РОЛЬ КОНСТРУКТИВІЗМУ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДНЗ

С. П. Кушнір

Анотація


Визначено необхідність переорієнтації системи підготовки майбутніх вихователів у  педагогічному  виші  з  огляду  на  реформування  освітньої  стратегії,  перехід  від гностичної  парадигми  освіти  до  компетентнісної,  зміну  функцій  вихователя  ДНЗ  у рамках компетентнісного підходу з орієнтацією на розвиток у дошкільників ключових компетенцій. Спираючись на сучасне розуміння компетентнісного підходу як сукупності інноваційних теоретико-методологічних способів і прийомів проектування цілей, змісту, технологій і результатів освіти, з’ясовано, що підґрунтям даного підходу є ідеї філософії прагматизму й конструктивізму. На основі аналізу сучасних теоретичних та практичних досліджень  розкрито  специфіку  закономірностей,  принципів  та  ключових  аспектів підготовки майбутніх педагогів-вихователів на основі ідей конструктивізму. Визначено основні  наукові  підходи,  що  зумовлюють  сучасне  розуміння  педагогічного конструктивізму:  концепція  когнітивного  розвитку  Ж. Піаже,  теорія  соціального розвитку  Л. Виготського,  теорія прагматизму  Д. Дьюї.  Установлено,  що  педагогічний конструктивізм  є  теорією  й  практикою  викладання  і  навчання,  яка  передбачає побудування окремою особою нових знань через власну психічну активність, діяльність та соціальну взаємодію. Визначено, що сучасний освітній процес у ВНЗ має передбачати: зміну  освітньої  функції  педагога  з  активного  транслятора  знань  на  підтримуючого мотиватора, фасилітатора; студенто зорієнтоване навчання; участь студентів у розробці й організації навчального процесу з метою конструювання власного знання й досвіду; створення сприятливого, безпечного, мотивувального навчального середовища й бути спрямованим  на  підготовку  педагогів  нової  формації,  спроможних  реалізувати  ідеї конструктивізму в роботі з дітьми дошкільного віку.

Ключові  слова:  вища  освіта,  підготовка,  вихователь,  конструктивізм, компетентність, прагматизм, компетентнісний підхід, навчання.

 

The article substantiates the necessity of reorienting the system of preparation future preschool  children  teachers  in  a  pedagogical  university  on  the  basis  of  reforming  the educational strategy  from the Gnostic paradigm of education to the Competence paradigm, taking into account the changes in the functions of the preschool teacher in the framework of a competence approach with an emphasis on the  key  competencies development in children. Relying  on  the  modern  understanding  of  the  competence  approach  as  a  set  of  innovative theoretical  and  methodological  methods  and  techniques  for  designing  goals,  content, technologies and educational results, it is established that the basis of this approach is the ideas of  the  pragmatism  and  constructivism  philosophy.  The  analysis  of  modern  theoretical  and practical research made it possible to reveal the specifics of the laws, principles and key aspects of the education future preschool children teacher’s based on the constructivism ideas. Among the  main  scientific  approaches  that  reveal  the  modern  understanding  of  pedagogical constructivism  were  identified:  the  concept  of  cognitive  development  by  J. Piaget, L. Vygotsky's theory of social development, D. Dewey's theory of pragmatism. It is determined that  pedagogical  constructivism  is  a  theory  and  practice  of  teaching  and  learning,  which provides  for  the  construction  by  an  individual  of  new  knowledge  through  his  own  mental activity, activity and social interaction. It is determined that the modern educational process in the university should provide for a change in the educational function of the teacher from an active  knowledge  translator  to  a  supporting  motivator,  facilitator;  organization  of  student oriented training; participation of students in the learning process development and organization with the aim of constructing their own knowledge and experience; creation of a favourable, safe, motivating learning environment and be aimed at training a new formation teachers that are able to realize the constructivism ideas in working with children of preschool age.

Key  words:  higher  education,  preparation,  the  pre-school  teachers,  constructivism, competence, pragmatism, competence approach, learning.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бабич Н. Конструктивизм: обучение и преподавание [Электронный ресурс] / Нада Бабич // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. – 2013. – № 3 [25] – С. 6–31. – Режим доступу : http://www.kspu.ru/upload/documents/2013/10/28/b3fdb6c6c88b54a2c5a12e7dc6a0a1dd/2013-3-25.pdf

Базовий компонент дошкільної освіти / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук; Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець М. А., Низковська О. В., Панасюк Т. В., Піроженко Т. О., Поніманська Т. І., Сідєльнікова О. Д., Шевчук А. С., Якименко Л. Ю. – К. : Видавництво, 2012. – 26 с. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/%D0%94%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-(ostatochnij).pdf

Бим-Бад Б. М. Педагогика Джона Дьюи [Электронный ресурс] / Б. М. Бим-Бад // Историко-педагогическое знание в начале III тысячелетия: задачи, методы, источники и проблематика истории педагогики : Мат-лы Восьмой нац. науч. конф. (Москва, 14 ноября 2012 года) / Ред.-сост. Г. Б. Корнетов. – М. : АСОУ, 2012. – С. 42–53. – Режим доступу : http://www.zenon74.ru/school/progressivnaya-pedagogika-dzhona-dyui

Богданова В. О. Педагогический конструктивизм: образование как адаптация [Электронный ресурс] / В. О. Богданова // Философия образования. – 2012. – № 5 (44). – С. 40–46. – Режим доступу : http://elib.cspu.ru/xmlui/handle/123456789/238 5. Дьюи Д. Школы будущего [Электронный ресурс] / Д. Дьюи, Э. Дьюи // Народное образование. – 2000. – № 8. – С. 244269. – Режим доступу : http://makarenko-museum.narod.ru/Classics/Dewey/Dewey_Schools_of_Future.htm.

Загвоздкин В. К. Теоретические основы обучения путем создания обучающей среды [Электронный ресурс] / В. К. Загвоздкин – Режим доступа : http://www.rcde.ru/method/953.html

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании: авторская версия / И. А. Зимняя. – М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 220 с.

Кезин Д. В. Радикальный конструктивизм: познание «в пещере» / Д. В. Кезин // Вестник Московского университета. – 2004. – Сер. 7. Философия. – №4. – С. 3–24.

Компетентностный подход в высшем профессиональном образовании : Монография / под ред. А. А. Орлова, В. В. Грачева. – М. : Директ-Медиа, 2014. – 378 с.

Кордуэлл М. Психология. А–Я. : Словарь-справочник / пер. с англ. К. С. Ткаченко. – М. : ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 448 с.

Кремень В. Г. Підготовка творчої індивідуальності як основне завдання освітньої системи ХХІ століття / В. Г. Кремень // Творча особистість у системі неперервної професійної освіти : Матеріали Міжнар. наук. конф. 16-17 травня 2000 року / за ред. С. О. Сисоєвої і О. Г. Романовського. – Харків : ХДПУ, 2000. – С. 3–4.

Мельник Н. І. Формування професійної компетентності фахівців дошкільної освіти у контексті інтеграції в європейський освітній простір / Н. І. Мельник // Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку: компетентнісний підхід: монографія / за заг. ред. Г. В. Бєлєнької, О. А. Половіної. – Умань : ВПЦ «Візаві», 2015. – С. 217244.

Пуляевская А. М. Конструктивистский подход к обучению [Електронний ресурс] / А. М. Пуляевская. – ноябрь 6, 2016. – Режим доступу : http://nitforyou.com/konstruktivistskij-podxod/

Andrysova P. Pedagogical Condition at Undegraduate Teacher Preparation [Електронний ресурс] / P. Andrysova, J. Martincova, H. Vcelarova // The New Educational Review. – 2014. – Vol. 38. – № 4. – P. 152-165. – Режим доступу : http://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1207&context=research_conference

Brdicka B. Role of Internet in education [Електронний ресурс] / B. Brdicka. – 2003. – Режим доступу : Retrieved from: http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm

Crawford K. Vygotskian approaches in human development in the information era [Електронний ресурс] / K. Crawford // Educational Studies in Mathematics. – 1996. – Vol. 31(1–2). – P. 43–62. – Режим доступу : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html

Dostal P. Soft Computing Methods in Business Optimization / P. Dostal // Global Journal of Technology & Optimization. – 2013. – Vol. 4 (1). – P. 20–21.

Glasersfeld E. von. A Constructivist Approach to Teaching [Електронний ресурс] / E. von. Glasersfeld // Constructivism in education / [ed. by L. Р. Steffe, J. Gale]. – Hillsdale, 1995. – P. 3–15. – Режим доступу : http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/172.pdf

Go Youngmi. Early childhood pre-service teachers’ self-images of science teaching in constructivism science education courses [Електронний ресурс] / Go Youngmi; Kang, Jinju // Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching. – Dec., 2015. – Vol.16. – Issue 2. – Article 5. – Режим доступу : http://www.ied.edu.hk/apfslt/

Hejny M. Twenty-five chapters of mathematics education / M. Hejny, J. Novotna, N. Stehlikova. – Prague : PedF UK, 2004. – 456 р.

Kushnir S. Peculiarities of teaching of disciplines in modern universities and ways to implement the content of education in the light of the ideas of constructivism / Svitlana Kushnir // London Review of Education and Science. – «Imperial College Press», 2015. – № 2 (18), (July-December). – Vol. VII. – Р. 559–569.

Martin R. J. Multicultural social reconstructionist education: Design for diversity in teacher education / R. J. Martin // Teacher education quarterly. – 1994. – № 21(3) – P. 77-89.

Molnar J. Constructivism in teaching mathematics / J. Molnar, S. Schubertova, V. Vanek. – UP Olomouc, 2007. – 80 р.

Noddings N. Teaching students to think [Електронний ресурс] / Nel Noddings // Educational Leadership. – February, 2008. – Vol. 65. – № 5.  P. 8–13. – Режим доступу : http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/feb08/vol65/num05/All-Our-Students-Thinking.aspx

Novotna J. Critical Thinking in Education / J. Novotna. – London : STS Science Centre, 2013. – 128 р.

Reflection of Constructivist Theories in Curren Educational Practice [Електронний ресурс] / Alena Juvova, Stefan Chudy, Pavel Neumeister and others // Universal Journal of Educational Research. – 2015. – № 3(5). – P. 345–349. – Режим доступу : http://www.hrpub.org/download/20150510/UJER6-19503275.pdf

Richardson V. Constructivist Pedagogy [Електронний ресурс] / Virginia Richardson // Teachers College Record. – December, 2003. – Vol. 105. – № 9. – P. 1623-1640. – Режим доступу : http://www.users.miamioh.edu/shorec/685/readingpdf/constructivist%20pedagogy.pdf

Social development theory (Vygotsky) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html

Timperley H. Teacher Professional Learning and Development : Best Evidence Synthesis Iteration [BES] [Електронний ресурс] / H. Timperley, A. Wilson, H. Barrar, I. Fung. – Wellington, New Zealand : Ministry of Education. – 2007. – Режим доступу : http://educationcounts.edcentre.govt.nz/goto/BES www.oecd.org/edu/school/48727127.pdf

Vadeboncoeur J. Child development and the purpose of education: A historical context for constructivism in teacher education / J. Vadeboncoeur // Сonstructivist teacher education: building new understandings / V. Richardson [Ed.]. – Washington, DC : Falmer Press, 1997. – Р. 15–37.

Visible Learning by John Hattie [Електронний ресурс] / Summary by Gerry Miller (North Tyneside EAZ Consultant). – 2009. – Режим доступу : http://growthmindseteaz.org/files/Visible_Learning_by_J_Hattie_draft_summary.doc

REFERENCES

Babich N. Konstruktivizm: obuchenie i prepodavanie [Constructivism: learning and teaching]; [Jelektronnyj resurs] / Nada Babich // Vestnik Krasnojarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V. P. Astaf'eva. – 2013. – № 3 [25] – S. 6–31. – Rezhim dostupa : http://www.kspu.ru/upload/documents/2013/10/28/b3fdb6c6c88b54a2c5a12e7dc6a0a1dd/2013-3-25.pdf

Bazovyy komponent doshkil'noyi osvity [The basic component of preschool education] / Naukovyy kerivnyk: A. M. Bohush, diysnyy chlen NAPN Ukrayiny, prof, d-r ped. nauk; Avt. kol-v: Bohush A. M., Byelyen'ka H. V., Bohinich O. L., Havrysh N. V., Dolynna O. P., Il'chenko T. S., Kovalenko O. V., Lysenko H. M., Mashovets' M. A., Nyzkovs'ka O. V., Panasyuk T. V., Pirozhenko T. O., Ponimans'ka T. I., Sidyel'nikova O. D., Shevchuk A. S., Yakymenko L. Yu. ― K.: Vydavnytstvo, 2012. – 26 s. – Rezhim dostupa : http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/%D0%94%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-(ostatochnij).pdf

Bim-Bad B. M. Pedagogika Dzhona D'jui [The Pedagogy of John Dewey]; [Jelektronnyj resurs] / B. M. Bim-Bad // Istoriko-pedagogicheskoe znanie v nachale III tysjacheletija: zadachi, metody, istochniki i problematika istorii pedagogiki : Mat-ly Vos'moj nac. nauch. konf. (Moskva, 14 nojabrja 2012 goda) / Red.-sost. G. B. Kornetov. – M. : ASOU, 2012. – S. 42–53. – Rezhim dostupa : http://www.zenon74.ru/school/progressivnaya-pedagogika-dzhona-dyui

Bogdanova V. O. Pedagogicheskij konstruktivizm: obrazovanie kak adaptacija [Pedagogical constructivism: education as adaptation]; [Jelektronnyj resurs] / V. O. Bogdanova // Filosofija obrazovanija. – 2012. – № 5 (44). – S. 40–46. – Rezhim dostupa : http://elib.cspu.ru/xmlui/handle/123456789/238

D'jui D. Shkoly budushhego [Schools of Future]; [Jelektronnyj resurs] / D. D'jui, Je. D'jui // Narodnoe obrazovanie. – 2000. – № 8. – S. 244269. – Rezhim dostupa : http://makarenko-museum.narod.ru/Classics/Dewey/Dewey_Schools_of_Future.htm.

Zagvozdkin V. K. Teoreticheskie osnovy obuchenija putem sozdanija obuchajushhej sredy [Theoretical basis of education by creating a learning environment]; [Jelektronnyj resurs] / V. K. Zagvozdkin – Rezhim dostupa : http://www.rcde.ru/method/953.html

Zimnjaja I. A. Kljuchevye kompetentnosti kak rezul'tativno-celevaja osnova kompetentnostnogo podhoda v obrazovanii: avtorskaja versija [Key competences as effectively-targeted competence based approach to education. Author’s version] / I. A. Zimnjaja. – M. : Issledovatel'skij centr problem kachestva podgotovki specialistov, 2004. – 220 s.

Kezin D. V. Radikal'nyj konstruktivizm: poznanie «v peshhere» [Radical constructivism: knowledge "in the cave"] / D. V. Kezin // Vestnik Moskovskogo universiteta. – 2004. – Serija 7. Filosofija. – № 4. – S. 3–24,

Kompetentnostnyj podhod v vysshem professional'nom obrazovanii : Monografija [Competence-based approach in higher professional education: Monograph] / pod red. A. A. Orlova, V. V. Gracheva. – M. : Direkt-Media, 2014. – 378 s.

Kordujell M. Psihologija. A-Ja : Slovar'-spravochnik [Psychology. A-Z : Reference dictionary] / per. s angl. K. S. Tkachenko. – M. : FAIR-PRESS, 2000. – 448 s : il.

Kremen' V. H. Pidhotovka tvorchoyi indyvidual'nosti yak osnovne zavdannya osvitn'oyi systemy ХХІ stolittya [Preparation of the creative personality as primary goal the educational system of the XXI century] / V. H. Kremen' // Tvorcha osobystist' u systemi neperervnoyi profesiynoyi osvity: Materialy Mizhnar. nauk. konf, 16–17 travnya 2000 roku / za red. S. O. Sysoyevoyi i O. H. Romanovs'koho. – Kharkiv : KhDPU, 2000. – S. 3–4.

Mel'nyk N. I. Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti fakhivtsiv doshkil'noyi osvity u konteksti intehratsiyi v yevropeys'kyy osvitniy prostir [Formation of professional competence of specialists of preschool education in the context of integration into the European educational environment] / N. I. Mel'nyk // Pidhotovka maybutnikh vykhovateliv do roboty z dit'my doshkil'noho viku: kompetentnisnyy pidkhid: monografija / za zah. red. H. V. Byelyen'koyi, O. A. Polovinoyi. – Uman' : VPTs «Vizavi», 2015. – S. 217–244.

Puljaevskaja A. M. Konstruktivistskij podxod k obucheniju [Constructivist approach to learning]; [Elektronnij resurs] / A. M. Puljaevskaja. – nojabr' 6, 2016. – Rezhim dostupu : http://nitforyou.com/konstruktivistskij-podxod/

Andrysova P. Pedagogical Condition at Undegraduate Teacher Preparation [Електронний ресурс] / P. Andrysova, J. Martincova, H. Vcelarova // The New Educational Review. – 2014. – Vol. 38. – № 4. – P. 152–165. – Rezhim dostupu : http://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1207&context=research_conference

Brdicka B. Role of Internet in education [Електронний ресурс] / B. Brdicka. – 2003. – Rezhim dostupu : Retrieved from: http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm

Crawford K. Vygotskian approaches in human development in the information era [Електронний ресурс] / K. Crawford // Educational Studies in Mathematics. – 1996. – Vol. 31(1–2). – P. 43–62. – Rezhim dostupu : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html

Dostal P. Soft Computing Methods in Business Optimization / P. Dostal // Global Journal of Technology & Optimization. – 2013. – Vol. 4 (1). – P. 20–21.

Glasersfeld E. von. A Constructivist Approach to Teaching [Електронний ресурс] / E. von. Glasersfeld // Constructivism in education / [ed. by L. Р. Steffe, J. Gale]. – Hillsdale, 1995. – P. 3–15. – Rezhim dostupu : http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/172.pdf

Go Youngmi. Early childhood pre-service teachers’ self-images of science teaching in constructivism science education courses [Електронний ресурс] / Go Youngmi; Kang, Jinju // Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching. – Dec., 2015. – Vol.16. – Issue 2. – Article 5. – Rezhim dostupu : http://www.ied.edu.hk/apfslt/

Hejny M. Twenty-five chapters of mathematics education / M. Hejny, J. Novotna, N. Stehlikova. – Prague : PedF UK, 2004. – 456 р.

Reflection of Constructivist Theories in Curren Educational Practice [Електронний ресурс] / Alena Juvova, Stefan Chudy, Pavel Neumeister and others // Universal Journal of Educational Research. – 2015. – № 3(5). – P. 345–349. – Rezhim dostupu : http://www.hrpub.org/download/20150510/UJER6-19503275.pdf

Kushnir S. Peculiarities of teaching of disciplines in modern universities and ways to implement the content of education in the light of the ideas of constructivism / Svitlana Kushnir // London Review of Education and Science. – «Imperial College Press», 2015. – № 2(18), (July-December). – Vol. VII. – Р. 559–569.

Martin R. J. Multicultural social reconstructionist education: Design for diversity in teacher education / R. J. Martin // Teacher education quarterly. – 1994. – № 21(3) – P. 77-89.

Molnar J. Constructivism in teaching mathematics / J. Molnar, S. Schubertova, V. Vanek. – UP Olomouc, 2007. – 80 р.

Noddings N. Teaching students to think [Електронний ресурс] / Nel Noddings // Educational Leadership. – February, 2008. – Vol. 65. – № 5. – P. 8–13. – Rezhim dostupu : http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/feb08/vol65/num05/All-Our-Students-Thinking.aspx

Novotna J. Critical Thinking in Education / J. Novotna. – London : STS Science Centre, 2013. – 128 р.

Richardson V. Constructivist Pedagogy [Електронний ресурс] / Virginia Richardson // Teachers College Record. – December, 2003. – Vol. 105. – № 9. – P. 1623–1640. – Rezhim dostupu : http://www.users.miamioh.edu/shorec/685/readingpdf/constructivist%20pedagogy.pdf

Social development theory (Vygotsky) [Електронний ресурс]. – Rezhim dostupu : https://www.learning-theories.com/vygotskys-social-learning-theory.html

Timperley H. Teacher Professional Learning and Development : Best Evidence Synthesis Iteration [BES] [Електронний ресурс] / H. Timperley, A. Wilson, H. Barrar, I. Fung. – Wellington, New Zealand : Ministry of Education. – 2007. – Rezhim dostupu : http://educationcounts.edcentre.govt.nz/goto/BES www.oecd.org/edu/school/48727127.pdf

Vadeboncoeur J. Child development and the purpose of education: A historical context for constructivism in teacher education / J. Vadeboncoeur // Сonstructivist teacher education: building new understandings / V. Richardson [Ed.]. – Washington, DC : Falmer Press, 1997. – Р. 15–37.

Visible Learning by John Hattie [Електронний ресурс] / Summary by Gerry Miller (North Tyneside EAZ Consultant). – 2009. – Rezhim dostupu : http://growthmindseteaz.org/files/Visible_Learning_by_J_Hattie_draft_summary.doc




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.821276

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.