ЗМІСТ І СТРУКТУРА ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

О. С. Казачінер

Анотація


The aim of the article is analysis of content and structure of such phenomenon as a foreign  language  teachers’  inclusive  competence.  The  necessity  of  development  of  such category  of  teachers’  inclusive  competence  was  substantiated.  On  the  base  of  scientists’ approaches to teacher’s inclusive competence content the author has defined foreign language teacher’s  inclusive  competence  as  an  integrative  personal  background  which  includes  the ability of teaching a foreign language to children with special educational needs together with their  healthy  peers  in  conditions  of  secondary  schools.  This  competence  is  manifested  by foreign  language  teacher’s  ability  to  take  into  consideration  different  levels  of  students’ aptitudes  and  mastering  a  foreign  language,  different  potentials  of  its  learning,  possible difficulties which students may have while studying. The  component  and  structural  analysis  of  foreign  language  teacher’s  inclusive competence was made; the motivational-personal, cognitive operational, reflexive-evaluative components were singled out.

Keywords:  competence,  inclusive  competence,  foreign  language  teacher,  content, structure. 

 

 

Мета статті – аналіз змісту й структури феномену інклюзивної компетентності вчителя  іноземної  мови.  Було  обґрунтовано  необхідність  розвитку  цього  виду компетентності у даної категорії вчителів. На основі аналізу різних наукових підходів дано  визначення  поняття  інклюзивної  компетентності  вчителя  іноземної  мови  як інтегративного  особистісного  утворення,  яке  забезпечує  здатність  здійснювати навчання  іноземної  мови  учнів  з  особливими  освітніми  потребами  разом  з  їхніми здоровими  однолітками  в  умовах  ЗНЗ.  З’ясовано,  що  інклюзивна  компетентність виявляється  в  умінні  вчителя  іноземної  мови  враховувати  у  навчально-виховному процесі  різні  рівні  володіння  школярами  іноземною  мовою,  різні  здібності  й можливості  щодо  опанування  її,  можливі  труднощі,  які  виникають  у  дітей  під  час  її вивчення. Здійснено компонентно-структурний аналіз інклюзивної компетентності вчителя іноземних  мов:  виокремлено  мотиваційно-особистісний,  когнітивно-операційний, рефлексивно-оцінний компоненти. 

Ключові  слова:  компетентність,  інклюзивна  компетентність,  учитель  іноземної мови, зміст, структура.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Антонюк Л. Формування готовності педагогічних кадрів до роботи з дітьми з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання / Л. Антонюк // Нова пед. думка. – 2010. – № 1. – С. 121–123.

Бовкуш К. П. Основні засади формування інклюзивної компетентності педагога / К. П. Бовкуш // Молодий вчений. – 2014. – № 7 (10). – С. 158–160.

Дорошенко О. Перші кроки вчителя загальноосвітньої школи в умовах інклюзивної освіти / О. Дорошенко // Нова пед. думка. – 2012. – № 3. – С. 74–75.

Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я: теоретико-методичні аспекти : [метод. реком. для викл. вищ. пед. навч. закл.] / Ю. Д. Бойчук, О. С. Бородіна, К. І. Васильєва та ін. ; за заг. ред. д-ра пед. наук. проф. Ю. Д. Бойчука. – Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2014. – 32 с.

Искрук И. В. Этапы формирования инклюзивной компетентности у будущих учителей общеобразовательной школы / И. В. Искрук, И. Н. Хаффизулина // Материалы V Всерос. научно-практ. конф. «Медико-биологические и психолого-педагогические аспекты адаптации и социализации человека». (18–21.02.2008, Волгоград) – Волгоград : Волгоградское науч. изд-во, 2008. – С. 63–66.

Кучерук О. С. Професійні вимоги до вчителя загальноосвітнього навчального закладу в умовах інклюзивного навчання / О. С. Кучерук, Ю. Д. Бойчук // Постметодика. – 2012. – № 2. – С. 42–44.

Савчук Л. Компетентісний підхід у підвищенні кваліфікації педагогів до запровадження інклюзивної моделі навчання дітей з особливими освітніми потребами / Л. Савчук // Нова пед. думка. – 2010. – № 1. – С. 98–101.

Сатарова Л. А. Компетентность в области инклюзии как одно из условий успешной модернизации образования [Электронный ресурс] / Л. А. Сатарова. – Режим доступа : http://www.edit.muh.ru/content/mag/trudy/04_2009/06.pdf.

Тамарская Н. В. Инклюзивная компетенция в контексте профессионального стандарта педагога / Н. В. Тамарская, М. Г. Черняева // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2015. – № 2 (32). – С. 75–78.

Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки : автореф. дисс. … канд. пед. наук : спец. : 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Хайфизуллина Ильмира Наильевна; Астраханский государственный университет. – Астрахань, 2008. – 22 с.

Чупахіна С. В. Діяльність педагога в умовах інклюзивної освіти в сучасних ДНЗ / С. В. Чупахіна // Пед. дискурс : зб. наук. пр. – 2012. – Вип. 13. – С. 406–410.

REFERENCES

Antonyuk L. Formuvannya hotovnosti pedahohichnykh kadriv do roboty z dit'my z osoblyvymy potrebamy v umovakh inklyuzyvnoho navchannya [Forming the pedagogical staffs’ readiness to work with children with special needs in conditions of inclusive education] / L. Antonyuk // Nova ped. dumka. – 2010. – № 1. – S. 121–123.

Bovkush K. P. Osnovni zasady formuvannya inklyuzyvnoyi kompetentnosti pedahoha [Main foundations of forming the teacher’s inclusive competence] / K. P. Bovkush // Molodyy vchenyy. – 2014. – № 7 (10). – S. 158–160.

Doroshenko O. Pershi kroky vchytelya zahal'noosvitn'oyi shkoly v umovakh inklyuzyvnoyi osvity [First steps of secondary school teacher in conditions of inclusive education] / O. Doroshenko // Nova ped. dumka. – 2012. – № 3. – S. 74–75.

Inklyuzyvna kompetentnist' maybutn'oho vchytelya osnov zdorov’ya: teoretyko-metodychni aspekty [Inclusive competence of a future health foundation teacher: theoretical-methodical aspects] : [metod. rekom. dlya vykl. vyshch. ped. navch. zakl.] / Yu. D. Boychuk, O. S. Borodina, K. I. Vasyl'yeva ta in. ; za zah. red. d-ra ped. nauk. prof. Yu. D. Boychuka. – Kharkiv : KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2014. – 32 s.

Iskruk I. V. Jetapy formirovanija inkljuzivnoj kompetentnosti u budushhih uchitelej obshheobrazovatel'noj shkoly [Stages of forming the future secondary school teachers’ inclusive competence] / I. V. Iskruk, I. N. Haffizulina // Materialy V Vseros. nauchno-prakt. konf. «Mediko-biologicheskie i psihologo-pedagogicheskie aspekty adaptacii i socializacii cheloveka». (18–21.02.2008, Volgograd) – Volgograd : Volgogradskoe nauch. izd-vo, 2008. – S. 63–66.

Kucheruk O. S. Profesiyni vymohy do vchytelya zahal'noosvitn'oho navchal'noho zakladu v umovakh inklyuzyvnoho navchannya [Professional demands to secondary school teacher in conditions of inclusive education] / O. S. Kucheruk, Yu. D. Boychuk // Postmetodyka. – 2012. – № 2. – S. 42–44.

Savchuk L. Kompetentisnyy pidkhid u pidvyshchenni kvalifikatsiyi pedahohiv do zaprovadzhennya inklyuzyvnoyi modeli navchannya ditey z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Competence approach to teachers’ postgraduate training for introduction the inclusive educational model of teaching children with special educational needs] / L. Savchuk // Nova ped. dumka. – 2010. – № 1. – S. 98–101.

Satarova L. A. Kompetentnost' v oblasti inkljuzii kak odno iz uslovij uspeshnoj modernizacii obrazovanija [Competence in the sphere of inclusion as one of successful educational modernization’s conditions] [Jelektronnyj resurs] / L. A. Satarova. – Rezhim dostupa : http://www.edit.muh.ru/content/mag/trudy/04_2009/06.pdf

Tamarskaja N. V. Inkljuzivnaja kompetencija v kontekste professional'nogo standarta pedagoga [Inclusive competence in the context of teacher’s professional standard] / N. V. Tamarskaja, M. G. Chernjaeva // Izvestija Baltijskoj gosudarstvennoj akademii rybopromyslovogo flota. – 2015. – № 2 (32). – S. 75–78.

Hafizullina I. N. Formirovanie inkljuzivnoj kompetentnosti budushhih uchitelej v processe professional'noj podgotovki [Forming the future secondary school teachers’ inclusive competence in the process of professional training] : avtoref. diss. … kand. ped. nauk : spec. : 13.00.08 «Teorija i metodika professional'nogo obrazovanija» / Hajfizullina Il'mira Nail'evna; Astrahanskij gosudarstvennyj universitet. – Astrahan', 2008. – 22 s.

Chupakhina S. V. Diyal'nist' pedahoha v umovakh inklyuzyvnoyi osvity v suchasnykh DNZ [Teacher’s activity in conditions of inclusive education in today’s preschool educational establihments] / S. V. Chupakhina // Ped. dyskurs : zb. nauk. pr. – 2012. – Vyp. 13. – S. 406–410.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.820799

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.