ДІАГНОСТИКА РОЗВИТКУ СКЛАДНИКІВ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ КОЛЕДЖУ

В. В. Деміденко

Анотація


Для діагностики рівня розвитку когнітивного складника професійно-педагогічної компетентності було визначено рівень декларативних (описових, «знати, що») і процедурних (таких, що надають алгоритм дії, «знати, як») знань викладачів з фаху та педагогіки. Використано метод експертного оцінювання (експертами виступили представники адміністрації закладів освіти та колеги-викладачі) на підставі спостереження занять, аналізу навчально-методичної документації та методичної продукції викладача, його участі в організації і проведенні семінарів, конференцій, педагогічних читань тощо, а також самооцінювання викладачем своїх фахових і педагогічних знань. Визначення рівня розвитку функціонального складника досліджуваної компетентності відбувалось у процесі вивчення сформованості у викладачів фахових і педагогічних умінь. Використано метод експертного оцінювання на основі спостереження й аналізу занять, участі викладача в роботі методичних комісій, а також самооцінювання ним своїх фахових і педагогічних умінь. Для діагностики рівня розвитку особистісного складника професійно-педагогічної компетентності як критерії обрано сформованість у викладачів емпатичності, здатності до рефлексії, комунікабельності, гнучкості особистості, здатності до співпраці, емоційної привабливості. Використано адаптовану методику групової оцінки комунікативної компетентності (ГОКК) М. Лук’янової. У процесі складання характеристик проявів оптимального, достатнього та початкового рівнів розвитку складників професійно-педагогічної компетентності викладачів було використано методологію і термінологію таксономії Б. Блума, зокрема ієрархічно розташовані від нижчого до вищого рівні результатів навчання в когнітивній сфері за Б. Блумом (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання) покладено в основу характеристики рівнів сформованості когнітивного та функціонального складників професійно-педагогічної компетентності викладачів. Результати діагностування засвідчили переважання достатнього рівня розвитку у викладачів складників професійно-педагогічної компетентності. Тим самим підтверджено доцільність упровадження в практику розробленої та обґрунтованої моделі розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів у системі науково-методичної роботи коледжу.

Ключові слова: викладачі коледжу, професійно-педагогічна комепентеність, складники, рівні розвитку, діагностика.

 

To diagnose the cognitive component development level of the professional pedagogical competency, the level of declarative (descriptive, “know what”) and procedural (providing action algorithm, “know how”) knowledge of specialty and pedagogics teachers has been defined. The method of expert evaluation (the experts were representatives of educational establishments managements and colleague-teachers) has been used on the grounds of lesson observation, educational-methodic documentation and methodic production of the teacher analysis, their participation in the organization and conduct of seminars, conferences, pedagogical readings and so on, as well as self-assessment of own specialty and pedagogical knowledge by the teacher. The development level definition of the researched competence functional component occurred in the process of teachers’ specialty and pedagogical abilities formation studies. The expert evaluation method has been used on the grounds of observation and knowledge analysis, teacher’s participation in the work of methodological boards, as well as their self-evaluation of own specialty and pedagogical abilities. To define the development levels of the personalized professional-pedagogical competency component as a criterion the teachers’ emphatic maturity, ability to cooperate; emotional attractiveness have been chosen. The M. Lukyanova adaptive method of group communication competency evaluation (GCCE) has been used. During the process of making characteristics of manifestations of optimal, satisfactory and elementary development levels of professional-pedagogical competency components the methodology and terminology of B. Bloom’ taxonomy have been used, specifically hieratically located from lower to upper the educational result levels in the cognitive sphere according to B. Bloom (knowledge, understanding, application, analysis, synthesis, evaluation) were used as a characteristics basis of cognitive and functional components maturity levels of the teachers’ professional-pedagogical competency. The diagnostics results proved the predominance of the satisfactory development level of professional-pedagogical competency components among teachers. Thereby, the reasonability of practice implementation of the developed and explained teachers’ professional-pedagogical competency development model in the system of scientific and methodological work of a college has been proved.

Key words: college teachers, professional-pedagogical competency, components, development levels, diagnostics.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бахрушин, В. (2016). Компетентності і результати навчання у нових стандартах вищої освіти. Освітня політика : Портал громадських експертів. Отримано з http://education-ua.org/ua/articles/702-kompetentnosti-i-rezultati-navchannya-u-novikh-standartakh-vishchoji-osviti

Безносюк, О. О. (2015). Сутність та складові професійної компетентності слухачів навчальних закладів системи професійно-технічної освіти. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка, 5, 147-153.

Бухальська, С. (2012). Післядипломна освіта як засіб розвитку педагогічної компетентності викладачів медичного коледжу. Нова пед. думка, 4, 140–144.

Верховна Рада України. (2017). Закон України «Про освіту» № 2145-19 від 05.09.2017. Отримано з http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Гриньова, В. М., Карпова, Л. Г. (2011). Професійна компетентність учителя: суть, структура, умови формування. Харків : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф».

Гуревич, Р. С., Кадемія, М. Ю. (2013). Професійна компетентність педагога – необхідна умова його професіоналізму. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 35, 9-14.

Деміденко, В. В. (2015). Модель розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів у системі науково-методичної роботи коледжу. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 44, 40-50.

Завалевський, Ю. (2017). Сутність професійної компетентності вчителя в реалізації Концепції Нової української школи. Нова педагогічна думка, 1, 11-15.

Захарченко, В. М., Луговий, В. І., Рашкевич, Ю. М., Таланова, Ж. В. (2014). Розроблення освітніх програм. К. : ДП «НВЦ „Пріоритетиˮ».

Лукьянова, М. И. (2004). Психолого-педагогическая компетентность учителя: диагностика и развитие. М. : ТЦ Сфера.

Міністерство освіти і науки України. (2016). Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. Отримано з http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555-

Міщенко, С. Г. (2017). Розвиток професійної компетентності викладачів фундаментальних дисциплін у системі науково-методичної роботи коледжу машинобудівного профілю (Дис. … канд. пед. наук). Отримано з http://duan.edu.ua/uploads/spetsializovani-vcheni-radi-17/18848.pdf

Пелагейченко, В. (2009). Ключові компоненти компетентності вчителя. Відкритий урок: розробки, технології, досвід, 2, 55-60.

Равен, Дж. (2013). Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. М. : Когито-Центр.

Удовіченко, Г. М. (2016). Психолого-педагогічне розуміння понять професійної та професійно-педагогічної компетентності. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія, 1, 359-364.

Шмиголь, І. (2011). Сутність та структура професійної компетентності педагога. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 4 (1), 197-204.

Юр’єва, К. А., Тіщенко, О. М. (2014). Компетенція, компетентність, міжкультурна компетентність учителя: сутність і зміст. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 42, 169-182.

Tuning. Educational Structures in Europe. (2008). Competences. Retrieved from http://www.unideusto.org/tuningeu/competences.html

Salganik, L. H., Rychen, D. S., Moser Urs., Konstant J. W. (1999) Projects on competencies in the OECD context: analysis of theoretical and conceptual foundations. Retrieved from http://hdl.voced.edu.au/10707/63556.

Sielatycki, M. (2005). Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. Trendy uczenia się w XXI w. : Internetowy magazyn CODN, 3, 13-21. Retrieved from http://www.cen.uni.wroc.pl/Pliki/13.pdf

RЕFERENCES

Bakhrushyn, V. (2016). Kompetentnostі і rezultaty navchannia u novykh standartakh vyshchoi osvіty. Osvіtnia polіtyka : Portal hromadskykh ekspertіv [Competence and learning outcomes in new higher education standards. Educational Policy: Portal of Public Experts]. Retrieved from http://education-ua.org/ua/articles/702-kompetentnosti-i-rezultati-navchannya-u-novikh-standartakh-vishchoji-osviti. [in Ukrainian]

Beznosiuk, O. O. (2015). Sutnіst ta skladovі profesіinoi kompetentnostі slukhachіv navchalnykh zakladіv systemy profesіino-tekhnіchnoi osvіty. Naukovyi vіsnyk Kremenetskoi oblasnoi humanіtarno-pedahohіchnoi akademіi іmenі Tarasa Shevchenka. Serіia: Pedahohіka [The essence and components of professional competence of students of educational institutions of vocational education system. Scientific herald of the Kremenets Regional Taras Shevchenko Humanitarian and Pedagogical Academy. Series: Pedagogy], 5, 147-153. [in Ukrainian]

Bukhalska, S. (2012). Pіsliadyplomna osvіta yak zasіb rozvytku pedahohіchnoi kompetentnostі vykladachіv medychnoho koledzhu. Nova ped. Dumka [Postgraduate education as a means of developing the pedagogical competence of teachers of medical college. New pedagogical thought], 4, 140-144. [in Ukrainian]

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017). Zakon Ukrainy "Pro osvіtu" [The Law of Ukraine "On Education"] № 2145-19 vіd 05.09.2017. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. [in Ukrainian]

Hrynova, V. M., Karpova, L. H. (2011). Profesіina kompetentnіst uchytelia: sut, struktura, umovy formuvannia [Professional competence of the teacher: essence, structure, conditions of formation]. Kharkіv : Vyd-vo Vіrovets A. P. «Apostrof». [in Ukrainian]

Hurevych, R. S., Kademіia, M. Yu. (2013). Profesіina kompetentnіst pedahoha – neobkhіdna umova yoho profesіonalіzmu. Suchasnі іnformatsіinі tekhnolohіi ta іnnovatsіinі metodyky navchannia u pіdhotovtsі fakhіvtsіv: metodolohіia, teorіia, dosvіd, problemy [The professional competence of a teacher is a necessary condition for his professionalism. Modern information technologies and innovative methods of training in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 35, 9-14. [in Ukrainian]

Demіdenko, V. V. (2015). Model rozvytku profesіino-pedahohіchnoi kompetentnostі vykladachіv u systemі naukovo-metodychnoi roboty koledzhu. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [Teachers professional-pedagogical competence development model in the college scientific and methodical work system. Means of educational and research work], 44, 40-50. [in Ukrainian]

Zavalevskyi, Yu. (2017). Sutnіst profesіinoi kompetentnostі vchytelia v realіzatsіi Kontseptsіi Novoi ukrainskoi shkoly. Nova pedahohіchna dumka [The essence of the teacher's professional competence in implementing the Concept of the New Ukrainian School. New pedagogical thought], 1, 11-15. [in Ukrainian]

Zakharchenko, V. M., Luhovyi, V. I., Rashkevych, Yu. M., Talanova, Zh. V. (2014). Rozroblennia osvіtnіkh prohram [Creating educational programs]. K. : DP "NVTs "Prіorytety"". [in Ukrainian]

Luk'janova, M. I. (2004). Psihologo-pedagogicheskaja kompetentnost' uchitelja: diagnostika i razvitie [Psychological and pedagogical competence of the teacher: diagnosis and development]. M. : TC Sfera. [in Russian]

Mіnіsterstvo osvіty і nauky Ukrainy. (2016). Metodychnі rekomendatsіi shchodo rozroblennia standartіv vyshchoi osvіty [Methodical recommendations for the development of higher education standards]. Retrieved from http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555- [in Ukrainian]

Mіshchenko, S. H. (2017). Rozvytok profesіinoi kompetentnostі vykladachіv fundamentalnykh dystsyplіn u systemі naukovo-metodychnoi roboty koledzhu mashynobudіvnoho profіliu (Dys. … kand. ped. nauk) [Development of the professional competence of teachers of fundamental disciplines in the system of scientific and methodological work of the College of Machine Building Profile. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Retrieved from http://duan.edu.ua/uploads/spetsializovani-vcheni-radi-17/18848.pdf [in Ukrainian]

Pelaheichenko, V. (2009). Kliuchovі komponenty kompetentnostі vchytelia. Vіdkrytyi urok: rozrobky, tekhnolohіi, dosvіd [Key competency components of the teacher. Open lesson: development, technology, experience], 2, 55-60. [in Ukrainian]

Raven, Dzh. (2013). Kompetentnost' v sovremennom obshhestve: vyjavlenie, razvitie i realizacija [Competence in modern society: identification, development and implementation]. M. : Kogito-Centr. [in Russian]

Udovіchenko, H. M. (2016). Psykholoho-pedahohіchne rozumіnnia poniat profesіinoi ta profesіino-pedahohіchnoi kompetentnostі. Vіsnyk Dnіpropetrovskoho unіversytetu іmenі Alfreda Nobelia. Serіia : Pedahohіka і psykholohіia [Psychological-pedagogical understanding of the concepts of professional and vocational pedagogical competence. Bulletin of the University of Dnipropetrovsk named after Alfred Nobel. Series: Pedagogy and Psychology], 1, 359-364. [in Ukrainian]

Shmyhol, I. (2011). Sutnіst ta struktura profesіinoi kompetentnostі pedahoha. Problemy pіdhotovky suchasnoho vchytelia [The essence and structure of the professional competence of the teacher. Problems of preparing a modern teacher], 4(1), 197-204. [in Ukrainian]

Уurуeva, K. A., Tіshchenko, O. M. (2014). Kompetentsіia, kompetentnіst, mіzhkulturna kompetentnіst uchytelia: sutnіst і zmіst. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [The sphere of competence, competence, teacher's inter cultural competence: essence and content. Means of educational and research work], 42, 169-182. [in Ukrainian]

Tuning. Educational Structures in Europe. (2008). Competences. Retrieved from http://www.unideusto.org/tuningeu/competences.html

Salganik, L. H., Rychen, D. S., Moser Urs., Konstant J. W. (1999) Projects on competencies in the OECD context: analysis of theoretical and conceptual foundations. Retrieved from http://hdl.voced.edu.au/10707/63556.

Sielatycki, M. (2005). Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. Trendy uczenia się w XXI w. : Internetowy magazyn CODN, 3, 13-21. Retrieved from http://www.cen.uni.wroc.pl/Pliki/13.pdf




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1312920

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.