K. Crawford // Educational Studies in Mathematics. – 1996. – Vol. 31(1–2). – P. 43–62. – Rezhim dostupu : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html
Dostal P. Soft Computing Methods in Business Optimization / P. Dostal // Global Journal of Technology & Optimization. – 2013. – Vol. 4 (1). – P. 20–21.
Glasersfeld E. von. A Constructivist Approach to Teaching [Електронний ресурс] / E. von. Glasersfeld // Constructivism in education / [ed. by L. Р. Steffe, J. Gale]. – Hillsdale, 1995. – P. 3–15. – Rezhim dostupu : http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/172.pdf
Go Youngmi. Early childhood pre-service teachers’ self-images of science teaching in constructivism science education courses [Електронний ресурс] / Go Youngmi; Kang, Jinju // Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching. – Dec., 2015. – Vol.16. – Issue 2. – Article 5. – Rezhim dostupu : http://www.ied.edu.hk/apfslt/
Hejny M. Twenty-five chapters of mathematics education / M. Hejny, J. Novotna, N. Stehlikova. – Prague : PedF UK, 2004. – 456 р.
Reflection of Constructivist Theories in Curren Educational Practice [Електронний ресурс] / Alena Juvova, Stefan Chudy, Pavel Neumeister and others // Universal Journal of Educational Research. – 2015. – № 3(5). – P. 345–349. – Rezhim dostupu : http://www.hrpub.org/download/20150510/UJER6-19503275.pdf
Kushnir S. Peculiarities of teaching of disciplines in modern universities and ways to implement the content of education in the light of the ideas of constructivism / Svitlana Kushnir // London Review of Education and Science. – «Imperial College Press», 2015. – № 2(18), (July-December). – Vol. VII. – Р. 559–569.
Martin R. J. Multicultural social reconstructionist education: Design for diversity in teacher education / R. J. Martin // Teacher education quarterly. – 1994. – № 21(3) – P. 77-89.
Molnar J. Constructivism in teaching mathematics / J. Molnar, S. Schubertova, V. Vanek. – UP Olomouc, 2007. – 80 р.
Noddings N. Teaching students to think [Електронний ресурс] / Nel Noddings // Educational Leadership. – February, 2008. – Vol. 65. – № 5. – P. 8–13. – Rezhim dostupu : http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/feb08/vol65/num05/All-Our-Students-Thinking.aspx
Novotna J. Critical Thinking in Education / J. Novotna. – London : STS Science Centre, 2013. – 128 р.
Richardson V. Constructivist Pedagogy [Електронний ресурс] / Virginia Richardson // Teachers College Record. – December, 2003. – Vol. 105. – № 9. – P. 1623–1640. – Rezhim dostupu : http://www.users.miamioh.edu/shorec/685/readingpdf/constructivist%20pedagogy.pdf
Social development theory (Vygotsky) [Електронний ресурс]. – Rezhim dostupu : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html
Timperley H. Teacher Professional Learning and Development : Best Evidence Synthesis Iteration [BES] [Електронний ресурс] / H. Timperley, A. Wilson, H. Barrar, I. Fung. – Wellington, New Zealand : Ministry of Education. – 2007. – Rezhim dostupu : http://educationcounts.edcentre.govt.nz/goto/BES www.oecd.org/edu/school/48727127.pdf
Vadeboncoeur J. Child development and the purpose of education: A historical context for constructivism in teacher education / J. Vadeboncoeur // Сonstructivist teacher education: building new understandings / V. Richardson [Ed.]. – Washington, DC : Falmer Press, 1997. – Р. 15–37.
Visible Learning by John Hattie [Електронний ресурс] / Summary by Gerry Miller (North Tyneside EAZ Consultant). – 2009. – Rezhim dostupu : http://growthmindseteaz.org/files/Visible_Learning_by_J_Hattie_draft_summary.doc
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.821276
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.