РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ СЛУЖБИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ

Ju. S. Taymasov, V. Yevdokуmov

Анотація


The article determined the current state training system of civil defense, which points to the need to improve it to comply with modern requirements, the features of the professional competence of specialists civil protection and ways of its development in vocational training. The  analysis  of  scientific  and  educational  research  literature  on  competency  approach domestic and foreign scientists who should be considered as a very promising way of closing the gap in education and its inconsistency needs of society. The analysis of psychological and pedagogical sources showed that the problem of professional competence of specialists civil defense scientists studied in the context of the main areas (scientific principles of professional training, disclosing the features of formation of readiness specialist for professional activities on the basis of competence approach, preparation of specialists civil protection). There was show that the professional competence of civil defens experts of the SES of Ukraine includes key, basic and special competence. The list of features continuing education are essential for analysis and the formation of professional competence of specialists civil  defens experts of the SES of Ukraine. These principles are based on professional competence of experts in civil defence during training.

Keywords: competence, professional competence, civil defense, development, experts.

 

 

У  статті  схарактеризовано  сучасний  стан  системи  підготовки  фахівців  служби цивільного  захисту,  який  вказує  на  необхідність  її  вдосконалення  для  досягнення відповідності  сучасним  вимогам,  розглянуто  особливості  професійної  компетентності фахівців  служби  цивільного  захисту  та  окреслено  шляхи  її  розвитку  у  системі професійної  підготовки.  Проведено  аналіз  науково-педагогічної  літератури  щодо дослідження  компетентнісного  підходу  вітчизняними  та  закордонними  науковцями який  слід  розглядати  як  вельми  перспективний  шлях  ліквідації  прогалин  у  системі освіти  та  її  невідповідності  потребам  суспільства.  Проведений  аналіз  психолого-педагогічних  джерел  засвідчив,  що  проблема  розвитку  професійної  компетентності фахівців  служби  цивільного  захисту  вченими  досліджувалася  в  контексті  таких основних  напрямів  (наукові  засади  професійної  підготовки  фахівців;  розкриття особливостей  формування  готовності  фахівця  до  професійної  діяльності  на  засадах компетентнісного  підходу;  питання  підготовки  фахівців  служби  цивільного  захисту). З’ясовано  що  професійна  компетентність  фахівця  служби  цивільного  захисту  ДСНС України  включає  ключові,  базові  та  спеціальні  компетентності.  Визначено  перелік ознак  безперервної  освіти,  істотних  для  аналізу  і  формуванню  професійної компетентності  фахівців  служби  цивільного  захисту  ДСНС  України.  Окреслено принципи  на  яких  базується  розвиток  професійної  компетентності  фахівців  служби цивільного захисту у процесі професійної підготовки.

Ключові слова: компетентність, професійна компетентність, служба цивільного захисту, розвиток, фахівець.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Баранников A. B. Содержание общего образования: компетентностный подход / Баранников A.B. – М. :ГУВШЭ, 2002. – 51 с.

Батышев С. Я. Задачи системы профессионально-технического образования в условиях перехода к рыночной экономике / Батышев С. Я. – М. : АПО, 1993. – 91 с.

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування / Н. М. Бібік // Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – С. 47–52.

Бойчук Ю. Д. Компетентнісний підхід / Ю. Д. Бойчук // Наукові підходи до наукових педагогічних досліджень : [монографія]; за заг. ред. докт. пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України В.І. Лозової. – Харків : «Апостроф», 2011. – С. 188–216.

Военная педагогика / под ред. О. Ю. Ефремова. – СПб. : Питер, 2008. – 219 с.

Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова – М. : Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. – 312 с.

Новиков A. M. Профессиональное образование на смене эпох / А. М. Новиков // Специалист. – 1997. – № 6. – С. 2–6.

Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики; під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – C. 16–25.

Советский энциклопедический словарь / ред. А. М. Прохоров и др.. – М. : Советская энциклопедия, 1979. – 1600 с.

Фрумин И. Д. Компетентностный подход как естественный этап обновления содержания образования / И. Д. Фрумин // Педагогика развития, ключевые компетенции и становление : Матер. XI науч.-пр. конф. – Красноярск, 2003. – С. 181-183.

Худоминский П. В. Развитие системы повышения квалификации педагогических кадров советской общеобразовательной школы (1917–1981 гг.). / П. В. Худоминский. – М. : Педагогика, 1986. – 182 с.

REFERENCES

Barannikov A. B. Soderzhanie obshhego obrazovanija: kompetentnostnyj podhod [Contents of General Education: competence approach] / Barannikov A. B. – M. :GUVShJe, 2002. – 51 s.

Batyshev S. Ja. Zadachi sistemy professional'no-tehnicheskogo obrazovanija v uslovijah perehoda k rynochnoj jekonomike [The objectives of the vocational education system in the transition to a market economy] / Batyshev S. Ja. – M. : APO, 1993. – 91 s.

Bibik N. M. Kompetentnisnyy pidkhid: refleksyvnyy analiz zastosuvannya [Competency approach: reflexive application analysis] / N. M. Bibik // Kompetentisnyy pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayins'ki perspektyvy : biblioteka z osvitn'oyi polityky / pid zah. red. O. V. Ovcharuk. – K. : «K.I.S.», 2004. – S. 47–52.

Boychuk Yu. D. Kompetentnisnyy pidkhid [Competency approach] / Yu. D. Boychuk // Naukovi pidkhody do naukovykh pedahohichnykh doslidzhen' : [monohrafiya]; za zah. red. dokt. ped. nauk, prof., chl.-kor. NAPN Ukrayiny V.I. Lozovoyi. – Kharkiv : «Apostrof», 2011. – S. 188–216.

Voennaja pedagogika [Military pedagogy] / рod red. O. Ju. Efremova. – SPb. : Piter, 2008. – 219 s.

Markova A. K. Psihologija professionalizma [Psychology of professionalism] / A. K. Markova – M. : Mezhdunarodnyj gumanitarnyj fond «Znanie», 1996. – 312 s.

Novikov A. M. Professional'noe obrazovanie na smene jepoh [Professional education at the epoch change] / A. M. Novikov // Specialist. – 1997. – № 6. – S. 2–6.

Pometun O. I. Teoriya ta praktyka poslidovnoyi realizatsiyi kompetentisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krayin [The theory and practice of the competent approach consistent implementation in the foreign countries experience] / O. I. Pometun // Kompetentnisnyy pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayins'ki perspektyvy : Biblioteka z osvitn'oyi polityky; pid zah. red. O. V. Ovcharuk. – K. : «K.I.S.», 2004. – S. 16-25.

Sovetskij jenciklopedicheskij slovar' [Soviet Encyclopedic Dictionary] / red. A. M. Prohorov i dr. – M. : Sovetskaja jenciklopedija, 1979. – 1600 s.

Frumin I. D. Kompetentnostnyj podhod kak estestvennyj jetap obnovlenija soderzhanija obrazovanija [Competence approach as a natural stage of updating the content of education] / I. D. Frumin // Pedagogika razvitija, kljuchevye kompetencii i stanovlenie : Mater. XI nauch.-pr. konf. – Krasnojarsk, 2003. – S. 181–183.

Hudominskij P. V. Razvitie sistemy povyshenija kvalifikacii pedagogicheskih kadrov sovetskoj obshheobrazovatel'noj shkoly (1917–1981 gg.) [The development of the system for upgrading the qualifications of the pedagogical staff of the Soviet comprehensive school (1917–1981)] / P. V. Hudominskij. – M. : Pedagogika, 1986. – 182 s.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.821319

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.