ІНТЕРАКТИВНІ ФОРМИ РОБОТИ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ І ВИХОВАТЕЛІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ЕТНОКУЛЬТУРНОГО РІЗНОМАНІТТЯ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА
Анотація
Висвітлено реалізацію однієї з педагогічних умов підготовки майбутніх учителів і вихователів до професійної діяльності в умовах етнокультурного різноманіття сучасного суспільства: добір і застосування широкого спектра інноваційних форм, методів і прийомів роботи. До таких віднесено інтерактивні (для набуття вмінь встановлення взаємодії, ведення діалогу, зокрема з представниками різних культур), тренінгові (елементи тренінгів толерантності – розробки М. Араджионі, О. Асмолова, І. Брунової-Калісецької, А. Гусєва, Л. Рюмшиної, Г. Солдатової, І. Терещенко та інших), гейміфікаційні («Павутиння забобонів», «Ярлики», «Дві культури» тощо) методи, спрямовані на комплексне формування всіх складників готовності майбутніх педагогів до професійної діяльності в сучасному етнокультурно розмаїтому соціумі – особистісного, когнітивного, діяльнісного. Різноманітні інноваційні форми і методи навчальної діяльності було експериментально запроваджено під час вивчення курсів порівняльного народознавства та порівняльної етнопедагогіки. В експериментальній групі Е, де було впроваджено дібрані інноваційні форми, методи і прийоми роботи, позитивна динаміка виявлена: щодо особистісного складника – 47,9% для достатнього рівня (21,3% в контрольній групі К) і 4,3% для випереджувального рівня (1,5% в групі К); щодо когнітивного складника – 58,3% для достатнього рівня (7,6% в групі К) і 9,5% для випереджувального рівня (4,5% в групі К). Результати педагогічного експерименту дають всі підстави стверджувати, що запропоновані зміни методики підготовки майбутніх учителів і вихователів до професійної діяльності в умовах етнокультурного різноманіття сучасного суспільства, а саме широке застосування інтерактивних методів і прийомів роботи, сприяє підвищенню результативності означеного процесу. При цьому бачимо суттєвіші зрушення за когнітивним складником у порівнянні з особистісним.
Ключові слова: майбутні вчителі і вихователі, готовність до професійної діяльності в умовах етнокультурного різноманіття суспільства, міжкультурна компетентність, інтерактивні методи, тренінг, експеримент.
The realization of one of the pedagogical conditions in preparing future teachers and educators for professional activity in the conditions of ethno-cultural diversity of the contemporary society has been highlighted: the selection and application of a wide range of innovative forms, methods and work techniques. The following ones were related to: interactive (for abilities acquisition to establish interaction, dialogue conduct, with different cultures representatives in particular), training (tolerance training elements – development works by M. Aragioni, O. Asmolov, I. Brunova-Kalysetska, A. Gusev, L, Riumshyna, G. Soldatova, I. Tereschenko and others), gamificational (“Cobweb of Superstitions”, “Tags”, “Two Cultures” and others) methods, which are aimed at the complex formation of all components of future teachers’ readiness for professional activity in the contemporary ethnic-culturally diverse social medium – personalised, cognitive, active. Different innovation forms and methods of the educational activity have been experimentally introduced during course studies of comparative ethnography and comparative ethno-pedagogics. In the experimental group E where selective innovational forms, methods and work techniques were introduced, the positive dynamics has been revealed: as for personalized component – 47.9% for the satisfactory level (21.3% in the control group K) and 4.3% for advanced level (1.5% the control group K); as for the cognitive component – 58.3% for the satisfactory level (7.6% in the control group К) and 9.5% for the advanced level (4.5% in the control group К). The pedagogical experiment results provide all reasons to state that the proposed methodology changes in the preparing of future teachers and educators for professional activity in the conditions of ethno-cultural diversity of the contemporary society in particular the wide range application of interactive methods and techniques facilitates the increase of the mentioned process performance. Along with this we notice meaningful progress as for the cognitive component in comparison with personalized one.
Key words: future teachers and educators, readiness for professional activity in the conditions of ethnic cultural diversity of the society, intercultural competence, interactive methods, training, experiment.Повний текст:
PDFПосилання
Араджионі, М. А., Брунова-Калісецька, І. В., Гусєв, А. І., Терещенко, І. Г. (2015). Від співпраці до примирення: посібник для лідерів громадянського суспільства. Київ : Золоті ворота.
Волик, Л. В. (2005). Підготовка майбутніх учителів початкової школи до полікультурного виховання учнів. (Дис. ... канд. пед. наук). Київ : Інститут педагогіки і психології професійної освіти НАПН України.
Гуренко, О. І. (2005). Формування етнокультурної компетентності студентів педагогічного університету в умовах поліетнічного середовища. (Дис. … канд. пед. наук). Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди.
Джавахишвили, Д., Сарджвеладзе, Н. (Ред.). (2007). Управление межэтническими отношениями. Тбилиси : Фонд развития человеческих ресурсов; Издательство «Некери», 2007.
Радул, С. Г. (2014). Формування міжкультурної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови у процесі професійної підготовки. (Дис. ... канд. пед. наук). Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.
Самойленко, Н. Б. (2103) Міжкультурна компетентність майбутніх фахівців гуманітарного профілю. Київ : Рібест.
Солдатова, Г. У., Макарчук, А. В. Может ли «другой» стать другом? : тренинг по профилактике ксенофобии. (2006). М. : Генезис.
Солдатова, Г. У., Шайгерова, Л. А., Шарова, О. Д. (2000) На пути к толерантному сознанию. М. : Смысл.
Чёрный, Е. В. (2010). Психология моделирования поликультурного образования. Симферополь : Сонат.
Юр’єва, К. А. (2004). Деякі аспекти формування полікультурної компетентності педагога. Імідж сучасного педагога, 10(49), 55-57.
Юр’єва, К. А. (2009а). Дослідження готовності вчителів початкових класів до роботи в умовах поліетнічного соціуму. Гуманізація навчально-виховного процесу, ХLV, 145-150.
Юр’єва, К. А. (2009b). Кваліметрична модель результативності етнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер. 17. Теорія і практика навчання та виховання, 13, 214-220.
Юр’єва, К. А. (2016). Порівняльна етнопедагогіка в професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів. Харків : Вид. Рожко С. Г.
Юр’єва, К. А., Тіщенко, О. М. (2014). Компетенція, компетентність, міжкультурна компетентність учителя: сутність і зміст. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 42, 169-182.
Bedeković, V. (2011). Interkulturalna kompetencija cjeloživotnog obrazovanja nastavnika. Pedagogijska istraživanja. 8(1). 139-151.
Bender-Szymanski, D. (2013). Interkulturelle Kompetenz bei Lehrerinnen und Lehrern aus der Sicht der empirischen Bildungsforschung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 201-230). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Hrvatić, N., Piršl, E. (2007). Interkulturalne kompetencije učitelja. In N. Babić (ur.), Kompetencije i kompetentnost učitelja (рр. 221–230). Osijek : Učiteljski fakultet, Ukraine : Kherson State University Kherson.
Lanfranchi, A. (2013). Interkulturelle Kompetenz als Element pädagogischer Professionalität – Schlussfolgerungen für die Lehrerausbildung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 231-262). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
REFERENCES
Aradzhyonі, M. A., Brunova-Kalіsetska, I. V., Husiev, A. I., Tereshchenko, I. H. (2015). Vіd spіvpratsі do prymyrennia: posіbnyk dlia lіderіv hromadianskoho suspіlstva [From Cooperation to Reconciliation: A Guide for Civil Society Leaders]. Kyiv : Zolotі vorota. [in Ukrainian]
Volyk, L. V. (2005). Pіdhotovka maibutnіkh uchytelіv pochatkovoi shkoly do polіkulturnoho vykhovannia uchnіv. (Dys. ... kand. ped. nauk) [Preparation of future primary school teachers for multicultural upbringing of students. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kyiv : Instytut pedahohіky і psykholohіi profesіinoi osvіty NAPN Ukrainy. [in Ukrainian]
Hurenko, O. I. (2005). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnostі studentіv pedahohіchnoho unіversytetu v umovakh polіetnіchnoho seredovyshcha. (Dys. … kand. ped. nauk) [The forming of ethnic-cultural competence of Teacher’s Training University’s students in condition of polyethnic field. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kharkіvskyi natsіonalnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі H. S. Skovorody. [in Ukrainian]
Dzhavahishvili, D., Sardzhveladze, N. (Red.). (2007). Upravlenie mezhjetnicheskimi otnoshenijami [Management of interethnic relations]. Tbilisi : Fond razvitija chelovecheskih resursov; Izdatel'stvo «Nekeri», 2007. [in Russian]
Radul, S. H. (2014). Formuvannia mіzhkulturnoi kompetentnostі maibutnoho vchytelia іnozemnoi movy u protsesі profesіinoi pіdhotovky. (Dys. ... kand. ped. nauk) [Formation of intercultural competence of the future teacher of a foreign language in the process of professional training. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Umanskyi derzhavnyi pedahohіchnyi unіversytet іmenі Pavla Tychyny. [in Ukrainian]
Samoilenko, N. B. (2103) Mіzhkulturna kompetentnіst maibutnіkh fakhіvtsіv humanіtarnoho profіliu [Intercultural competence of future specialists in the humanitarian field]. Kyiv : Rіbest. [in Ukrainian]
Soldatova, G. U., Makarchuk, A. V. Mozhet li «drugoj» stat' drugom? : trening po profilaktike ksenofobii [Can the "other" become a friend? : training on the prevention of xenophobia]. (2006). M. : Genezis. [in Russian]
Soldatova, G. U., Shajgerova, L. A., Sharova, O. D. (2000) Na puti k tolerantnomu soznaniju [Towards a Tolerant Consciousness]. M. : Smysl. [in Russian]
Chjornyj, E. V. (2010). Psihologija modelirovanija polikul'turnogo obrazovanija [Psychology of multicultural education modeling]. Simferopol' : Sonat. [in Russian]
Yuryeva, K. A. (2004). Deiakі aspekty formuvannia polіkulturnoi kompetentnostі pedahoha. Imіdzh suchasnoho pedahoha [Some aspects of the formation of the multicultural competence of the teacher. The image of a modern educator], 10(49), 55-57. [in Ukrainian]
Yuryeva, K. A. (2009a). Doslіdzhennia hotovnostі vchytelіv pochatkovykh klasіv do roboty v umovakh polіetnіchnoho sotsіumu. Humanіzatsіia navchalno-vykhovnoho protsesu [Study of the readiness of primary school teachers to work in a multi-ethnic society. Humanization of the educational process], ХLV, 145-150. [in Ukrainian]
Yuryeva, K. A. (2009b). Kvalіmetrychna model rezultatyvnostі etnopedahohіchnoi pіdhotovky maibutnіkh uchytelіv pochatkovykh klasіv. Naukovyi chasopys NPU іmenі M. P. Drahomanova. Ser. 17. Teorіia і praktyka navchannia ta vykhovannia [Qualimetric model of the effectiveness of ethnopedagogical training of future teachers of elementary school. Scientific journal of NP Drahomanov NPP. Series 17. Theory and practice of teaching and education], 13, 214-220. [in Ukrainian]
Yuryeva, K. A. (2016). Porіvnialna etnopedahohіka v profesіinіi pіdhotovtsі maibutnіkh uchytelіv pochatkovykh klasіv [Comparative ethnopedagogy in the training of elementary school future teachers]. Kharkіv : Vyd. Rozhko S. H. [in Ukrainian]
Yuryeva, K. A., Tіshchenko, O. M. (2014). Kompetentsіia, kompetentnіst, mіzhkulturna kompetentnіst uchytelia: sutnіst і zmіst. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslіdnoi roboty [The sphere of competence, competence, teacher's inter cultural competence: essence and content. Means of educational and research work], 42, 169-182. [in Ukrainian]
Bedeković, V. (2011). Interkulturalna kompetencija cjeloživotnog obrazovanja nastavnika. Pedagogijska istraživanja, 8(1), 139-151.
Bender-Szymanski, D. (2013). Interkulturelle Kompetenz bei Lehrerinnen und Lehrern aus der Sicht der empirischen Bildungsforschung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 201-230). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Hrvatić, N., Piršl, E. (2007). Interkulturalne kompetencije učitelja. In N. Babić (ur.), Kompetencije i kompetentnost učitelja (рр. 221–230). Osijek : Učiteljski fakultet, Ukraine : Kherson State University Kherson.
Lanfranchi, A. (2013). Interkulturelle Kompetenz als Element pädagogischer Professionalität – Schlussfolgerungen für die Lehrerausbildung. In von Auernheimer, G. (ed), Interkulturelle Kompetenz und pädagogische Professionalität (Interkulturelle Studien) (ss. 231-262). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1312935
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.