ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ДО ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ

М. О. Князян

Анотація


У статті розкрито педагогічну технологію підготовки майбутніх викладачів вищих навчальних закладів до особистісно-професійного саморозвитку. Уточнено сутність понять «особистісно-професійний саморозвиток майбутнього викладача», «готовність майбутнього викладача до особистісно-професійного саморозвитку», компоненти зазначеної готовності (персонально-квалітативний (якості особистості: цілеспрямованість, відповідальність, самостійність, ініціативність, організованість), когнітивно-функціональний (знання про засоби ефективного саморозвитку в професійній сфері, вміння ці засоби оптимально реалізовувати у власному житті), аксіологічно-рефлексивний (пізнавальні мотиви, цілі творчого саморозвитку, прагнення до самооцінки ефективності розвитку себе на певних етапах)). Діагностика готовності майбутнього викладача до особистісно-професійного саморозвитку проводилася згідно із системою критеріїв, котрі відповідають окресленим компонентам (особистісний, інформаційно-процедурний, мотиваційно-результативний). Експериментальна робота була проведена на базі магістратури факультету романо-германської філології Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. В експерименті взяли участь 105 магістрантів. Педагогічна технологія підготовки майбутніх викладачів до особистісно-професійного саморозвитку передбачала такі етапи: орієнтаційний, проектувальний, аналітичний. На орієнтаційному етапі формувалися цілі творчого саморозвитку через ознайомлення з досвідом видатних викладачів-науковців, а також засобами, котрі забезпечили життєву успішність відомих особистостей. Були впроваджені самостійно-творчі завдання на заняттях з навчальних дисциплін психолого-педагогічного циклу. На проектувальному етапі у майбутніх викладачів розвивалися знання та вміння оцінювати власний рівень саморозвитку, проектувати програму-мінімум та програму-максимум. Задля реалізації цього етапу було організовано студії «Саморозвиток сучасного викладача». Протягом аналітичного етапу проводилася оцінка досягнутих результатів, їх відповідність висунутим цілям, рівня сформованості компонентів готовності до особистісно-професійного саморозвитку.

Ключові слова: особистісно-професійний саморозвиток, педагогічна технологія, майбутній викладач.

 

In the article the pedagogical technology to prepare the future teachers in higher education to the personal-professional self-development is revealed. The essence of the concepts of «personal-professional self-development of the future teacher», «the preparedness of the future teacher to personal-professional self-development», the components of this preparedness (personal-qualitative (personality qualities: purposefulness, responsibility, independence, initiative, organization), cognitive-functional (knowledge about the means of effective self-development in the professional sphere, the ability to realize these means in the life), axiological-reflexive (the cognitive motifs, the goals of creative self-development, the desire to self-evaluation at certain stages)) are found out. The diagnosis of the future teacher's preparedness to the personal-professional self-development was conducted in accordance with a system of criteria that correspond to the identified components (personal; informational and procedural; motivational and productive). The experiment was organized on the basis of the magistracy of the Faculty of Romance-Germanic Philology of Odessa I. I. Mechnikov National University. In total, 105 students took part in the experiment. Pedagogical technology to prepare the future teachers in higher education to the personal-professional self-development involves the following stages: orientational, projecting, analytical. At the orientational stage, the goals of creative self-development were formed through familiarization with the experience of prominent academics, as well as the means that ensured the vital success of well-known personalities. The self-creative tasks were introduced at lessons on the disciplines of the psychological-pedagogical cycle. At the projecting stage, the future teachers developed their knowledge and ability to evaluate their own level of self-development, to design a program-minimum and a program-maximum. In order to implement this stage, the studio «Self-Development of a Modern Teacher» was organized. During the analytical stage, the achieved results, their compliance with the goals, the level of formation of components of preparedness for personal-professional self-development were evaluated.

Key words: personal-professional self-development, pedagogical technology, future teacher.


Повний текст:

PDF

Посилання


Боделан, М. В. (2016) Функціональна компетентність соціального працівника щодо вуличної соціальної роботи Science and Education a New Dimension : Pedagogy and Psychology, 48(102), 11-13.

Дегтярьова, Г. А. (2016) До питання діагностування рівня операційно-діяльнісного компонента ІК-компетентності вчителів філологічних дисциплін. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 47, 21-35.

Казачинер, О. С. (2016) Зміст і структура інклюзивної компетентності вчителя іноземної мови. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 46, 64-74.

Князян, М. О. (2017a) Життєва та комунікативна компетентності у професійній підготовці майбутніх фахівців. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія «Педагогічні науки», 36, 122-126.

Князян, М. О. (2016а) Загальнокультурна компетентність майбутніх учителів як наукова проблема. Педагогіка та психологія, 55, 164-170.

Князян, М. О. (2017b) Засоби формування життєвої компетентності майбутніх фахівців у контексті міжкультурної комунікації. Педагогічний альманах, 36, 105-110.

Князян, М. О. (2016b) Система завдань з формування загальнокультурної компетентності майбутніх учителів іноземних мов. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія», 2(12), 203-208.

Князян, М. О. (2017с) Система підготовки майбутніх учителів-філологів до науково-дослідної діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 53(106), 160-165.

Маркова, О. В., Горпінич, Т. І. та Височан, Л. М. (2017) Розвиток творчих здібностей студентів у процесі навчальної діяльності. Наука і освіта, 2, 78-84.

Осадча, О. В. (2013) Складові формування міжкультурної компетенції студентів. Режим доступу www.confcontact.com

Павлюк, О. С., Чопик, Т. В., Антонюк, О. В., Павлюк, Є. О, Солтик, О. О. і Білинський, Я. (2017) Педагогічна технологія самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності. Наука і освіта, 4, 101 106.

Федченко, Ю. О. (2017) Формування готовності до професійного саморозвитку магістрантів педагогічного профілю у вищих навчальних закладах (дис. … кан. пед. наук). Режим доступу www.cuspu.edu.ua/

Abildina, S. K., Sarsekeyeva, Z. Y., Aidarbekova, K. A., Asetova, Z. B. & Adanova, K. B. Pedagogical System of Future Teachers’ Professional Thinking Culture Formation International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3562-3574.

Council of Europe (2000). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Retrieved from www.coe.int/

Definition and Selection of Competencies (1998). Retrieved from www.kaapeli.fi/

Diller, J. V. & Moule, J. (2011) Cultural Competence: A Primer for Educators Retrieved from www.nea.org/

Kniazian, M. (2016c) The System of Creative Tasks for Activization of French and English Speaking of Future Teachers (Experience of Universities of Odessa Region). Journal of Danubian Studies and Research, 6(1), 346-360.

Kosmodemyanskaya, S. S. (2016) Self-Development of the Future Teacher of Chemistry, through Bilingual Education, in Accordance with New Requirements of Professional Standards. The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. Retrieved from dspace.kpfu.ru/

Witte, H. (1996) Contrastive culture learning in translator training. Retrieved from https://books.google.com.ua/

REFERENCES

Abildina, S. K., Sarsekeyeva, Z. Y., Aidarbekova, K. A., Asetova, Z. B. & Adanova, K. B. Pedagogical System of Future Teachers’ Professional Thinking Culture Formation International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3562-3574.

Bodelan, M. V. (2016) Funktsіonalna kompetentnіst sotsіalnoho pratsіvnyka shchodo vulychnoi sotsіalnoi roboty [Functional competence of social worker in street social work] Science and Education a New Dimension : Pedagogy and Psychology. 48(102), 11-13. [in Ukrainian]

Council of Europe (2000). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Retrieved from www.coe.int/

Definition and Selection of Competencies (1998). Retrieved from www.kaapeli.fi/

Dehtiarova, H. A. (2016) Do pytannia dіahnostuvannia rіvnia operatsіino-dіialnіsnoho komponenta IK-kompetentnostі vchytelіv fіlolohіchnykh dystsyplіn [The question of diagnosis of the level of operationally-activity component of the linguistic disciplines teachers’ IC competence]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Means of Educational and Research Work], 47, 21-35. [in Ukrainian]

Diller, J. V. & Moule, J. (2011) Cultural Competence: A Primer for Educators. Retrieved from www.nea.org/

Fedchenko, Yu. O. (2017) Formuvannia hotovnosti do profesiinoho samorozvytku mahistrantiv pedahohichnoho profiliu u vyshchykh navchalnykh zakladakh (dys. … kan. ped. nauk). [The development of readiness for professional self-advancement of master’s degree students specialized in pedagogical studies at higher educational institutions (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)] Retrieved from www.cuspu.edu.ua/ [in Ukrainian]

Kazachyner, O. S. (2016) Zmіst і struktura іnkliuzyvnoi kompetentnostі vchytelia іnozemnoi movy [Content and structure of foreign language teachers’ inclusive competence]. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи roboty [Means of Educational and Research Work], 46, 64-74. [in Ukrainian]

Kniazian, M. (2016c) The System of Creative Tasks for Activization of French and English Speaking of Future Teachers (Experience of Universities of Odessa Region). Journal of Danubian Studies and Research, 6(1), 346-360.

Kniazian, M. O. (2016a) Zahalnokulturna kompetentnіst maibutnіkh uchytelіv yak naukova problema [The general cultural competence of future teachers as a scientific problem]. Pedahohіka ta psykholohіia [Pedagogy and Psychology], 55, 164-170. [in Ukrainian]

Kniazian, M. O. (2016b) Systema zavdan z formuvannia zahalnokulturnoi kompetentnostі maibutnіkh uchytelіv іnozemnykh mov [The system of tasks to form the general cultural competence of future teachers of foreign languages]. Vіsnyk Dnіpropetrovskoho unіversytetu іmenі Alfreda Nobelia. Serіia "Pedahohіka і psykholohіia" [Bulletin of Alfred Nobel University. Series "Pedagogy and Psychology"], 2(12), 203-208. [in Ukrainian]

Kniazian, M. O. (2017a) Zhyttieva ta komunіkatyvna kompetentnostі u profesіinіi pіdhotovtsі maibutnіkh fakhіvtsіv [Vital and communicative competences in the professional training of future specialists]. Naukovyi vіsnyk Izmailskoho derzhavnoho humanіtarnoho unіversytetu. Serіia "Pedahohіchnі nauky" [Scientific Bulletin of the Izmail State Humanitarian University. Series "Pedagogical Sciences"], 36, 122-126. [in Ukrainian]

Kniazian, M. O. (2017b) Zasoby formuvannia zhyttievoi kompetentnostі maibutnіkh fakhіvtsіv u kontekstі mіzhkulturnoi komunіkatsіi [The means of forming the life competence of future specialists in the context of the intercultural communication]. Pedahohіchnyi almanakh [Pedagogical Almanac], 36, 105-110. [in Ukrainian]

Kniazian, M. O. (2017c) Systema pіdhotovky maibutnіkh uchytelіv-fіlolohіv do naukovo-doslіdnoi dіialnostі [The system of training of future teachers of philology for research activities]. Pedahohіka formuvannia tvorchoi osobystostі u vyshchіi і zahalnoosvіtnіi shkolakh [Pedagogy of a creative person in higher and secondary schools formation], 53(106), 160-165. [in Ukrainian]

Kosmodemyanskaya, S. S. (2016) Self-Development of the Future Teacher of Chemistry, through Bilingual Education, in Accordance with New Requirements of Professional Standards. The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. Retrieved from dspace.kpfu.ru/

Markova, O. V., Horpinych, T. I. & Vysochan, L. M. (2017) Rozvytok tvorchykh zdibnostei studentiv u protsesi navchalnoi diialnosti [Development of students creative abilities in the process of educational activity]. Nauka i osvita [Science and Education], 2, 78-84. [in Ukrainian]

Osadcha, O. V. (2013) Skladovi formuvannia mizhkulturnoi kompetentsii studentiv [The components of the formation of intercultural competence of students]. Retrieved from www.confcontact.com [in Ukrainian]

Pavliuk, O. S., Chopyk, T. V., Antoniuk, O. V., Pavliuk, Ye. O, Soltyk, O. O. & Bilynskyi, Ya. (2017) Pedahohichna tekhnolohiia samovdoskonalennia vykladachiv fizychnoho vykhovannia u protsesi profesiinoi diialnosti [Pedagogical technology of physical education teachers’ professional self-improvement]. Nauka i osvita [Science and Education], 4, 101 106. [in Ukrainian]

Witte, H. (1996) Contrastive culture learning in translator training. Retrieved from https://books.google.com.ua/




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1312903

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.