ВІДОБРАЖЕННЯ АВТОРИТЕТУ ВЧИТЕЛЯ В СУСПІЛЬНОМУ ЖИТТІ ГРОМАДЯН РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ

С. Ю. Юткало

Анотація


На  основі  вивчення  широкого  кола  джерел  у  статті  висвітлено  уявлення  про авторитет учителя в суспільному житті громадян Радянського Союзу другої половини XX століття. На підставі аналізу нормативної бази досліджуваного періоду визначено, що  влада  Радянського  союзу  приділяла  велику  увагу  авторитету  вчителя,  підтримці його позитивного образу в суспільстві. Високе значення ролі вчителя для суспільства підкреслюється  увагою  перших  осіб  держави  до  педагогічної  спільноти.  Уряд нагороджував  кращих  учителів  та  педагогічні  колективи,  надавав  почесні  звання, збільшував заробітну плату вчителів у декілька разів, а щорічна оплачувана відпустка зросла до 48 робочих днів. Проаналізовано  з  точки  зору  виявлення  образу  вчителя  та  його  авторитету літературні  твори  та  художні  кінофільми,  дії  яких  відносяться  до  досліджуваного періоду.  Можна  стверджувати  позитивність  образу,  що  виявляється  через демонстрацію  відносин  учня  та  педагога,  заснованих  на взаємоповазі,  довірі, моральних цінностях. З’ясовано,  що  у  80-ті  роки  XX століття  соціальне  становище  вчителя  суттєво змінилось  на  гірше,  а  розпад  СРСР  спричинив  недостатнє  фінансування  освітньої галузі,  затримку  зарплат,  відтік  маси  вчителів  у  інші  сфери,  постійну  наявність відкритих вакансій у середніх школах. Зроблено  висновок,  що  упродовж  другої  половини  ХХ  століття  інтерес до особистості вчителя то зростав, то знижувався. Влада реалізовувала низку заходів, спрямованих  на  підвищення  авторитету  вчителя,  престижності  професії  вчителя, покращення  умов  життя  освітян,  через  ЗМІ,  кінематограф  та публіцистичні  нариси створювався позитивний образ учителя.

Ключові слова: авторитет, учень, учитель, уряд СРСР, суспільне життя.

 

 

The article highlights the idea of the teacher’s authority in public life of the citizens of the USSR in the second half of the XXth century. Based on the analysis of the normative base of the period under investigation, it is determined that the  government of the Soviet Union paid great attention to the authority of the teacher, supporting his positive image in society: rewarding  the  best  teachers  and  teaching  groups,  awarding  honorary  titles,  increasing teachers' salaries several times, and annual paid leave grew up to 48 working days. The article analyzes from the point of view of revealing the image of the teacher and his authority literary works and feature films whose actions pertain to the period under study. It  is  established  that  in  the  1980s  the  social  situation  of  the  teacher  changed significantly for the worse, and the disintegration of the USSR caused insufficient funding for education,  delayed  wages,  the  outflow  of  teachers  to  other  spheres,  and  the  constant availability of open vacancies in secondary schools. It  is  concluded  that  during  the  second  half  of  the  XXth  century,  interest  in  the personality of the teacher grew and fell. The authorities implemented a number of measures aimed  at  increasing  the  authority  of  the  teacher,  the  prestige  of  the  teacher’s  profession, improving  the  living  conditions  of  teachers,  through  the  media,  cinematography  and publicistic essays, a positive image of the teacher was created.

Keywords: authority, pupil, teacher, government of the USSR, public life.


Повний текст:

PDF

Посилання


Акбієв С. Х. Авторитет учителя / Акбієв С. Х. – Махачкала : Дагпедгиз, 1979. – 91 с.

Елліс І. О. Проблема поняття «образ учителя» як об’єкт досліджень вітчизняних та зарубіжних педагогів / І. О. Елліс, В. Ю. Левченко // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. / [за заг. ред. проф. В. І. Євдокимова і проф. О. М. Микитюка].– Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2013. – Вип. 39. – С. 57–61.

Зиятдинова Ф. Г. Социальное положение учителя / Ф. Г. Зиятдинова // Социологические исследования. – 1990. – № 1. – С. 65–70.

Кузнецова А. Земной поклон : Повести / A/ Кузнецова. – М. : Сов. писатель, 1979. – 511 с.

Пашковская И. Н. Социально-педагогические основы профессионального самоопределения педагога : дис… доктора пед. наук : 13.00.01 / Пашковская Ирина Николаевна. – СПб., 2002. – 345 с.

Самуйленков Д. Ф. Мастерство, педагогический такт и авторитет учителя / Самуйленков Д. Ф. – Cмоленск : Смоленское книжное изд-во, 1961. – 213 с.

Чабанова С. С. Феномен авторитета учителя в отечественной педагогике второй половины XIX–XX вв.: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Светлана Сергеевна Чабанова. – М., 2011. – 276 с.

REFERENCES

Akbiev S. H. Avtoritet uchitelya [Teacher's authority] / Akbiev S. H. – Mahachkala : Dagpedgiz, 1979. – 91 p.

EllIs I. O. Problema ponyattya «obraz uchitelya» yak ob’ekt doslidzhen vitchiznyanih ta zarubizhnih pedagogiv [The problem of the concept of “image of the teacherˮ as an object of research of domestic and foreign teachers] / I. O. EllIs, V. Yu. Levchenko // Zasobi navchalnoyi ta naukovo-dosiIdnoyi roboti : zb. nauk. pr. / [za zag. red. prof. V. I. Evdokimova i prof. O. M. Mikityuka]. – Hark. nats. ped. un-t imeni G. S. Skovorodу – Harkiv : HNPU imeni G. S. Skovorodi, 2013. – Vip. 39. – P. 57–61.

Ziyatdinova F. G. Sotsialnoe polozhenie uchitelya [The social situation of the teacher] / F. G. Ziyatdinova // Sotsiologicheskie issledovaniya. – 1990. – № 1. – P. 65– 0.

Kuznetsova A. Zemnoy poklon : Povesti / А. Kuznetsova. – M. : Sov. pisatel, 1979. – 511 p.

Pashkovskaya I. N. Sotsialno-pedagogicheskie osnovyi professionalnogo samoopredeleniya pedagoga [Socio-pedagogical basis of professional self-determination of a teacher] : dis… doktora ped. Nauk : 13.00.01 / Pashkovskaya Irina Nikolaevna. – SPb., 2002. – 345 p.

Samuylenkov D. F. Masterstvo, pedagogicheskiy takt i avtoritet uchitelya [Mastery, pedagogical tact and authority of the teacher] / Samuylenkov D. F. – Smolenskoe knizhnoe izd-vo, 1961. – 213 p.

Chabanova S. S. Fenomen avtoriteta uchitelya v otechestvennoy pedagogike vtoroy polovinyi XIX–XX vv. [The phenomenon of the teacher's authority in the Russian pedagogy of the second half of the XIX-XX centuries.] : dis. … kand. ped. Nauk : 13.00.01 / Svetlana Sergeevna Chabanova. – M., 2011. – 276 s.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.820835

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.