МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА ЗАСАДАХ ПОРІВНЯЛЬНОЇ ЕТНОПЕДАГОГІКИ

К. А. Юр’єва

Анотація


Розроблено й обґрунтовано модель професійної підготовки майбутніх учителів початкової  школи,  яку  деталізовано  в  низці  субмоделей.  Концептуальна  субмодель відображає  мету  порівняльної  етнопедагогічної  підготовки,  основні  методологічні підходи  до  професійної  підготовки  майбутніх  учителів  початкової  школи  на  засадах порівняльної  етнопедагогіки,  закономірності  формування  в  них  готовності  до професійної  діяльності  в  умовах  етнокультурного  різноманіття  сучасного  суспільства та  принципи,  які  ґрунтуються  на  виявлених  закономірностях.  Структурно-функціональна субмодель встановлює функціональні взаємозв’язки елементів процесу професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи на засадах порівняльної етнопедагогіки  (навчальний  процес,  науково-дослідна  та  позанавчальна  робота студентів,  їх  практична  підготовка),  визначає  вплив  кожного  з  них  на  формування складників  готовності  майбутніх  учителів  до  професійної  діяльності  в  умовах етнокультурного  різноманіття  сучасного  суспільства,  а  також  зумовленість  процесу порівняльної  етнопедагогічної  підготовки  студентів  особливостями  етнокультурно строкатого соціального довкілля. Організаційна субмодель визначає питому вагу внеску кожного  з  елементів  процесу  професійної  підготовки  майбутніх  учителів  початкової школи на засадах порівняльної етнопедагогіки (навчальний процес, науково-дослідна та  позанавчальна  робота  студентів,  їх  практична  підготовка)  у  формування  складників готовності  майбутніх  учителів  до  професійної  діяльності  в  умовах  етнокультурного різноманіття  суспільства  на  кожному  з  етапів  цього  процесу  –  пропедевтичного, теоретичного,  теоретико-практичного  навчання  та  творчої  самореалізації. Організаційно-змістова субмодель окреслює можливості різних дисциплін навчального плану  підготовки  бакалаврів  початкової  освіти  щодо  формування  складників досліджуваної готовності.

Ключові  слова:  майбутній  учитель  початкової  школи,  професійна  підготовка, порівняльна  етнопедагогіка,  модель,  субмодель,  готовність,  професійна  діяльність, етнокультурне різноманіття.

 

 

There  has  been  developed  a  model  of  future  primary  school  teacher’s  vocational training on the grounds of comparative ethnic pedagogics, which is made up of a complex of sub-models. The conceptual sub-model reflects the  goal of comparative  ethnic pedagogical preparation,  the  main  methodological  approaches  to  the  future  primary  school  teachers training  on  the  basis  of  comparative  ethnic  pedagogy,  the  patterns  of  their  willingness  to professional activity in the conditions of the ethno-cultural diversity of modern society and the principles based on the revealed laws. The structural and functional sub-model establishes the functional interrelations of the elements of the process of future primary school teachers vocational  training  on  the  basis  of  comparative  ethnic  pedagogical  (educational  process, research  and  extracurricular  work  of  students,  their  practical  training),  determines  the influence of each of them on the formation of the components of the future teachers readiness to  professional  activity  in  the  conditions  of  modern  society  ethno-cultural  diversity.  The organizational sub-model determines the contribution of each of the elements of the process of  training  future  teachers  of  primary  school  on  the  basis  of  comparative  ethnic  pedagogy (educational process, research and extra-curricular work of students, their practical training) in forming the components of the readiness of a future teacher for professional activity in the terms of ethnic-cultural diversity of the modern society at each of the stages of this process – propaedeutic,  theoretical,  theoretical  and  practical  training  and  creative  self-realization. Organizational-content  sub-model  outlines  the  possibilities  of  different  disciplines  of  the curriculum for the primary education bachelor’s preparation in relation to the formation of the studied readiness components.

Key  words:  a  future  primary  school  teacher,  professional  preparation,  comparative ethnic-pedagogical  model,  sub-model,  readiness,  professional  activity,  ethnic  cultural diversity, grounds, pedagogical conditions.

Повний текст:

PDF

Посилання


Декларація прав національностей України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1771-12

Декларація про права осіб, що належать до національних чи етнічних, релігійних та мовних меншин [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_318

Конституція України : Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді [Електронний ресурс] // Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах : Наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 / МОН України. – Режим доступу : http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4068-

Юр’єва К. А. Закономірності та принципи етнопедагогічної підготовки вчителів початкових класів / К. А. Юр’єва // Підвищення ефективності та якості підготовки фахівців педагогічної спрямованості : зб. наук. праць / за заг. ред. Г. Є. Гребенюка. – Харків : Стиль Іздат, 2005. – С. 228–239.

Юр’єва К. А. Кваліметрична модель результативності етнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів / К. А. Юр’єва // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Сер. 17. Теорія і практика навчання та виховання : зб. наук. праць / ред. кол. : В. І. Бондар (відповід. ред.) та ін. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – Вип. 13. – С. 214–220.

Юр’єва К. А. Мета й завдання етнопедагогічної підготовки вчителів початкових класів / К. А. Юр’єва // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. праць / за заг. ред. : проф. В. І. Євдокимова і проф. О. М. Микитюка. – Харків : Видавець Прокопенко Г.Є., 2005. – Вип. 23. – С. 145–152.

Юр’єва К. А. Методологічні засади конструювання змісту етнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів / К. А. Юр’єва // Підвищення готовності майбутніх фахівців до інноваційної діяльності : Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка : зб. наук. праць. – Харків-Луганськ : СтильІздат, 2005. – С. 240–249.

Юр’єва К. А. Міждисциплінарна методологія порівняльно-культурологічної етнопедагогіки / К. А. Юр’єва // Порівняльно-педагогічні студії. – 2013. – № 4 (18). – С. 5–12.

Юр’єва К. А. Модель вимірювання готовності вчителя до роботи з обдарованою особистістю в умовах мультикультурного суспільства / К. А. Юр’єва // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : зб. наук. праць / голов. ред. В. П. Коцур. – Переяслав-Хмельницький, 2009. – Вип. 18. – С. 278–282.

Юр’єва К. А. Порівняльно-культурологічна етнопедагогіка у боротьбі з міфами педагогічної свідомості / К. А. Юр’єва // ПостМетодика. – 2010. – № 2 (93). – С. 32–40.

Юр’єва К. А. Синергетичні засади порівняльно-культурологічної етнопедагогіки / К. А. Юр’єва // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: зб. наук. праць / за заг. ред. : проф. В. І. Євдокимова і проф. О. М. Микитюка. – Харків : Вид. група «Основа», 2009. – Вип. 31. – С. 202–211.

Юр’єва К. А. Теоретичні аспекти визначення критеріїв готовності вчителів до роботи в умовах полікультурності / К. А. Юр’єва // Педагогічні основи навчально-виховного процесу у вищих закладах освіти України : зб. наук. праць. Т. 2. Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків–Луганськ : Стиль-Іздат, 2004. – С. 214–223.

Yuryeva K. A. Promising strategies development of education in ethnic and cultural diversity of modern Ukrainian society / K. A. Yuryeva, O. V. Voronenko // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. праць / редкол. : І. Ф. Прокопенко та ін. – Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015. – Вип. 45. – С. 128–149.

REFERENCES

Deklaratsiya prav natsional'nostey Ukrayiny [Declaration of the rights of nationalities in Ukraine] [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1771-12

Deklaratsiya pro prava osib, shcho nalezhat' do natsional'nykh chy etnichnykh, relihiynykh ta movnykh menshyn [Declaration on the Rights of Persons Belonging to National or Ethnic, Religious and Linguistic Minorities] [Elektronnyy resurs] – Rezhym dostupu : http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_318

Konstytutsiya Ukrayiny [Constitution of Ukraine] : Zakon vid 28.06.1996 # 254k/96-VR [Elektronnyy resurs] / Verkhovna Rada Ukrayiny. – Rezhym dostupu : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr

Kontseptsiya natsional'no-patriotychnoho vykhovannya ditey ta molodi [The concept of national patriotic upbringing of children and youth] [Elektronnyy resurs] // Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi natsional'no-patriotychnoho vykhovannya ditey i molodi, Zakhodiv shchodo realizatsiyi Kontseptsiyi natsional'no-patriotychnoho vykhovannya ditey i molodi ta metodychnykh rekomendatsiy shchodo natsional'no-patriotychnoho vykhovannya u zahal'noosvitnikh navchal'nykh zakladakh : Nakaz MON Ukrayiny vid 16.06.2015 # 641 / MON Ukrayiny. – Rezhym dostupu : http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4068-

Yuryeva K. A. Zakonomirnosti ta pryntsypy etnopedahohichnoyi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [Laws and principles of primary school teacher`s ethnopedagogical training] / K. A. Yuryeva // Pidvyshchennya efektyvnosti ta yakosti pidhotovky fakhivtsiv pedahohichnoyi spryamovanosti : zb. nauk. prats' / za zah. red. H. Ye. Hrebenyuka. – Kharkiv : Styl' Izdat, 2005. – S. 228–239.

Yuryeva K. A. Kvalimetrychna model' rezul'tatyvnosti etnopedahohichnoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Qualimetric model of the effectiveness of future primary school teachers ethnopedagogical training] / K. A. Yuryeva // Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. – Ser. 17. Teoriya i praktyka navchannya ta vykhovannya : zb. nauk. prats' / red. kol. : V. I. Bondar (vidpovid. red.) ta in. – K. : Vyd vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2009. – Vyp. 13. – S. 214–220.

Yuryeva K. A. Meta і zavdannya etnopedahohichnoyi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [The purpose and tasks of the primary school teachers ethnopedagogical training] / K. A. Yuryeva // Zasoby navchal'noyi ta naukovo-doslidnoyi roboty : zb. nauk. prats' / za zah. red. : prof. V. I. Yevdokymova i prof. O. M. Mykytyuka. – Kharkiv : Vydavets' Prokopenko H.Ye., 2005. – Vyp. 23. – S. 145–152.

Yuryeva K. A. Metodolohichni zasady konstruyuvannya zmistu etnopedahohichnoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Methodological principles of constructing the content of future primary school teachers ethnopedagogical training] / K. A. Yuryeva // Pidvyshchennya hotovnosti maybutnikh fakhivtsiv do innovatsiynoyi diyal'nosti : Problemy suchasnosti: kul'tura, mystetstvo, pedahohika : zb. nauk. prats'. – Kharkiv-Luhans'k : Styl'Izdat, 2005. – S. 240–249.

Yuryeva K. A. Mizhdystsyplinarna metodolohiya porivnyal'no-kul'turolohichnoyi etnopedahohiky [Interdisciplinary methodology of comparative-culturological ethnopedagogy] / K. A. Yuryeva // Porivnyal'no-pedahohichni studiyi. – 2013. – # 4 (18). – S. 5–12.

Yuryeva K. A. Model' vymiryuvannya hotovnosti vchytelya do roboty z obdarovanoyu osobystistyu v umovakh mul'tykul'turnoho suspil'stva [A model for measuring the readiness of a teacher to work with a gifted person in a multicultural society] / K. A. Yuryeva // Humanitarnyy visnyk DVNZ «Pereyaslav-Khmel'nyts'kyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet imeni Hryhoriya Skovorody» : zb. nauk. prats' / holov. red. V. P. Kotsur. – Pereyaslav-Khmel'nyts'kyy, 2009. – Vyp. 18. – S. 278–282.

Yuryeva K. A. Porivnyal'no-kul'turolohichna etnopedahohika u borot'bi z mifamy pedahohichnoyi svidomosti [Comparative-culturological ethnopedagogy in the struggle against the myths of pedagogical consciousness] / K. A. Yuryeva // PostMetodyka. – 2010. – # 2 (93). – S. 32–40.

Yuryeva K. A. Synerhetychni zasady porivnyal'no-kul'turolohichnoyi etnopedahohiky [Synergetic principles of comparative-culturological ethnopedagogy] / K. A. Yuryeva // Zasoby navchal'noyi ta naukovo-doslidnoyi roboty: zb. nauk. prats' / za zah. red. : prof. V. I. Yevdokymova i prof. O. M. Mykytyuka. – Kharkiv : Vyd. hrupa «Osnova», 2009. – Vyp. 31. – S. 202–211.

Yuryeva K. A. Teoretychni aspekty vyznachennya kryteriyiv hotovnosti vchyteliv do roboty v umovakh polikul'turnosti [Theoretical aspects of determining criteria for teachers' readiness to work in conditions of multiculturalism] / K. A. Yuryeva // Pedahohichni osnovy navchal'no-vykhovnoho protsesu u vyshchykh zakladakh osvity Ukrayiny : zb. nauk. prats'. T. 2. Problemy suchasnosti: kul'tura, mystetstvo, pedahohika. – Kharkiv–Luhans'k : Styl'-Izdat, 2004. – S. 214–223.

Yuryeva K. A. Promising strategies development of education in ethnic and cultural diversity of modern Ukrainian society / K. A. Yuryeva, O. V. Voronenko // Zasoby navchal'noyi ta naukovo-doslidnoyi roboty : zb. nauk. prats' / redkol. : I. F. Prokopenko ta in. – Kharkiv : KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2015. – Vyp. 45. – S. 128–149.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.820827

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.